PDA

View Full Version : Ibanez SR305-IPT en algemene beginners vraagjes ^^



feldmuis
30 juni 2012, 22:03
allereerst, Hallo :D

ik heb een paar vraagjes over deze bas : Ibanez SR305-IPT

kan vrij weinig reviews over deze specifieke basgitaar vinden...
wel 2 youtube filmpjes er over gezien, en hoe deze er uit ziet,
en een aantal tevreden klanten van verschillende websites.

beschrijving van website:

Ibanez Soundgear Series SR305-IPT - 5-string bass with agathis body, 5-piece maple/rosewood 'SR5' neck, 24 medium frets, rosewood thomann fretboard, pearl dot inlays, B105 bridge (16.9mm string spacing), Cosmo black hardware, EXF-4F Ibanez (neck) & EXF-4R Ibanez (bridge) pickups, Stylesweeper 3-band EQ, includes gig bag and strap. Colour: Iron Pewter

sommige dingen snap ik maar niet alles, aangezien ik nog nooit een basgitaar heb aangeraakt...

zoals wat is:

pearl dot inlays.
Stylesweeper 3-band EQ.
agathis body.

somige zijn te al raden maar als het kan graag iets meer info of het goed spul is en qualiteit / wat het doet.

heeft iemand deze gezien, over gehoort, ervaring mee of gewoon verstand van basgitaren? ^^

nu krijg ik misschien de reacties waarom een 5 snaar basgitaar...
1. niet veel geld om een goedkoop 4 snaar model te kunnen kopen en over te stappen binnen 1 jaar.
2. gewoon tot nu toe naar mijn mening mijn favorite look qua gitaar.
3. moet gitaar spelen van grond af aan leren dus dan zal het niet erg veel meer uitmaken of je begint met 4 ipv 5 snaren, moeilijk word het op gegeven moment tog wel en schrik ik niet van af.


maar. is de kwaliteit nogal af te raden voor dit model, zijn suggesties welkom!

naast gitaar heb ik nog geen versterker (word wel 2e handsje voorlopig of goedkoop nieuw).
geen kabels en andere spullen die je moet en kan nodig hebben.

als je wilt spelen wat heb je pressies allemaal nodig om goed te beginnen, zonder terug te rennen naar de winkel :P

welligt belangrijk, muziek righting: http://www.youtube.com/watch?v=0lGgfUwlTFo (gewoon voorbeeld meer niet)
in deze gerne komt veel voor dat er met een plectrum..
ik hou het liever bij spelen met vingers :P

als er nog vragen zijn hoor ik het graag en alvast bedankt voor de hulp.
tis beetje veel tekst maar ik leg t liever goed uit.

ik heb dus nog geen ervaring met spelen onderhoudt technische details enz.

dank u en groetjes!

Tankman
2 juli 2012, 12:12
Ik speelde ooit bas in een bandje en had daarvoor precies de Ibanez bas die je noemt gekocht. Die heb ik nog thuis liggen. Het is echt gewoon een prima ding en klinkt als een dijk. Over je vragen:

- pearl dot inlays zijn de puntjes op de toets.
- De stlesweeper werkt als volgt. Je hebt een knop voor de basfrequenties, een voor de hoge frequenties en een voor midden. Hier kun je je geluid mee finetunen. De knopmvoor de middenfrequenties noemen ze de stylesweeper. De ene kant op is het geluid geschikt voor slappen en de andere kant o voor finger style. Uiteindelijk moet je zelf draaien en kijken wat je lekker vindt klinken.
- Agathis body is gewoon de houtsoort van de body.

Ik kan je de bas van harte aanraden. Prima ding, speelt makkelijk en klinkt goed.

feldmuis
2 juli 2012, 19:43
Ik speelde ooit bas in een bandje en had daarvoor precies de Ibanez bas die je noemt gekocht. Die heb ik nog thuis liggen. Het is echt gewoon een prima ding en klinkt als een dijk. Over je vragen:

- pearl dot inlays zijn de puntjes op de toets.
- De stlesweeper werkt als volgt. Je hebt een knop voor de basfrequenties, een voor de hoge frequenties en een voor midden. Hier kun je je geluid mee finetunen. De knopmvoor de middenfrequenties noemen ze de stylesweeper. De ene kant op is het geluid geschikt voor slappen en de andere kant o voor finger style. Uiteindelijk moet je zelf draaien en kijken wat je lekker vindt klinken.
- Agathis body is gewoon de houtsoort van de body.

Ik kan je de bas van harte aanraden. Prima ding, speelt makkelijk en klinkt goed.

blij om te horen! :D

aangezien je hem nog steeds hebt zal de gitaar ook wel een aardig tijdje mee gaan voor Z'n geld ^^
weet nu eigenlijk voor 98% zeker dat ik een deze dagen deze gitaar zal bestellen,

voor versterker had ik op mp gekeken en andere 2e hands websites maar wijnig te vinden.
heb op internet wel de : Harley Benton HBW-80 Bass Combo,
gevonden.

80W, 12" speaker, wedge enclosure, 4-band EQ, built-in limiter, bright/boost switch, chorus effect, headphone output, aux input thomann (phono), line output. Dimensions: 480 x 360 x 515mm. Weight: 18kg

voor 109 euro,

op internet filmpjes klinkt het goed...
en het is nog mooi te doen voor mijn budget.
qua qualteit zou ik t alleen niet weten,
somige bas versterkers van minder wat zijn duurder of rond de zelfde prijs dus dan krijg ik van de verhoudingen tog een : ?

^^

als je hier toevallig mee kan helpen? :D

ps dit is de nieuwprijs van deze versterker, niet 2e hands.

Tankman
2 juli 2012, 21:57
Ik heb geen ervaring met het merk Harley Benton. Ik weet dat het een soort van Huismerk is van Thomann en op de,kleine budget gericht is. Voor €160 kun je een Fender Rumble 30 scoren. Prima voor thuis. Mocht je in een band gaan spelen staat er in de oefenruimte altijd wel wat en op podia ook.

De bas heb ik inmiddels 4 en een half jaar en is nog helemaal perfect.

feldmuis
2 juli 2012, 22:59
fender rumble 30 lijkt me wel wat.

bedankt voor de hulp en uitleg!

feldmuis
5 juli 2012, 23:05
heb de bas binnen :D

winkel had m voor me besteld en dat ik m zag dacht ik meteen wauw, die is nice :mmmm:

klinkt super en ze hadden m al ff afgesteld en wat laten horen hoe die klinkt samen met een hartke versterkertje ^^

binnenkort maar eens kijken voor wat lessen om wat beter op gang te komen en over een tijdje een waardige bassist te worden :D

bedankt voor de hulp, ik ben heel erg blij! :D

Tankman
5 juli 2012, 23:13
Graag gedaan. Veel plezier ermee!