PDA

View Full Version : oordopjes



yan1995
4 juli 2012, 16:22
Ik vraag me eens af welke oordopjes jullie gebruiken tijdens het spelen,naar concerten gaan,... en hoeveel punten op 10 geven jullie ze. Ik gebruikt zelf Alpine Musicsafe classic.

ErikM
4 juli 2012, 17:43
Alpine musicsafe: 7/10
Dempen goed bij conserten en repetities, soms sluiten ze niet goed af, dempen laag wat teveel.
Kruitvat 1 euro: 4/10 dempen veel beter, er blijft geen spaan heel van het frequenciebereik...

Arvoitus
4 juli 2012, 18:05
Exinore ER15: 8/10
- Ze zitten bij mij echt niet fijn (dat kan verschillen per persoon)
- Dempen goed/vlak
- Duur
- Makkelijk in/uit te doen

Alpine Musicsafe: 8/10
- Zitten prettig, ik kan ermee slapen
- Demping is vrij goed/vlak
- Goede prijs/kwaliteit verhouding
- Iets lastiger om ze goed in te stoppen

pimmetje
4 juli 2012, 18:54
Exinore ER15 en ER25.

Beide voor mij zeer goed (8 of 9 uit 10).
De 15dB gebruik ik eerder als ik zelf speel met een steviger band of gewoon een avondje ergens uit ben en wat live muziek tegenkom dat wat stevig staat.

De 25dB gaan mee naar optredens waar ik weet of vermoed dat loeihard zal gaan.

Zitten goed en dempen mooi vlak.
Al merk ik wel dat de 15dB nét ff wat beter zitten.
Waarschijnlijk te veel moeten gapen bij het aanmeten van de 25dB'ers of zo :D.

VLP
4 juli 2012, 19:54
Ik heb op maat gemaakte van Variphone €125
Op maat gemaakte oordoppezijn zo goed als de beste die je kan krijgen, daarvoor betaal je dan ook wel.
Ben er best tevreden van. Ze dempen goed en het is veel aangenamer luisteren naar een concert met deze oordoppen.

yan1995
4 juli 2012, 23:10
dus ik kan hieruit wel afleiden dat alpine musicsafe goede oordopjes zijn.

allochthomas
5 juli 2012, 16:29
Ik gebruik exinore er25 oordoppen. Als je vaak gaat repeteren is zo'n investering het zeker waard, vlakken demping en ze zitten goed gezien ze op maat zijn gemaakt. Ik ga volgende keer wel voor de ER15 omdat 25 db demping iets te veel van het goede is.

pimmetje
5 juli 2012, 16:41
Ik ga volgende keer wel voor de ER15 omdat 25 db demping iets te veel van het goede is.Ja, dat heb ik ook. 15dB is nog prima om mee te spelen. Bij 25dB demping is 't 'm net niet meer.

Ik zit voor 1 band nog te denken aan een setje -9dB. We in principe al heel zacht met die band, maar sommige avonden gaat/moet 't toch net ff wat steviger, maar nog niet zo hard dat die -15dB's echt fijn zijn. En je zit toch al snel een hele avond in je eigen herrie :D.

mrweird
5 juli 2012, 22:01
Ik heb ook de Exinore ER25. De beste doppen die ik ooit heb gehad.

Arvoitus
7 september 2012, 15:20
Ik heb vandaag nieuwe oordoppen opgehaald. Eerst had ik de Exinore ER15, en nu de Elacin ER15 (volgensmij hetzelfde).

Voor de grap heb ik ze met mijn hooftelefoon (Beyer DT770) even geprobeerd en ook één-op-één vergeleken met de Alpine Musicsafe.

Wat een VERSCHIL zeg. Voor mijn gevoel haalt de Elacin in het laagmidden gebied net iets teveel weg (rond de 300-600hz), en laat hij heel hoge frequenties (boven de 8/10k) iets minder goed tegen. Maar voor de rest is de frequentie demping echt supervlak.
Daarna heb ik de Alpine Musicsafe ingedaan met het gouden (SNR 25db) filter, en toen merkte ik pas op wat een enorme gaten die erin heeft zitten. Het geluid deed me een beetje denken aan een gitarist met zijn Mid's volledig gescooped. Ook rond het spraakgebied zitten heel wat rare gaten. Toen heb ik het grijze filter (SNR 15db) geprobeerd, in het laagmidden gebied kwam iets meer informatie naar voren maar rond het spraakgebied was het nog steeds niet lekker.

Als laatste weer de Elacin ER15 geprobeerd, en ik moest echt weer even wennen aan de hoeveelheid hoge frequenties die ineens terugkwamen. Die Alpine's houden daar echt enorm veel tegen.
De Alpine's vond ik vroeger redelijk goed klinken, maar nu ik dit zo vergeleken heb verbaas ik me over het verschil.

Conclusie: Die Exinore's/Elacin's zijn echt belachelijk goed. En ook nog eens veel makkelijker in en uit te doen.

LGK
7 september 2012, 17:02
Ik heb oordoppen van "Vater" (volgensmij)
Ik ben er best blij mee, zijn me eerste maar ik heb gehoord dat ze bijna net zo goed zijn als een op maat gemaakte oordop. En ze zijn maar 25 euro!

Meneer I.
7 september 2012, 21:34
Exinore (tegenwoordig Elacin) ER15. Ik krijg morgen de bijbehorende earphone waarmee de ER een IEM wordt. Morgenavond een gig voor het eerst met IEM! Ben benieuwd...

Ace 1.15.19
8 september 2012, 00:45
Ik heb de mijne onlangs laten aanmeten. Levertijd was ongeveer twee weken dus ik verwacht ze volgende week. Ik weet niet precies van welk merk maar het typenummer was ER15, dus dat zal dan wel Elacin zijn. Ik ontkwam er niet meer aan bij de repetitie...

apekop
8 september 2012, 00:57
Exinore ER15 en ER25.

Beide voor mij zeer goed (8 of 9 uit 10).
De 15dB gebruik ik eerder als ik zelf speel met een steviger band of gewoon een avondje ergens uit ben en wat live muziek tegenkom dat wat stevig staat.

De 25dB gaan mee naar optredens waar ik weet of vermoed dat loeihard zal gaan.

Zitten goed en dempen mooi vlak.
Al merk ik wel dat de 15dB nét ff wat beter zitten.


Dit is natuurlijk onzin, want het verschil tussen de 15 en 25 is alleen de filter, en die filter kun je er zo uithalen. De filter bepaalt dus helemaal niet of de doppen beter zitten of niet, dat komt door de doppen zelf.
Ik vind de 25 filter trouwens wel een must voor repetities en optredens. Van mij mag het bij sommige optredens/concerten van andere bands zelfs nog meer dempen.
Dus als ze een 35 filter hadden zou ik die er waarschijnlijk ook nog bij nemen.

pimmetje
9 september 2012, 11:57
Dit is natuurlijk onzin, want het verschil tussen de 15 en 25 is alleen de filter, en die filter kun je er zo uithalen. De filter bepaalt dus helemaal niet of de doppen beter zitten of niet, dat komt door de doppen zelf.
Ik heb verschillende, op andere momenten aangemeten setjes. Vandaar dat het ene setje wat beter zit dan de andere.
Waarschijnlijk heb ik de ene keer meer zitten gapen of zo, terwijl die smurfensnot in m'n oren aan 't uitharden was :D.

Had ik er idd wel ff bij kunnen zetten... ligt idd niet aan het verschil tussen 15 en 25 dB filters.

apekop
10 september 2012, 09:14
Geen probleem. Ik wou gewoon een misverstand uit de wereld helpen.

Nog twee vragen over de Elacin/Exinore oordoppen:
1) hoe vaak vervangen jullie deze? Je oor blijft veranderen en na zoveel tijd sluiten de doppen niet meer goed. Normaal zou je ze om de 4 jaar moeten veranderen. Ik ben inmiddels al aan mijn 4e paar toe. Maar de muziekschool waar ik werk vergoedt deze, dus dat scheelt.
2) Wat is eigenlijk het verschil tussen Elacin en Exinore? Voor mijn gevoel zijn ze hetzelfde maar bij dezelfde winkel kreeg ik vroeger Elacin en de laatste jaren Exinore. Waarom is dat?

Braindead
10 januari 2013, 16:43
...Ik vind de 25 filter trouwens wel een must voor repetities en optredens. Van mij mag het bij sommige optredens/concerten van andere bands zelfs nog meer dempen.
Dus als ze een 35 filter hadden zou ik die er waarschijnlijk ook nog bij nemen.

Eindelijk iemand waar ik het mee eens ben :) Er wordt soms zo hard gespeeld dat je met 20-25 db eraf nog steeds gehoorschade op kan lopen. Ik ben al meer dan eens bij concerten geweest waar ik voelde dat mijn trommelvliezen echt in mijn oren geknald werden door het harde volume en de druk in een kleine ruimte. Wat betreft spelen is 25 db al lastig omdat je vaak meer laag hoort dan hoog maar als het om bescherming gaat dan vind ik 25 db vaak wel het minimum.

apekop
11 januari 2013, 09:54
Wat betreft spelen is 25 db al lastig omdat je vaak meer laag hoort dan hoog maar als het om bescherming gaat dan vind ik 25 db vaak wel het minimum.

als je Elacin oordoppen hebt is dat niet zo, deze dempen alleen het volume niet de frequenties. Althans ik ervaar dat niet zo en heb er geen enkele last van bij het spelen. Ik zou niet meer zonder kunnen in ieder geval.

Arvoitus
12 januari 2013, 02:23
als je Elacin oordoppen hebt is dat niet zo, deze dempen alleen het volume niet de frequenties.
Beetje domme opmerking :sssh: Geluid bestaat uit frequenties, dus als je geluid dempt dan demp je ook frequenties en andersom. Trouwens, zelfs de meest dure oordoppen zullen niet alle frequenties gelijk dempen.

Verder was het volgensmij zo dat echte lage frequenties niet alleen maar door je oordopjes (en gehoorgang) gaan, ze worden door de enorme energie ook op andere manieren waargenomen en daardoor kan de balans tussen de hoge en lage tonen een beetje verkeerd zijn.

Elacin en Exinore is in principe hetzelfde, volgensmij was vroeger Elacin meer op de industriele markt bezig en Exinore op de consumenten. Nu is het één merk geworden: Elacin.

Meneer I.
12 januari 2013, 08:36
Geluid bestaat uit frequenties met amplitudes. Goede doppen reduceren alleen de amplitudes ("volume" ).

Verstuurd van mijn HTC One V met Tapatalk

D3nnis
13 januari 2013, 12:02
Als laatste weer de Elacin ER15 geprobeerd, en ik moest echt weer even wennen aan de hoeveelheid hoge frequenties die ineens terugkwamen. Die Alpine's houden daar echt enorm veel tegen.
De Alpine's vond ik vroeger redelijk goed klinken, maar nu ik dit zo vergeleken heb verbaas ik me over het verschil.


Nou, inderdaad. Ik heb jarenlang de Alpine dopjes gebruikt, en een paar jaar geleden toch maar eens van die Exinore dingen aan laten smeren / meten. Wat een verschil! Met de Exinore doppen hoor je je gitaar tenminste nog gewoon, in plaats van alleen nog bas en drums.