PDA

View Full Version : 1960 cab: hoe weet ik of de speakers het allemaal doen?



MjS
4 juli 2012, 12:55
Ik heb gister -voor veels te weinig- een JCM800 1960 kast op kunnen halen. Gister even aangesloten en ja, er kwam geluid uit! Ik heb er even met mijn hoofd voor gehangen om te checken of alle speakers het deden, en bij eentje (linksonder) had ik mijn twijfels. Ik hoor echter geen rare bijgeluiden en andere ongein.

Heb reeds achterkant van de cab losgeschroefd en zit klaar met mijn multimeter. Wat nu? Heb even kort geprobeerd om daarmee weerstand te meten, maar er kwam ook zacht geluid uit de speaker dus ik weet niet of dat wel de bedoeling is. Het zijn de stock 75 watters. Enige assistentie wordt gewaardeerd!

http://f.cl.ly/items/3A1z1r0L2U1y1g2L3y28/foto.JPG
Rechtsonder in beeld ziet u de verdachte.

MjS
4 juli 2012, 13:15
Op aanraden van een kennis met een 9V batterij getest of alle speakers bewogen en dat lijkt het geval te zijn. Zal dus wel niks aan de hand zijn en zullen het allemaal wel doen!

Swaag
4 juli 2012, 13:29
Blijft een indrukwekkend stukje techniek toch hè, zo'n binnenkant van een cab ;-)
Een paar planken, wat latjes, 4 speakers, paar draadjes: klaar! Bizar hoeveel geld er soms voor betaald wordt..

cluseau
4 juli 2012, 13:29
Op aanraden van een kennis met een 9V batterij getest of alle speakers bewogen en dat lijkt het geval te zijn. Zal dus wel niks aan de hand zijn en zullen het allemaal wel doen!

Dat is idd een goede methode. Kijk dan gelijk of alle neuzen dezelfde kant op wijzen ofwel de speakers in fase staan. Plus/min indicatie op de speaker is geen garantie namelijk.

MjS
4 juli 2012, 13:35
Dat is idd een goede methode. Kijk dan gelijk of alle neuzen dezelfde kant op wijzen ofwel de speakers in fase staan. Plus/min indicatie op de speaker is geen garantie namelijk.

Toch fijn om dat even van een expert te horen, thanks!

Ik heb wel begrepen dat je met die 9V voorzichtig moet zijn, dat het niet heel gezond is voor je speakers.

cluseau
4 juli 2012, 13:41
Ik heb wel begrepen dat je met die 9V voorzichtig moet zijn, dat het niet heel gezond is voor je speakers.

Klopt, maar een 75Watter maak je niet zo snel gek met een 9V blokje. Doe het testen iig pulsgewijs. Dan is het effect op de conus ook het beste te zien.

HaroldA
4 juli 2012, 13:43
Check voor de gein eens de datumcodes van de speakers. Misschien is die linksonder wel van een andere "generatie".

MjS
4 juli 2012, 14:08
Ik neem aan dat de datumcode de code op het frame is, direct gevolgd door het modelnummer? In mijn geval is dat AX303760 30. Wat volgens Celestion betekent dat de speakers uit januari '89 komen (A=januari, X=89, 30=dag). Ook de speaker linksonder heeft deze code.

Verder lijkt alles helemaal in orde te zijn :cooler: niet verkeerd voor 150 euro. Kreeg meteen een mail op mijn eerste bod van 100 om het bieden op gang te helpen, dat ik 'm op kon komen halen. Ter plekke mocht ik de man na enig aandringen nog wel een 50je extra geven, die ik nog wel twee keer terugkreeg. Schijnbaar wist 'ie wel dat het ding meer waard was, "maar hij stond in de weg bij het opruimen van de bovenverdieping".

the sure thing
4 juli 2012, 19:11
Een 1,5 volt batterij werkt ook prima

bass blom
4 juli 2012, 19:43
Verder lijkt alles helemaal in orde te zijn :cooler: niet verkeerd voor 150 euro. Kreeg meteen een mail op mijn eerste bod van 100 om het bieden op gang te helpen, dat ik 'm op kon komen halen. Ter plekke mocht ik de man na enig aandringen nog wel een 50je extra geven, die ik nog wel twee keer terugkreeg. Schijnbaar wist 'ie wel dat het ding meer waard was, "maar hij stond in de weg bij het opruimen van de bovenverdieping".

:dontgeti: 150 ohnee 100 en toen gaf je een extra 50 en die kreeg je twee keer terug? :D

MjS
4 juli 2012, 19:47
Ik ging met 100 meer weg dan dat ik gekomen was ;)

Nee 100 was overeengekomen maar vond ik wel erg karig, dus 150. Pas na enig aandringen accepteerde de beste man dat. :chicken:

bass blom
4 juli 2012, 19:55
Ik ging met 100 meer weg dan dat ik gekomen was ;)

Nee 100 was overeengekomen maar vond ik wel erg karig, dus 150. Pas na enig aandringen accepteerde de beste man dat. Zo duidelijker? :)

:seriousf:

nou maak je het nog ingewikkelde, niet dat dat erg is maar nu lees ik, je haalt een box en komt met 100 meer terug (en met een box dus)
dus je kreeg 100 euro toe, een soort verwijderingsbijdrage dus.
top, heeft de man nog meer wat hij kwijt moet? :p

HaroldA
4 juli 2012, 19:58
nou maak je het nog ingewikkelde, niet dat dat erg is maar nu lees ik, je haalt een box en komt met 100 meer terug (en met een box dus)

Kun je niet lezen :???:


Nee 100 was overeengekomen maar vond ik wel erg karig, dus 150. Pas na enig aandringen accepteerde de beste man dat. :chicken:

Afgesproken was dat hij met 100 meer terug kwam, maar hij kwam met 150 + het cabinet terug.

Tssss. :stop:

bass blom
4 juli 2012, 19:59
whoeii, nee met twee honderd, 2 keer 50 :D

HaroldA
4 juli 2012, 20:00
whoeii, nee met twee honderd, 2 keer 50 :D

Ja, maar er staat niet hoe vaak MjS €50 terug heeft gegeven.

MjS
4 juli 2012, 23:30
:cool:

haha dit gaat nergens meer over!