PDA

View Full Version : HNGD Een Gibson geruilt tegen een Gibson kopie.



Hendriks
28 juni 2012, 08:43
Ik ben niet gek geworden of door de bliksem getroffen , maar ik heb gisteren een Gibson BFG geruilt tegen een japanse LP kopie. Niet dat de gibson een slechte gitaar was , maar hij was het gewoon niet .
De kopie is een beetje een vreemde , ik kan er op het grote www geen tweede van vinden .
Het betreft een Greco uit 1978 (volgens de vorige eigenaar) , hij heeft de inlays van een Custom ,maar dan weer de headstock van een standaard , ook heeft hij een Tummycut :hide: . Hij is niet geheel origineel : de elementen zijn vervangen door SD alnico pro 2 , de brug is een Faber met messing zadels en de talepiece is vervangen door een aluminium uitvoering van Faber , de electronica is vervangen door USA spul (treble bleed op de beide volumes). De originele parts zitten erbij , behalve de pickups.
Ik kon kiezen uit meerdere LP's ,maar toen ik deze oppakte wist ik het meteen , voelde direct geweldig.
Plaatjes:
http://img594.imageshack.us/img594/280/img1146le.jpg
http://img72.imageshack.us/img72/2465/img1147ti.jpg
http://img812.imageshack.us/img812/3159/img1151s.jpg
http://img803.imageshack.us/img803/8517/img1149i.jpg

bass blom
28 juni 2012, 08:49
grappig ding wel :p

pietrka
28 juni 2012, 09:16
Volgens de wikipedia:lp:
"Some notable guitar players that have used Greco guitars include Ace Frehley who used Greco Les Paul replicas when Kiss were on tour in Japan ":punk:

Hendriks
28 juni 2012, 09:21
De mods en afstelling op deze gitaar zijn gedaan door patrick Koopman , hij super afgesteld , lage actie en geen buzz of ratels , speelt als boter.

Mr. Dynamite
28 juni 2012, 09:42
Gave gitaar, doet mij veel meer dan zon bfg eerlijk gezegd.
En stiekum speelt zon belly cut best fijn :soinnocent:

JeroenSchaaf
28 juni 2012, 10:05
WOW Henk te gek ding weer!

Hoe doe je het elke keer weer :)

Hendriks
28 juni 2012, 10:13
Zo'n belly cut is echt confortabel.

Kom maar eens langs met je nieuwe amp jeroen , gaan we een feestje bouwen.:rockon:

Ik wil chromen kapjes op de SD's zetten , waar moet ik om denken ? Spacing enzo.

Hendriks
28 juni 2012, 15:42
Ik heb de foto's ook op het Tokai forum (Greco subforum) gezet en waarschijnlijk betreft het een gitaar van 1974-1975 , toen begon Greco pas met serienummers.

Ike57
28 juni 2012, 16:01
Zo'n belly cut is echt confortabel.

Voor velen onder ons komt er een tijd dat we ook niet meer echt zonder belly cut kúnnen :D

Mooie plank Henk!

Hendriks
28 juni 2012, 16:06
Voor velen onder ons komt er een tijd dat we ook niet meer echt zonder belly cut kúnnen :D

Mooie plank Henk!

de bellycut mag zelfs wel wat dieper ;)

macwilliams
28 juni 2012, 16:30
de bellycut mag zelfs wel wat dieper ;)

Ghehehe...
Mooi ding verders :)

jutter
28 juni 2012, 19:57
Van harte Henk, een pracht van een LP! Tja, die Greco's waren niet de minste....... En Patrick Koopman; een zeer aardige en vooral een erg goed vakman! Ik ben er een aantal keren geweest en elke keer was ik meer dan 100% tevreden. Patrick heeft ook wel wat 'gesleuteld' aan de gitaren van Steve Vai en dat zegt toch wel wat! Deze Greco van jou is één van de mooiste sunburst ever! Maar hoe klinkt hij en over welke versterker gebruik je hem?

Midwolda
28 juni 2012, 20:44
Prachtig hoe de houtnerf door die burst heen schijnt... :lovelove:
Volgens mij waren dat zo ongeveer de beste Les Paul copies die je toen kon kopen.
Ziet er zeer potent uit! Zijn dat trouwens Grover beanies? kan haast niet anders... ;)
en ja dat van die chromen kapjes zou ik ook doen, maar de elementen op zich zijn prima toch?

bat
28 juni 2012, 21:51
Voor velen onder ons komt er een tijd dat we ook niet meer echt zonder belly cut kúnnen :D

Mooie plank Henk!


de bellycut mag zelfs wel wat dieper ;)
Nou heb ik een buik die bepaald niet wasbordje kan worden genoemd, maar gek genoeg mis ik op m'n LP die belly cut totaal niet (en ik had dat wél verwacht!).

Hendriks
28 juni 2012, 22:48
@jutter , momenteel speel ik over een Elk en een Tweed deluxe , maar deze lp vraagt om iets plexy achtigs, dus binnenkort maar weer eens aan het solderen.
@Midwolda , ik neem hem wel even mee als ik de Blueshawk langs breng.

muziekschuur
29 juni 2012, 02:36
Die gitaar heeft jaren op jou gewacht.... Partytime...

Hendriks
29 juni 2012, 13:03
Via een ander forum krijg ik deze :
http://img4.imageshack.us/img4/1272/e1e4ffb5.jpg
Uit de Greco catalogus van 1974 , het is dus een EG-800s , dat wil zeggen dat hij toen 80.000 yen koste in Japan , omgerekend toen dus €800 (1760 gulden) .

Hendriks
6 juli 2012, 09:06
Vanmorgen eindelijk even tijd gevonden om de LP wat te gaan afstellen. Het geval wil dat de hoge e de neiging heeft om tijdens het spelen naast de toets te geraken(:soinnocent: .
Dus maar eens op onderzoek gegaan , gelukkig heb ik de LP Blueshawk van Midwolda hier om te vergelijken.
Ten eerste zit de topkam niet recht uitgelijnt op de hals.
http://img802.imageshack.us/img802/9028/img1165r.jpg
Ook is de topkam (e tot E) breder dan op de Blueshawk , de Greco is 36,5 cm en de BH 34,7 ,bijna 2 mm terwijl de hals net zo breed is.
De brug op de Greco heeft een E tot E spacing van 51,5 mm , terwijl de originele 2 mm smaller is .
Ik ga dus in iedergeval de topkam vervangen , volgens mij heb ik dan het probleem voor het grootste deel getackeld. Desnoods ook de originele japanse brug terugzetten.
Daarna ga ik met de electronica aan de gang , hij klinkt mij iets te donker en dit zou wel eens met de combinatie pots/caps te maken kunnen hebben.

Hendriks
9 juli 2012, 21:46
Yeah de Greco heeft nu een custom made (in Midwolda) benen topkam en hij is nu perfect .

Thanks Ton.

Midwolda
9 juli 2012, 21:59
Graag gedaan, mooi dat het mooi is toch? :ok:
Hij is het zeker waard, wat een lekker instrument is dat zeg!

Hendriks
9 juli 2012, 22:43
Graag gedaan, mooi dat het mooi is toch? :ok:
Hij is het zeker waard, wat een lekker instrument is dat zeg!


Yep , ik ben er ook erg blij mee.

Hendriks
9 juli 2012, 23:28
Ik maak net de control cavity los zie ik dat er tussen de aarde vanaf de brug naar de achterkant van de volumepot een cap en weerstand (paralel) tussen zit gesoldeerd. Waar zou dat goed voor zijn? Iemand?

JeroenSchaaf
10 juli 2012, 08:28
Graag gedaan, mooi dat het mooi is toch? :ok:
Hij is het zeker waard, wat een lekker instrument is dat zeg!

Held! ( Ik kom binnenkort weer lang ton om de gitaar terug te brengen! )


@Hendriks, binnenkort toch maar eens koffie... heb er nog een leuke versterker bij waar we die Greco overheen kunnen blazen :)

Hendriks
10 juli 2012, 08:41
@Hendriks, binnenkort toch maar eens koffie... heb er nog een leuke versterker bij waar we die Greco overheen kunnen blazen :)[/SIZE]
[/SIZE]

Ik ben benieuwd , volgens mij heb je meerdere nieuwe versterkers.

eddienew
14 december 2013, 12:38
Hallo,

Het lijkt erop dat ik momenteel exact deze gitaar in mijn bezit heb kan dat??? Recent gekocht van iemand in Soest.

Als het idd om dezelfde gitaar gaat heb ik een vraag aan dhr. Hendriks....is de brug de originele die er op is terug geplaats of is alleen de topkam aangepakt en de brug zoals u hem heeft gekocht, de hoge e snaar loopt namelijk nog regelmatig naast de frets en ik zoek nu de originele smallere brug waarmee dit voorkomen kan worden...

alvast bedankt

Gr
Edwin de Klerck

grayfink
14 december 2013, 12:42
Stuur anders even een PM, Hendriks is nog steeds actief op het forum maar hij kan wel eens een berichtje missen uiteraard.

Speeddemon
17 december 2013, 11:36
Toffe plank! En heb veel goeds over Faber spul gehoord. :rockon:

Maar goed, misschien is 't wel bekend dat ik wel een MIJ LP-kopie adept ben (de 'betere' merken welteverstaan; Burny, Greco, en ben nog heel benieuwd naar Orville, Tokai, Bacchus, Navigator (en in mindere mate Edwards))
Als ie nog donker klinkt met goeie caps, alu tailpiece, dan zou ik kijken naar de pot-values (300k misschien?), wiring en dan pas elementen.

Hendriks
17 december 2013, 12:25
Zijn hele toffe planken , die japanners weten wat ze doen. Als het mee zit krijg ik deze week nog een Tokai Lp jr. uit 1991 binnen , deze had ik ooit verkocht ,maar kan hem nu terug kopen.
http://imageshack.com/a/img402/6011/img0908se.jpg

guitarkid
24 december 2013, 17:27
Ok, dan mag ik ook wel weer even reageren op dit topic en m.n. op de "bellycut". Bellycuts zijn voor watjes!!!!!! :seriousf:
Henk, er staan nog wat vragen open over die Greco... ;)
Enne, een gitaar kopen verkopen en dan weer terugkopen, is dat economisch verantwoord? :)

Hendriks
24 december 2013, 17:44
Ok, dan mag ik ook wel weer even reageren op dit topic en m.n. op de "bellycut". Bellycuts zijn voor watjes!!!!!! :seriousf:
Henk, er staan nog wat vragen open over die Greco... ;)
Enne, een gitaar kopen verkopen en dan weer terugkopen, is dat economisch verantwoord? :)
:) , ik heb al even 1 op 1 contact gehad Coos. En ja , het is economisch verantwoord.

macwilliams
27 december 2013, 14:01
Die gele dc is ook nog steeds errug mooi!

Hendriks
27 december 2013, 14:06
Die gele dc is ook nog steeds errug mooi!

Hij is ook zeer fraai , de kleur is moeilijk vast te leggen , hij is Lime green.

macwilliams
27 december 2013, 14:25
Hij is ook zeer fraai , de kleur is moeilijk vast te leggen , hij is Lime green.

Ik kan me er iets bij voorstellen.