PDA

View Full Version : Good Times, voor de aanschaf van een rack, mits 2de hands



speedmusic
27 juni 2012, 13:00
Wat een tijden, de prijs van 2de hands apparatuur is al bijzonder laag, maar van rackgear helemaal extreem. Het lijkt wel of ze 2dehands rack apparatuur achter je aan gooien.
Op apparatuur van nieuw €1300,-- schrijven verkoper gewoon €1000,-- af van de nieuw prijs. Marshall eindtrappen voor €300,--, pre amps voor peanuts: Peavey Rockmaster, €200,-- Marshall JMP-1 €200,-- Intellifex-en van minder dan €100,--, G-Sharp €50,--, etc...

Voor wat betreft is het als koper, mits geen angst voor 2dehands, een mooie tijd om items uit te proberen en/of een rack te bouwen. Sterker, ik heb het vermoeden dat je minder kwijt ben dan voor een gelijkwaardige top, al blijft smaak natuurlijk subjectief.

Wat is dat toch, is rackgear "uit". of vergis ik mij?

interessander
27 juni 2012, 13:34
Het viel mij ook al op, vooral Intellifexen zijn behoorlijk gedaald, een paar jaar geleden zaten die toch meer rond de 200-250 euro.
Voor thuis heb ik een Peavey Rockmaster die in een line6 toneport gaat, zo kan ik met speaker impulses een behoorlijke variatie aan sounds krijgen, de Peavey heb ik destijds voor 250 euro gekocht, volgens mij wel de gangbare prijs, beetje dezelfde categorie als de ENGL 530.

Voor vesterking prefereer ik zelf toch een top omdat daar de pre- en power amp gewoon goed op elkaar afgestemd zijn, hoewel je natuurlijk ook complete rackheads hebt van bijv. Mesa, Engl en Randall. Voor effecten, power conditioner en Midi heb ik wel rackspul omdat ik het fijn vind om alles bij elkaar te hebben, scheelt enorm in de op en afbouw en met een kabel heb ik controle over het geheel zonder dat ik vooraan het podium een stopcontact nodig heb.

speedmusic
27 juni 2012, 15:21
Zelf ben ik aardig tevreden met mijn tri-axi/290 combinatie, vanwege het gewicht heb ik een tijdje geleden alle randapparatuur er uit gehaald en de mesa combi in een kleinere kist gedaan, scheelt me mijn rug.

Waar ik voorheen alles aan het uitzoeken/finetunes, merk ik dat nu dat ik de set meer basic gebruik. Pedalboard erbij met daarop een TS, delay, reverb, pitch black en een g-minor en gaan. De case met randapparatuur staat eigenlijk stof te verzamelen.

Nu was ik aan het kijken naar een 2he setje back-up/thuis/etc., daarom viel het mij op dat de prijzen ontzettend laag zijn. Ik heb nu een JMP-1 + 8008 (ik weet het ;-) + G-sharp + Laney 2x12 cab gekocht voor €400,-- , ik voel me bijna een dief voor dat geld.

interessander
27 juni 2012, 15:31
Als set zijn rackprijzen altijd een stuk lager natuurlijk. Ik heb voor de Rockmaster ook nog een Marshall transistor pre-amp gekocht voor de lol, voor 30 euro.. maar dat was toch niet zo geweldig. De Peavey daarentegen klinkt gewoon erg goed en als je daar een 60/60 poweramp van Peavey bijzet dan heb je een leuk setje volgens mij.

Voor de band hebben we een backupsetje in een rackbag met daarin een 8008 en een Rocktron Chameleon, zo heb je een pre-amp,FX en een poweramp in 2He. Beide gitaristen hebben een aantal banks met presets geprogrammeerd zodat je makkelijk kunt overschakelen als er iets mis is met de normale setup, dan hoef je alleen maar het floorboard en de speakerkabel om te pluggen. Natuurlijk klinkt het lang niet zo geweldig allemaal, je mist vooral druk maar als backup is het meer dan voldoende. Ik heb de Chameleon eerst een tijdje thuis gehad om mee aan te klooien en voor het geld (kosste me iets van 100 geloof ik) is het echt een leuk ding.