PDA

View Full Version : Maple of Rosewood??



janjan
7 juli 2012, 00:27
Hallo,,

is er echt een "groot" verschil tussen een Maple neck en een Rosewood Neck..
want ik vind dat "lichte" maple er erg vet uit zien, maar als het dan voor geen meter speelt koop ik liever niet z'on gitaar.

Graag jullie mening/ervaringen

Mvg

Midwolda
7 juli 2012, 00:42
Eeeeh... http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155738-rosewood-gitaar-hals

janjan
7 juli 2012, 17:24
Thnx.

het is dus zo dat je wel op beide het zelfde kunt spelen?
niet bijvoorbeeld dat je alleen op Rosewood metallica kan spelen..

Ijselrobo 07
7 juli 2012, 17:28
http://4.bp.blogspot.com/-fN_DHh9hZYc/TcDGYuY5zyI/AAAAAAAAK9M/5SjcsMrLSss/s1600/face-palm-demotivational-poster-1233926135.jpg
een gitaar is een gitaar. op elke gitaar kun je metallica spelen, daar heb je niet perse rosewood of maple voor nodig..

Mr.Fingers
7 juli 2012, 17:36
Moet jij zonodig zeggen met je pedalensoep en "een geluid dat alleen door iemand van de Jostiband nagemaakt kan worden"... :stop:

Terminus
7 juli 2012, 18:17
een gitaar is een gitaar. op elke gitaar kun je metallica spelen, daar heb je niet perse rosewood of maple voor nodig..
Je kunt wel bijdehand gaan doen, maar was jij niet degene die besloot dat hij een gitaar van €8000 nodig had voor een mooi sologeluid?

On topic: Maple vs Rosewood toets is een kwestie van voorkeur. Het geluid is nauwelijks anders, vooral het gevoel is anders. Qua onderhoud heb je het verschil dat rosewood iets meer onderhoud vereist, maar maple in de aanschaf soms duurder is.

barno
7 juli 2012, 18:19
Hallo,,

is er echt een "groot" verschil tussen een Maple neck en een Rosewood Neck..
want ik vind dat "lichte" maple er erg vet uit zien, maar als het dan voor geen meter speelt koop ik liever niet z'on gitaar.

Graag jullie mening/ervaringen

Mvg

ten eerste bedoel je wsch maple of RW toets. De neck is wat er achter de toets zit en die is zelden van rosewood, meestal maple of mahonie.
ten tweede: een neck speelt zelf niet ... ;) het verschil in feel is er maar daar kan je je aan aanpassen. Veel gitaristen hebben gitaren met beide toetssoorten. En degenene die zeiken over het grote verschil in feel, zijn kommaneukers :)

maple toets klinkt ietsie pietsie helderder dan rw toets.
maple toets is duurder bij herfret, niet bij aankoop

arjanb01
7 juli 2012, 18:51
Ikzelf heb net de omgekeerde ervaring. Maple klinkt wat meer middy en heeft huist geen tophoog maar klinkt wat 'beperkter'. RW is wat veelzijdiger en heeft belletjes in het hoog, meer rinkel. Maple heeft wat meer atrack.

barno
7 juli 2012, 19:03
Ikzelf heb net de omgekeerde ervaring. Maple klinkt wat meer middy en heeft huist geen tophoog maar klinkt wat 'beperkter'. RW is wat veelzijdiger en heeft belletjes in het hoog, meer rinkel. Maple heeft wat meer atrack.

dan zal dan toch vooral aan je gitaren zelf liggen hoor. vraag es aan duizend countrypickers wat ze verkiezen... all maple verwed ik (en liefst nog one piece) en god knows dat die mannen gaan voor de belletjes, tophoog en twang :)

arnoldtims
8 juli 2012, 14:49
Ik heb echt geen goed ontwikkeld gehoor maar ik snap niet dat mensen zeggen dat ze het verschil niet horen.
Vind Maple een stuk helderde en RW wat donkerde, neuzelig, niet perse slechter of beter.
Ook vind ik de feel van maple iets prettiger maar speel je heel licht en heb je redelijke hoge frets dan voel je bijna geen verschil.

Even een vraagje voor mijzelf maar ik vraag mij altijd al af of mijn RW toets ook anders gaat klinken als ik daar van die hele harde boten lak op smeer. het gaat in ieder geval meer voelen als maple denk ik.

Sanderltd
8 juli 2012, 15:24
LOL @ Ijsselrobo... Look who's talking. :p

Mijn ervaring met het verschil tussen rosewood en maple is als volgt. Ik denk dat er wel degelijk een merkbaar, akoestisch geluidsverschil is. Meer dan met het bodyhout. Maar je kunt met beiden in beginsel wel dezelfde muziek spelen, zeker als er een dikke distortion overheen komt, valt het verschil helemaal niet meer op.
Maple heeft naar mijn ervaring echter wel iets meer "attack", dus als je de noot aanslaat, klinkt deze aanvankelijk wat feller. Rosewood daarentegen heeft dit minder en klinkt wat meer "in balans". Maar dat is louter mijn ervaring en mening, dat kan voor iedereen anders zijn. Ik merk alleszins wel een verschil, zeker bij geluiden zonder versterking of low gain.

Ik heb laatst trouwens wel een Telecaster gebouwd met een heel dun rosewood fretboard (3mm) en daarbij neigde de klank eerder naar een maple toets. Een maple toets klinkt voor mij soms net iets te fel door, dus die dunne plak rosewood compenseert dat een beetje. Maar al bij al klinkt het toch meer richting maple dan rosewood.

Persoonlijk speel ik graag op maple en rosewood, ik heb geen voorkeur whatsoever. Dus ik zou me er niet te veel zorgen over maken. Ik zou het uitzicht en de looks belangrijker vinden dan die minieme verschillen in klank. :)

arnoldtims
15 juli 2012, 15:38
Ik heb echt geen goed ontwikkeld gehoor maar ik snap niet dat mensen zeggen dat ze het verschil niet horen.
Vind Maple een stuk helderde en RW wat donkerde, neuzelig, niet perse slechter of beter.
Ook vind ik de feel van maple iets prettiger maar speel je heel licht en heb je redelijke hoge frets dan voel je bijna geen verschil.

Even een vraagje voor mijzelf maar ik vraag mij altijd al af of mijn RW toets ook anders gaat klinken als ik daar van die hele harde boten lak op smeer. het gaat in ieder geval meer voelen als maple denk ik.

Bump. Kennelijk een rare domme vraag maar toch, iemand?

Sinner1980
15 juli 2012, 21:13
Bump. Kennelijk een rare domme vraag maar toch, iemand?

Rare vraag idd, ik denk dat niemand dat ooit geprobeerd heeft/in zijn hoofd heeft gehaald... Ik denk dan ook dat je je toets compleet verziekt als je dat doet maar het, wie weet is het supervet...;)

Ik denk dat het met maple weinig te maken zal hebben, wellicht qua feel wel. Je kunt er ook polyester op smeren, of latex; keuze zat:crazyhappy:

Mr.Fingers
15 juli 2012, 21:17
Wordt gedaan hoor, bij fretloze bassen, en kan perfect. Bij een bas gaat het dan inderdaad harder & feller klinken, dusja... Wie weet heb je wel een punt.

http://img.photobucket.com/albums/v311/BassAgent/IMG_6292.jpg