PDA

View Full Version : Fineer-achtigen gezocht



naafets
26 juni 2012, 11:39
Beste bouwers,

Ik ben dus bezig een billy bo te bouwen met Dano-constructie: een vuren geraamte en multiplex als top en bottom.De zijkanten zijn dus een allegaartje van kops hout en "niet-kops hout" ;)
Hoe werk ik dit het beste af om zo glad mogelijk te kunnen aflakken? Fineer kan ik blijkbaar niet zo snel vinden, en HPL (soort van kunsstoffineer voor kastjes, keukenbladen,...) krijg ik met hitte wel gebogen maar niet in geplooid zonder dat het breekt. En er zitten wel enkele scherpe hoeken in de vorm.

Iemand een idee? Ik kan voorlopig nl niet verder met binding frezen e.d. voor ik dit opgelost heb.

Cheers!

Thiez
26 juni 2012, 12:13
Wil je hem blank aflakken of in een kleur?

naafets
26 juni 2012, 12:56
In een dekkende kleur

Thiez
26 juni 2012, 13:08
Dan kun je in principe de kopse kanten gewoon glad krijgen met een goede grondlaag. Weet niet wat voor lak je wilt gaan gebruiken, als het gewoon acryl lak is kun je eventueel van motip een filler of spuitplamuur pakken. Hiervan heb je maar 1 laag nodig en daarna netjes glad schuren en dan je lak erover.

naafets
26 juni 2012, 13:16
Cool! Dat is het proberen waard. Dankjewel voor de input! Kan ik hier ook andere kleine oneffenheden mee opvullen? Ik ga het alleszins proberen.

Thiez
26 juni 2012, 15:05
Daar is het voor. Voor het vullen en gladmaken van kleine oneffenheden. Het kost wel wat schuurwerk, en hoe moeilijk het misschien ook is, pas verder gaan als de grondlaag echt glad is.

Sanderltd
26 juni 2012, 15:14
Je kunt in de plaats ook van Z-poxy gebruiken. Dat is een epoxyhars (duh...) die keihard wordt en ook alle oneffenheden opvult. Alleen misschien wat zonder om dat te gebruiken als je toch dekkend gaat aflakken. Ik gebruik het namelijk omdat het mooi doorzichtig blijft na uitharden zodat je een body perfect transparant kunt afwerken.

oigun
26 juni 2012, 17:39
Bedenk wel dat je na verloop van tijd de overgangen tussen kops en langshout gaat zien. Door een fineerlaag is dit redelijk te ondervangen maar zelfs dan niet altijd een garantie.

Thiez
26 juni 2012, 20:48
Goed punt inderdaad. Heb op mijn zelfbouwstrat langshout linden en esdoorn naast elkaar in de top en zelfs met een fineerlaag erop tekent deze nog af.

Mdcsusa
27 juni 2012, 10:18
Kan je het geraamte op de hoeken niet in verstek maken? Een andere manier om kops hout op te vullen is water mengen met lijm en dit erin laten trekken en daarna te schuren. Dit proces een aantal keer herhalen dan blijft de verf niet in je kopshout trekken.

oigun
27 juni 2012, 13:15
Het probleem is niet alleen dat de verf in het kopse hout trekt maar vooral het verschil in krimp tussen kops en langshout.

Nagramoth
27 juni 2012, 15:02
Da's dan ook meteen de reden dat Danelectro die mooie vinyl rand eromheem lijmde...

stijnkenens
27 juni 2012, 15:59
Het probleem is niet alleen dat de verf in het kopse hout trekt maar vooral het verschil in krimp tussen kops en langshout.


Dat is waar, maar als je dat lijmt op een multiplex, en als het genoeg droog is, en het dan nog eens helemaal afsluitend lakt, dan denk ik niet dat er een probleem is.





Goed vullen is een degelijke en snelle oplossing.

Op een elektrische plank heb je toch ook langs alle kanten kops en langshout door elkaar !




s.

snaarplukker
27 juni 2012, 16:12
Ehum.... Mijn Tele is ook grotendeels kopshout. 4 busjes blanke lak van de Action (totaal € 8,--) er op spuiten maakt het ook wel mooi glad.;)
http://www.melieste.nl/images/teleblok/tele%20001.JPG

stijnkenens
27 juni 2012, 16:14
Maar die was al voorbehandeld ;)



s.

naafets
27 juni 2012, 17:28
Ik heb ondertussen een blik 2-componentenplamuur van Motip gekocht, spuitplamuur hadden ze niet in de autospeciaalzaak. Normaliter zou dit moeten volstaan. Moest er na verloop van tijd iets bewegen in/onder de plamuur laat ik het zeker weten. Gezien het mijn eerste zelfbouw is (van goedkoop en rest-hout) zou het niet rampzalig zijn, maar uiteraard wel jammer.

Bedankt voor alle tips en bedenkingen!