PDA

View Full Version : gibson 490/498 set



Orpheo
8 juli 2012, 16:47
ik kreeg deze set vorige week, en heb er gelijk 2x een unoriented alnico5 ingezet. het verschik was immens. opener doch meer punch enhelderheid. ik kan die mod echt aanbevelen. die nare bite op de brug is weg, en dd zompigheid van de hals is veranderd in heldere warmte.

de unoriented alnico5, het wondertje onder de magneten. de jb verliest die nare spike, de 59 wordt minder boomy, de seth krijgt iets meer haar op zijn tanden. werkelijk, te gek.

Dennis_Ajax
9 juli 2012, 00:11
Wat vind je van die 57' Classic in de neck en Burstbucker 3 in de brug. Voor mij klinkt die 57' met een alnico 2 nog wel ok maar die Burstbucker 3 is eigenlijk dramatisch. Bijna pijnlijk in je oren zo schel. Helpt zo een mod dan ook bij die pickups?

beruk
9 juli 2012, 00:28
Nou, in mijn voormalige Epi Joe Pass was het puur natuur exact de juiste set. Gitaartje is onversterkt nogal puntig. Toch ben ik benieuwd naar het effect van zo'n mod bij een hollow body.

Orpheo
9 juli 2012, 21:04
In de BB3 zou ik de alnico2 of 3 doen. Als ie scherp is zou de uoa5 kunnen werken. De uoa5 gebruik je vooral wanneer je het hoog iets wilt temmen, maar vooral je laag strakker moet en je Meer mids wilt.

In een hollow krijg je een pak Meer mids erbij...

Sinner1980
9 juli 2012, 21:55
Er zijn toch ook nog filmpjes gemaakt (voor/na) of heb ik dat verkeerd? Ik hoorde zoiets van mn neef namelijk

Orpheo
11 juli 2012, 00:39
Jep, hij heeft de clip op zijn telefoon. Inclusief de wissel. Heerlijke pickups.en dat uit mijn mond, notoir gibsonhater.

HaroldA
12 augustus 2012, 20:11
He Orph, waar koop je die magneten ook al weer los? Ik wil dit ook wel eens uitproberen op een 490R/498T setje ...

Chris Winsemius
12 augustus 2012, 21:24
+1!

Throback schijnt ook die unoriented alnico5 magneten te gebruiken/leveren, ik was nogal onder de indruk v/e setje TBs op 'n Les Paul '52/'57 conversie die ik laatst in Duitsland bij Gregor Hilden in m'n handen had.

bvd!

Chris Winsemius
12 augustus 2012, 21:30
Wat vind je van die 57' Classic in de neck en Burstbucker 3 in de brug. Voor mij klinkt die 57' met een alnico 2 nog wel ok maar die Burstbucker 3 is eigenlijk dramatisch. Bijna pijnlijk in je oren zo schel. Helpt zo een mod dan ook bij die pickups?

Ok, geen Orph maar ff mijn ervaring met iets vergelijkbaars.....

Heb nu een gemodificeerde burstbucker bij de hals en 'n stock '57 bij de brug op mijn R7. Bij de hals in ieder geval een beduidend meer open sound, wat dynamischer dan met 'n 57. Voorlopig ok tot ik er andere magneten onder knal of een set Throbacks d'r in schroef.

Veel burstbuckers hebben ontzettend mismatched spoelen, als je er een paar hebt kun je ook kijken welke spoelen er wat beter bij elkaar passen; beetje mismatch is ok/plezierig maar te veel maakt het nogal schel/bijterig imo.

Orpheo
13 augustus 2012, 12:30
Te grote mismatch maakt volgens Larry Dimarzio je tone juist wollig. Is seymour met m eens, overigens. Je hoort die polished alnico5 heel duidelijk. Die maakt t te fel.

Ik koop magneten bij addiction fx of als cadeau van vrienden in de usa. Ze sturen me wel eens wat op. Uoa5 maakt een scherpe sound warmer en een flubbersound wat strakker.

Chris Winsemius
13 augustus 2012, 14:38
wollig? raar; bij diverse burstbuckers zorgde een te grote mismatch juist voor schelheid

thanks voor de magneten-dealert!

HaroldA
13 augustus 2012, 14:45
Ik koop magneten bij addiction fx

Zoiets?


Alnico 5 Bar Magnets
Item # A5250
Quantities: 2 pieces, Alnico 2 sizes: Alnico 5 Unoriented 2.50 X .125 X .50, Magnetize magnets?: YES magnetize them.

Totaal object $7,60
Verzending en verwerking:$4,00
Totaal $11,60 USD

Is niet duur voor 2 magneten! :ok:

Klopt de "magnetize" en het formaat?

Orpheo
13 augustus 2012, 16:50
Ja klopt wel ;)

T was de magneet... Echt. Ik heb nu plusminus 30 verschillende pickups gemaakt allen mismatched. T zit m in die magneet en in mindere mate polepiece en baseplate.

Chris Winsemius
30 augustus 2012, 09:33
vannacht een stapeltje puberale A5s besteld...........

ben benieuwd maar eerst en vooral amps!

HaroldA
30 augustus 2012, 11:21
vannacht een stapeltje puberale A5s besteld...........

Moet ik ook nog steeds doen. Eerst maar wat pedalen en mijn 7-snaar afmaken ... ;)

Chris Winsemius
30 augustus 2012, 17:52
:)

so much fun, so little time.....

HaroldA
30 augustus 2012, 17:59
:)

so much fun, so little time.....

Kan zijn dat ik vanavond alweer een nieuwe versterker heb ... :soinnocent:

Chris Winsemius
12 september 2012, 00:58
magneetjes ontvangen, over een tijdje eens wat HBs en ook nog 'n P90 aanpakken...

HaroldA
23 oktober 2012, 13:27
magneetjes ontvangen, over een tijdje eens wat HBs en ook nog 'n P90 aanpakken...

Hoe lang is een tijdje?

HaroldA
21 februari 2013, 21:57
Heeft er iemand inmiddels al een magneet verwisseld? (behalve Orph)

nusti
21 februari 2013, 22:18
nog niet, ik heb ze net besteld om met een JB te gaan experimenteren. Ik zou niet weten hoelang het duurt voor ik ze binnen heb. Ik zie dat je ook uit de wereldstad tilburg komt. Misschien is het fijn om dit samen te doen, ervaringen delen enz....

HaroldA
21 februari 2013, 22:27
nog niet, ik heb ze net besteld om met een JB te gaan experimenteren. Ik zou niet weten hoelang het duurt voor ik ze binnen heb. Ik zie dat je ook uit de wereldstad tilburg komt. Misschien is het fijn om dit samen te doen, ervaringen delen enz....

Klinkt gezellig! Maar ...

Ik wil een 498T in mijn Ibanez AM100 zetten ipv de microfonische Super58 die er nu in zit. Dat wordt een hoop vloeken, schelden en met-dingen-gooien om die pup te vervangen, dus dat doe ik liever maar 1 keer en in m'n 1-tje ;)

nusti
21 februari 2013, 22:33
is geen probleem,
vraag me wel af waarom je zou moeten gaan vloeken en tieren....6 schroefjes en twee soldeerpuntjes en klaar is klara...snaren hoeven er zelfs niet persé af..

HaroldA
21 februari 2013, 22:35
is geen probleem,
vraag me wel af waarom je zou moeten gaan vloeken en tieren....6 schroefjes en twee soldeerpuntjes en klaar is klara...snaren hoeven er zelfs niet persé af..

De AM100 is een semi-hollow ... geen control plate ... :(

Tabula Rasa
21 februari 2013, 22:39
De AM100 is een semi-hollow ... geen control plate ... :(

vergelijk het vervangen van de pups in zo`n semihollow met tandenpoetsen met je anus als ingang.

nusti
21 februari 2013, 22:39
ah, ik zie het nu....ook geen achteringang, dus je moet alles via die f-sleuteltjes gaan frutten....succes...de pups zelf zullen het probleem niet zijn, maar het solderen aan de pot..

Misschien van een alu plaatje een houder buigen waarmee je de pot makkelijker kan sturen...

nusti
21 februari 2013, 22:40
vergelijk het vervangen van de pups in zo`n semihollow met tandenpoetsen met je anus als ingang.

Je bedoelt dat het een beetje kriebelt...

HaroldA
21 februari 2013, 22:41
vergelijk het vervangen van de pups in zo`n semihollow met tandenpoetsen met je anus als ingang.

Ah, maar dan moet het niet zo moeilijk zijn!!! Ervaring genoeg op dat gebied ...


:soinnocent:

Tabula Rasa
21 februari 2013, 22:44
Je bedoelt dat het een beetje kriebelt...

Nee, dat je schouder en elleboog die knik haast niet kunnen maken. Het blijft pielen, proppen, prakken en vrotten.

HaroldA
21 februari 2013, 22:48
Heb net weer ff de Ibbi in m'n handen gehad: als je op de cover van de brughum tikt hoor/voel je al dat hij hol is ... wat nou als ik de cover gewoon verwijder?!? :crazyhappy:

nusti
21 februari 2013, 22:53
als de pup er nu gewoon uithaalt, de draden afknipt op een redelijk handzame plek en daar de 498t op soldeert. Hoef je niet heel erg moelijk te doen met die potmeters....ik ga voor het gemak er van uit dat je geen pushpull pots hebt en dus een tweeaderige pup...

HaroldA
21 februari 2013, 23:08
Jep: de spoelen zelf zijn gewaxt, maar de kap lag er los op. Kon 'm ook indeuken aan de bovenkant ...

benwave
3 juni 2013, 20:55
Ok, geen Orph maar ff mijn ervaring met iets vergelijkbaars.....

Heb nu een gemodificeerde burstbucker bij de hals en 'n stock '57 bij de brug op mijn R7. Bij de hals in ieder geval een beduidend meer open sound, wat dynamischer dan met 'n 57. Voorlopig ok tot ik er andere magneten onder knal of een set Throbacks d'r in schroef.

Veel burstbuckers hebben ontzettend mismatched spoelen, als je er een paar hebt kun je ook kijken welke spoelen er wat beter bij elkaar passen; beetje mismatch is ok/plezierig maar te veel maakt het nogal schel/bijterig imo.

Wat bedoelen jullie precies met mismatched ?
De brug en hals pickup onderling, of de twee spoelen van èèn humbucker ?

Orpheo
4 juni 2013, 13:01
Spoelen binnen 1 humbucker.

HaroldA
22 februari 2014, 17:45
als de pup er nu gewoon uithaalt, de draden afknipt op een redelijk handzame plek en daar de 498t op soldeert. Hoef je niet heel erg moelijk te doen met die potmeters....ik ga voor het gemak er van uit dat je geen pushpull pots hebt en dus een tweeaderige pup...

De potmeters zijn best goed bereikbaar via het F-gat, ik ga het binnenkort er eens op wagen ... zodra ik een Unoriented A5-magneet heb kunnen bemachtigen :ok:

addiction-fx.com rekent helaas €30 voor het verzenden, ik zal iets dichter in de buurt moeten gaan zoeken.

HaroldA
25 februari 2014, 14:47
addiction-fx.com rekent helaas €30 voor het verzenden, ik zal iets dichter in de buurt moeten gaan zoeken.

Ik heb reactie van Addiction-FX gekregen:


Hi Harold,

Thanks for your email.
We ship USPS Priority Mail for all International orders. Cost is $28.87 per package, weight limit is 4LBs(about 1.80kg).
You may add different parts in the package, shipping will always be $28.87 as long as the weight is less than 4LBs.

4LBs covers about 60pcs bar magnets.

We do NOT recommend you to buy from us if you need 3pcs only. Thank you.

Dennis

Nou heb ik via PM al iemand die ook wat magneten wil hebben, maar dan blijft het een dure grap; zeker als er BTW, inklarings- en douanekosten bij komen.

HaroldA
10 maart 2014, 14:49
ik kreeg deze set vorige week, en heb er gelijk 2x een unoriented alnico5 ingezet. het verschik was immens. opener doch meer punch enhelderheid. ik kan die mod echt aanbevelen. die nare bite op de brug is weg, en dd zompigheid van de hals is veranderd in heldere warmte.

Viavia heb ik ook 2 unoriented A5's kunnen bemachtigen en die in een 490R/498T gezet die in mijn Ibanez AM100 zitten. Ik ging er vanuit dat het een marginaal, maar hoorbaar verschil ging maken ... ik zat er naast.


Wat een verschil! En wat een verbetering!!! Het is precies zoals Orpheo omschreef: het irritante is van de 498T af, en hij klinkt veel opener zonder verlies van druk/punch. En de 490R is zowaar bruikbaar geworden ;) Ik heb een ter*nghekel aal halselementen omdat ze altijd te donker, binnensmonds en expressieloos zijn, maar met de unA5 ipv A2 is hij ineens heel bruikbaar! Of ja: het blijft een halselement, dus nooit mijn favoriet, maar het klinkt heel niet verkeerd ;)


Conclusie: aanrader! :cooler:

nusti
17 maart 2014, 11:38
en heb je ze via addiction-fx besteld?
Jammer dat ik dit heb gemist, had graag meebesteld met je. Ik heb al een keer iets besteld maar dat is nooit aangekomen..

HaroldA
17 maart 2014, 11:43
en heb je ze via addiction-fx besteld?

Nee, ik had er wel een aantal magneten gekocht, maar toen ging de website en hun ebaywinkel op zwart. Ik heb toen mijn geld van Paypal terug gehad. Deze unA5's heb ik via een kennis van dit forum gekocht en die heeft er nu geen meer (over).

Heel jammer dat die magneten niet beter leverbaar zijn, het is echt een enorme upgrade voor de 490/498 set die in genoeg gitaren te vinden zijn. Vervangen is ook een eitje.

nusti
17 maart 2014, 11:46
ik had ze toen volgens mij ook via hun besteld, ging toen ook mis...geen geld teruggehad. Was niet zo heel veel, maar toch niet netjes.

HaroldA
18 mei 2014, 14:32
Heel jammer dat die magneten niet beter leverbaar zijn, het is echt een enorme upgrade voor de 490/498 set die in genoeg gitaren te vinden zijn. Vervangen is ook een eitje.

Op ons laatste tourtje heb ik mijn SGs mee gehad, waar een DP209 en een Super Distortion in zitten. Afgelopen donderdag de AM100 met de unA5 490/498 set er in meegenomen naar de repetitie ...

Te veel output, en te veel irritant hoog. :( En ik maar denken dat ik dat gaaf vond, maar na weer 2 weken Super Distortion gespeeld te hebben vind ik het niets meer.


... dus maar snel van MP een 2e hands SD gekocht ;)

Orpheo
18 mei 2014, 14:57
True. De pups blijven bagger met uoa5 maar minder hopeloos dan eerst.

HaroldA
25 mei 2014, 22:23
... dus maar snel van MP een 2e hands SD gekocht ;)

En dat klinkt!!! :crazyhappy:

mtk1984
6 juni 2014, 12:34
Misschien niet de goede plek om dit te vragen, maar ik zoek een set (hoeveel heb ik er nodig voor een 490R en 498T?) uoa5 magneten en kan ze online niet goed vinden. De plaatselijke gitaarboer verkoopt ze ook niet, dus ik zit een beetje met de handen in het haar. Iemand een idee?

HaroldA
6 juni 2014, 12:38
Misschien niet de goede plek om dit te vragen, maar ik zoek een set (hoeveel heb ik er nodig voor een 490R en 498T?) uoa5 magneten en kan ze online niet goed vinden. De plaatselijke gitaarboer verkoopt ze ook niet, dus ik zit een beetje met de handen in het haar. Iemand een idee?

Ik heb een setje ;) PM?

mtk1984
7 juni 2014, 14:15
Heb je bericht gestuurd. Alvast bedankt!

HaroldA
7 juni 2014, 15:44
Heb je bericht gestuurd. Alvast bedankt!

Gezien! Dit weekend krijg je antwoord, ben nu alweer op weg naar een optreden...