PDA

View Full Version : Houtsoorten akoestische gitaar.



Ronno
7 juli 2012, 13:22
Hey,

Ik zou graag een akoestische gitaar willen kopen alleen weet ik nog niet het verschil tussen de verschillende houtsoorten. Ik twijfel nog tussen een staal en een nylon snarige gitaar...

Van elektrisch weet ik wel dat je bij mahogany zwaarder geluid krijgt en alder lichter, maar als ik dit lees bijvoorbeeld bij akoestisch: massief sparren top en massief mahonie achterblad dan heb ik geen idee waar ik nou op moet letten en wat bij welke muziek stijl past.

Kan iemand mij uitleggen wat nu belangrijk is voor de sound de top of het achterblad? Ik las al ergens dat de top belangrijkst is maar wat doet het achterblad dan en welke combinatie van hout is nou meer voor de goedkopere gitaren, en welke voor de wat duurdere?

Zit er ook verschil in bij staal en nylone snarige gitaren in het hout? (neem aan van wel)

Voor de rest is het meer kwestie van de gitaar voelen en horen natuurlijk, maar het scheelt al als ik weet welke houtsoort ik kan zoeken, niet zoals bij elektrisch dat ik voor een zware metal sound naar een fender gaat kijken...

Gr.

Rizz
7 juli 2012, 13:58
Hey,

Ik zou graag een akoestische gitaar willen kopen alleen weet ik nog niet het verschil tussen de verschillende houtsoorten. Ik twijfel nog tussen een staal en een nylon snarige gitaar...

Van elektrisch weet ik wel dat je bij mahogany zwaarder geluid krijgt en alder lichter, maar als ik dit lees bijvoorbeeld bij akoestisch: massief sparren top en massief mahonie achterblad dan heb ik geen idee waar ik nou op moet letten en wat bij welke muziek stijl past.

Kan iemand mij uitleggen wat nu belangrijk is voor de sound de top of het achterblad? Ik las al ergens dat de top belangrijkst is maar wat doet het achterblad dan en welke combinatie van hout is nou meer voor de goedkopere gitaren, en welke voor de wat duurdere?

Zit er ook verschil in bij staal en nylone snarige gitaren in het hout? (neem aan van wel)

Voor de rest is het meer kwestie van de gitaar voelen en horen natuurlijk, maar het scheelt al als ik weet welke houtsoort ik kan zoeken, niet zoals bij elektrisch dat ik voor een zware metal sound naar een fender gaat kijken...

Gr.

Welkom!

Het is maar wat jij graag voor geluid wilt en waar jouw speelstijl en/of niveau het beste bij past.. Tuurlijk zijn er bepaalde eigenschappen in soorten hout waar je je aan vast kunt houden, maar in vergelijking met wat?

Om je een beetje op weg te helpen: http://www.guitarbench.com/tonewood-database/

En hier kan je ook een hele berg vinden!: http://www.acguitar.com/article/default.aspx?articleid=24820

Succes met de zoektocht! En zelf gaan spelen, want dat bepaalt uiteindelijk je keuze.. En misschien word je nog verrast door je eigen keuzes..

Eric van Esch
7 juli 2012, 16:07
Misschien dat dit draadje je wat verder helpt:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?154807-Wat-maakt-een-Western-gitaar-een-goede-Western-gitaar

Succes met je zoektocht, niets is leuker dan JOUW gitaar zoeken (of misschien wel zoals in de Harry Potter film de toverstaf jouw uitzoekt, dat de gitaar jou zoekt;) )

Ronno
8 juli 2012, 23:04
Hey beide bedankt, weet zo wel genoeg om wat kiritscher te zoeken