PDA

View Full Version : rosewood gitaar hals



mennen08
6 juli 2012, 16:11
hallo,

ik was aan het denken om mijn 2e customshop strat te laten maken.
ik was een beetje aan het infromeren en rond aan het kijken en ik kwam uit bij een rosewood nek.
ik vroeg wat precies het verschil was tussen dit en een maple nek, maar niemand kon me fatsoenlijk antwoord geven.

hopelijk weet iemand hier meer van af?

gr martijn

wietse
6 juli 2012, 16:19
rosewood hals of rosewood toets? rosewood hals is namelijk erg ongewoon.

bat
6 juli 2012, 16:26
Toch zijn ze er wel. Fender heeft zelfs een volledig rosewood tele gehad, een gitaar waar ik nog steeds wel eens een natte droom over heb:

http://www.premierguitar.com/issue/vintagevault/images/200801_vintagevault2.jpg

Wel een zeldzaamheid, dus even proberen wordt lastig.

Eko
6 juli 2012, 16:26
Kort door de bocht ; rosewood = Pallisander oftewel tropisch hardhout , wat meestal voor de toets wordt gebruikt.
Maple is esdoorn wat gewoon in USA op verschillende plekken groeit ,( ook op andere plekken op de wereld ). Is het blanke hout.

Mr.Fingers
6 juli 2012, 16:30
rosewood: warmere klank, iets meer laag/mid
maple: fellere klank, iets meer hoog/mid

Midwolda
6 juli 2012, 18:21
Maple is ook gladder dan rosewood.
Maple toetsen zijn soms ook gelakt, rosewood nooit.

Orpheo
6 juli 2012, 19:03
een pallisander hals zal je hoog temmen en je een heel warm geluid geven. pallisander gaat vooral goed samen met een body van korina of mahonie. alder, ash of walnut een heel stuk minder. meer kans dat het 'clasht'. imho. speelt daarentegen goddelijk. ik heb 5 halzen van pallisander, en iedere keer is het genieten. misschien omdat het 2x braziliaans pallisander is?

Mr.Fingers
6 juli 2012, 19:05
pallisander: alder, ash of walnut een heel stuk minder. meer kans dat het 'clasht'.

Vreemd, Fender heeft het altijd al gebruikt (vrijwel altijd alder, ash bij de blonde finish), en je kunt bezwaarlijk zeggen dat dat clasht...

spirit
6 juli 2012, 19:06
hallo,

ik was aan het denken om mijn 2e customshop strat te laten maken.

ik vroeg wat precies het verschil was tussen dit en een maple nek, maar niemand kon me fatsoenlijk antwoord geven.



gr martijn

Je laat een "customshop" gitaar bouwen, en ze kunnen je niet vertellen wat het verschil tussen rosewood en maple is???

Daar liet ik géén gitaar bouwen.

Orpheo
6 juli 2012, 19:10
ik heb het over de hele hals. maar ik vind 't niet echt een goeie combinatie om eenof andere reden. moeilijk uit te leggen. alsof het harde hout niet samen wil gaan met de relatief zachte hals... liever gewoon korina of mahonie. veel lekkerder.

allochthomas
6 juli 2012, 19:17
Ik zou eerder zeggen dat het goed samen zou gaan door alles mooi uit te balanceren. Zelfde als en maple top op een les paul om net dat beetje extra hoog te geven.

Orpheo
6 juli 2012, 19:41
Bij een les paul heb je nog de mahonie plak. Mahonie heeft ook veel bite maar ook warmte. Ash en alder hebben die balans niet.

barno
6 juli 2012, 20:31
Bij een les paul heb je nog de mahonie plak. Mahonie heeft ook veel bite maar ook warmte. Ash en alder hebben die balans niet.

Bij hout zijn dat soort veralgemeningen vaak zinloos. Er bestaan -tig soorten ash, mahonie, alder enz... die soms onderling nog meer verschillen dan per soort.

zeker bij mahonie achtigen en ash: grote verschillen. Elzen is in mijn ervaring wat consistenter (neutraler) en vind ik over het algemeen hele goede balans hebben tussen spank en bottom.

Orpheo
6 juli 2012, 21:16
Niet mee eens. Hardgrondig niet mee eens zelfs ;)

barno
6 juli 2012, 21:56
Niet mee eens. Hardgrondig niet mee eens zelfs ;)

da's niet erg hoor
maar bezie het als een voorzichtige constatering van iemand die meer ervaring heeft met elzen en essen gitaren dan jij ;)

allochthomas
6 juli 2012, 22:06
Je kan natuurlijk eeuwen blijven discusieren over eigenschappen van houtsoorten en welke wel of niet samen gaan maar aan het einde kom je er toch pas achter of het echt werkt als de gitaar in elkaar zit en je er naar luisterd.

Midwolda
7 juli 2012, 08:33
Je kan natuurlijk eeuwen blijven discusieren over eigenschappen van houtsoorten en welke wel of niet samen gaan maar aan het einde kom je er toch pas achter of het echt werkt als de gitaar in elkaar zit en je er naar luisterd.

En dan nog. Ieder oor is anders dus wat de èèn goed vindt klinken kan voor de ander altijd weer beter.
Voor mij klinkt een strat met alder body, maple hals en rosewood toets het meest stabiel en vol.
Wel vind ik rosewood een houtsoort met veel onderling verschil in nerf, dichtheid en kleur, da's weer jammer.
Hoe dichter en donkerder, des te fijner het speelt en des te beter het klinkt.

Imho. :dontgeti:

Orgasmocaster
9 juli 2012, 17:35
ik ben het hardgrondig eens met Orpheo... Korina + Rosewood neck (en ebony toets) is een van mijn favoriete hout combinaties!!!