PDA

View Full Version : Titanium bridge pins



Rizz
8 juli 2012, 18:58
Voor de liefhebbers en puristen onder ons: Titanium bridge pins.. Schijnt weer een hele nieuwe dimensie aan het geluid toe te voegen..

http://www.advancedshelltech.com/Images/Gallery/Titanium%20Bridge%20Pins/BP-TI-PauaSet-700x350.png

http://www.advancedshelltech.com/Images/Gallery/Titanium%20Bridge%20Pins/BP-TI-Flutes-700x350.png

En een review hier (http://www.guitarbench.com/2012/05/11/review-ast-titanium-bridge-pins/)..

Erg mooi! Schreeuwend duur, maar erg mooi... Nu nog een topkam en zadel! :D

northernlake
8 juli 2012, 20:52
De gitaren waar 'ie ze in heeft geprobeerd zeggen genoeg :-) Grevens, Dudendostel, Brondel, Goodall. Geen kattenpis. Als je die onder handbereik hebt dan zul je ook noet malen om een paar extra setjes titanium pins. Staat trouwens niet heel veel in over het geluid, behalve 'tonal modification'.

Rizz
8 juli 2012, 22:33
De gitaren waar 'ie ze in heeft geprobeerd zeggen genoeg :-) Grevens, Dudendostel, Brondel, Goodall. Geen kattenpis. Als je die onder handbereik hebt dan zul je ook noet malen om een paar extra setjes titanium pins. Staat trouwens niet heel veel in over het geluid, behalve 'tonal modification'.


Toch wel:

Across all the styles of guitars and all the woods, I noticed a consistent change in the tone. This was subtle but noticeable. The tendency was to even the balance of string volume and enhance the sustain. The overtones and trebles became more crystalline, more precise. It was an appealing change on the Rosewood guitars as well as on the Lowden. The Brondel is really a Jazzy, midrange box which gained more focus and allowed more folk focussed playing.

Maar idd, als je 12K over hebt voor een gitaar, zeur je ook niet over 120 dollar :)

Dan blijft het een leuk hebbeding en iets bijzonders voor je gitaar, mocht je zo gek zijn!

BamBuFan1
8 juli 2012, 23:45
Voor de liefhebbers en puristen onder ons: Titanium bridge pins.. Schijnt weer een hele nieuwe dimensie aan het geluid toe te voegen.. Erg mooi! Schreeuwend duur, maar erg mooi... Nu nog een topkam en zadel! :D

Oe, die ga ik eens gauw bestellen voor mijn ouwe Egmond. Die kan namelijk wel wat definitie en sustain gebruiken!

peppie55
9 juli 2012, 00:19
Ik heb wel snaren van Ernie Ball waarbij de end ball met titanium omwonden is bij de e en b snaar. Ik moet zeggen, het geeft wel meer sustain. Maar om nu €100,00 uitgeven aan bridge pins is wel weer overdreven, al ziet het er wel mooi uit....

Rizz
9 juli 2012, 05:41
Oe, die ga ik eens gauw bestellen voor mijn ouwe Egmond. Die kan namelijk wel wat definitie en sustain gebruiken!

En, niet geheel onbelangrijk: Je verviervoudigd de waarde ermee! :seriousf:

Eko
9 juli 2012, 13:46
Het verschil is best hoorbaar , maar bij de meeste gitaren is er een beter verschil merkbaar door er goede ( passende ) snaren op te zetten. Ik heb ook een hele variatie aan pins liggen. Het verschil zit hem in de truc om zoveel mogelijk trillingsenergie van de snaren op je bovenblad te krijgen. Kunststof ,,moffelt,, een beetje. Hardhout is al beter net als been , maar brons voegt al meer hoog toe. Kan ook uitpakken als een schelle gitaar als je niet uitkijkt. Hangt van type af.
Prijs hangt inderdaad van je gitaar af. Als het de waarde verdubbelt ben je niet slim bezig. Bij 1% van de waarde interesseert het je niet.

danielw
9 juli 2012, 19:14
zou titanium ook niet meer hoog toevoegen? blijft toch hard metaal lijkt mij.

ik heb eigenlijk wel interesse maar ben een noob met bestellen enzo. is er iemand die ze besteld en kan ik op die bestelling meeliften?

Rizz
9 juli 2012, 19:25
Wel meer hoog, maar beter, als je de recensie moet geloven.. Maar, zoals Eko zegt, moet je wel oppassen voor schelheid.. Het zal idd niet geschikt zijn voor elke gitaar. Ik kan me wel voorstellen dat door de dichtheid en compositie van verschillende metalen andere soorten geluid verkregen worden..

Ikzelf heb graphtech pins op 1 van m'n gitaren zitten (aftermarket) en behalve meer sustain, is het hoog wel meer sprankelend. Dit is wel een gitaar die sws erg warm en donker klinkt, dus het is wel echt een toevoeging.. Ik heb ook een budget Squier die scheller klinkt en daar zou ik ze dan weer niet opzetten..

danielw
9 juli 2012, 19:30
dus eigenlijk voegt het hoog met ballen toe? geen inieminie hoog dus?
ik ben benieuwd wat ze op mijn taylor 314 doen..
ben net een ekster, als het metaal is dan wil ik er voor gaan..

Rizz
9 juli 2012, 19:46
dus eigenlijk voegt het hoog met ballen toe? geen inieminie hoog dus?
ik ben benieuwd wat ze op mijn taylor 314 doen..
ben net een ekster, als het metaal is dan wil ik er voor gaan..

:D Dacht met m'n openingspost nog iets met eksters neer te zetten, maar heb het toch gelaten.. Jij bent dus eigenlijk de ideale persoon om ze voor Gitaarnet te testen! Met verzendkosten, BTW, inklaringskosten enzo 150+ euro's. 10% op een gitaar van? 1500/1600?

danielw
9 juli 2012, 19:49
de test persoon wordt toch meestal gesponsord? :) met 10% zit je idd goed!

vederlicht
14 juli 2012, 22:45
Ik heb wel snaren van Ernie Ball waarbij de end ball met titanium omwonden is bij de e en b snaar. Ik moet zeggen, het geeft wel meer sustain. Maar om nu €100,00 uitgeven aan bridge pins is wel weer overdreven, al ziet het er wel mooi uit....

Ziet er mooi uit? 98% zit in de klankkast en daar zie je dus niks van......
Vederlicht♫

--=HANS=--
14 juli 2012, 23:02
Toch wel:

Across all the styles of guitars and all the woods, I noticed a consistent change in the tone. This was subtle but noticeable. The tendency was to even the balance of string volume and enhance the sustain. The overtones and trebles became more crystalline, more precise. It was an appealing change on the Rosewood guitars as well as on the Lowden. The Brondel is really a Jazzy, midrange box which gained more focus and allowed more folk focussed playing.


Curieus, ik heb nog nooit een Lowden met pins gezien.................:dontgeti:

Rizz
14 juli 2012, 23:15
Curieus, ik heb nog nooit een Lowden met pins gezien.................:dontgeti:

Tja, daar zeg je wat, ben gelijk aan het zoeken geslagen, maar heb 't ook niet gevonden, heb toch op de specs gezocht en zelfs op de site van guitarbench staat een review van een Lowden met die specs... Heb bijna de neiging om een mail te sturen..

Edit: toch 1 gevonden: http://www.dreamguitars.com/sold-guitars/592-lowden_038c_6488/

Ander model, maar wel met pins.. Zal die in de review dan niet in opdracht met pins zijn gemaakt?

--=HANS=--
15 juli 2012, 09:57
Tja, je kan niets uitsluiten maar het blijft raar, ik denk dat die Brazilian O wel eens ouder dan 1998 zou kunnen zijn, het is in ieder geval a-typisch voor een Lowden. Zou overigens wel grappig zijn als die lui van die titanium pins nou net die éne Lowden mét pins gevonden hebben.
Wat die pins betreft, ik heb op mijn Martin de orginele kunststof pins vervangen door benen pins, deels omdat ik dat plastic echt niet mooi vond en deels omdat ik benieuwd was naar wat het met het geluid zou doen. Het optische deel van de operatie is geslaagd, het ziet er prima uit, het geluidstechnische deel van de operatie tot mijn verbazing helemaal niet. De grap is dat je moeilijk kan vergelijken omdat als de oude pins er uit zijn en de nieuwe er in je niet even op en neer kan wisselen. Mocht er al een verschil zijn dan is het voor mij in ieder geval nauwelijks waarneembaar. Kan natuurlijk ook iets over mijn oren zeggen ;)
Ben benieuwd wat de ervaringen met die pins worden, mocht iemand het daadwerkelijk gaan proberen. Ik heb de indruk dat de verschillen die je kan maken met verschillende snaren en verschillende speeltechnieken in ieder geval meer doen dan die pins.

jplm
16 juli 2012, 19:37
Hallo.

Even mijn gedachten hierover. Ik heb al eens eerder op een dergelijk onderwerp gereageerd, want zo'n topic is al een keer voorbij gekomen, het ging toen over bronzen pennen van John Pearse. Welnu, mijn stelling is dat als je wat aan je gitaar veranderd er twee mogelijkheden zijn (eigenlijk drie, namelijk dat het helemaal geen enkel effect heeft). Maar goed, twee dus: het geluid wordt beter, of het wordt slechter. Ik realiseer me uiteraard dat als iemand flink geld uitgeeft voor een verandering, zoals bijvoorbeeld de pinnen uit dit topic, dat hij of zij dan graag een verbétering wil horen, of dat nu waar is of niet. Het verhaal mert die Pearse-pennen was dat ze wel een verandering gaven, alleen al omdat ze flink zwaarder zijn dan kunststof, maar ze konden ook je balans behoorlijk vernaggelen. Zo heb ik ook eens een reactie gelezen van een man die een gitaar had waarbij twee snaren qua volume een stuk achterbleven, en de balans (het was een OM) dus niet zo goed was. Door juist die twee snaren zo'n bronzen pen te geven werd hun volume behoorlijk opgehaald en waren de zes snaren mooi in balans, dus dat kwam goed uit, maar toegepast op een gitaar in het algemeen zou het wel eens meer na- dan voordelen kunnen hebben.
Persoonlijk ben ik blij dat ik al een beetje op leeftijd kom, en die hele periode van jezelf druk maken om dit soort details al achter me heb. Als akoestische gitaar heb ik een Epiphone EF500M, ik pak 'm van z'n haak, speel wat, en hang 'm weer terug. Zalig gemakkelijk :-). Maar, evengoed succes gewenst met de bridge-pins, trouwens, nog een tip: maak een malletje van een standaard plastic pin, en giet daarmee 6 loden pinnen, is misschien het ei van Columbus, wie weet. Dan wordt je wereldberoemd, én je loopt binnen.

Groet, Jan.