PDA

View Full Version : Waarom klinkt het od circuit van een fender hrdl zo zompig en dof?



johantipker
6 juli 2012, 17:18
Waarom klinkt het od circuit van een fender hrdl zo zompig en dof?


http://www.justinholton.com/hotrod/images/HRDxpreamp.gif

Ik heb er niet veel verstand van, maar zit er ergens een high pass filter oid?

Met een eq voor de amp die het het laag verzwakt en het hoog boost klinkt het al een stuk beter...
deze overdrive " voelt " ook goed maar klinkt zompig en is daardoor onbruikbaar.

Is dat niet simpel te modden?

driftkop
6 juli 2012, 19:35
Er zijn boeken geschreven over het modden van een hrdl om het nog enigszins goed te laten klinken. Maar het blijft een kutversterker, iets met aap en gouden ring :ok:.

Een antwoord op je vraag kun je misschien hier vinden: http://www.justinholton.com/hotrod/, daar staat vrij veel techinische info over die amp.

johantipker
6 juli 2012, 20:20
Er zijn boeken geschreven over het modden van een hrdl om het nog enigszins goed te laten klinken. Maar het blijft een kutversterker, iets met aap en gouden ring :ok:.

Een antwoord op je vraag kun je misschien hier vinden: http://www.justinholton.com/hotrod/, daar staat vrij veel techinische info over die amp.


.. het is me bekend dat ie zo z''n voor en z''n nadelen heeft...
:makeup:

op de site van justin staat geen overdrive mod, van die site had ik ook het schema van de pre amp geript..

cluseau
6 juli 2012, 20:40
......zit er ergens een high pass filter oid?......


Yep, en niet zo'n kleintje ook. Na de eerste trap wordt het signaal gesplitst. Volg de twee caps maar eens. Stel dat je de switch op de bovenste stand hebt staan. Het signaal loopt dan via de 22N maar de 1N5 is nog steeds aangesloten via de 100k en de potmeter. Dat is een flinke load voor het hoog. Ook de cathode bypass kun je een stuk verkleinen, je zal dan wat meer mid/hoog overhouden omdat laag meer wordt tegengekoppelt.

gloeidraad
7 juli 2012, 08:33
Hallo Johan,probeer die 250pf op het derde buisje eens te verlagen naar bijvoorbeeld 120pf, die wordt ingeschakeld in de overdrive stand.

Erik

flo123
7 juli 2012, 10:59
Of haal die 250pF weg.
De 390pF over de Master Volume heen zou je misschien ook kunnen verwijderen.
Misschien die Drive en Vol pots vervangen voor een 1M logaritmische potmeters?

johantipker
7 juli 2012, 11:12
jongens jongens, niet zo snel.. :???: wat een prachtige reakties allemaal, :mmmm: ik laat t even op me inwerken en ik brouw een schema-tje met wt voorgestelde mods...
ThanX!!!

gloeidraad
7 juli 2012, 11:17
Ik denk als je die 250pf helemaal weghaalt, de toon te schel wordt en waarschijnlijk instabiel.
Als je de potmeters en de 390pf verandert beinvloed je de totale voicing van de versterker.
Die 250pf is de enige die in overdrive mode wordt bij geschakeld om het hoog te temmen.

Erik

tommus42
7 juli 2012, 11:52
Mooi schema, is prima wat van te maken, ik zou de eerste trap als eerste modificeren.

flo123
7 juli 2012, 13:17
Ik denk als je die 250pf helemaal weghaalt, de toon te schel wordt en waarschijnlijk instabiel.

Proberen maar! :)
Eerst verwijderen, testen en dan desnoods een andere kleinere waarde ervoor in de plaats zetten.



Als je de potmeters en de 390pf verandert beinvloed je de totale voicing van de versterker.

Met de verwijdering van de 390pF verander je alleen het "Drive" gedeelte.



Die 250pf is de enige die in overdrive mode wordt bij geschakeld om het hoog te temmen.

V2B en omringende componenten zoals die 390pF, wordt er ook bij geschakeld met natuurlijk een duidelijke klankkleuring op het Drive geluid.

gloeidraad
7 juli 2012, 13:21
Flo,je hebt gelijk met betrekking op de 390pf, ik heb de laatste schakelaar(relais) over het hoofd gezien.

Erik

tommus42
7 juli 2012, 13:32
Is het mogelijk het relais van het od-kanaal te vervangen voor een drie-polige? Kun je de aftakking ervan loskoppelen van massa.
http://img841.imageshack.us/img841/1524/image1nyt.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/841/image1nyt.jpg/)

nico verduin
7 juli 2012, 13:48
Dit is toch een drie polige? En welke aftakking wil je loskopelen van massa? Toch niet die 100K? Want dan gaat die 2e trap lekker van roodgloeien?

En voor alle liefhebbers :makeup:

De topic starter geeft aan dat het met "veel minder bas en hoog boost, klinkt het al stukken beter".

Dus de vraag zou moeten zijn "Wat kan ik aan het drive kanaal veranderen dat ik het hoog juist boost en de bas verminder". Dus waar komt het bassige vandaan? En nee ik ga het niet voorkauwen.... ga maar eens beredeneren:crazyhappy:. 't is veel te mooi weer! anders liggen jullie alleen maar voor jaffa in de zon:seriousf::D Dus aan de bak...

tommus42
7 juli 2012, 14:04
Dit is toch een drie polige? En welke aftakking wil je loskopelen van massa? Toch niet die 100K? Want dan gaat die 2e trap lekker van roodgloeien?......

Neen, begrijp me niet verkeerd:D, ik bedoelde de drivepotmeter loskoppelen van massa. Volgens mij krijg je dan wel een stuk meer gain, zou je eventueel weer terug kunnen brengen. En een vier polig relais, hoewel dat ook anders moet kunnen, ehm, maar goed.

flo123
7 juli 2012, 15:09
Dus waar komt het bassige vandaan?
Eerste ingeving is dat de belasting op de anode van V1A, voor hoge frequenties aan de hoge kant is voor de ECC83.
Bij lage frequenties is deze belasting een stuk lager.
Dit zorgt ervoor dat de lage frequenties meer versterkt worden dan de hoge frequenties.

Bij hoge frequenties en Drive helemaal open is de belasting op de anode ongeveer:
100k // ( 470k // (180k + 250k // 100k ) )
= 100k // ( 470k // 51k ) = 100k // 46 k
= 31k ohm
Bij lage frequenties en Drive helemaal open is de belasting op de anode ongeveer:
100k // 470k
= 82k ohm
Aangezien de versterking rechtevenredig is met de totale anode weerstand, verwacht ik dat hierdoor de lage frequenties ongeveer 8dB meer versterkt worden dan de hoge frequenties.

De 1.5nF koppelcondensator met de 180k en 250k potmeter // 100k, met Drive helemaal open, zorgt voor een hoogdoorlaatfilter met het kantelpunt rond 420Hz. Dat lijkt me in orde.

nico verduin
7 juli 2012, 18:32
Waarom neem jij de C's niet mee in jouw berekeningen? Want als je ze meer neemt, dan ontlopen de loads op de anodes niet zoveel.

flo123
8 juli 2012, 18:37
Waarom neem jij de C's niet mee in jouw berekeningen? Want als je ze meer neemt, dan ontlopen de loads op de anodes niet zoveel.

Rcondensator = 1 / ( 2 * PI * Frequentie * C )

Bij 100 Hz is de 1.5nF ongeveer 1M ohm.
Bij 800 Hz is de 1.5nF ongeveer 133k ohm.
Bij 3200 Hz is de 1.5nF ongeveer 33k ohm.

Bij 100 Hz is de 22nF ongeveer 72k ohm.
Bij 800 Hz is de 22nF ongeveer 9k ohm.
Bij 3200 Hz is de 22nF ongeveer 2,3k ohm.

Bij 3200 Hz en Drive helemaal open is de belasting op de anode ongeveer:
100k // (2,3k + 470k) // (33k + 180k + 250k // 100k ) )
= 64k ohm
Bij 800 Hz en Drive helemaal open is de belasting op de anode ongeveer:
100k // (9k + 470k) // (133k + 180k + 250k // 100k ) )
= 68k ohm
Bij 100 Hz en Drive helemaal open is de belasting op de anode ongeveer:
100k // (72k + 470k) // (1M + 180k + 250k // 100k) )
= 79k ohm

Nico, je hebt gelijk.
Dat verklaart dus niet de te grote hoeveelheid bas.

nico verduin
8 juli 2012, 18:59
Ik had de berekeningen al in een Excelletje gegooid en een grafiek van de output impedanties van de 1e trap. Het verschil is rond de 5K (drive 79K en Clean 74K) bij 100Hz en lopen beidee naar elkaar toe rond de 3Kz op 64K. Dat gaat hem niet worden inderdaad. Wel is grappig te zien als je gaat spelen met die waarden van de caps en de weerstanden wat er met die impedantie gebeurt.
voor de liefhebber : http://www.verelec.com/tijdelijk/images/Berekenen load.xls

guitaraddict
9 juli 2012, 10:38
Interessante file Nico !

johantipker
14 juli 2012, 09:34
Nico Verduin bedankt voor je (zoals ik je al jaren ken) grondige analyse, het wetenschappelijk bewijs waarom ie ruk klinkt!

Cluseau ook bedankt voor je snelle 1e post!

Ik vind het leuk om te weten, dat er aan dit circuit nog wel veel bij te spijkeren valt, ik ga het nu nog even niet doen, maar misschien in de toekomst nog wel.

gloeidraad, Flo123, tommus.. ThanX!

flo123
14 juli 2012, 11:29
Maar wat zorgt nu voor de te grote hoeveelheid bas?

cluseau
14 juli 2012, 11:49
Maar wat zorgt nu voor de te grote hoeveelheid bas?

Het gebrek aan hoog /mid :ok:

Chris Winsemius
23 juli 2012, 21:09
edit: te veel info ;)