PDA

View Full Version : Keramische condensatoren



HaroldA
8 juli 2012, 14:05
Ik ben wat oude Coron pedalen op aan het knappen en bij een aantal zijn de keramische caps wit uitgeslagen en some lijkt het wel alsof dat witte ook "gelekt" is op de print. Nou zit er volgens mij helemaal niets vloeibaars in zo'n condensator? :???: Kan het zijn dat ze "verlopen" als ze zo wit uitgeslagen zijn?

Ik zit er aan te denken om ze maar allemaal te vervangen door "vintage correcte" greenies. Of is dat een onzinnige investering?

nico verduin
8 juli 2012, 14:20
Volgens mij zit er geen vloeistof in ceramische caps. Dat witte kan kalkaanslag zijn van vocht....Maar de aller belangrijkste vraag is, doen die pedalen het wel of niet goed. Of mis je een stukje bezigheids therapie:seriousf::seriousf:

HaroldA
8 juli 2012, 14:24
Volgens mij zit er geen vloeistof in ceramische caps. Dat witte kan kalkaanslag zijn van vocht....Maar de aller belangrijkste vraag is, doen die pedalen het wel of niet goed. Of mis je een stukje bezigheids therapie:seriousf::seriousf:

Mwah, tis meer van "ik ben er nu toch mee bezig", zeg maar een soort servicebeurt :soinnocent:

Pedalen doen het allemaal maar op sommige plaatsen ziet dat witte cement er toch niet echt gezond uit, zeker als er een "plas" van ~1cm rondom aan witte residu op de print zit.

nico verduin
8 juli 2012, 14:33
Maak 's een foto

HaroldA
8 juli 2012, 14:43
Helaas heb ik al wat wit spul met mn hand weggehaald.

http://img.tapatalk.com/50659c52-8090-a220.jpg

rvorkink
8 juli 2012, 14:43
Kan het niet een soort pasta zijn waar de boel mee vastgezet is?
Tegenwoordig zie je vaak lijmklodders van zo'n lijmpistool, en vroeger werd er een soort pasta gebruikt, die inderdaad wel eens cementachtig opdroogde in de loop der tijd.

HaroldA
8 juli 2012, 14:44
Kan het niet een soort pasta zijn waar de boel mee vastgezet is?
Tegenwoordig zie je vaak lijmklodders van zo'n lijmpistool, en vroeger werd er een soort pasta gebruikt, die inderdaad wel eens cementachtig opdroogde in de loop der tijd.

Zie de foto: nee ;)

HaroldA
8 juli 2012, 15:09
Hier zie je ook dat de ruimte tussen cap en print vol zit met wit spul...

http://img.tapatalk.com/50659c52-86b5-e79e.jpg

(liniaal was nodig om focus te krijgen)

Frits van Mourik
8 juli 2012, 15:10
Is het vettig spul?
Ceramische schijfcondensatoren werden nog al 'es "afgedicht"met paraffine...

HaroldA
8 juli 2012, 15:11
Is het vettig spul?
Ceramische schijfcondensatoren werden nog al 'es "afgedicht"met paraffine...

Het is helemaal droog en niet vettig. Misschien is er cement samen met de paraffine naar buiten gelopen en is de paraffine toen verdampt?

nico verduin
8 juli 2012, 15:17
Ik zou eerder genegen zijn te denken dat iemand niet direct bekend heeft willen maken wat de waardes van die caps zijn. Soort wanhoops poging.....

HaroldA
8 juli 2012, 15:19
Ik zou eerder genegen zijn te denken dat iemand niet direct bekend heeft willen maken wat de waardes van die caps zijn. Soort wanhoops poging.....

Ik denk het niet: er staat heel erg duidelijk 103K op en alle andere caps zijn ook makkelijk leesbaar ondanks dat ze wit uitgeslagen zijn.

Ik heb 'm net verwijderd en gemeten: 13nF. 30% afwijking dus.

HaroldA
8 juli 2012, 15:31
Is het vettig spul?
Ceramische schijfcondensatoren werden nog al 'es "afgedicht"met paraffine...


Het is helemaal droog en niet vettig. Misschien is er cement samen met de paraffine naar buiten gelopen en is de paraffine toen verdampt?

Ik denk dat je gelijk hebt! Bij het "verwarmen" van de 47nF caps verdween een hele hoop van de witte aanslag!

cluseau
8 juli 2012, 17:01
Keramische caps komt niets uit hoor, waarschijnlijk zoals Frits opmerkte een kaarsvetachtige substantie. In Japanse spullen zie je dat vaak als plakmiddel, dat begon al met de goedkope 60er jaren portable radio's.

Frits van Mourik
9 juli 2012, 02:46
... en wat dacht je van de übervette bagger in oude Fender-amps? :crazyhappy:

nico verduin
9 juli 2012, 07:03
ach beetje was :)

jacky
9 juli 2012, 09:36
... en wat dacht je van de übervette bagger in oude Fender-amps? :crazyhappy:

Dan was hij niet oud genoeg in de juiste periode waren ze niet plakkerig ;-)

HaroldA
9 juli 2012, 15:10
Ik heb trouwens de "lekkende" caps vervangen. :hide: