PDA

View Full Version : CBG snaren



naafets
28 juni 2012, 13:54
Welke snaren worden meestal gebruikt bij Cigarboxguitars? In dit geval een 3 string versie.
Mensuur van het ding is rond de 50 cm. Dus dat neigt dan tot dunnere snaren neem ik aan.
Ik lees verder op internet tegengestelde beweringen over (on)omwonden snaren nl.

Cheers!

dannyk161
5 juli 2012, 12:57
Toevallig ben ik bezig met een 4 snarige variant, en vraag me een beetje hetzelfde af. Ik heb ''m de mensuur van een 3/4 gitaar gegeven (48,6 cm). Zat zelf te denken aan de A, D, G en B snaar van een normale gitaar, en dan stemmen als C, G, C en E. Dat komt overeen met een gitaar in open G stemming, met de capo op 5.

Andere suggesties?

barno
5 juli 2012, 14:24
je kan echt kiezen naargelang de sound en de stemming die je wil.

Ik heb twee tin can 3 strings gebouwd. eentje met lange, een met korte mensuur (hoeveel weet ik niet eens, niet nodig bij fretloze slideboxen :)

Ik kies de tuning in functie van de snaarspanning.

heb eentje met enkel omwonden snaren: klinkt uiteraard wat donkerder, maar dat wordt weer gecompenseerd door superkorte mensuur en hoge spanning.

crazycow
6 juli 2012, 19:34
In principe ben je afhankelijk van de stemming die je wilt gebruiken vrij voor wat betreft het kiezen van de snaren.

Ik kies voor open en standaardstemming (in geval van 4-snarig DGBD/dF#AD/DGBE) altijd gewoon de vier dunste snaren van een setje. Dat varieert dan van een setje 10 tot 13 in mijn geval. Ik heb overigens nooit een kortere mensuur dan iets van 60 cm gebruikt.

Voor slide zou ik gaan voor dikkere snaren, anders wat je normaal gesproken lekker vindt spelen.

Uit eigen ervaring: Als je dikke snaren gaat gebruiken hoop ik wel dat de kist en halsverbinding stevig genoeg zijn (een trussrod -al dan niet een gewone metalen staaf van de bouwmarkt) is dan ook niet weg.