PDA

View Full Version : Stereo mixing



Robdop
27 juni 2012, 14:13
Ik ben nu bezig met het mixen van een bandje en ik zit toch wel een beetje met het stereobeeld te kloten. het bandje bestaat uit:
zang
bas
drums
gitaar

en de bassen zijn soms wel (flink) overstuurt , maar niet altijd.

Veel nummers zijn lekker recht toe recht aan maar daar zit meteen het grootste probleem, ik had eerst de bas op 50 links en de gitaar dan 50 rechts. maar toch niet helemaal tevreden en toen naar 30 gebracht allebei.

maar als ik andere bands hoor, die hebben altijd bas in het midden en dan 2 gitaar tracks , 1 links en 1 rechts. dit is niet echt handig gebruik maken van je stereo beeld als je toch maar 3 instrumenten heb leek mij?

Ik heb een beetje op google gezocht maar sommige mensen zeggen dat je je bas best aan een kant mag doen maar andere zeggen weer dat 'ie absoluut in het midden moet??

Wat is jullie kijk op deze kwestie?
En als ik hem in het midden zet, dan moet ik dus telkens 2 gitaartracks aan hebben???

bass blom
27 juni 2012, 14:25
men zegt dat we niet kunnen horen waar de bas vandaan komt (bij opstelling subwoofer bijvoorbeeld).

mede daarom, en ook omdat ik ook 1 gitaar 1 bas 1 drum en 1 zang mix heb ik de bas een heel klein beetje rechts staan en de gitaar iets meer rechts.
(de gitaar doe ik iets ingewikkelder :D ik neem hem met 2 mics op en pan die een beetje rechts en links).
vervolgens heb ik een subgroup gitaar en die pan ik wat naar links.

de drums pan ik zo natuurlijk mogelijk, base in het midden.

zang ook in het midden en met effecten die stereo zijn laat ik ze dan vaak rechts wat meer wet gaan.

nou gaat het bij mij maar om (sjiek) oefenen opnemen, als we echt een demo gaan maken dan trek ik de gitaar tracks uit mekaar en verschuif ik die wat in tijd links rechts.

HaroldA
27 juni 2012, 15:14
Volgens mij is dit een beetje de standaard:

Bas: center
Gitaar: met 2 verschillende mics opnemen en breedte stereobeeld zelf bepalen
Drums: kick, snare: center, overheads 100% links/rechts, de rest zoals het opgesteld staat (dus ook ride/hihat uit het midden)

Bas uit het midden lijkt me erg vreemd. Het slokt vruit het meeste vermogen op en da's zonde omdat maar uit 1 speaker/versterkerhelft te halen.



dan trek ik de gitaar tracks uit mekaar en verschuif ik die wat in tijd links rechts.

Zodat als je schuin voor de speakers zit je hele vage fase-verschuivingen kunt horen? :???:

Plant
27 juni 2012, 15:34
Volgens mij is dit een beetje de standaard:

Bas: center
Gitaar: met 2 verschillende mics opnemen en breedte stereobeeld zelf bepalen
Drums: kick, snare: center, overheads 100% links/rechts, de rest zoals het opgesteld staat (dus ook ride/hihat uit het midden

Lijkt mij ook.
Maar je kunt het ook doen zoals Van Halen het vroeger deed ;)


http://www.youtube.com/watch?v=HB8WHA3WWz0&feature=related

bass blom
27 juni 2012, 15:40
heerlijk maf was dat vroeger met beatles enzo, drums gewoon helemaal links of rechts :D

Han S
27 juni 2012, 18:46
Hang van de muziek af. soms is het mooi om een klein gitaargeluidje ergens op 9 of 10 uur te pannen en soms wil je een kamerbreed gitaargeluid. Heb je dan geen twee gitaarpartijen dan kun je die ene dubbelen en iets verschuiven. Je pant ze dan links en rechts of op 9 uur en 3 uur.

En bas maak ik wel eens breder met een beetje stereochorus, klein beetje zodat je de chorus eigenlijk niet echt hoort.

Vocalen in het midden en backingvocalen er omheen, als je er veel hebt kamerbreed.

Robdop
27 juni 2012, 19:25
Wat jullie mij dus aanraden is gewoon bas in het midden pannen, en dan 1 gitaar beetje naar links pannen en ééntje beetje naar rechts. De rest heb ik inderdaad al op die manier gepanned.

De muziek is trouwens rock/bluesrock/poprock

Han S
27 juni 2012, 19:42
Je kunt twee gitaren ook hard links en rechts pannen hoor, alles kan en mag en niks moet.

bass blom
27 juni 2012, 19:43
hij heeft maar 1 gitaar han ;)