PDA

View Full Version : Bas-potmeter van Ibanez RG 527 valt er telkens af



Nirgendwo
28 juni 2012, 01:37
Hallo,

Ik heb een probleem: mijn gitaar, een Ibanez RG 527 (1995), heeft een losse bas-potmeter. Ik kan de knop er wel opdoen, maar na een tijdje of na wat beweging valt die eraf. De geluids-potmeter zit er echter wel goed op. Deze kan ik eraf halen en er weer normaal op doen.

Wat kan ik er aan doen?

Groet,

Youri :rockon:

Orpheo
28 juni 2012, 02:18
Het heet een tonepot, niet bas. Verder zit de knop los, niet de pot.

Als het een metalen knop is, zit er op de zijkant een schroefje wat aan te draaien is.

Als t een plastic knop is is t wat lastiger. Die knoppen klemmen zichzelf op de schacht van de pot vast. Om dat te bespoedigen pak je een klein strookje papier en wikkel je dat om de pot,en zo druk je de knop weer vast. Niet de schacht uit elkaar proberen te duwen. Breekt gegarandeerd.

wietse
28 juni 2012, 07:27
Niet de schacht uit elkaar proberen te duwen. Breekt gegarandeerd.

vreemd, dat is mij nog nooit gebeurd.

lindstrom
28 juni 2012, 08:52
Die schacht van de potmeter zit een gleuf in. steek daar voorzichtig (NOGMAALS VOORZICHTIG) een schroevendraaier tussen en wrik voorzichtig (VOORZICHTIG) een beetje heen en weer, dan komen die 2 helften iets uit elkaar en klemt je knop weer er mooi omheen.
Heb dit vaker meegemaakt.

Buig niet gelijk teveel want dan past je knop er niet meer overheen. voorzichtig met kleine stapjes!

Gearjunkie
28 juni 2012, 16:53
Toch breken die schachtjes wel snel hoor. Gewoon even een mooie nieuwe pot inzetten zou ik zeggen, of een druppeltje lijm erbij als het ff snel moet.

freakystyle
28 juni 2012, 19:54
Die schacht van de potmeter zit een gleuf in. steek daar voorzichtig (NOGMAALS VOORZICHTIG) een schroevendraaier tussen en wrik voorzichtig (VOORZICHTIG) een beetje heen en weer, dan komen die 2 helften iets uit elkaar en klemt je knop weer er mooi omheen.
Heb dit vaker meegemaakt.

Buig niet gelijk teveel want dan past je knop er niet meer overheen. voorzichtig met kleine stapjes!

Ik ben het hier mee eens.. Heb ik zo vaak gedaan. Nog nooit gebroken. Kan natuurlijk gebeuren, maar dan kun je er alsnog een nieuwe pot in zetten..

lindstrom
28 juni 2012, 21:35
Ik ben het hier mee eens.. Heb ik zo vaak gedaan. Nog nooit gebroken. Kan natuurlijk gebeuren, maar dan kun je er alsnog een nieuwe pot in zetten..

Inderdaad, en ik zeg het er al een paar keer bij in grote letters, VOORZICHTIG. het heeft maar iets nodig.

marter544
28 juni 2012, 21:44
Ik gebruik dezelfde manier als Oprheo doet, alleen dan met wat schilderstape.. Werkt perfect. Als je er dan ooit eens een andere knop op wil zetten heb je ook je pot niet verneukt.

Orpheo
28 juni 2012, 22:48
ik doe 't altijd voorzichtig maar breek echt áltijd de schacht.

DarknessAwaits
28 juni 2012, 23:53
ik doe 't altijd voorzichtig maar breek echt áltijd de schacht.

Waarom dan toch doen? ;-)

Ik zou ook voor de tape/papier-methode gaan overigens, aluminiumfolie/tape is ook nog een optie als het echt dun moet zijn.

lindstrom
29 juni 2012, 17:23
ik doe 't altijd voorzichtig maar breek echt áltijd de schacht.

Ja maar jij speelt dan ook op 014 snaren om snaarbreuk te voorkomen.. om maar een voorbeeld te noemen...

Met een beetje beleid kun je die schachtjes prima een beetje uitbuigen.

Braindead
30 juni 2012, 18:54
Uiteinden! iets uit elkaar duwen met schroevendraaier moet echt kunnen zonder de boel meteen te slopen. Bedenk wel van tevoren dat het slechts om een 10de van een millimeter kan gaan. Dus beter iets te weinig dan iets teveel.

Uiteinden uit elkaar duwen is +/- 5 seconden werk vs. potmeter vernieuwen is zeker 15 minuten exclusief bestellen levertijd etc.

mesaman
2 juli 2012, 00:44
Met een beetje beleid kun je die schachtjes prima een beetje uitbuigen.


jongens, jongens, jongens, dit is een gitaarforum.......

Orpheo
2 juli 2012, 12:23
Ja maar jij speelt dan ook op 014 snaren om snaarbreuk te voorkomen.. om maar een voorbeeld te noemen...

Met een beetje beleid kun je die schachtjes prima een beetje uitbuigen.

Wat zwets je nou. 014?! Ik speel 009 of 010. Al járen. 6 jaar geleden waagde ik me nog aan 012, maar ik kreeg een blessure aan mijn handen door die zware snaren.

Het kan wel, maar ik neem t risico niet meer. Te vaak bleek het zo zwak dat het af brak.

Napoje
2 juli 2012, 13:17
één winding teflon tape (voor water- en gasleidingen enzo) om de schacht wikkelen werkt veel beter dan papier of schilderstape

http://image.made-in-china.com/4f0j00lBSQuZqRsPpt/PTFE-Membrane-Tape.jpg