PDA

View Full Version : Lava patchcabels gemaakt, allemaal doen het niet?



Diederik de Jong
5 juli 2012, 20:09
Ik heb dus een middag zitten zwoegen om 14 patchkabels te maken met te lava cable DIY kit. En nu prik ik ze erin, doen ze het niet! Allemaal een voor een getest, precies gedaan wat op de verpakking stond, maar nog steeds noppes nada. Als ik ze door meet geven ze geen weerstand, dus dan zou alles toch moeten werken? Iemand enig idee wat ik fout gedaan kan hebben?

bass blom
5 juli 2012, 20:11
meet eens tussen ring en tip, misschien heb je sluiting.

Tankman
5 juli 2012, 20:27
Mij is vandaag toevallig verteld dat je goed moet opletten dat de shielding niet de kern aanraakt als je de plug erop schroeft, omdat ze het dan niet doen.

Gearjunkie
5 juli 2012, 20:34
Daarom moet je telkens als je één kabeltje klaar hebt testen. Voorkomt opeenstapeling van eenzelfde fout en veel zoekwerk als je board niet blijkt te werken met alle kabels ingeplugd.
Verder doormeten zoals Bass zegt.

Diederik de Jong
5 juli 2012, 21:23
En wat moet er dan uit komen als ik ze meet op ring en tip? (sorry ik ben niet helemaal thuis in dit soort dingen.. :$)

bass blom
5 juli 2012, 21:33
oneindige weerstand.

Jedeel
6 juli 2012, 00:50
Zie de reactie van bass blom.

En als je dus 0.0 ohm meet, dan heb je een kortsluiting tussen ring en tip.

TimS
6 juli 2012, 03:01
Haha, je maakt er eerst 14 en gaat dan pas testen?

the sure thing
6 juli 2012, 08:37
Ik heb een tijd geleden een post over deze kutkabels geopend. Tip: zoek op youtube het instructiefilmpje op en volg exact de instructies op! Waar het meestal mis gaat is de mantel blootleggen en om de deel van de plug heen buigen. De mantel maakt vaak geen contact met de plug of idd toch stiekum met de kern. Ik vind lava pluggen GEZEIK.

Diederik de Jong
6 juli 2012, 10:13
Haha, je maakt er eerst 14 en gaat dan pas testen?

Beginnersfoutje :$. Ik heb ze op m'n werk gemaakt omdat ik daar niets te doen had haha.

The Lo Lands
6 juli 2012, 11:53
Koop een kabeltester! Je hebt er één van Behringer voor weinig. Kun je diverse pluggen met kabel mee testen op dergelijke problemen. Gewoon kabeltje prik prak en aflezen met eenvoudige led display.

Zelf gebruik ik George L patchkabeles en hoewel de dikke kabelvariant nooit problemen opleverd wil de dunne kabel nog wel eens een soortgelijk probleem geven. En zoals men hier al aangeeft, iedere kabel eerst testen alvorens de volgende in elkaar te schroeven.

Diederik de Jong
6 juli 2012, 16:58
Ik heb het getest. Op een kabel die het wel doet slaat de meter niet uit, maar op een kabel die het niet uit slaat hij wel uit! Wat kan er nu verkeerd zitten? Dat ze binnenin elkaar raken?

h.maes
6 juli 2012, 22:25
Ik heb het getest. Op een kabel die het wel doet slaat de meter niet uit, maar op een kabel die het niet uit slaat hij wel uit! Wat kan er nu verkeerd zitten? Dat ze binnenin elkaar raken?

Check deze even: http://www.youtube.com/watch?v=XfJCyfZntNE

Henri H
7 juli 2012, 00:35
Check deze even: http://www.youtube.com/watch?v=XfJCyfZntNEHmmmm, die had ik nog niet gezien! Ik wist niet dat die zwarte mantel ook een geleider was. :o

Toch maar 's even een paar kabeltjes opnieuw in elkaar fröbelen.

Diederik de Jong
7 juli 2012, 08:36
Check deze even: http://www.youtube.com/watch?v=XfJCyfZntNE

Dat filmpje had ik als voorbeeld genomen. Ik had overal het zwarte weg gehaald!

bass blom
7 juli 2012, 09:32
ben je er nu achter wat er verkeerd gegaan is?

Nielsje
7 juli 2012, 11:15
Ik heb een tijd geleden een post over deze kutkabels geopend. Tip: zoek op youtube het instructiefilmpje op en volg exact de instructies op! Waar het meestal mis gaat is de mantel blootleggen en om de deel van de plug heen buigen. De mantel maakt vaak geen contact met de plug of idd toch stiekum met de kern. Ik vind lava pluggen GEZEIK.

Ik heb ze ook en ik heb nergens last van.
Je moet natuurlijk wel een beetje secuur zijn met in het in elkaar zetten van die dingen..

Diederik de Jong
7 juli 2012, 12:30
ben je er nu achter wat er verkeerd gegaan is?

Nee ik snap het nog steeds niet. Ik had er een uit elkaar gehaald en opnieuw gemaakt. Toen ik de plug dr op zette en hem door meette (mete, meete, mat?) had ik 0 weerstand. Maar als ik dan het dopje erop draaide had ik weer kortsluiting. Terwijl de punt van de plug wel in het midden zat..ik snap er nog geen hol van. Ik zal vanmiddag even wat foto's maken!

the sure thing
7 juli 2012, 19:00
Nee ik snap het nog steeds niet. Ik had er een uit elkaar gehaald en opnieuw gemaakt. Toen ik de plug dr op zette en hem door meette (mete, meete, mat?) had ik 0 weerstand. Maar als ik dan het dopje erop draaide had ik weer kortsluiting. Terwijl de punt van de plug wel in het midden zat..ik snap er nog geen hol van. Ik zal vanmiddag even wat foto's maken!

Ik had echt EXACT hetzelfde als jij. Chec het fokking filmpje op youtube nou ff....

Diederik de Jong
8 juli 2012, 12:37
Ik had echt EXACT hetzelfde als jij. Chec het fokking filmpje op youtube nou ff....

Dat filmpje heb ik gebruikt toen ik de kabels maakte. Ik heb exact gedaan wat die vet zei. Daarom snap ik ook niet wat ik fout doe. Ik doe precies wat die vent zegt..

the sure thing
8 juli 2012, 17:17
Knip het stukje kabel wat je hebt gebruikt er wel af ( en begin opnieuw). Als het bij mij mislukte , kreeg ik m niet weer werkend, tenzij ik aan een nieuw stukje begon.

Diederik de Jong
8 juli 2012, 18:53
Ik heb nu de buitenste mantel niet om het buisje heen gevouwen, maar er in laten zitten. zodat er dus ook niets aan de bovenkant uit steekt. Dit lijkt nu goed te werken. Zijn er dingen die nu makkelijker sluiting kunnen maken ten opzichte van de "normale" manier

Diederik de Jong
8 juli 2012, 19:01
Ik heb nu de buitenste mantel niet om het buisje heen gevouwen, maar er in laten zitten. zodat er dus ook niets aan de bovenkant uit steekt. Dit lijkt nu goed te werken. Zijn er dingen die nu makkelijker sluiting kunnen maken ten opzichte van de "normale" manier


Zelf al ondervonden: Klein rukje aan de kabel en de plug schiet er af. Zou geen kwaad kunnen als je alles goed vast laat zitten op je pedalboard. Nog even zitten tobben, nu een kabeltje gemaakt met minder als een mm mantel om het buisje heen geslagen dit gaat nu goed.

Conclusie:
Wanneer je de buitenste mantel te lang laat raak deze snel de punt die in het midden in de plug zit. Houd de buiteste mantel zo klein mogelijk, (minder dan een mm) en dit zou moeten werken.

Oja, en test even na elke kabel of hij het doet om dit soort stommiteiten te voorkomen :sssh:

the sure thing
8 juli 2012, 20:30
De mantel goed om "het hulsje" heen buigen, zodat de plug deze goed kan klemmen. De mantel idd niet lang, maar deze moet wel om het hulsje heen gebogen worden, dan blijft het wel stevig zitten.