PDA

View Full Version : Leon's pedalenvraagjes



Luke-wannabe
27 juni 2012, 13:31
Heey guys,

Ik speel nu al een jaar of 2 met een Boss Powerstack en een Line 6 M9. Klinkt leuk, en je kunt er alles mee, maar ik wil analoog.
Wat een beetje het pedalenplan wordt is het volgende. Ik wil een Drive pedaal als fundament van mijn sound. Een Fuzz, volumeboost, tremolo, chorus, vibe, delay en een looper. En ik zou mezelf niet zijn als ik al precies zo'n beetje weet wat ik wil.

Drive: Ik denk aan een OCD, Box of Rock, of zoiets dergelijks. Het moet zo transparant mogelijk zijn en reageren als een versterker. Hij moet kunnen gaan van een cleanboost tot een redelijke rock sound.
Fuzz word waarschijnlijk een fuzz face. Voor het betere Eric Johnson werk. Jammer dat dat zo'n bakbeest is..
Volumeboost waarschijnlijk is van EHX LPB-1? Gewoon harder. Meer moet het niet doen.
Tremolo weet ik nog niet helemaal.. Ik ben fan van de Fender versterker tremolo. Is er een die dat na doet? Alhoewel ik niet geloof dat en pedaal dat iets na doet ooit zo goed kan klinken als het origineel..
Chorus word een Arion chorus. Ik wil geen typische 80's chorus maar de Michael Landau sound. Meer een leslie idee.
Vibe. Weet ik nog niet. Maat van me heeft die Roger Mayer. Maar dat ding is me echt te groot en bovenal te duur. Danelectro Cool Cat Vibe? Deja vibe? Wat is vet?
Delay word sowieso Memory Man. Is die nieuwere (kleinere!!) versie minder dan het ouwe slagschip?
Qua looper vind ik de Line 6 DL-4 wel super chill werken, maar dat is ook weer zo'n joekel. Dit gaat echt een flinke plank worden denk ik zo..

Thanks alvast!! Ik zal dit een beetje bijhouden aan de hand van aankopen enzo :)

ellisvertellis
27 juni 2012, 14:20
Ik heb de OCD en buiten het feit dat hij doet wat jij beschrijft (cleanboost tot rock lead tone, schoont goed op met je volumepot en aanslaggevoelig) is hij niet helemaal transparant, maar als je dat beetje kleur erbij neemt is het een erg breed inzetbaar pedaal, moeilijk om slechte sounds mee te maken.

De Boss TR-2 is een goed pedaal, doet wat je ervan verwacht. Werkt beter als de vibrato in mijn Pro Reverb.

Als looper vind ik het geheugen van de DL-4 te kort (20 sec ofzo?). Als je hem alleen als looper wil zou ik voor iets moderner kiezen. Ter vergelijking: de Boss DD7 heeft 45 sec en daar kan je dus bv een volledig 12bar-bluesschema op inspelen op moderate tempo.

Mijn ervaring dus...

bass blom
27 juni 2012, 14:27
box of rock vond ik heerlijk maar was me toch iets te marshall op mijn JTM45.
is dus vervangen door een (zelfbouw) TS en EP booster, dat bevalt beter.

Mitch
27 juni 2012, 14:27
Als je een drive als fundament wil nemen, die ook makkelijk met bijvoorbeeld een fuzzface overweg kan dan moet je echt eens bij de Catalinbreads gaan kijken. Die doen dat als geen ander in mijn ervaring. Zeker de Dirty Little Secret kan prima rocken en ook als 'bodem' dienen om een fuzzface op te gooien.
Qua tremolo is de Pareidolia een hele mooie. Die heeft ook een hele lichte EQ verandering in zich, licht phaserachtig. Apart, onderschat ding. Da's misschien meteen een mooie 'faux-vibe'. Geloof me, als je een écht goeie vibe wil dan zul je diep in de buidel moeten tasten want alle kastjes waarvan men beweert dat het een goeie vibe is voor weinig, zijn het gewoon niet. Alle Danelectro-halleluja ten spijt, het is nooit zo vet als een echte vibe zoals je die nu bijv. gehoord van hebt van Mayer.

marc_o
27 juni 2012, 14:28
Wat wil je eraan uitgeven Leon?

Op mijn Facebook kun je zien wat wij in huis hebben, maar die naam mag ik hier om spamtechnische redenen niet noemen.

Maar probeer zeker de Bognerpedalen die eraan zitten te komen...die heb ik op de beurs in Frankfurt gehoord en klinken echt als een versterker....schrikbarend goed!!! Prijs rond de 250,- (2 kanaals drivepedalen)

humbucker
27 juni 2012, 14:52
Ik heb een OCD, mxr fuzz face (die vierkante) en de Memory Boy uit jouw lijstje. Als boost gebruik ik de Xotic EP Booster, niet alleen harder dus, maar ook geen bakken gain ofzo erbij. Het blijft allemaal redelijk subtiel.

Met de memory boy ben ik zelf wel klaar nu. Perfect als je em gewoon als slapback gebruikt, maar voor ander gebruik vind ik hem te beperkt. Daar wil ik toch liefst een tap tempo hebben. 't is gewoon altijd zo'n gedoe met instellen.. Daarnaast zou ik ook wel graag een loopfunctie hebben voor thuis.

De OCD heb ik nog maar pas, maar klinkt echt erg goed. Ik gebruik heb hem als stevige overdrive. De blues pro die ik ook nog heb gebruik ik momenteel om een randje aan mn sound te geven, maar die wordt in de toekomst mss ook vervangen door en Hotcake oid.

De fuzzface vind ik ook lekker werken + is handig door zowel zijn formaat, schakelbare buffer als adaptor aansluiting.

N.D.
27 juni 2012, 16:19
Als vibe zou ik niet die Danelectro Coolcat nemen in ieder geval. De mijne is onbetrouwbaar, en na een tijdje begon ik me toch wel te ergeren aan de volumeboost en de vertraging bij het inschakelen (eerst 2 seconden alleen volume boost, en daarna ging 'ie pas "viben").
Ik zou als ik jou was zeker kijken naar de T-Rex Viper. Die heb ik toen gekocht als opvolger/vervanger van m'n Danelectro, enige nadeel is wel dat 'ie niet op meer dan 9 volt draait (weet alleen even niet meer hoeveel precies :D). En hij klinkt ook gewoon veel vetter!

Mitch
27 juni 2012, 18:05
Vergeet ook de rest van je setup niet te vermelden, amp is erg bepalend voor het soort drivepedaal dat er goed mee samenwerkt.

humbucker
27 juni 2012, 19:29
Bij mij gaat alles rechtstreeks m'n AC30 in btw!

the feable
28 juni 2012, 03:41
Een line 6 M9. Laat me raden jij luistert john mayer, sunday sun en dat soort blije ellende. Koop nou gewoon echte pedalen man!

onrust nv
28 juni 2012, 11:39
De harley benton/joyo ultimate drive is een OCD clone voor 29,-

Luke-wannabe-wannabe
28 juni 2012, 15:12
Check ook de Wampler pedalen eens! Als ik jou was zou ik eens met je eigen gitaar wat dingen gaan checken bij Guitarking in Boekel. Daar hebben ze veel pedalen en hebben ze er veel verstand van!

Luke-wannabe
28 juni 2012, 15:25
@ Ellisvertellis: Ja okee, maar het is ook niet echt om 12-bar bluesjes mee te jammen, maar ik gebruik m'n looper gewoon best vaak in partijen in de bands waar ik in speel. Verder vind ik die DL4 qua controls gewoon heel goed werken. Maar dit is nog een waar ik ff over moet nadenken..
@ Mitch: Ja, die Roger Mayer is te gek, maar mij te duur en te groot voor het percentage van wat ik dat ding echt aan zou hebben. Ik zou dus niet zo gauw 300 euro voor een vibe neer leggen.. Maar een ander pedaal dan de Danelectro dus, roger.
Tuurlijk is amp heel belangrijk, maar ik heb zelf op het moment niks. Ik speel altijd op andermans versterker. Maar met de tijd gaat dat iets in de richting van een Fender Deluxe Reverb en een Marshall Plexi worden.
@ Wannabewannabe: Ja, ik heb een keer die Wampler Brad Paisley gechecked. Wat een heldenpedaal! Niet normaal! Wel kostig...

Mitch
28 juni 2012, 16:00
Dan moet ik je zeker naar de do-it-alls kijken; de OCD is zeker een pedaal dat op heel veel amps goed klinkt, de Catalinbreads doen dat ook, die hebben meer dan nadere pedalen een 'amp' gevoel. Die Bognerpedalen die nog komen gaan (wat marc zei) schijnen daar ook erg overtuigend in te zijn. Het voordeel van een dergelijk pedaal is dat je er makkelijker een fuzz achter kan zetten.
Overigens, fuzzface, grote dingen... als er nou ergens wel veel goeie kloons van bestaat, naast de TS9, is het de fuzzface wel. Gewoon eens kijken of je via een ander forum of zo in The States iets tweedehands kan scoren, het sterft daar van de (goede) bouwers.
En vibe, tja... Sweetsound, Dejavibe, dat is het wel zo'n beetje. Duur of lastig verkrijgbaar. Maar als je de kans hebt, check zeker die pareidolia eens. Faken kun je natuurlijk ook, met een tremolo én een phaser :D

h.maes
28 juni 2012, 16:22
@ Wannabewannabe: Ja, ik heb een keer die Wampler Brad Paisley gechecked. Wat een heldenpedaal! Niet normaal! Wel kostig...

De combinatie Wampler Paisley en Euphoria is top. De Euphoria (oude naam is Ecstacy) is door Brian Wampler ontworpen om je cleane signaal van meer drive te voorzien. Dit is met name in de open (middelste) positie van de switch. In de smooth modus krijg je meer een dumble sound en in de crunch modus een fuzz achtige sound. Ik begrijp idd dat het snel prijzig wordt (2 x 220$).
Er staat trouwens een Euphoria op marktplaats.

Wampler heeft ook de Sovereign Distortion, deze is echter alleen bij Guitar Center/Musiciansfriend te krijgen.

Van andere merken vind ik de Jack Deville Deuce Coupe en de Maxon SD-9 top. Beiden zeer verschillend: Deuce Coupe is een veel warmer klinkende overdrive met een boost functie waarbij je eigen signaal ook erg overeind blijft (transparent). Ik zou zeggen van low tot mid gain. De SD-9 is eigenlijk een distortion maar met de toon en drive ver naar links kun je ook richting blues met dit pedaal. Met je volume knop op je gitaar doe je dan de rest.

groovieguitarguus
28 juni 2012, 19:56
Ik heb ook de OCD als 'heavy drive'... een OKKO als Crunch... een Fatboost om Clean of Scheur nog wat op te peppen.

De overdrive pedalen in combi met een Tonestack RH Boost/Drive is mega lekker... Romig / Fuzzy / Beetje Boogie achtig, maar wel door de mix...

http://www.tonestack.nl/nl/index.php?Ruben_Hoeke_Boost-Drive

Ron Houben
29 juni 2012, 14:56
Luister hier eens naar http://www.youtube.com/watch?v=6mnjW4u5xjY&feature=youtu.be

Nieuwe RM Vibe

Of deze: http://www.youtube.com/watch?v=tql8YIFLh_A&feature=youtu.be

Buzzel
29 juni 2012, 15:19
Ik heb de OCD gehad. In eerste instantie vond ik hem wel vet, maar het is me steeds meer gaan tegenstaan. Vond hem weinig dynamiek hebben en weinig response.

Ik heb nu een suhr riot en dat is echt een geweldig pedaal.

Wicked Willy
29 juni 2012, 16:20
OCD blijft een geweldig pedaal, is mijn heavy slaggeluid en leadsound geheel omheen gebouwd. Zeker in combinatie met een licht overstuurde buizenbak klinkt dat pedaal echt te gek. Als ik nog een tandje harder wil trap ik de cleanboost van mijn Zvex Box of Rock in....en gaaaaaaaaaan!!! Een OCD daar kun je je geen buil aan vallen.

Luke-wannabe
29 juni 2012, 16:49
Luister hier eens naar http://www.youtube.com/watch?v=6mnjW4u5xjY&feature=youtu.be

Nieuwe RM Vibe

Of deze: http://www.youtube.com/watch?v=tql8YIFLh_A&feature=youtu.be
Die Vibe is cool! Klinkt heel gaaf!

Edit: Dat drivepedaal ook trouwens! De tering!!

Mr.Fingers
29 juni 2012, 17:05
Ik ben geen pedalenguru, maar als je zegt: "ik hou van de Fender tremolo", en even later "ik heb geen versterker"... Ik zou dan gewoon die tremolopedaal laten voor wat het is, en een Fender amp kopen met zo'n tremolo erin.


En voor de rest: http://www.youtube.com/user/ProGuitarShopDemos/videos?view=0

Luke-wannabe
29 juni 2012, 18:57
Dat sowieso, maar voor de keren dat je niet op je Fender amp speelt... Verder is Pro guitar shop een leuke site, maar ik vind dat je een pedaal altijd zelf moet 'voelen' voordat je er écht iets over kunt zeggen. Daarbij vind ik Andy's sound nooit echt lekker..

EBOUE
30 juni 2012, 12:29
ik vind dat je een pedaal altijd zelf moet 'voelen' voordat je er écht iets over kunt zeggen.

Absoluut de waarheid!