PDA

View Full Version : Gitaar verstellen.



Ronno
7 juli 2012, 13:32
Hoi,

Ik speel nu al een tijdje gitaar maar heb zelf nooit serieus een gitaar versteld en om nu steeds naar de winkel te gaan is ook niet echt handig.

Maar zou iemand mij tips kunnen geven, het gaat om 2 gitaren: een LTD eclipse EC1000 en een Jackson DKMGT Dinky.

De brug kan je natuurlijk de actie hoger of lager zetten tot een bepaald punt lijkt me? Als ik het fout heb zeg het maar :P , en bij de neck kan je natuurlijk iets aanpassen met een imbus maar wat doet dat precies? Want dat vat ik niet helemaal.

Ben als de dood dat ik mijn gitaren zwaar naar de kloten help.

Zou zelf willen dat de actie lekker laag is zonder geratel natuurlijk.

Gr.

.slash.
7 juli 2012, 13:52
Als je actie lager wil moet je volgens mij alleen bij de brug verstellen met een imbusje...
Maar als dat verkeerd zou kunnen gaan kun je de gitaren ook gewoon nar de plaatselijke gitaarboer brengen, daar kunnen ze dat ook prima verstellen!

GunMetalBlue
7 juli 2012, 14:09
Je kunt het idd zelf doen, beter nog door een gitaarboer. Maar het allerbeste door een gitaarbouwer (al zijn die schaars, denk ik). Ik merk het verschil tussen boeren of bouwers alleszins, al kan dat ook aan mijn gitaarboer liggen :). Het vraagt sowieso oefening, dus verwacht niet dat j't de eerste keer meteen goed hebt.

Kingstring
7 juli 2012, 18:38
Zelf afstellen lijkt eng..maar valt mee.

Belangrijk is dat je de juiste volgorde hanteert..anders wordt het een zooitje. Belangrijk is dat de kromming van de hals ok is voordat je verder gaat met de rest. Hoe dat werkt wordt hier (http://www.gitaarreparatie.be/controle-hals.html)goed uitgelegd.
Als dat op orde is, ga ik pas verder.

Tips:

Geen haast
Gitaar netjes neerleggen op werkplek en ondersteunen zodat ie heel blijft.
Gereedschap netjes in de buurt maar niet op onder je gitaar
Schrijf het aantal slagen op dat je maakt. Waarom? Zo kun je alles weer terugzetten zoals het was. Door schroevendraaiers te markeren op het handvat, kun je eenvoudig het aantal slagen tellen.

Bovenal..geen paniek. Je kunt eigenlijk niets echt slopen. Tenzij je als een malle aan de halspen gaat draaien. De rest is te herstellen door de gitaarboer..maar daar moet je toch al een als het niet lukt ;-)

Hotpepper01
7 juli 2012, 19:12
Kijk hier eens naar..... http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen

Ronno
8 juli 2012, 23:07
oja, eraan vijlen ga ik nooit doen hehe, maar die nek etc verstellen word hier wel goed uitgelegd, even een keertje kijken.

Weet je misschien ook wanneer je nek te hol te bol of te recht is? Of is dit puur eigen smaak?

B-stone
8 juli 2012, 23:14
Kaarsrechte (metalen) lineaal erop leggen (met dunne kant op frets); zie je vanzelf wel hol of bolligheid. Wel oppassen met die truss rod! ;)

aaronstonebeat
8 juli 2012, 23:37
Op een gitaar zitten al zes kaarsrechte linialen: de snaren. Druk er een in in de eerste en de veertiende of vijftiende positie (waar de hals dikker wordt/waar de hiel begint) en kijk hoe de afstand tot de frets in het midden is; als dat enige tienden van een millimeter is, zit je meestal goed.

Kingfisher
9 juli 2012, 08:47
Zorg ook dat je goed materiaal hebt: geen schroevendraaiers uit de graaibak van de Gamma, maar degelijk spul. Anders haal je zo de koppen van de vijzen af. Een zuivere kruiskopschroevendraaier is nog iets anders dan een pozidriv.
- philipsschroevendraaier 1 & 2
- kleine kniptang
- kleine punttang
- inbussleutels

pim raaijmakers
9 juli 2012, 21:58
Ik vind een setje voelermaatjes ook wel een handig hulpmiddel, hoewel ik weet dat afstellen van een gitaar ook voor een heel stuk fingerspitzengefühl is. Maar dat heb ik blijkbaar nog niet helemaal, dus ben ik blij met de voelermaatjes....

EDV
9 juli 2012, 22:08
Ik speel nu al een tijdje gitaar maar heb zelf nooit serieus een gitaar versteld en om nu steeds naar de winkel te gaan is ook niet echt handig.

hoe lang speel je al en hoe vaak is steeds? Als je jezelf niet echt handig inschat of je er niet echt in verdiept hebt, zou ik gewoon naar die gitaarwinkel blijven gaan....lijkt me toch geen maandelijkse bezigheid of wel? En als je wel handig bent, lef hebt of geen heel dierbare/dure gitaren hebt, kan je voorzichtig wat gaan schroeven. Via internet is genoeg aan tips en waarschuwingen te vinden.

Maar laat je niet ompraten omdat een ander 't wel kan ;)