PDA

View Full Version : Gretsch... niet mijn gitaar.



Nocki
27 juni 2012, 17:37
Hi,

Ik zak laatst een Gretsch country Classic II Op MP. Helaas alweer weg maar ik was wel gelijk verliefd... Nu heb ik een aantal gretsches gehad en nooit echt een goed gevoel erbij gehad. Gibson ligt me wel helemaal en ik vroeg me af of de high end Gretsches een beetje banders zijn kwa feel dan de electromatics enzo....


Kan iemand daar iets over zeggen?

GibsonDC
27 juni 2012, 18:09
Daar zit wel degelijk een gigantisch verschil in. Zelf speel ik eigenlijk alleen maar op Gretsch gitaren en heb ook al een stuk of 12 Gretsch gitaren gehad, waaronder electromatic, fender era, pre fender era en USA. Het verschil begint al bij de afwerking, al moet ik zeggen dat de afwerking van de electromatic serie niet altijd heel verkeerd is.
De proline series gebruiken wel dunner plywood voor de body, beter hout voor de neck en de electronica/hardware is van een hogere kwaliteit. Hiernaast is de lak van de electromatic geen nitrocelluloselak. De bigsby van de electromatic serie is vaak een licensed bigsby uit China. En zo kunnen we nog wel even door gaan. Maar voor mij ligt het grootste verschil toch echt in de feel. Ik heb nog geen electromatic vastgehouden (ook niet met TV jones etc.) waar ik dezelfde feel bij kreeg als bij een proline.

Dat was trouwens een gave gitaar die CC2 jammer dat het zover rijden voor mij was, anders was ik zeker even gaan kijken.

B-stone
27 juni 2012, 18:27
ik ben nu ook over het punt heen en verwacht dat er binnenkort voor mij ook een gretsch komt. Electromatics heb ik echt helemaal niks mee, dan maar een duurdere. Jammer dat er tussen de electromatic en de bv g6120 niks zit qua prijs. Persoonlijk heb ik het ook niet zo op dat oranje. Dus een zwarte g6120 die niet 2ehands te krijgen zijn. een orange of dan toch maar naar die ultieme maar o zo dure falcons. Het liefst een zwarte met dynasonics en een bigsby, terwijl white falcons toch net wat iconischer zijn. En black falcons vind je ookal niet 2ehands......

er staat nu ook een white falcon op mp voor €2500,- dat wordt pinnen en betalen met een blindoek voor, als ik besluit echt voor een gretsch te gaan.....

oowja, wat wel een voordeel is aan die electromatics vind ik hoe de neck op de body rust. bij duurdere gretsches is dat open meer contrabas achtig. en bij die elctromatics sluit dat mooi "naadloos" aan. :D

Nocki
27 juni 2012, 18:36
Bedankt! Er zit dus echt verschil in de feel van de goedkope en dure gretsches. Goed om te weten!

humbucker
27 juni 2012, 19:26
Jip zeker wel. En niet alleen in de feel, je hoort het ook :)

.slash.
27 juni 2012, 19:46
Ik ben zelf het trotse baasje van een Gretsch Electromatic G5435. Het is niet zo'n bekende gitaar ook niet onder Electromatic series.
Toen ik hem zag hangen werd ik meteen verliefd, en ik bespeel haar nog steeds met diezelfde liefde!
Ik ben een grote fan van de Beatles, en deze gitaar leek een beetje op de eerste Gretsch van George ook klinkt de gitaar als een volwaardige Gretsch. Die typische 'ringing bell' sound op de neck pickup en die echt rock 'n' roll sound op de brug! Het zijn blackfaced filtertronnetjes(?)

(ik ben alleen van plan om de b5 te vervangen voor een b7)
http://i48.tinypic.com/2jb7adf.jpg

marco v
27 juni 2012, 20:56
Ah dat is die nieuwe, met inlays en ik geloof ook andere pickups als zijn recente voorganger(die ik heb gehad en maar niet aan kon wennen)
Ik vond hem iel klinken, veel te smalle hals, bigsby was geen toegevoegde waarde. Ik heb hem snel ingeruild voor iets anders. Die van jou vind ik wel mooi maar ik moet hem eerst even uitgebreid testen. Mijn 5120 en 5122 zijn uitstekend. Ze geven dan wel niet het echte Gretsch geluid, maar ik knal er ooit nog eens filtertrons in. Verder is het geen vergelijk met bijvoorbeeld een 6120, maar ja, je betaalt dan ook 2 rooitjes minder. Appels met appels vergelijken.

Triggy
28 juni 2012, 07:47
Hier nog een Gretschfan en verzamelaar.
Zoals de meesten al zeggen, ja dat verschil is er zeker. Denk ook dat juist de halsconstructie meewerkt aan de "that great gretsch sound':soinnocent:
@ B-stone, probeer er eens eentje van de Historic Serie (begin 2000 een paar jaar uitgebracht) bijvoorbeeld een 3156. Wel uitgerust met DeArmond 2000 pickups maar dat mag de pret niet drukken. Zaten destijds qua aanschaf circa 500 euro onder de pro-serie van Gretsch maar doen er niet heel veel voor onder.

B-stone
28 juni 2012, 08:00
Bedankt voor de tip, maar zo'n 3156 is eigenlijk wel een van de lelijktste gretsches vind ik zo...

Evengoed toch bedankt ;)

Triggy
28 juni 2012, 12:32
Smaken verschillen, dan vind je de white falcon ook niets?:soinnocent:
Zijn meer 31xxers op de markt gebracht, hoor. Kwalitatief zijn dit prima gitaren.

Eric van Esch
28 juni 2012, 13:25
Black Falcon voor een schappelijke prijs.......

http://www.speurders.nl/overzicht/f_particulier_zakelijk-particulier/gretsch-g6136tbk-black-falcon-110519643.html?q=gretsch+gitaar

(nee, niet van mij, maar gewoon van Speurders gehaald, ben zelf ook nog op zoek naar een mooie Gretsch en kwam deze tegen).

GibsonDC
28 juni 2012, 13:38
Die ad is naar mijn weten fake, voor 1100,- stond die gitaar al lang bij mij te glimmen naast de andere. De foto's kan ik me herinneren van een veiling op e-bay.

humbucker
28 juni 2012, 13:44
hehe schappelijke prijs. Da's nog minder als 1/3de van de nieuwprijs.. Schappelijk zegt ie dan.


If it's too good to be true, it probably isn't true.

Triggy
28 juni 2012, 16:21
In je auto springen en ophalen GibsonDC, niet zo ver bij je vandaan toch?

B-stone
28 juni 2012, 18:31
Fuck die gitaar moet ik hebben!!!! Denk wel fake idd. Die foto's zijn van een grote verkoper uit new york heb die fotos als zo vaak bekeken op ebay.com

Streetsounds staat in de add volgens mij de amerikaanse verkoper.

Als je die gitaar 2e hands inkoopt uit amerika, zonder btw kan invoeren oid en dan nu voor de helft verkoopt dan kan het alhoewel 1100 veel te weinig is. Toch maar eens even mailen. Bedankt voor de tip :D
Dat is nou echt mijn droom gitaar :D en dan voor die prijs? Hummm,,,,

Eko
28 juni 2012, 20:34
Ik heb electromatic staan en Setzer signature 6120 SSU. Verschil in klank is groot evenals de vorm van de hals. De Setzer speelt als boter ,de Electromatic is wat breder en wat ronder. De DeArmonds vind ik stukken mooier klinken dan de Gretsch buckers die tegenwoordig op de Electromatics zitten . Ik daarnaast ook nog een aantal DeArmonds. Is misschien een leuk alternatief.

GibsonDC
29 juni 2012, 01:54
In je auto springen en ophalen GibsonDC, niet zo ver bij je vandaan toch?

Had de beste man ook al een week geleden gemailt, alles duidt op een scam. Dus bespaar de tijd en reageer er niet op.

@ Triggy; ik heb trouwens nog een gave Gretsch erbij gekocht, als het goed is heb ik je een mail gestuurd met een foto :)

Nocki
6 januari 2013, 13:46
Een flink aantal maanden verder en ik ben er uit! Het is een Gretsch 6120SSU geworden... Een Brian Setzer model dus...

Al heerlijk op gespeeld en ben er erg blij mee! Leuke set zo bij elkaar! Iedereen bedankt voor de reacties!

Mitch
6 januari 2013, 14:08
Haha cool. Het duurt even, maar zo zie je maar: alles komt goed ;)

humbucker
6 januari 2013, 15:20
Nice!!! Enneeuh... Pics or it didn't happen! ;)

heavy-metal-thunder
6 januari 2013, 17:45
ik ben nu ook over het punt heen en verwacht dat er binnenkort voor mij ook een gretsch komt. Electromatics heb ik echt helemaal niks mee, dan maar een duurdere. Jammer dat er tussen de electromatic en de bv g6120 niks zit qua prijs. Persoonlijk heb ik het ook niet zo op dat oranje.
. :D

ik heb een bloedmooie 6120 AM is blond, licht bruin, met een mooie flame. Goeie gitaar, maar ze hangt al 2 jaar tegen de muur.
PM als je interesse hebt.

Nocki
7 januari 2013, 11:51
Dit is m dan...

http://img706.imageshack.us/img706/9690/img1851im.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/706/img1851im.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Heel fijn gitaartje! Al lekker mee gespeeld en super combi met het 2e kanaal van de MKIV !
Dobbelsteentjes gaan natuurlijk verdwijnen... de echte gretsch knoppen zijn al besteld!

Eko
7 januari 2013, 17:12
Nocki,
Mooi 6120 SSU , heb hem zelf ook. Sluit maar eens aan op een oude bassman/Bandmaster!

Nocki
7 januari 2013, 17:16
Dat zou ik graag eens doen idd!

Het leuke is dat kanaal 2 van de Boogie niet echt super is maar toevallig wel erg fijn klonk in combi met de 6120!
Hele fijne gitaar!

B-stone
7 januari 2013, 17:17
ik heb een bloedmooie 6120 AM is blond, licht bruin, met een mooie flame. Goeie gitaar, maar ze hangt al 2 jaar tegen de muur.
PM als je interesse hebt.

Haha, heb afgelopen zomer een white falcon gekocht ( mooiste gitaar pagina 6 ). Maar toch bedankt voor de suggestie!

@nocki: mooie gitaar! Ga je veel plezier aan beleven :D

Wabbie
7 januari 2013, 22:29
dit is m dan...

http://img706.imageshack.us/img706/9690/img1851im.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/706/img1851im.jpg/)

uploaded with imageshack.us (http://imageshack.us)




sexy!!!!!!