PDA

View Full Version : Straplock schroef afgebroken



muffstuff
28 juni 2012, 09:33
Ben je bijna klaar met je zelfbouw gitaar, moet er toch nog wat gebeuren. :mad:
Hoe kan ik dit geval het beste oplossen? Zelf zit ik er sterk aan te denken gewoon een schroef er naast te zetten, door de straplock valt dit dan bijna niet op, maar heb liever gewoon dit gat te gebruiken.
http://i.imgur.com/IYvAN.jpg
http://i.imgur.com/zGzqt.jpg

bass blom
28 juni 2012, 09:42
getsie!
een kolomboor en mooi klemmen, hoop gedoe.
schroef ernaast lijkt me het makkelijkst ja.
en dan niet weer zo vastdraaien of er 300 kilo aan moet hangen :D

muffstuff
28 juni 2012, 09:52
Ik was tijdens het draaien bang dat ik de boel zou doordraaien en dat de schroef los zou zitten, maar het tegenovergestelde is nu dus het geval. Ik ga de schroef aan de achterkant ook maar vervangen want vertrouw de boel alles behalve.

Tip Koop dus geen Boston Straplocks, schroeven zijn van minder kwaliteit blijkt nu.

Rizz
28 juni 2012, 09:55
Kan je er niet voorzichtig met een dremeltje een groefje in slijpen en 'm er dan met een platte schroevendraaier uitdraaien? Je zit precies op het "hoogste" punt van de radius, toch?

bass blom
28 juni 2012, 09:56
dat lijkt me een boel gepiel.

gaaf kleurtje trouwens zo op die kleine stukjes te zien :D

Rizz
28 juni 2012, 09:59
dat lijkt me een boel gepiel.



Dat wel, maar een schroef er precies naast,zodat je straplock er net overheen valt, zou ook een zwak punt kunnen zijn, er zit immers minder stabiel "vlees".. Plus dat je straplok niet op de goeie plaats zit..

Ike57
28 juni 2012, 10:43
Kan je er niet voorzichtig met een dremeltje een groefje in slijpen en 'm er dan met een platte schroevendraaier uitdraaien? Je zit precies op het "hoogste" punt van de radius, toch?

+1
Eigenlijk moet je dan een dremel schijfje gebruiken dat al bijna "op" is. Je hebt dan minimaal risico van beschadiging van het naastliggende hout.

Ukeloeder
28 juni 2012, 11:06
Ik was tijdens het draaien bang dat ik de boel zou doordraaien en dat de schroef los zou zitten, maar het tegenovergestelde is nu dus het geval. Ik ga de schroef aan de achterkant ook maar vervangen want vertrouw de boel alles behalve.

Tip Koop dus geen Boston Straplocks, schroeven zijn van minder kwaliteit blijkt nu.

Je kunt wss met een gerust hart Boston straplocks kopen, voor de schroeven moet je echter even naar de ijzerwarenwinkel. Dit geldt ook voor de schroefjes die je bij tuners en bruggen etc. in de verpakking aantreft. Meestal gerecycled uit een ouwe pisbak. GS (http://www.guitarsupplies.nl/)heeft voor alle (?) gitaarbouwdoeleinden een passende, betrouwbare schroef. Soms effe zoeken, en anders een vraagje stellen in email.

oigun
28 juni 2012, 11:28
Mocht hij net onder het oppervlak zijn afgebroken... een buisje met de binnendiameter van de buitendiameter van de schroef zien te vinden daar wat tandjes aan vijlen en om de schroef heen boren. Deuveltje erin lijmen en opnieuw voorboren.

muffstuff
28 juni 2012, 11:46
Kan je er niet voorzichtig met een dremeltje een groefje in slijpen en 'm er dan met een platte schroevendraaier uitdraaien? Je zit precies op het "hoogste" punt van de radius, toch?
ja zal straks bij de praxis op zoek gaan naar een midget slijptol. De lock zit idd op het hoogste punt van de radius. Als ik een slijptolletje van een diameter < 7mm kan vinden zal de schade die eventueel optreed onder de straplock komen. maar ja een slijpstukje met een diameter van 7 mm?

muffstuff
28 juni 2012, 11:48
dat lijkt me een boel gepiel.

gaaf kleurtje trouwens zo op die kleine stukjes te zien :D

betreft sonic blue :) of zoals een vriend zei, mannelijke gitaar zeg met dat baby blauw :cheerup:

muffstuff
28 juni 2012, 11:56
Mocht hij net onder het oppervlak zijn afgebroken... een buisje met de binnendiameter van de buitendiameter van de schroef zien te vinden daar wat tandjes aan vijlen en om de schroef heen boren. Deuveltje erin lijmen en opnieuw voorboren.
ja las dat ook ergens en dan in tegengestelde kant op boren en dan geluk hebben dat de tandjes de schroef grijpen en hij er weer uit draait?

Danieldg
28 juni 2012, 11:56
En gewoon uitboren met een metaalboortje van dezelfde diameter/ iets groter? Die legering van die schroef is idd niets waard waardoor je het moeiteloos kan uitboren.

Rizz
28 juni 2012, 11:57
ja zal straks bij de praxis op zoek gaan naar een midget slijptol gaan. De lok zit idd op het hoogste punt van de radius. Als ik een slijptolletje van een diamete < 7mm kan vinden zoal de schade die eventueel optreed onder de straplock komen. maar ja een slijpstukje van 7 mm?

Een dremel slijpschijfje (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/815270/Dremel-SpeedClic-SC456-metaal-snijschijven-Dremel-2615S456JD/1511090&ref=list) is 38 mm bij 1 mm dik, ken je niemand die zo'n ding heeft? Zo te zien steekt je schroefje er nog net bovenuit.. of zie ik dat verkeerd? Maar als je een kleinere kan vinden, zou dat nog beter zijn.. Ik heb er evt. 1 liggen met een flexibele as en schijfjes, pm als het nodig is.. Je mag het wel zelf doen! :)

D3nnis
28 juni 2012, 12:08
ja las dat ook ergens en dan in tegengestelde kant op boren en dan geluk hebben dat de tandjes de schroef grijpen en hij er weer uit draait?

Deze methode snap ik even niet....
Bedoelt Oigun niet een proppenboor-principe? dus gewoon een gat boren waarbij het binnenste (de schroef) blijft staan, die je er vervolgens uitbreekt, en er daarna een prop in lijmt?

oigun
28 juni 2012, 12:10
Ja dat bedoelde ik D3nnis. Misschien was mijn uitleg wat wazig....

Rizz
28 juni 2012, 12:11
Volgens mij wel, je haalt het hout rondom de schroef weg, zodat je 'm er zo uit kan halen..

Edit: laat maar.. :D Moest 'm ook 3x lezen oigun! ;)

snaarplukker
28 juni 2012, 12:27
Boor een gat naast de schroef met dezelfde diameter als de schroef. Wrik de schroef opzij en probeer het er uit te friemelen met een punttangetje ofzo. Boor daarna een gat waar een duvel in kan, deze inlijmen en opnieuw een schroefgat boren.

muffstuff
28 juni 2012, 12:27
Een dremel slijpschijfje (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/815270/Dremel-SpeedClic-SC456-metaal-snijschijven-Dremel-2615S456JD/1511090&ref=list) is 38 mm bij 1 mm dik, ken je niemand die zo'n ding heeft? Zo te zien steekt je schroefje er nog net bovenuit.. of zie ik dat verkeerd? Maar als je een kleinere kan vinden, zou dat nog beter zijn.. Ik heb er evt. 1 liggen met een flexibele as en schijfjes, pm als het nodig is.. Je mag het wel zelf doen! :)
Thanks voor je aanbod, maar kan nooit kwaad om zoiets in bezit te hebben ;) Ik heb zon hele koffer met dremel dingen, alleen zag ik geen slijptol er inzitten. Hij steekt er niet bovenuit, dus dat maakt het slijpen wel lastiger denk ik. Zit net te denken, eigenlijk moet ik hiermee naar de tandarts, die hebben wel van dat soort kleine slijp stukjes toch?

muffstuff
28 juni 2012, 13:36
Volgens mij wel, je haalt het hout rondom de schroef weg, zodat je 'm er zo uit kan halen..

Edit: laat maar.. :D Moest 'm ook 3x lezen oigun! ;)

Ja snap hem nu ook, straks maar even op zoek gaan naar een koperen buisje bij de praxis.

no 1 hops
28 juni 2012, 13:55
zou je hem willen uitboren dan een cobalt boortje kopen.
die zijn harder en scherper dan gewoon metaal.
wel minder elastisch dus knappen eerder.

DvU
28 juni 2012, 21:42
Boor een gat naast de schroef met dezelfde diameter als de schroef. Wrik de schroef opzij en probeer het er uit te friemelen met een punttangetje ofzo. Boor daarna een gat waar een duvel in kan, deze inlijmen en opnieuw een schroefgat boren.

Op deze manier heb ik laatst een kapot gedraaide schroef in de headstock gerepareerd. Werk goed, en nu de tuners erop zitten dekken die de gehele plug af, dus je ziet er niets meer van

Danieldg
29 juni 2012, 02:07
zou je hem willen uitboren dan een cobalt boortje kopen.
die zijn harder en scherper dan gewoon metaal.
wel minder elastisch dus knappen eerder.

Ik quote deze ook nog eens even. In de skateboardshop kwamen vroeger vaak skateboards binnen met dolgedraaide schroefjes. Die werden dan gewoon op deze manier uitgeboord. Werkte altijd.

De sterkteklasse van die schroeven is enorm laag, vandaar.

muffstuff
29 juni 2012, 08:37
Ik quote deze ook nog eens even. In de skateboardshop kwamen vroeger vaak skateboards binnen met dolgedraaide schroefjes. Die werden dan gewoon op deze manier uitgeboord. Werkte altijd.

De sterkteklasse van die schroeven is enorm laag, vandaar.

Het is me gelukt met een boortje van 1,5 mm in het midden van de schroef te boren! Ik heb het even stil gelegd want kon mezelf niet bedwingen even opde gitaar te spelen, maar een pilothole is dus nu gemaakt. Zal dit weekend met een iets bredere boor verder boren om hem daaarna helemaal er uit te halen. Ik heb het idee dat het wel gaat lukken! heb voor de zekerheid mijn headstock schroefjes eerst nog door kaarsvet gehaald en dat draaide stukken makkelijker.

Danieldg
29 juni 2012, 09:50
Het is me gelukt met een boortje van 1,5 mm in het midden van de schroef te boren! Ik heb het even stil gelegd want kon mezelf niet bedwingen even opde gitaar te spelen, maar een pilothole is dus nu gemaakt. Zal dit weekend met een iets bredere boor verder boren om hem daaarna helemaal er uit te halen. Ik heb het idee dat het wel gaat lukken! heb voor de zekerheid mijn headstock schroefjes eerst nog door kaarsvet gehaald en dat draaide stukken makkelijker.

Top!:cheerup:

EDV
29 juni 2012, 10:20
eigenlijk moet ik hiermee naar de tandarts, die hebben wel van dat soort kleine slijp stukjes toch?

Ik zat net te denken dat ik er precies het goeie gereedschap voor heb inderdaad...


Het is me gelukt met een boortje van 1,5 mm in het midden van de schroef te boren!.

maar je bent zelf creatief en handig genoeg :ok:

muffstuff
29 juni 2012, 10:41
Ik zat net te denken dat ik er precies het goeie gereedschap voor heb inderdaad...



maar je bent zelf creatief en handig genoeg :ok:

in alle eerlijkheid, het boortje brak af en ik heb nu op 1 cm naast de straphole gat een gaatje van 1,5 mm in diameter :sssh: Maar daar zie je straks niets van als de band er omheen zit.

Man man wat een bevalling zo'n gitaar bouwen, maar moet wel zeggen, de voldoening die je hier uit krijgt is niet te omschrijven.:mmmm:

ff een snelle pics met iphone cam:
http://i.imgur.com/y7QI3.jpg

Ukeloeder
29 juni 2012, 11:05
't Is een knapperd!

muffstuff
3 juli 2012, 09:20
Langzaam maar zeker steeds een dikkere boor genomen, van 1,5mm , 2 mm ,2,5 mm , 3mm gegaan en hij is weer helemaal uitgeboord! Heb meteen een de andere schroef ook maar weg gegooid want vertrouw die niet meer. Heb dus de strapholder weer op de orginele plek gekregen. Als je mazzel hebt om een boortje van 1,5 mm in het midden van de afgebroken schroef te krijgen, zal je de schroef er dus helemaal uit kunnen boren.

Tip let op voor het afbreken van een boor, die gaat snel en een gaatje in je lak is zo gemaakt

Rizz
3 juli 2012, 09:34
Goed man! Zit het toch weer op de goede plek en hoef je je daaraan evt. niet te irriteren! :ok: