PDA

View Full Version : Eerste gitaar Ibanez



janjan
2 juli 2012, 00:20
Hallo ik ben nieuw op dit forum omdat ik binnenkort mijn eerste gitaar ga kopen.

Nu heb ik al wat op het oog en vraag me af of het een goede ( beginners ) is, ik wil er voornamelijk metal/rock mee spelen zoals metallica.

De gitaar die ik had gezien is de: Ibanez GRG270b Black Night...

Dus nu de vraag aan mensen die deze gitaar hebben/hadden of hem kennen of het een goede gitaar is.

Mvg,

The Unforgiven
2 juli 2012, 05:40
De Ibanez die jij noemt heeft een zogenoemde tremolo-brug, dit hoeft geen probleem te zijn, maar voor een beginner is het af te raden omdat dit gepaard gaat met een hoop afstelwerk en gedoe.
Ik zou in jouw geval eerder voor een Epiphone Les Paul Standard of iets dergelijks gaan.

Thyrif
2 juli 2012, 09:55
De Epiphone is een goede keuze. En er zijn natuurlijk ook nog Ibanezjes met een vaste brug, de kwaliteit van de goedkopere modellen vind ik meestal wel tegenvallen.
Verder is het gewoon een beetje uitproberen wat je lekker in de hand vind liggen.

En dan als versterker gewoon een Roland Cube30 kopen ofzo? (iig geen Marshall MG, bah)

(en voor de anderen die dit lezen, hoe zijn die Spiders nou tegenwoordig? Die van een vriend van me (2x12 Spider II(I)) doet 80/90's heavy metal best oke) (of is die yamaha thr wat voor in de slaapkamer?)

Kingstring
2 juli 2012, 10:23
Hoi JanJan,

Zeker geen slechte gitaar. Ik ben het wel eens met de argumenten over tremolo. Misschien is een Washburn X30 iets voor je? Ook een prima rock gitaar met goede pick-ups en stemmechanismen en een snel uiterlijk.

Suc6

beruk
2 juli 2012, 10:44
Ja hoor wil je beginnen met een instap superstrat wordt je het bos in gestuurd met lp adviezen... Hmmm.
Wél superstrat zonder moeilijke brug en niet te duur: Ibanez SA serie
Het overwegen waard:

http://www.youtube.com/watch?v=DHq-Y8kkIVY

janjan
2 juli 2012, 11:16
Ok bedankt voor alle reacties.. ik zal nog eens verder gaan kijken.

Maar over die Tremolo, een vriend van mij speelt ook gitaar ( met ook een Tremolo ) dan kan hij die misschien toch goed afstellen enzo?

Jasper.
2 juli 2012, 12:09
Ik ben ook begonnen met een gitaar met tremolo. Een ibanez RG320. Prima ding.
Als je het graag wilt moet je het gewoon doen. Staat genoeg over op het internet en als die vriend van je je ermee kan helpen en je het kan uitleggen is het nog mooier. Ik zie dat die GRG270b een Edge III trem heeft. Als je die goed onderhoud en er voorzichtig mee doet kun je er een hele tijd mee vooruit zonder problemen.

janjan
2 juli 2012, 13:27
Oke. Hartstikke bedankt allemaal dan ga ik voor de Ibanez..

Nu nog een vraagje over de versterker ik denk dat ik mijn een kleintje begin en dan misschien later een wat betere koop..

Ik zat te denken aan een Line 6 Spider 4 15W. is dit goed om mee te beginnen ( gewoon voor thuis niet voor optredens ect. ) of is het raadzaam om bijvoorbeeld een 30W te kopen.

Oranjeaap
2 juli 2012, 13:31
Ik zou gewoon met een kleintje beginnen, ik begon ook met een 15 watt en die was hard zat.
Ben trouwens ook begonnen met een ibanez met tremolo. Eerste keer zelf snaren vervangen heeft de hele setup van de tremolo om zeep geholopen, maar verder nooit problemen mee gehad.
Zijn prima beginnersgitaren. Je zou ook eens op marktplaats kunnen kijken, kun je voor het zelfde geld wel een iets betere gitaar kopen.

Jasper.
2 juli 2012, 13:50
Jup, kijk ook eens op marktplaats. Heb je misschien een Ibanez van een wat hogere serie voor hetzelfde geld.
Ik weet niet of ik voor een Line6 zou gaan. Hoewel de 4-serie al weer wat beter schijnt te wezen.
Kijk ook eens naar de fender mustangs, roland cubes, peavey vypyrs of de vox valvetronix serie. (misschien een Vox AD30(15)vt-xl op marktplaats ofzo. Zelf gehad en ideaal voor metal)

mesaman
2 juli 2012, 15:19
hallo

wat een stelletje ongeinformeerden(dit is geen belediging,maar hoe zeg ik het anders als iemand wat kennis/handigheid/ervaring mist?) die de ts de gitaar afraden, tegenwoordig heeft iedereen internet, de jeugd kijkt op youtube en denk, ah zo! en steld hem zelf af, 1x prutsen, 2e keer gaat het beter en de derde keer is het easy as can be. tis een gitaar! je hoeft geen andre kuipers te zijn om dit te kunnen. Sterker nog,er zit zelfs een gebruiksaanwijzing bij gevoegd!

ik zeg gewoon de ibanez kopen,en lukt het je allemaal echt niet, laat je het toch doen? en je kijkt mee en leert het snel genoeg. gaat het dan nog niet?laat je hem blokkeren en heb je nog steeds een heerlijke gitaar.

Over de versterker? er zijn veel leuke kleine buizen versterkertjes die goed klinken en goed geprijsd zijn.
probeer eens wat in je lokale winkel

The Unforgiven
2 juli 2012, 16:09
hallo

wat een stelletje ongeinformeerden(dit is geen belediging,maar hoe zeg ik het anders als iemand wat kennis/handigheid/ervaring mist?) die de ts de gitaar afraden, tegenwoordig heeft iedereen internet, de jeugd kijkt op youtube en denk, ah zo! en steld hem zelf af, 1x prutsen, 2e keer gaat het beter en de derde keer is het easy as can be. tis een gitaar! je hoeft geen andre kuipers te zijn om dit te kunnen. Sterker nog,er zit zelfs een gebruiksaanwijzing bij gevoegd!

ik zeg gewoon de ibanez kopen,en lukt het je allemaal echt niet, laat je het toch doen? en je kijkt mee en leert het snel genoeg. gaat het dan nog niet?laat je hem blokkeren en heb je nog steeds een heerlijke gitaar.

Over de versterker? er zijn veel leuke kleine buizen versterkertjes die goed klinken en goed geprijsd zijn.
probeer eens wat in je lokale winkel

Een beetje raar dat je mij een gebrek aan kennis verwijt. Natuurlijk hoeft een tremolo niet enkel slecht te zijn, maar een slecht afgestelde tremolo werkt nu eenmaal niet erg inspirerend. Daarnaast kan iemand wel elke keer naar een gitaarwinkel stappen, maar dat kost zo weer 30 euro per keer. En je laatste punt vind ik ook nergens op slaan, aangezien je dan net zo goed een vaste brug kunt kopen.

janjan
2 juli 2012, 16:12
Bedankt voor alle reacties mensen :P
Ik ga zeer waarschijnlijk voor deze gitaar...

Maar het is dus wel een goede gitaar voor Bijv. Metallica Megadeth,, dat soort muziek ?

Jasper.
2 juli 2012, 16:24
Ja. Voor dat soort muziek heb ik mijn ex-ibanez RG ook veel gebruikt. Kan prima. Weet niet hoe de standaard humbuckers van ibanez zijn, maar dat moet kunnen lijkt me.

smullie
2 juli 2012, 16:32
Bedankt voor alle reacties mensen :P
Ik ga zeer waarschijnlijk voor deze gitaar...

Maar het is dus wel een goede gitaar voor Bijv. Metallica Megadeth,, dat soort muziek ?

Ik zou dan weer wel voor een RG gaan en niet voor een GRG... Toch wel een behoorlijk kwaliteitsverschil, zeker ook in pickups...

Sinner1980
2 juli 2012, 17:23
Ik sluit me aan bij de anti-tremolo club. Gewoon onhandig voor je eerste gitaar maar goed: do what you got to do man, proberen kan altijd. Ik zou voor een LTD gaan uit de 400 serie of een Schecter;lekkere gitaartjes!
Qua versterker een Roland cube of een Blackstar HT1.
Lekker met die maat van je gaan shoppen en laat je vooral goed adviseren en idd; wees niet bang voor Marktplaats!

Thyrif
2 juli 2012, 18:24
Blackstar HT1 of 5 is ook erg leuk inderdaad! Met de 5 kun je ook nog wel jammen.

SleepingSickness
2 juli 2012, 20:10
De Epiphone is een goede keuze. En er zijn natuurlijk ook nog Ibanezjes met een vaste brug, de kwaliteit van de goedkopere modellen vind ik meestal wel tegenvallen.
Verder is het gewoon een beetje uitproberen wat je lekker in de hand vind liggen.

En dan als versterker gewoon een Roland Cube30 kopen ofzo? (iig geen Marshall MG, bah)

(en voor de anderen die dit lezen, hoe zijn die Spiders nou tegenwoordig? Die van een vriend van me (2x12 Spider II(I)) doet 80/90's heavy metal best oke) (of is die yamaha thr wat voor in de slaapkamer?)

Yamaha THR5 is wat nassaal, maar je kunt uit zowel de 5 als de 10 een leuk geluidje krijgen.. Voordeel is natuurlijk dat het letterlijk een desktop amplifier is met een USB interface incl. Cubase.. Dus als je wat op youtube wil posten, is het natuurlijk super handig... je stopt de THR letterlijk in je kast..

Let er wel op dat de spider en thr series een digitaal geluid weergeven... daar moet je wel van houden.

janjan
2 juli 2012, 21:52
ik kan dus beter kijken naar een gitaar uit de RG serie?
maar heb je die rond de 300 euro? want meer wil ik er liever niet aan uitgeven ( voor de gitaar dan )

Casual Ruud
2 juli 2012, 22:37
Kijk ook eens naar Cort. Bijvoorbeeld KX5, is voor een prikkie nieuw te krijgen. Prima beginner gitaren. Spreek uit ervaring.

Qua versterker, ik zou ook eens verder kijken dan alleen Line6. Een vriend van mij heeft zo'n spider IV 15 watt. Op zich niets mis mee, maar vind een Cube (20 bijv) een stuk leuker klinken. In ieder geval zeker niet bezuinigen op de versterker. Is zonde op nu een ding van 100 euro te kopen terwijl je door net iets meer uit te geven, al weer jaren vooruit kunt.

In ieder geval succes en veel uitproberen.

janjan
2 juli 2012, 23:15
ik ben weer wat verder wezen zoeken en ben nu aant twijfelen tussen 2 modellen.. beide van Ibanez omdat ik dit het fijnst vind spelen.

ik ben aan het twijfelen tussen:
De GRG:
http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-GRG270B-Black-Night


en de RG:
http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-RG350M-Black

welke raden jullie aan als beginnersgitaar en voor songs zoals Metallica?

mesaman
2 juli 2012, 23:27
natuurlijk de rg350, mooie goed spelende gitaar. lijkt op de rg550. en al rond gekeken over het snaren wisselen met de tremmelo?


en voor de mensen die zich iets beledigd voelden, mn excuses met mijn opmerking eerder.
ik refereerde aan mn eigen ervaring,en die van wat mensen om mij heen. Misschien is dat niet representatief.

:hippie:

Thyrif
3 juli 2012, 09:56
Dan toch zeker de RG! Kwalitatief duidelijk beter. Je moet je met zo'n brug wel even inlezen hoe je daar het beste mee om kan gaan, maar dat zal niet zo'n probleem zijn. Succes en veel speelplezier! (en heb je al naar een amp gekeken? BlackstarHT1/5? Cube30?)

ronalddus
3 juli 2012, 10:34
Ik had zelf een tijdje terug deze

http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-RGR321EX-Black

Was er erg tevreden over. Lekkere dunne nek, wat ik als beginner fijn vond en het speelde erg soepel. Ook heb ik voor deze gekozen omdat het 1 van de weinige RG's was met een vaste brug. Ik denk ook dat je er een tijd mee vooruit kunt. Je zou later ook de pickups nog kunnen vervangen door EMG's of SD's, wat je wil natuurlijk.

En voor de amp heb ik nog een cube 30x voor je staan :soinnocent:

janjan
3 juli 2012, 10:47
ik ga denk gewoon een keer naar de winkel luisteren hoe de amps klinken en dan kies ik er daar een van uit..

nog even een vraagje ( misschien heel dom ) maar hoe het het stekkertje dat van je gitaar naar je versterker gaat.?

smullie
3 juli 2012, 10:48
Als je echt voor nieuw wil gaan zeker de RG.

Voor amps: wat is daar je budget nog voor?

smullie
3 juli 2012, 10:55
ik ga denk gewoon een keer naar de winkel luisteren hoe de amps klinken en dan kies ik er daar een van uit..

nog even een vraagje ( misschien heel dom ) maar hoe ???heet??? het het stekkertje dat van je gitaar naar je versterker gaat.?

Probeer eens "gitaarkabel". ;)


Ik begrijp dat je nieuw wil hebben, maar ik denk dat het niet onverstandig is om ook even rond te kijken op de tweedehandsmarkt, zeker ivm relatieve beginnersversterkers. Er zijn 2 heel goeie redenen waarom ze die weg doen: OF ze hebben die eens in een opwelling gekocht en ze gebruiken em niet OF ze hebben ander en beter gekocht. In beide gevallen zal er niets mis zijn met de versterkers. En waarschijnlijk zal dat binnen afzienbare tijd (een paar maanden/jaren) ook de reden zijn waarom jij die amp opnieuw weg zal doen. ;)

Het is ook redelijk makkelijk om zo iets te testen, ook al heb je nog nooit gitaar gespeeld: sluit aan op gitaar, ram op snaren en draai aan wat knopjes. Of pak iemand mee die op zijn minst al een klein beetje gitaar kan spelen of vraag de verkoper om even wat te spelen. Als die goed klinkt, dan is die niet kapot.

janjan
3 juli 2012, 18:02
Oke bedankt ik zal er eens naar gaan kijken..

Maar ik kan dus beter voor de RG gaan?

The Unforgiven
3 juli 2012, 19:21
Je noemt meerdere malen Metallica, maar die gebruikten nauwelijks Ibanez. Volgens mij heeft Kirk er begin jaren 90 eentje gehad, en dat was de gitaar die hij gebruikte om kapot te slaan. Just saying...

janjan
3 juli 2012, 21:35
ik ben weer wat verder gaan zoeken ( alweer ja :P )

en heb weer iets gevonden wat me aanspreekt....

namelijk een ESP.

Deze:
http://www.rockpalace.com/product/ESP-LTD-MH50-Black

dus nu de vraag welke raden jullie aan:

de LTD MH50
de GR270b Black Night
de RG350m BK

zoals hiervoor al vaak gezegd ik ga voornamelijk Metallica en Megadeth songs spelen :P

Jasper.
3 juli 2012, 21:40
Zoals eerder gezegd is de ibanez RG350 prima. Die GRG270 zou ik gewoon afstrepen. Ik weet niet hoe die LTD is, maar ik denk dat ik voor de ibanez zou gaan. Gewoon omdat ik weet dat die in ieder geval goed is.

Edit: dat metallica geen ibanez gebruikt maakt niets uit. Ibanez is gewoon goed voor het soort muziek dat je wilt spelen. Als metallica een ibanez endorsement had gehad ipv ESP hadden ze gewoon daar op gespeeld. Staar je daar dus niet blind op. Als het je beter laat voelen; Marty Friedman (ex-megadeth) heeft een signature ibanez en Chris Broderick heeft er ook een boel opgespeeld.