PDA

View Full Version : Oude soundboard recordings



driesp
27 juni 2012, 22:17
Hello,

Ik heb me altijd al afgevraagd hoe een zogenaamde "bootleg", die soms beschreven staat als een "direct soundboard recording" opgenomen word.

Worden de directe tracks ter plaatse gemixed met een audience mic?

Heb hier onlangs nog een verbazend goede recording tegengekomen, wat voor z'n tijd wel erg mooi klinkt.
KLIK (http://www.youtube.com/watch?v=DCkbObpZivQ&feature=plcp)

De gitaren lijken toch niet echt close miced, of heb ik dit mis op?

alvast bedankt voor jullie raad, ben benieuwd !
Dries

bass blom
27 juni 2012, 22:47
de gitaren zijn in ieder geval snoeihard.

Han S
27 juni 2012, 22:56
Ik heb een opname van de Harry James Bigband, opgenomen met een AKG C24 stereomicrofoon in een kapelletje. Opname door Sheffield labs voor een zg Direct Cut vinylplaat. Dat deed men vlak voor de CD kwam, microfoon, kabel en direct in de platensnijmachine.

Die plaat klinkt onwaarschijnlijk goed, alsof de band daar voor je staat te spelen.

Het kan zomaar dat deze opname van de heren wisselstroom/gelijkstroom gewoon is gemaakt met een goede microfoon op de juiste plek.

driesp
27 juni 2012, 23:02
Dat kan inderdaad, maar er komen bijna van gelijk welk optreden van hun bootlegs uit de grond, die veelal nog niet zo slecht klinken.
Ook zijn de gitaren praktisch perfect stereo gepanned, als je dus één kant muted, hoor je die gitaar bijna niet meer. Dus moeten de gitaar en drum tracks toch afkomstig zijn van close mics?

Vind het allemaal erg fascinerend, die techniek.

vincent136
29 juni 2012, 19:58
Die betreffende ACDC bootleg heb ik als mp3, opgenomen van de radio. (Radio2 Legenarisch live (KRO), uitzenddatum 11-05-2007)
Of het is gewoon direct afkomstig uit de mengtafel, dus de zaalmix, aangevuld met 2 microfoons voor het publiek, of het is allemaal multitrack opgenomen en later nog weer gemixed, maar dat denk ik niet. Heel veel van die oude bootlegs klinken als een klok. Vaak veel dynamischer dan bootlegs van tegenwoordig.

driesp
30 juni 2012, 16:04
Die betreffende ACDC bootleg heb ik als mp3, opgenomen van de radio. (Radio2 Legenarisch live (KRO), uitzenddatum 11-05-2007)
Of het is gewoon direct afkomstig uit de mengtafel, dus de zaalmix, aangevuld met 2 microfoons voor het publiek, of het is allemaal multitrack opgenomen en later nog weer gemixed, maar dat denk ik niet. Heel veel van die oude bootlegs klinken als een klok. Vaak veel dynamischer dan bootlegs van tegenwoordig.

Dus ze mengen gewoon 2 ambience mics met de directe signalen? Dan moeten veel optredens met 'n mutitape recorder zijn opgenomen? Waarom gebeurde dit?

showband
30 juni 2012, 19:03
als je in een grote zaal speelt. Waar de hele band inclusief drums en marshalls nog steeds volledig door de PA moeten. Dan zijn opnames van zaalmixen best goed te pruimen.

En tegenwoordig met in-ear setups waar de band met veel moddeling werkt en geen backline is de zaalmix eigenlijk ook gewoon bruikbaar als demo. Alleen drums en blazers zal wat aan de zachte kant staan.

driesp
30 juni 2012, 22:52
Vind het gewoon heerlijk veel dynamiek hebben die oude recordings. En wat klinken die gitaren er goed op zeg..