PDA

View Full Version : Texas Specials in American Special Strat



anticlock
5 juli 2012, 17:12
Ik heb mijn Texas Specials in mijn American Special strat op de fabrieksinstelling/hoogte.

Ze klinken heel mooi en helder, niet te fel, vind ze echt nice klinken behalve 1 ding: in vergelijking met mijn standaard mex. Strat of Classic players 50s hebben ze minder laag/bas

Zelfs als ik kijk naar reviews online hoor ik daar meer lage tonen..

Ik heb al gelezen over het wijzigen van de hoogte van de texas specials (meestal verlagen), maar das meestal om ze minder / meer agressief / clean te laten klinken ... nooit iets gevonden ivm lage tonen.

Mijn vraag:

Zou het veranderen van de hoogte (lager / hoger) van de pickups geef mij ook lage tonen geven ... of is het enkel de output die zal beinvloed worden (soft / hard)

Ik vermoed eigenlijk dat de reden voor het heldere geluid met weinig laag de maple hals is ... want met uitzondering van de lage tonen is het geluid echt wel goed.

Martin_
6 juli 2012, 00:53
Ik heb er niet echt verstand van, maar.....op de site van Fender staat dat de American Specials is uitgerust met "Greasebucket™ Tone Circuit (rolls off high without adding bass)". Dit wordt niet bij de SRV uitvoering genoemd. Theoretisch zou ik denken dat dit ook meespeelt.
Welke dikte snaren heb je er op liggen? Ook hierin zit verschil tussen de AS en de SRV.

anticlock
6 juli 2012, 01:04
Er ligt een .010 - .046 setje op, met .009 was het idd nog lichter.
Die greasebucket zal ook wel verschil maken maar anyways....dat laat ik liever zitten :)

Heb vandaag es geprobeerd pickups verhogen / verlagen maar daardoor gaan ze enkel vetter / cleaner klinken.

Ze klinken gewoon helder/lichter, minder zwaar dan de standard mex strat stock pickups en dat had ik niet verwacht.
Wel klinken ze in totaal beter, ze zijn voller van geluid, ze zingen meer en zeker met m'n overdrive ervoor (blues pro) klinken ze super.

Moet zeggen, hoe luider ik speel hoe beter ze starten te klinken :)

Tzal wat wennen zijn ....

Erik70
12 juli 2012, 15:31
Ik denk dat het ook te maken heeft met de perceptie van het geluid.
Texas Specials hebben meer Mid dan de standaard pu's. De hoeveelheid laag/hoog verschilt minder.
Aangezien de Middelfreqs meer "in het oor" springen dan de rest zal het vooral lijken dat er minder bass is terwijl er als je het zou meten feitelijk evenveel is......denk ik.

Tabula Rasa
12 juli 2012, 15:34
Zaag eens een metalen plaatje op maat en plak die onder je brugelement. Zou net de truc kunnen doen. Doe ik zelf ook meestal onder het brugelement om die reden.

http://singlecoil.com/docs/bass-response.pdf