PDA

View Full Version : Kan iemand mij uitleggen wat Ohms zijn? 4, 8, 16Ohm???



EVH Wolfgang
12 juni 2003, 14:11
Kan iemand mij uitleggen wat Ohms zijn? 4, 8, 16Ohm??? Ben niet zo handig op dat gebied, en achter op mijn Marshall top kun je switchen en op het cabinet ook. Wanneer moet ik hem op wat zetten. Alvast bedankt voor jullie hulp.

Harry
12 juni 2003, 14:18
Kan iemand mij uitleggen wat Ohms zijn? 4, 8, 16Ohm??? Ben niet zo handig op dat gebied, en achter op mijn Marshall top kun je switchen en op het cabinet ook. Wanneer moet ik hem op wat zetten. Alvast bedankt voor jullie hulp.

Ohm is de eenheid voor weerstand. De weerstand die op je versterker afgedrukt staat moet overeenkomen met hetgeen op je speakerbox staat. Hieronder volgen meer technische reacties.

EVH Wolfgang
12 juni 2003, 14:32
Oke, maar wanneer moet ik hem op 4, 8 of 16 ohm zetten, heeft dat iets met volume te maken? Op de speakerkast kun je switchen tussen 8 en 16 ohm. Of is dat alleen maar zodat je er meerdere soorten versterkers op kunt gooien?

Harry
12 juni 2003, 16:23
ik ken deze constructie niet, en het aantal antwoorden valt me tegen. De kenners moeten nog komen denk ik.
Misschien kun je met deze versterker van alles combineren, maar voorlopig kun je er van uitgaan, dat als je 1 box en 1 top hebt, de waarden in Ohms gelijk moeten zijn. Bij combinatie van 2 boxen op 1 top gelden weer andere regels. Misschien helpt de zoekfunctie?

mathe
12 juni 2003, 17:10
Ohm is inderdaad de eenheid voor weerstand. Bij wisselspanning (het signaal wat er uit je versterker komt) spreken we echter niet over weerstand maar impedantie ofwel wisselstroomweerstand.

Nu naar de praktijk.
Bij een buizenversterker is het doorgaans zo dat de uitgang van de versterker (de uitgangsimpedantie) op de speaker (speakerimpedantie) moet worden aangepast. Als jij je speaker op 16 Ohm instelt, zul je dus jouw versterker ook op 16 Ohm in moeten stellen. Is je speaker 8 Ohm, stel je jouw versterker in op 8 Ohm enz...
Het heeft dus niets met volume te maken.

Over je speakerkast kan ik niet veel vertellen. Om wat voor merk en type gaat het hier?

Marc

EVH Wolfgang
12 juni 2003, 21:31
Hallo,

Bedankt voor de info alvast. Hier is waar het om gaat:

De top is een Marshall 2555 Silver Jubilee 25/50 Watt
De kast is een Marshall 30th Anniversary 4x12 met 200 Watt Celestion gold Speakers

Remco

Bates15
12 juni 2003, 21:37
Ahum, even mijn visie:
versterker op 8 ohm
twee kastjes op 8 ohm, paralel geschakeld is 4 ohm. Oeps, probleem, je amp levert teveel stroom aan te weinigweerstan en je hebt een mooie maar dure BBQ.

Hey, een schakelaar om mijn kast op 16 ohm te zetten, mijn 2e kast heeft dat ook. 16ohm en 16ohm paralel geschakeld is 8ohm. Eureka.

Mijn visie is dat je de kasten in weerstand kan schakelen zodat je, paralel geschakeld, je amp op de juiste wijze belast. Moet wel vreemd zijn wil dat niet helemaal danwel deels kloppen.

Kjiratsiekoedel
12 juni 2003, 23:07
in serie (achter elkaar): R+R+R+R+R+R+....+R=Rtotaal
parallel (naast alkaar): (1/R)+(1/R)+(1/R)+...(1/R)=(1/Rtotaal)

dus 2 keer 16 ohm parallel: 1/16 + 1/16 = 2/16 = 1/8 => 8 ohm vervangingswaarde.

NIet zo moeilijk, als het maar klopt.

Bates15
12 juni 2003, 23:17
Jaja, je klinkt als mijn meester Bersee. Ook precies zo uitleggen en dan niet geloven dat je het de 1e keer niet snapt.... Maar dat klopt idd