PDA

View Full Version : Help: hoge G# toon slecht hoorbaar ENGL



Thyrif
28 juni 2012, 16:01
Laatst merkte ik op dat de hoge G# (16e fret e-snaar, 19e b snaar) op high gain settings veel zachter is dan de noten eromheen. Het lijkt wel alsof die frequentie raar feedbackt/oscilleert (ik weet niet zo goed hoe ik het moet noemen) ergens. Het wordt voornamelijk duidelijk op het hoogste kanaal van mijn ENGL Screamer combo. Ook is het probleem duidelijker hoorbaar met de nek-pickup dan de brug-pickup. Er zitten nog redelijk recente eindbuizen in, en het pcb is toen nagekeken. Zou het een defecte pre-amp-buis zijn?

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen? Moet ik gewoon wat nieuwe pre-amp-buizen erin zetten? Daar dan karakteristieke tips voor?

Edit: Uiteraard heb ik het met verschillende gitaren en kabels geprobeerd, en lijkt het probleem zich enkel (of wellicht enkel hoorbaar) voor te doen op high-gain settings. Sowieso is het probleem op twee snaren (maar dezelfde noot) hetzelfde.

Rinze
28 juni 2012, 16:22
Lijkt me eerder aan je gitaar te liggen. Merk je het verschil akoestisch ook op? Kan het een dode plek op je hals zijn?

Thyrif
28 juni 2012, 16:31
Nop, dat heb ik uiteraard geprobeerd. Andere gitaar, andere kabel, probleem blijft, en het gebeurt ook op dezelfde noot op een andere snaar.

(hierboven er even bij gezet)

Rinze
28 juni 2012, 17:51
Da's maf. Heb ik nog nooit gehoord. Misschien een resonantiekwestie van de speaker/kast van de combo? Andere buisjes kun je natuurlijk proberen maar dat dan net die ene noot wegvalt..

bass blom
28 juni 2012, 18:10
wegvallen is overdrijven rinze :D
het kan heel goed hoor dat er een dip komt op een bepaalde frequentie.

Thyrif
28 juni 2012, 18:31
wegvallen is overdrijven rinze :D
het kan heel goed hoor dat er een dip komt op een bepaalde frequentie.

Ja het klinkt een beetje als een rare soort van compressie. Vooral in de high-mid van die noot (vandaar ook duidelijker op de nekpickup), het hoog-hoog is minder aangetast (brugpickup). Ik zit nu gewoon te denken dat ik volgende week gewoon even een setje nieuwe Groove-12ax7's haal en erin plug. Hopen dat het dan over is, anders toch een speaker/cab-resonantieprobleem?

bass blom
28 juni 2012, 18:39
als je die noot een octaaf lager pakt merk je niets?

Thyrif
28 juni 2012, 18:57
als je die noot een octaaf lager pakt merk je niets?

Nop! Net nog even alle noten geprobeerd. Alleen die hoge G#-en op B en e snaren (merk ik)

bass blom
28 juni 2012, 19:04
en je merkt het nu pas, als in, voorheen was het er niet? of is het er altijd al geweest en valt het je nu pas op?

Thyrif
28 juni 2012, 19:06
Het is er al een maandje of twee/drie dat ik het door heb, het is wel iets erger is nu. Volgens mij was het hiervoor niet?

bass blom
28 juni 2012, 19:08
ja ik vraag me dat af omdat je de mogelijkheid van de cab ook neerzet.
die kan natuurlijk niet zoiets veranderen.
kan een buizenkwestie zijn inderdaad.
als er meerdere dezelfde (pre amp) buizen in zitten kun je eens proberen een setje verwisselen van plek.

Thyrif
28 juni 2012, 19:12
Ja precies, cab en speaker zijn niet zomaar veranderlijk, vandaar de buizen ook als mogelijkheid. Even wisselen en terugdoen werkt niet zo makkelijk in een combo natuurlijk, dus ik denk dat ik dat even slimmer aan moet pakken. Er zitten 3 ecc83 in (12ax7 dus).

bass blom
28 juni 2012, 19:22
nou dat moet niet zo'n probleem zijn, ff achterkant, 4 schroeven? en hoppa.

Thyrif
28 juni 2012, 19:29
Oke, dan gewoon even de tubejes wisselen van plek en kijken wat het doet?
Of één nieuwe kopen en kijken op welke plek het probleem weg is?

bass blom
28 juni 2012, 19:43
verwisselen is goedkoper :satisfie:
als het probleem dan weg is een setje nieuwe halen.

Thyrif
28 juni 2012, 20:05
Ennuh, wat moet het doen als ik ze verwissel dan? Dan moet het in andere gain-stages ook een probleem worden?

bass blom
28 juni 2012, 20:17
hopen dat het weg is?

Thyrif
28 juni 2012, 20:22
Maar als ik ze gewoon van plek verwissel maar nogsteeds dezelfde tubes gebruik, moet het probleem toch gewoon blijven, maar op een ander punt in het signaal? Misschien moet ik maar gewoon 1 halen xD

bass blom
28 juni 2012, 20:24
door te verwisselen schakel je mogelijk uit dat het aan 1 buisje ligt.

Thyrif
28 juni 2012, 22:19
Nou, ik heb preampbuisjes 1 en 2 even geswitched, inderdaad heel makkelijk. Het probleem was weg (of in ieder geval een heeeel stuk minder, had het net nog een keertje), al merkte ik nu wel een 'drempel' met hoe hard ik aan de snaartjes plukte, net boven die drempel ging het hard, net daaronder meteen een heel stuk zachter. Ik denk dus dat het (in ieder geval) de buis is die nu in positie 1 zit. Ik heb niet aan buis 3 gezeten, maar wellicht morgen even.

Wat is nu slim, de buizen zijn al wel een paar jaar oud, gewoon alle 3 vervangen? Er zit ook nog een vierde 12ax7 in de powersection (bij de loop wellicht?). Wellicht gewoon alle 4 dan? Zijn we van het gezeik af. Nog interessante opties in verschillende versies van de 12ax7's? 12at7 misschien?

bass blom
28 juni 2012, 22:28
ja ik zou ze alle viervangen.
ff googelen of er vette tips zijn.
behoorlijke kans dat je probleem uit 1 van die buisjes komt denk ik.
maar ik ben ook maar een eenvoudige boerenlul :D

Thyrif
28 juni 2012, 22:55
Ik neem morgen eerst wel ééntje mee xD

Maar thanks voor de hulp!

Erikt
29 juni 2012, 00:20
Als je het nog hebt, kun je er dan even een audio opname van maken en hier posten? Ben heel benieuwd (nog nooit eerder gehoord)!

Thyrif
29 juni 2012, 00:34
Als je het nog hebt, kun je er dan even een audio opname van maken en hier posten? Ben heel benieuwd (nog nooit eerder gehoord)!

Ik zal ze morgen weer even terugzetten eerst ^^ en opnemen met mn mic

Laters!

Thyrif
30 juni 2012, 16:18
Hm, okay. Pretty odd: toen ik de buizen weer terug-gewisseld had, was het probleem weg? Kan zomaar dat er eentje niet helemaal goed contact maakte? Als het weer gebeurt zal ik het direct even opnemen en daarna die buis vervangen. (sowieso ga ik binnenkort even wat verschillende buisjes proberen)

bass blom
30 juni 2012, 17:51
de buisvoet en de pennetjes van de buizen kunnen corroderen ja en daardoor minder goed contact maken, dan door ze er 2 keer in en uit te doen schuur je als het ware die contacten schoon.

Midwolda
30 juni 2012, 19:50
Hopelijk was dat het probleem, goed nieuws toch? Was alles maar zo simpel.
En nou: speulen met dat ding! :punk:

Thyrif
3 juli 2012, 18:07
Hopelijk was dat het probleem, goed nieuws toch? Was alles maar zo simpel.
En nou: speulen met dat ding! :punk:

Mjin afwezigheid gaf al wel een beetje aan dat ik dat uitgebreid aan het doen was denk ik xD :zz: