PDA

View Full Version : Country sound krijgen



Joshua Homme
10 juli 2012, 11:52
Beste mensen,

Ik wil graag wat country gaan spelen op elektrische gitaar.
Hoe moet ik mijn versterker (tone settings) + compressor (digitech main squeeze) afstellen om tijdens het spelen van akkoorden een mooie sound te krijgen?
Ik speel op een fender stratocaster met een Digitech Main Squezee. Versterker is een Hughes & Kettner Edition Tube 20.
Wat ik ook probeer met settings, het blijft een zooitje qua geluid.. Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt.

bass blom
10 juli 2012, 11:58
als dat ding een master volume heeft, die open zetten en de pre (clean kanaal) zo laag mogelijk.
lekker veel galm er bij.
eerst instellen zonder die compressor?
en anders.. een fender twin ofzo gaan halen :D

Joshua Homme
10 juli 2012, 12:04
Ja maar dat is nou net de vraag.
Ik heb van alles geprobeerd en krijg niet echt de juiste country sound voor mijn gevoel.

bass blom
10 juli 2012, 12:12
ik heb ff een paar ubuisjes gehoord en ik denk dat dat ding gewoon meer geschikt is voor rock.
je mist de headroom voor clean.

arjanb01
10 juli 2012, 12:14
Voor de Country sound men neme:
- een telecaster of een stratocaster in de tussenstandjes (standje 2 of 4)
- een fender Twin Reverb of Deluxe reverb met de reverb AAN
- en een goeie chicken picking techniek
- felle hammer-ons
- GEEN compressor

Joshua Homme
10 juli 2012, 12:33
Maar gebruik je veel Mid of juist Trebble? Wat zijn gangbare instellingen voor de amp?
Is er een lijst te vinden met amp instellingen voor verschillende soorten muziekstylen?

arjanb01
10 juli 2012, 13:31
Maar gebruik je veel Mid of juist Trebble? Wat zijn gangbare instellingen voor de amp?
Is er een lijst te vinden met amp instellingen voor verschillende soorten muziekstylen?

Veel treble of mid maakt niet uit, versterker gewoon neutraal instellen is voldoende. Alle knoppen op 12 uur is prima voor een country sound.

Rick trodat
10 juli 2012, 13:44
Voor de Country sound men neme:
- een telecaster of een stratocaster in de tussenstandjes (standje 2 of 4)
- een fender Twin Reverb of Deluxe reverb met de reverb AAN
- en een goeie chicken picking techniek
- felle hammer-ons
- GEEN compressor

+1 en tien tekens

The Lo Lands
10 juli 2012, 14:06
Ik heb er de ballen verstand van maar je zou kunnen kijken naar de Wampler Paisley Drive van de grote US country-ster Brad Paisley!? Daarnaast is een compressie pedaal toch heel bruikbaar voor country en met name chicken picking!?

zoon van Piet
10 juli 2012, 15:34
de MXR DynaComp was in een grote hit in Nashville en is op talloze countryclassics te horen..

maar ja, anderen deden het zonder en je hoeft een countryredneck niet te vertellen hoe het moet, want het zijn de meest eigenwijze musici die bestaan.. ;0

EDV
10 juli 2012, 17:07
Voor de Country sound men neme:

- GEEN compressor

je bent de eerste die ik dat hoor zeggen....tegen een aantal die zeggen van juist WEL

Lex81
10 juli 2012, 17:25
Beste mensen,

Ik wil graag wat country gaan spelen op elektrische gitaar.
Hoe moet ik mijn versterker (tone settings) + compressor (digitech main squeeze) afstellen om tijdens het spelen van akkoorden een mooie sound te krijgen?
Ik speel op een fender stratocaster met een Digitech Main Squezee. Versterker is een Hughes & Kettner Edition Tube 20.
Wat ik ook probeer met settings, het blijft een zooitje qua geluid.. Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt.

Misschien meot je wat sites en YouTubes opzoeken van country/Nashville gitaristen, om na te gaan welke sound je lekker vind en wat zij hiervoor gebruiken. Bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=REeg4tsQnbY&feature=related
Maar ik denk ook de Hughes&Kettner geen kandidaat is voor de typische Nashville sound, maar meer Fender DeluxeReverb, Matchless, Vox etc

grayfink
10 juli 2012, 17:56
Die Hughes & Kettner 20 ken ik, lekker gruizig bakkie, maar absoluut niet die open countrysound waarvan ik vermoed dat die door de topicstarter wordt bedoeld.
Gitaar bij voorkeur telecaster, maar strat dicht bij de brug aanslaan klinkt niet veel anders. Compressie zou ik ook niet aan denken, maar het is maar net welke countrysound je precies bedoelt. :)

Comfortably Daniel
10 juli 2012, 20:09
Hmm...word met deze versterker inderdaad wel moeilijk die sound te krijgen. Zoals al eerder gezegd is...Fender Twin Reverb en een DynaComp...instant country...met de juiste speeltechniek.

arjanb01
10 juli 2012, 20:31
je bent de eerste die ik dat hoor zeggen....tegen een aantal die zeggen van juist WEL

Geen compressor, haalt alle dynamiek uit je spel. Goeie picking techniek en demping is,het belangrijkste. Daarbij een goeie cleane amp zoals een fender, musicman, peavey of zelfs met mn engl thunder met reverb haal ik
overtuigende country licks uit mn vingers!

lespaulnmarshall
14 juli 2012, 17:59
Beetje Reverb, af en toe die compressor intrappen, beetje slapback delay erbij, hoge master, gain laag, beetje treble erbij mid in het midden houden, beetje bass eraf, midden en brug element gebruiken op je strat en klaar is kees. Eventueel een lichte overdeive erbij voor wat modernere country. Verder goed werken aan je techniek, daar komt dat echte country geluid vandaan.

lespaulnmarshall
14 juli 2012, 18:05
Geen compressor, haalt alle dynamiek uit je spel.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ja, Als je Sustain/sensitivity/'Weet ik veel wat voor namen ze allemaal voor die knop hebben' helemaal open zet dan wel ja. Maar een beetje compressie bij je chicken picking is naar mijn idee hetzelfde als een ei bij de bami. Hoort er gewoon bij.

Pepe
15 juli 2012, 00:57
Country is een breed begrip, Steve Earl en Albert Lee heb ik wel eens gezien met een Les Paul en een Marshall maar meestal zie je een tele en een Fender voiced amp hoewel een Brad Paisley Dr.Z's en Trainwreck Z's amps gebruikt. Kortom...
Met zoals bijna al dit soort dingen, hoe beter je de stijl beheerst, hoe minder belangrijk je apparatuur wordt.

Comfortably Daniel
15 juli 2012, 10:23
Klopt natuurlijk ook helemaal. Je kan alle ingrediënten voor de sound hebben, maar als je de stijl niet beheerst zal het nooit als typisch country klinken.

Luke-wannabe
15 juli 2012, 11:24
Fender Telecaster. Punt!

Tankman
15 juli 2012, 11:29
Fender Telecaster. Punt!

+1! Een vaste klant van mij komt wel eens langs met zijn Tele en dan gaan we lekker experimenteren met versterkers en effecten. Ik heb die man de vetste country licks zelfs uit het cleane kanaal van 3120's en 6505's horen spelen. Het zit hem volgens mij toch echt in de techniek en de Tele.