PDA

View Full Version : Menno van der veen cursus



Thiez
4 juli 2012, 23:43
Ik ben mezelf al een tijd wat aan het verdiepen in de buizenelektronica en hoewel ik de basis redelijk onder de knie begin te krijgen blijf ik toch telkens weer tegen dingen aanlopen waarvan ik geen idee heb wat ik er mee aan moet. Nu is dat natuurlijk allemaal zelf uit te zoeken via internet (wat gebleken is niet altijd even betrouwbaar te zijn) en het forum, maar mij leek een cursus volgen zeker zo handig. Ik sla dingen veel sneller in me op wanneer ze verteld en uitgelegd worden dan wanneer ik zelf dingen uit de boeken moet gaan halen. Lui? misschien.. ;)

Nu was ik aan het rondkijken of er cursussen bestaan over buizenversterkers en dan kom je eigenlijk elke keer maar bij 1 persoon uit, menno van der veen. Deze geeft cursussen voor het bouwen van een versterker, voornamelijk hifi maar hij is ook op de hoogte van gitaarversterkers (gezien hij zelf gitaar speelt). Hier op het forum heeft ook weleens iemand een voorstel gedaan om zo een cursus op te zetten maar dit is niet echt van de grond gekomen volgens mij.

Zijn er hier op het forum mensen die toevallig weleens een cursus van menno van der veen gevolgd hebben? Of menno kennen en weten of die cursussen de moeite waard zijn?

Je kan per cursus inschrijven als ik me niet vergis (50 euro per cursus) wat het in totaal op 800 euro brengt als je ze allemaal wilt volgen.

tommus42
5 juli 2012, 00:07
Ken hem ivm een schema van een 4xEL84 versterker, geinspireerd door de AC30 meen ik, ergens uit de jaren 80. Heeft er wel verstand van denk ik. Misschien kun je er een bouwsel dat in principe klaar is er mee naar toe nemen, puntjes op de i enzo.

nico verduin
5 juli 2012, 07:55
Ik ben wel eens bij een workshop van hem geweest over de verschillende vormen van ruis en brom en hoe dat op te lossen. Was best leuk en interessant. Maar of dit nu jouw probleem gaat oplossen? Ik weet het niet. Het is net als Natuurkunde en alle andere bèta vakken. Pas bij het practicum ga je begrijpen hoe iets werkt. De rest is gewoon beredeneren.
Of het nu HiFi is of niet maakt op zich niets uit. De werking is nog steeds hetzelfde.
Maar ik lees wel eens met verbazing hoe lang men soms om de hete brij blijft dansen voordat men het gewoon probeert. Op Newtone Forum is Flo123 met nog een paar mede forummers eindeloos aan het discussiëren over wat een CCS nu zou kunnen betekenen voor een buizenversterker. Ik zou zeggen, zet zo'n ding in elkaar en ga experimenteren, meten, luisteren en je leert ervan. Dat vergroot het begrip.
En vergis je niet, een cursus in elkaar zetten van scratch is best veel werk en gezien het aantal potentiële deelnemers niet echt rendabel. Elektor die de spullen van Menno promoot, bleef adverteren eerder dit jaar voor een cursus. Kennelijk viel de belangstelling tegen ands was het wel volg geweest. Ik denk gewoon dat het marktsegment te klein is.
Freeqi (FAD) geeft cursussen in België. Geen idee hoe dat loopt, maar die heeft wel het voordeel dat hij de faciliteiten van het Onderwijs geniet (hogeschool Lieven). Dus heb je de locatie en middelen al geregeld. En dat maakt het al een stuk interessanter. Ik heb nog wel eens een paar keer gastcollege gegeven aan het ROC Eindhoven over buizenversterker techniek. Kijk dat is te doen omdat je je niet druk hoef te maken over de faciliteiten en middelen. Je zet een paar experimenteer eyelet printen in elkaar en je neemt de jeugd stap-voor-stap mee door de schakeling. Meetapparatuur hebben ze daar wel. Een whiteboard is aanwezig en die presentatie hoef je maar 1x te maken. Maar voor die pubers van 14-17 jaar moet je ook niet met teveel theorie komen. Gewoon doen! en dat is nog steeds het sleutelwoord.

En als iemand iets roept op het internet, maak je het toch zelf. En kijk je of het waar is?

Thiez
5 juli 2012, 10:16
Daar heb je ook inderdaad weer helemaal gelijk in nico. In mijn studie heb ik ook regelmatig meegemaakt dat je een hoop stof naar je hoofd geslingerd krijgt en er geen reet van begrijpt, tot dat je met het practicum begint. Die cursus laten we nog meer even voor wat het is dan. Ik ga waarschijnlijk wel in november even kijken op de demodag die hij heeft samen met koch amps.

Bedankt voor de tip van freeqi, mocht ik een cursus willen volgen is dit dichter bij dan zwolle ;)

tommus42
5 juli 2012, 19:57
Wil de eerste trap van m'n Vox nog wat oprocken. Ga denk ik een orangedrop koppelcondensator kopen, heb er nu zo'n blauw Siemens blokje (1000V isolatie spanning, mooi ding, ook duur), heb begrepen dat de klank van die dingen niet verkeerd is.

Gearjunkie
5 juli 2012, 20:30
Wil de eerste trap van m'n Vox nog wat oprocken. Ga denk ik een orangedrop koppelcondensator kopen, heb er nu zo'n blauw Siemens blokje (1000V isolatie spanning, mooi ding, ook duur), heb begrepen dat de klank van die dingen niet verkeerd is.

en dat wil je in die cursus gaan doen?

Dirk_Hendrik
5 juli 2012, 20:38
Curses zijn altijd handig. Op curses leer je snel over nieuwe dingen waar je voorheen onbekend mee was. Een cursus kan je dus sneller de weg op helpen. Een cursus kan ook tot limitatie leiden als je zaken tegenkomt die volgens de alwetende cursusleider niet mogen. Meneer van der Veen (moest daar geen ir bij? Net als die vervelende R van Peter de Vries) mag gitaar spelen maar volgens mij kenne we hem toch meer van de Amplimo betrafode buizenbakken.

Als het gaat om gitaarbuizenbakken ben ik van mening dat er online zoveel materiaal voorhanden is dat je een dito basis kunt maken met deze materie. Het ax84 concept gaat even door m'n hoofd. Verder is het aantal buizenconcepten duidelijk gelimiteerd. De kans dat je ineens een killerapplicatie tegenkomt die wereldschokkend anders is is knap klein. Daarna is het m.i een kwestie van studeren, studeren, studeren en nog eens studeren. Wat zijn de verschillen tussen die basisapplicaties en wat is het gevolg er van. En, idd, probeer het uit!

Plant
5 juli 2012, 21:27
Ik ken de naam al wel zo'n 20 jaar, hij timmert aardig aan de weg. Ik ken de man niet persoonlijk en heb daar ook niet echt behoefte aan. M.i. een hoop gebakken lucht.
800 Euro aan cursussen :???: Get a life!

tommus42
5 juli 2012, 21:41
Hij heeft vast verstand van die rode en groene snoepjes. Maar ik hou niet van cursussen, veel te vermoeiend. Laatst eens een gedaan, mijn god, ging helemaal nergens over:(. 800 euro? Niet duur als het een degelijke vakopleiding is.

nico verduin
5 juli 2012, 22:37
Ik ken de naam al wel zo'n 20 jaar, hij timmert aardig aan de weg. Ik ken de man niet persoonlijk en heb daar ook niet echt behoefte aan. M.i. een hoop gebakken lucht.
800 Euro aan cursussen http://www.gitaarnet.nl/images/smilies/icon_confused2.gif Get a life!


Ik ken de inhoud verder niet, maar 800 euri voor een cursus? niet duur. Ik ben meestal meer kwijt en alleen maar omdat de klant dat eist. Doe je het niet kom je gewoon niet binnen. En heb ik er wat aan? Weinig....

nico verduin
5 juli 2012, 22:40
Daarna is het m.i een kwestie van studeren, studeren, studeren en nog eens studeren. Wat zijn de verschillen tussen die basisapplicaties en wat is het gevolg er van. En, idd, probeer het uit!Je slaat de spijker op zijn kop

Dirk_Hendrik
6 juli 2012, 08:49
Je slaat de spijker op zijn kop

Weet jij een betere plek dan :D ?



En 800 voor een cursus is niet echt eng nee.

nico verduin
6 juli 2012, 09:59
En 800 voor een cursus is niet echt eng nee.En dan ben je nog een jaar onder de pannen ook. Alle onderdelen worden behandeld. En of dat nu voor een HiFi of voor een Gitaarbak is, de werking is hetzelfde. Wat mij betreft op basis van de eerste indruk en de ervaring van een workshop in het verleden bij hem, niks mis mee.

Thiez
6 juli 2012, 10:39
Het grootste voordeel vind ik dat er in zo een cursus een beetje een opbouw zit. En als je zelf van internet moet gaan studeren dan is er zoveel stof dat je niet weet wat het begin of eind is. En dan krijg je ook nog het feit wat ik zei over de betrouwbaarheid van dingen op internet. Zelfs ben ik momenteel bezig met het bestuderen van ampbooks website, hier bespreken ze wat amp circuits helemaal door. Verder staan er wat calculators met grafiekjes waarin je goed kan zien wat er gebeurd als je bepaalde componenten in een versterkertrap aanpast.

nico verduin
6 juli 2012, 11:14
Die calculators moet je gelijk in de vuilnisbak gooien. Want dan leer je in feite weer niets. Beetje het voorbeeld van de huidige generatie. Volledig afhankelijk van een rekenmachine..... maak het dagelijks bij de supermarkt mee... Eerst de basis leren en ga maar eens met pen en papier aan de gang... Je weet wel papier... dat witte spul... lijkt op een wit scherm, je kan het vouwen, kreuken, uit elkaar klappen, erop schrijven.......:seriousf::seriousf::seriousf::ser iousf:

Thiez
6 juli 2012, 11:21
Die calculators moet je gelijk in de vuilnisbak gooien. Want dan leer je in feite weer niets. Beetje het voorbeeld van de huidige generatie. Volledig afhankelijk van een rekenmachine..... maak het dagelijks bij de supermarkt mee... Eerst de basis leren en ga maar eens met pen en papier aan de gang... Je weet wel papier... dat witte spul... lijkt op een wit scherm, je kan het vouwen, kreuken, uit elkaar klappen, erop schrijven.......:seriousf::seriousf::seriousf::ser iousf:

haha ik kan het ook op papier uit rekenen hoor, dat staat uitgelegd in het boek van blencow. Maar ik het voordeel van zo een calculator is dat je kunt kijken, wat gebeurd er als ik de kathode bypass veranderd, wat gebeurd er als ik de anode weerstand verander etc, zonder dat je 10 keer de berekening hoeft te maken.
Maar ik ben het wel met je eens dat je moet weten wat er gebeurd. Op me werk reken ik ook altijd mijn sterkteberekeningen eerst even met de hand uit voor ik het gebeuren in de pc ga zetten. Een typefoutje is zo gemaakt ;)

Dirk_Hendrik
6 juli 2012, 11:47
Op me werk reken ik ook altijd mijn sterkteberekeningen eerst even met de hand uit voor ik het gebeuren in de pc ga zetten. Een typefoutje is zo gemaakt ;)

Juist om die reden doe ik op werk alles per definitie met een calculator. (Het resultaat moet wel kloppen met de gutfeeling). Op het moment dat ik een rekenfoutje maar wat niet door de lui na mij wordt ontdekt kan dat zomaar tot gevolg hebben dat er een lading passagiers naar beneden komt.

Nico,
De allerergste:
http://led.linear1.org/1led.wiz/

Plant
6 juli 2012, 13:43
800 euro? Niet duur als het een degelijke vakopleiding is.

En daar sla jij de spijker op z'n kop: als het een degelijke vakopleiding is.

Ik zie ook in een aantal posts de woorden cursus en workshop door elkaar gebruikt worden. Dat zijn m.i. toch verschillende begrippen. Bij een cursus denk ik persoonlijk toch eerder aan iets erkends, bij een workshop aan eigen religie prediken.
En iemand die bang is om kennis op te doen van Internet omdat ie niet weet wat daarvan allemaal klopt moet nodig een goedkope niet-erkende 'opleiding' gaan volgen ;)

nico verduin
6 juli 2012, 16:09
En daar sla jij de spijker op z'n kop: als het een degelijke vakopleiding is.

Ik zie ook in een aantal posts de woorden cursus en workshop door elkaar gebruikt worden. Dat zijn m.i. toch verschillende begrippen. Bij een cursus denk ik persoonlijk toch eerder aan iets erkends, bij een workshop aan eigen religie prediken.
En iemand die bang is om kennis op te doen van Internet omdat ie niet weet wat daarvan allemaal klopt moet nodig een goedkope niet-erkende 'opleiding' gaan volgen ;)
nou nou, hoop frustratie.......:soinnocent:

Plant
7 juli 2012, 13:58
nou nou, hoop frustratie.......:soinnocent:

Hmm ja ... :makeup:

Ik sta nogal wantrouwig tegenover audio goeroes, omdat die zich nogal eens op paranormaal terrein begeven en dat uitdragen aan argeloze toehoorders die dat alles voor waarheid slikken. Ik ken de inhoud van genoemde cursussen niet, maar ik zou er puur op gevoel niet aan beginnen - hoe goedkoop en leerzaam het ook lijkt.