PDA

View Full Version : advies nodig ivm verbeten van vreselijk slechte gitaar



debsje2
6 juli 2012, 08:51
Hoi allemaal

Ik heb een super goedkope collins dreadnaught gitaar, aangezien ik dacht na heel lang niet meer te kunnen spelen wel een paar jaar nodig zou hebben om weer op stoom te komen..nou nee dus.
ook geen geld voor een degelijke gitaar OF om er aan te laten klussen door een gitaarbouwer dus ik zal zelf iets moeten doen.

wie kan me adviseren:een aantal fretten liggen veel te hoog. vooral de 7e maar er zijn er nog een paar die ook niet helemaal lekker liggen.
de bassnaren knallen er contant tegen aan, bij een beetje pittige slag gitaar over de bassnaren hoor je me toch een gerammel.. vreselijk,
bij hoger op de hals spelen, rondom de 7e fret knallen de bassnaren tot aan de g snaar .

zoals gezeg, ik kan m niet wegbrengen, en eerlijk gezegd is dat ding t geld ook niet waard.
maaaar.. zou ik als de de snaren er af heb gewoon zonder problemen een ijzervijl over de fretten heen kunnen halen om ze te verlagen of is dat een stom idee????



alvast bedankt!

Deb

Rizz
6 juli 2012, 10:11
Zo te horen staat je hals een iets te recht, dus misschien kan je beginnen met je halspen te verstellen.. Die kan je bereiken of via je klankgat of via je headstock met een imbusleuteltje.. Even de spanning er grotendeels af. Begin met een kwartslag los te draaien en span dan je snaren weer aan.. als het niet teveel wordt is dat misschien een oplossing!

Oh, en welkom!

peppie55
6 juli 2012, 22:15
Sowieso de hals goed afstellen, staat veel over op het internet.

Misschien dikkere snaren erop zetten? deze zijn wat stugger en gaan minder snel tegen de frets aan.

Hopelijk kan je hier iets aan...

debsje2
8 juli 2012, 09:56
hoi, bedankt voor het advies, ik ga er dikkere snaren opzetten, en ff met die halspen aan de slag. hij staat idd veel te recht ( met hulp van t internet opgemeten). Ook Rizz bedankt!!!

Plant
8 juli 2012, 11:47
hoi, bedankt voor het advies, ik ga er dikkere snaren opzetten, en ff met die halspen aan de slag. hij staat idd veel te recht ( met hulp van t internet opgemeten). Ook Rizz bedankt!!!

Advies: 1 ding tegelijk aanpakken. Als je er meteen dikkere snaren opzet heb je kans dat de hals door de hogere snaarspanning vanzelf al voldoende hol komt te staan. Dikkere snaren erop, paar dagen wachten (er gewoon op spelen) en dan kijken of er nog iets aan de halspen moet gebeuren. Niet nu meteen gaan draaien dus.