PDA

View Full Version : Tips voor inlay-werk



crazycow
3 juli 2012, 18:39
Misschien dat er al eens een topic voorbij gekomen is maar ik kan 'm zo snel niet vinden.

Mijn probleem is dat ik nog steeds zit te knoeien met het inleggen van mop/abalone. Ik krijg het niet mooi uitgefreesd. Heb wel een dremel met stewmac-voet tot m'n beschikking, maar op de een of andere manier krijg ik het maar niet voor elkaar om logo/letters of afwijkende halsinleg netjes uit te frezen. In ebben gaat het nog wel aangezien je dat aardig onzichtbaar af kan werken, maar in alle andere houtsoorten ziet het er eigenlijk niet uit (met name in maple).

Ik zie overal prachtig ingelegde halzen/koppen zonder zichtbare kieren etc, dus ik vraag me af hoe je dat het beste voor elkaar krijgt.

Graag tips!!

bad65
3 juli 2012, 19:22
Gebruik je wel het juiste freesje? Ik heb zelf een tijdje zitten klooien met het verkeerde freesje. Heb op een gegeven moment een soort van mini vingerfreesje (lang recht ) aangeschaft en daar ging het echt stukken beter mee...

stijnkenens
3 juli 2012, 19:44
Downcut freesjes gebruiken, inderdaad.
Tot net voor de uitgetekende rand frezen, en de rest met kleine beiteltjes weg steken.
Het vergt heel wat kunde, dus niet getreurd als het niet van de eerste keer lukt.
De professionele inleggers doen het trouwens met cnc.

In esdoorn zou ik het zowiezo nooit doen, dat wordt echt nooit mooi !



s.

Ukeloeder
3 juli 2012, 19:51
Heeft één van jullie een fotootje (of partnummer) van dat bitje?
Zo eentje misschien?
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41%2BdxyCvgNL._SL500_AA300_.jpg

Danieldg
3 juli 2012, 21:36
Downcut freesjes gebruiken, inderdaad.
Tot net voor de uitgetekende rand frezen, en de rest met kleine beiteltjes weg steken.
Het vergt heel wat kunde, dus niet getreurd als het niet van de eerste keer lukt.
De professionele inleggers doen het trouwens met cnc.

In esdoorn zou ik het zowiezo nooit doen, dat wordt echt nooit mooi !



s.

+1 Met beitels afwerken is sowieso een must.

In esdoorn kan je dingen zoals block inlays nog wel probleemloos doen (exact wegsteken met beitels, ga ik doen voor mijn volgende project). Vanaf het moment dat je inleg een wat complexere vorm heeft zal dat ook moeilijk worden.. Maar nog steeds haalbaar: het wordt al honderden jaren gedaan. Juiste gereedschap is een must: kleine beitels.

stijnkenens
3 juli 2012, 21:43
Parelmoer in esdoorn, of lichte houtsoorten heb ik toch nog niet veel gezien, eerder in een donkere achtergrond.

Rechte beitels, gutsen, gekropte beitels, kleine beitels, vioolbouwersmesjes ...
Ze zijn natuurlijk ook allemaal nutteloos als je ze niet kan slijpen en wetten.
Dat is ook weer een kunst op zich, vlijmscherp moeten die zijn, je moet jezelf ermee kunnen scheren !!!



s.

crazycow
3 juli 2012, 23:02
zie daar (waarschijnlijk) mijn probleem.

ik probeer het uit te frezen tot de rand en schiet er dan meestal net ff overheen.
kleine beiteltjes/gutsen dus!
wel weer een investering, zucht.....

Mattia
9 juli 2012, 13:54
Frezen tot de rand, en vooral ook veel 'climb cutting' om het randje netjes te maken. En nee, ik gebruik eigenlijk bijna nooit beitels en dergelijke, enkel als er een scherp hoekjes in zit. Wat ik wel doe is van tevoren met een #11 scalpel mesjes de omtrek 'insnijden' en daar wat krijt in zodat de rand goed zichtbaar is. En als ik esdoorn inleg zou willen doen, zou ik een CNC apparaat gebruiken :-p

crazycow
9 juli 2012, 22:37
Frezen tot de rand, en vooral ook veel 'climb cutting' om het randje netjes te maken. En nee, ik gebruik eigenlijk bijna nooit beitels en dergelijke, enkel als er een scherp hoekjes in zit. Wat ik wel doe is van tevoren met een #11 scalpel mesjes de omtrek 'insnijden' en daar wat krijt in zodat de rand goed zichtbaar is. En als ik esdoorn inleg zou willen doen, zou ik een CNC apparaat gebruiken :-p

heb toch net wel een 2mm beiteltje en een goed houtsnijwerkmesje gekocht, er zitten scherpe randen in m'n 'logo'. dat van het krijt zag ik laatst ook, heel goed idee lijkt me; nu zie ik het meestal vrijwel niet. Maar wat is 'climb cutting' ?

Mattia
10 juli 2012, 15:39
Climb cutting = tegengestelde richting van 'correct' gebruikt van een frees. Dus het apparaat heeft de neiging om van je weg te lopen, maar ook om niet makkelijk het werkstuk te 'pakken' en te diep de frezen. Op youtube staan vast wat instructieve filmpjes...

crazycow
10 juli 2012, 20:19
ok, ik weet wat je bedoelt, ik doe dat inderdaad ook met bindings frezen. bedankt voor de tip, ga het de volgende keer 'ns zo doen.