PDA

View Full Version : aanschaf nieuwe gitaar



Lightmyfire
11 juli 2012, 16:57
hoi allemaal
Ik speel nu ongeveer een jaar gitaar en heb tot nu toe altijd op een akoestische gitaar speelt. Ik zou nu graag ook een elektrische kopen maar ik kan echt niet kiezen!
Graag wil ik rond de 1000 euro uitgeven (enkel voor de gitaar), maar iets minder of meer gaat ook altijd ;d
ik zoek vooral naar een veelzijdige gitaar, blues en rock speel ik het liefst, maar soms wil ik ook wel eens metal, funk, ... spelen.
Eigenlijk was ik aan het twijfelen tussen een amerikaanse fender stratocaster en een PRS SE model (vooral deze vier: PRS SE Custom 24 / PRS SE Bernie Marsden Vintage Sunburst / PRS SE Carlos Santana BK Black / PRS SE Fredrik Akesson Ancient Brown), ik denk dat deze twee gitaren toch wel redelijk veelzijdig zijn. Nu hebben al verschillende mensen mij een ibanez of epihone aangeraden, terwijl anderen mij zeggen dat een epiphone een slechte gitaar is.
Ik weet nu echt niet meer welke gitaar ik nu moet gaan kopen, dus ik zou graag jullie mening horen (vooral over de stratocaster en PRS) of andere voorstellen horen. :)
grts ;)

snaarplukker
11 juli 2012, 17:02
Epiphone is een budgedmodel van Gibson, net zoals Squir er een van Fender is. Met jouw budged kan je het beste een Fender strat aanschaffen, blijft ook waardevol.

Sinner1980
11 juli 2012, 17:29
Van alles wat je opnoemt is, naar mijn bescheiden mening, de strat (American standard?) de gitaar die je de beste kwaliteit biedt.
Ook meteen de duurste die je opnoemt maar hey; goedkoop=duurkoop!
Metal op een strat wordt zeuren als je voor een standaard single coil setup gaat. Humbucker in de brugpositie kan dat wel opvangen: keuzes.
Hoe dan ook; lekkere gitaren! Ik zeg doen! Schuw ook de 2e hands markt niet tenzij je geld vindt stinken ofzo.
Succes en laat je niet van de wijs brengen door de eventuele Fender haters die ongetwijfeld nog wel aan de bel gaan trekken dit topic ;)
Oh ja, check ook eens een telecaster als je toch gaat testen!

VLP
11 juli 2012, 17:51
Gewoon naar een grote winkel gaan en alles testen zonder iets te kopen.
Dan stel je hier de rest van je vragen en ga je later eens terug naar de winkel.

Nu vind ik €1000 euro wel veel geld om uit te geven voor iemand die een jaar gitaar speelt.
Na een jaar spelen hecht je toch nog niet zoveel belang aan de klank?
Als je nu een dure fender strat koopt en volgend jaar helemaal zot staat van een lespaul sta je daar met je dure strat.

Welke amp heb je ? Een goede gitaar komt ook niet tot z'n recht op bv een roland cube.

EDV
11 juli 2012, 18:16
Nu vind ik €1000 euro wel veel geld om uit te geven voor iemand die een jaar gitaar speelt.
Na een jaar spelen hecht je toch nog niet zoveel belang aan de klank?

iedereen heeft zo z'n manieren om met motivatie om te gaan...een gitaar van 100 euro als je ook 1000 euro kunt missen, geeft al gauw 't idee van 'leuk speeltje' en belandt na een paar maanden onder 't stof. Pak 't gelijk serieus aan met een dure gitaar, dan is 't zonde van 't geld als je 'm niet gebruikt.


......maar dat kan natuurlijk pure projectie zijn hoor :D.....lijkt me iig wel lekker om in deze tijden van crisis 1000 euro aan je nieuwe hobby te kunnen uitgeven. En als je zo in elkaar zit, heb je vast wel ergere financiële problemen gehad dan een miskoop van 1000 euro.:soinnocent:

trouwens, achteraf vinden de meeste mensen hun eigen (dure) aankoop toch vaak wel het beste....daar is niets vreemds aan ;)

Kies dus wat voor jou het beste aanvoelt, iets wat bij jouw muzieksmaak past (en die je 't mooiste vindt!). Er moeten ook nieuwe gitaren gekocht worden om een interessante 2ehandsmarkt te houden. Als 't toch niet je gitaar is, krijg je er heus nog wel iets voor terug.

Sinner1980
11 juli 2012, 20:35
Een lekker afgestelde mexicaantje doet het ook goed voor een eerste gitaar; keuze zat!

Yngwie79
11 juli 2012, 21:46
Eén ding klopt in elk geval niet: Epiphones zijn géén slechte gitaren. Sterker, velen zeggen dat dit het beste 'budget' merk is.

Met een USA standard strat kun je jaaaren vooruit in alle genres. Ook met single-coil elementen. Metal kun je best spelen daarmee. Humbuckers zijn net een tikkie minder veelzijdig; je mist gewoon die tussenstanden van de strat. Na een paar jaar spelen ontwikkel je een eigen smaak, en kun je altijd nog een andere keuze maken: een tweede gitaar kopen, je oude inruilen, andere elementen, wat dan ook.

En wat al gezegd werd, vergeet ook je versterker niet. Die heeft minstens evenveel invloed op je geluid.

Fiendish
11 juli 2012, 22:20
Eén ding klopt in elk geval niet: Epiphones zijn géén slechte gitaren. Sterker, velen zeggen dat dit het beste 'budget' merk is.


Ja vast.
En dan hebben we het over gitaristen, of over verkoop praatjes in winkels ?
Dat laatste lijkt me een stuk aannemelijker in dit geval.

@ Lightmyfire : een PRS SE zou een prima keuze zijn, maar afhankelijk van wat je precies gaat spelen zou een Mexicaanse Fender met Humbucker misschien wel een betere optie zijn.

Sinner1980
11 juli 2012, 22:23
Maar als je geld hebt voor een US made; doen man! Maar vergeet je versterkertje ook niet, al hoeft dat niet de duurste te zijn.
Een eerste gitaar koop je maar één keer, kun je beter ineen keer een knappe kopen...

marco v
11 juli 2012, 22:43
Waarom praten over zijn budget, het is toch lekker zijn keuze om na een jaar spelen die centen neer te leggen voor een droomgitaar?
Gewoon lekker naar de winkel gaan, proberen, luisteren en als het goed voelt, is die voor jou.
Of het nou een strat, prs of les paul is, ga ervoor.
Met die versterker komt het tzt ook wel goed, al geef ik de meesten gelijk, een klasse A gitaar over een crappy versterker trekt geen volle zalen, maar goed, een slechte gitarist icm een droom setup is ook zo uitgekotst(tenzij je stiekem op je zolderkamertje op je high end spullen oefent totdat je de sterren van de hemel kunt spelen en er elk moment van geniet totdat je dat niveau hebt gehaald)

Lightmyfire
11 juli 2012, 22:45
dank jullie allemaal voor deze tips ;), ik ga dan maar eens een paar uit proberen in de winkel (maar ik heb zo'n vermoeden dat het toch de strat gaat worden ;d

Lightmyfire
11 juli 2012, 22:51
@marco v:* haar keuze ;p

frekie
14 juli 2012, 12:44
Eehhmm, we noemen het niet voor nix een ELECTRISCHE gitaar...;)

Ik heb eens een geweldig verhaal gelezen over een ouwe bluesneger in de Mississippi Delta. Die man had geen electriciteit dus iedere keer als ie gitaar wilde spelen moest ie met een verlengsnoer naar de buurman :speed:

Je hebt dus ook een VERSTERKER nodig. Dat ding bepaalt de helft van je geluid zoniet meer. De luidspreker(s) en de kast waar ze inzitten zijn ook zeer belangrijk. Ik zou zeggen een lekkere modelling amp met alle effecten erin dan ben je in 1 X klaar. Roland Cube(X/XL), Vox.

Qua gitaar: powerstrat met HSS elementen. Yamaha Pacifica, Cort, Squier. Kan je alles op spelen van blues tot rock.

Sinner1980
14 juli 2012, 18:36
Met een budget van €1000 een squier kopen... Gaat het niet ofzo? Minstens een mexicaanse Fender of beter: een 2e hands US standard. Met idd een modelling ampje: cube of Fender mustang, keuze volop!
Squier...pffff!

Lightmyfire
15 juli 2012, 00:40
@frekie : ik weet dat een versterker veel uitmaakt, maar voor nu wou ik gewoon een kleiner versterkertje kopen
want die dient nu enkel om wat te oefenen in mijn kamer (en ik zit toch vaak op muziekschool waar er wel goede versterkers zijn) :] Mijn plan was gewoon eerst te investeren in een goede gitaar, en nu dan even te sparen om dan later een fatsoenlijke versterker te kopen ;)

Jasper.
15 juli 2012, 01:09
Wat ben je nu van plan aan de versterker uit te geven dan?

Sinner1980
15 juli 2012, 10:19
@frekie : ik weet dat een versterker veel uitmaakt, maar voor nu wou ik gewoon een kleiner versterkertje kopen
want die dient nu enkel om wat te oefenen in mijn kamer (en ik zit toch vaak op muziekschool waar er wel goede versterkers zijn) :] Mijn plan was gewoon eerst te investeren in een goede gitaar, en nu dan even te sparen om dan later een fatsoenlijke versterker te kopen ;)

Goed plan!!!