PDA

View Full Version : Brothers in arms dire straits uitleg HELP



Mrmilksop
4 juli 2012, 20:55
Hey allemaal

ik en opzoek naar een goede uitleg van Brothers in Arms

Ik heb op youtube wel een filmpje gevonden maar daar gaat de beste man in het begin net een stukje te snel of slaat die net een stukje over wat die uitlegt... beetje lastig uit te leggen waar ik vast loop maar het is vrij in het begin... bij de intro zelf nog zeg maar

Iemand die wel een goed filmpje heeft? of zo vriendelijk wil zijn om een filmpje te maken van de intro?

peter_heijnen
5 juli 2012, 17:13
Als je nou eerst eens de link van die video die jij hebt gevonden geeft en precies aangeeft waar je vastloopt. Als dat al teveel gevraagd is gaat niemand je helpen.

Mrmilksop
5 juli 2012, 18:07
Je zou het ook op een andere manier kunnen brengen? maar afijn
Hier het filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=RmyQX-6NLmg&list=FLN4m7gSbgIGAGfkizMxBpqA&index=2&feature=plpp_video

Dan vanaf 2.34 het laatste stukje dus eigenlijk van de intro die die uitlegt
Die 3 naar 4 naar 6 op de G snap ik maar dat kortje stukje daarna wat die precies doet loop ik vast.

smullie
5 juli 2012, 18:08
Hey allemaal

ik en opzoek naar een goede uitleg van Brothers in Arms

Ik heb op youtube wel een filmpje gevonden maar daar gaat de beste man in het begin net een stukje te snel of slaat die net een stukje over wat die uitlegt... beetje lastig uit te leggen waar ik vast loop maar het is vrij in het begin... bij de intro zelf nog zeg maar

Iemand die wel een goed filmpje heeft? of zo vriendelijk wil zijn om een filmpje te maken van de intro?
Of zoek een goede guitarpro versie van de tabs en speel dat af met Tuxguitar...

PS: niet te farce doen... Dan helpt niemand je... ;)

Mrmilksop
5 juli 2012, 18:25
Dankje zal eens rondneuzen

Hou er gewoon niet van als mensen zo reageren maar ok dat is op elk ander forum precies zo ..... de kracht van de anonimiteit van internet heh....

terrasbeest
5 juli 2012, 18:42
Of zoek een goede guitarpro versie van de tabs en speel dat af met Tuxguitar...

PS: niet te farce doen... Dan helpt niemand je... ;)

Da's nogal e fafouleke, he ;)
( Was al lang geleden dat ik dàt nog eens gehoord had )

peter_heijnen
5 juli 2012, 18:52
Hou er gewoon niet van als mensen zo reageren maar ok dat is op elk ander forum precies zo ..... de kracht van de anonimiteit van internet heh....
Nee hoor, de kracht van pedagogiek oude school: als je iets wilt leren moet je er ook zelf iets voor doen ipv dat je je alles volledig laat voorkauwen. ;)

grayfink
5 juli 2012, 18:57
Anonimiteit? Als je nickname peter_heijnen is en als Peter Heijnen een bekende gitarist is?

peter_heijnen
5 juli 2012, 19:57
LOL! Maar idd, een beetje bekend ben ik wel. :)

Maar wie is mrmilksop eigenlijk? ;)

Mrmilksop
5 juli 2012, 21:12
Wie zegt jouw dat ik niet gezocht heb? ik gebruik een forum als uiterste redmiddel als ik ergens niet uitkom.. je hebt gelijk dat ik duidelijker moest zijn geef ik direct toe maar je had het ook ander kunnen brengen dat is het enigste wat ik zeg meer niet....

En sorry in nederlandse gitaristen ben ik niet bepaald thuis....
En wie mrmilksop is? Marcel 27 jaren jongen beginnend gitarist maar al vanaf mijn 5de groot fan van dire straits.... voldoende info?

peter_heijnen
5 juli 2012, 21:54
Hey Marcel, een beetje humor of relativering zou je wellicht niet misstaan. ;)

Ok, ik had anders kunnen reageren maar ik wilde juist reageren zoals ik deed om een punt te maken: je opening getuigt niet van eigen initiatief, maar wel van 'lossen jullie het even voor mij op?'. Het niet gebruiken van punten/komma's daarbij helpt ook niet echt trouwens. Ok, je zegt nu dan dat je wel al zelf op onderzoek bent geweest, maar niemand hier kent jou met je 14 posts, dus niemand kan dat weten tenzij je dat ook post. Bovendien was mijn eerste reactie vooral een zeer welgemeende poging jouw probleem opnieuw onder de aandacht te brengen aangezien er nog niemand had gereageerd. Heb je enig idee trouwens hoe dat zou kunnen komen? ;)

Helaas voor jou ga ik je niet met het nummer helpen want ik hou niet van dire straits, maar mss wil iemand anders dat wel doen. Mijn tip: watch your attidude. ;)

Mrmilksop
5 juli 2012, 22:25
Dank voor je reactie peter ik snap je punt :)

Humor heb ik voldoende hoor geloof me ;) haha

En ik snap dat het uit mijn post niet blijkt dat ik zelf al op onderzoek ben uitgeweest.
Maar geloof me als ik een vraag stel op een forum is dat alleen maar als ik er echt niet meer uitkom.

En nee niemand kent mij natuurlijk na 14 posts maar je moet ergens beginnen net als jij ooit natuurlijk ;)

Met mijn attitude is niks mis hoor geloof me dus bij deze einde discussie over dat punt dan.

Geen probleem dat je niet een dire straits fan bent.
Ieder zijn eigen smaak etc natuurlijk.

Mocht iemand mij wel kunnen helpen mede door het filmpje op youtube te bekijken wat ik eerder in dit topic heb aangegeven hoor ik het graag!

smullie
6 juli 2012, 00:12
Dank voor je reactie peter ik snap je punt :)

Humor heb ik voldoende hoor geloof me ;) haha

En ik snap dat het uit mijn post niet blijkt dat ik zelf al op onderzoek ben uitgeweest.
Maar geloof me als ik een vraag stel op een forum is dat alleen maar als ik er echt niet meer uitkom.

En nee niemand kent mij natuurlijk na 14 posts maar je moet ergens beginnen net als jij ooit natuurlijk ;)

Met mijn attitude is niks mis hoor geloof me dus bij deze einde discussie over dat punt dan.

Geen probleem dat je niet een dire straits fan bent.
Ieder zijn eigen smaak etc natuurlijk.

Mocht iemand mij wel kunnen helpen mede door het filmpje op youtube te bekijken wat ik eerder in dit topic heb aangegeven hoor ik het graag!

Dat zullen wij wel beslissen, of de discussie gedaan is of niet!:stop:

Einde discusssie wat mij betreft dus.

Zoals ik al zei: download: http://tabs.ultimate-guitar.com/d/dire_straits/brothers_in_arms_ver5_guitar_pro.htm

installeer dan TuxGuitar (http://tuxguitar.herac.com.ar/download.html)

Als je dan al de noten kent, speel dan mee met: http://www.guitarbackingtrack.com/play/dire_straits/brothers_in_arms_(3).htm

En dan veel oefenen.

PS: leer de licks die in het lieke voorkomen. als er eentje niet 100% overeenkomt met het origineel op de cd zeg je gewoon dat je een versie van een van zijn live-optredens speelt... Hij speelt toch zelden 100% hetzelfde als op zijn cds...

peter_heijnen
6 juli 2012, 09:15
Dank voor je reactie peter ik snap je punt :)
Jij ook bedankt, goed dat de lucht nu geklaard is. Succes met het nummer. :)

aaronstonebeat
6 juli 2012, 21:51
Ik ken het nummer van lang geleden. Leuk om het weer eens te horen; het was toen een heel stemmig album waar Dire Straits mee kwamen (ik heb ze trouwens ooit live gezien in '79 op Pinkpop, toen moesten ze dit nog bedenken; ze waren die band van 'Sultans of Swing').

Maar als ik het nu weer hoor: Gism, aeolisch cq. B ionisch. Zolang je je daaraan houdt, zit je qua tonen goed.

peter_heijnen
7 juli 2012, 12:12
'79 op Pinkpop
Oh, jij wel!

Ik heb die jaargang helaas moeten missen....

Mrmilksop
8 juli 2012, 19:08
Bedankt voor de tips.

Leuk om te horen dat er mensen Dire Straits zelf nog live hebben gezien... ik ben van het jaar 84 dus dat is mij niet meer gelukt.
Mijn vader was groot fan (overleden in '90) hij had dire straits graag een keer willen zien.... hoop dat ik het goed voor hem heb gemaakt door inmiddels al zo'n 13 keer bij Mark Knopfler geweest te zijn....
Voor mij betekend de band en het gitaar spel van MK heel veel..
Muziek vind ik echt te gek.... ben alleen niet zo'n fan van Mark zijn vocalen maar ok haha.

E-J
9 juli 2012, 22:24
Ik kan ook van harte Guitar Pro aanbevelen. Je ziet de noten als het ware voor je, je kunt de gitaarlijn uitzetten en zelf meespelen, het nummer vertragen et cetera. Erg handig!!

aaronstonebeat
9 juli 2012, 22:31
Ik kan ook van harte Guitar Pro aanbevelen. Je ziet de noten als het ware voor je, je kunt de gitaarlijn uitzetten en zelf meespelen, het nummer vertragen et cetera!

GuitarPro heeft zeker merites. Toch zou ik de ouderwetse manier aanbevelen van goed luisteren en proberen de juiste tonen op de gitaar vinden; eventueel in combinatie met het uitbreiden van wat kennis van toonladders/toonaarden. Zolang je tabs van buiten blijft leren, ga je voorbij aan het harmonische verband tussen de tonen die je speelt; het blijft als het ware een reeks 'stapstenen' die je van buiten leert.

terrasbeest
9 juli 2012, 22:48
Ouderwets ? Een Youtube -filmpje dat misschien niet helemaal ' visueel' perfect is, maar toch al een goede indicatie geeft waar de noten gespeeld worden, en dan lukt het nog niet om op gehoor verder te zoeken ? Ik ben er niet zeker van dat TS ' klaar' is voor dit nummer, en misschien beter eerst een paar eenvoudigere songs aanpakt om zijn gehoor te ontwikkelen. Ieder begin is moeilijk.

aaronstonebeat
9 juli 2012, 23:08
Ouderwets ?...

Toch wel een beetje, zo heb ik de indruk als ik hier op Gitaarnet en onder mijn leerlingen rondkijk.
Van mijn tiende tot mijn twaalfde heb ik, de langste tijd met tegenzin, klassieke gitaar geleerd op een muziekschool. Maar het heeft toch iets opgeleverd: de cadensen die ik daar leerde, kon ik wat later als puber herkennen als akkoorden die je voor slaggitaar in popmuziek kunt gebruiken en omdat het toen de jaren '70 waren, zat er voor mij niets anders op dan luisteren en proberen (door lp's op cassette op te nemen kon ik vermijden mijn lp's te mollen; dat was de voortschrijdende technologie toen). Er waren wel muziekboeken, ik kende onder andere 'Elvis complete' en 'Beatles complete', maar ik hoorde al snel dat bij veel nummers de toonaarden niet overeen stemden met de platen (wat dat betreft is er weinig veranderd op het gebied van 'de tab klopt niet' ;))
Tegen de tijd dat ik in '79 de jonge Dire Straits zag spelen, kon ik zoiets als 'Sultans of Swing' in grote lijnen wel uitpluizen, zeker qua harmonie. 'Brothers in Arms' is harmonisch simpeler, dat is alleen maar aeolisch in plaats van aeolisch en harmonisch mineur.

Ik speel al een paar jaar samen met een jazzgitarist die zelfs nog wat ouder is dan ik; hij heeft ook altijd van noten of tabs gespeeld en begint nu pas tot het inzicht te komen dat het voor zijn ontwikkeling van belang is om op het gehoor te leren spelen.

terrasbeest
10 juli 2012, 10:38
@aaronstonebeat. Wat ik bedoelde is dat 'ouderwets' niet bestaat : de vaardigheden die je nu nodig hebt zijn nog altijd dezelfde, ondanks youtube, tabs, enz.
IIRC was het eerste nummer dat ik kon spelen ' the house of the rising sun':soinnocent:, de melodie èn de akkoorden. Dan nummers van The Shadows ( wss Apache...). Ook populair voor beginners was ' Johnny Guitar', ' Maria Elena'.......Djiez,ik word niet oud : ik ben het. Elke dag met de gitaar op de schoot naast de radio beetje bij beetje nummers uitzoeken, platenspeler had ik nog niet.Het zal wel niet allemaal 'juist' geweest zijn, maar ja.....Het was soms wel schrikken,als iemand met een partituur kwam en we de resultaten van ons eigen zoekwerk er naast legden. Zoals ik zei : ieder begin is moeilijk...