PDA

View Full Version : Beste bouwjaren gibson lp custom....



lifespan
25 juni 2012, 21:29
Nou, eindelijk genoeg gespaard, eindelijk zo ver dat ik een oude jeugddroom ga verwezenlijken: de aanschaf van een Gibson LP Custom in piano black... Maar nu zit ik met het volgende; koop ik een nieuwe óf koop ik een gebruikte (ben zelf erg gecharmeerd van vergeelde bindings en zo....). Nieuw is geen probleem, maar bij gebruikt wil ik liefst natuurlijk een goed exemplaar; ik weet na 25 jaar gitaar spelen wel of ik iets goeds in handen heb of niet, echter ik weet dat er bij Gibson nogal wat kwaliteitsverschillen kunnen zitten qua bouwjaar en fabriek. Weet iemand wat de "Goede" of liefst natuurlijk de "beste" jaren zijn voor een LP Custom????

bass blom
25 juni 2012, 22:30
79 t/m 83 vermijden.

Hotpepper01
26 juni 2012, 07:07
79 t/m 83 vermijden.

Want ? Waarom zijn minder goed dan de andere jaren ? Werden er geen goede Customs gebouwd in de Norlin jaren?

bass blom
26 juni 2012, 08:13
jawel, de norlins van voor 79 zijn prima!

nee joh, ik roep maar wat, omdat er nog niemand iets had geroepen :D
en het een beetje een kul vraag is, leg twee gitaren van hetzelfde jaar naast elkaar en je hebt.. twee verschillende gitaren.

ik ken een 82er custom en toen ik daar eens op speelde klonk die droog dunner dan een strat terwijl hij 5.2 kilo weegt.

Hotpepper01
26 juni 2012, 08:16
jawel, de norlins van voor 79 zijn prima!

nee joh, ik roep maar wat, omdat er nog niemand iets had geroepen :D
en het een beetje een kul vraag is, leg twee gitaren van hetzelfde jaar naast elkaar en je hebt.. twee verschillende gitaren.

ik ken een 82er custom en toen ik daar eens op speelde klonk die droog dunner dan een strat terwijl hij 5.2 kilo weegt.

Precies. Want dat zou ook mijn antwoord zijn. Probeer een paar INDIVIDUELE gitaren uit.. en degene die je het meeste aanspreekt, die moet het worden

Harry
26 juni 2012, 10:48
precies, gewoon uitproberen. Ik heb ooit de eerste de beste Custom uit '78 gekocht die ik kon betalen, en ik vond het een te gekke gitaar. Zonder enig vergelijk. Heb er jaren over gespeeld, met veel plezier dus nooit spijt van gehad.
Ter bevestiging van mijn goede gevoel bij die gitaar waren er nog wat kenners bij een meeting erg enthousiast over, dus ik zal per ongeluk wel een goede gekocht hebben. Met jouw ervaring (die ik bij aankoop miste) moet dat makkelijker kunnen gaan.

bass blom
26 juni 2012, 11:18
nog een norlin years tipje, als hij nieuwe frets heeft is dat een goed teken want dan is hij flink gebruikt.

lifespan
26 juni 2012, 16:31
Dak voor jullie reacties. Begrijp jullie tegenwerpingen, maar ik weet dat de (oude) fabriek in Kalamazoo bepaalde jaren vochtproblemen in de houtopslag heeft gehad. Da's eigenlijk wat ik bedoel, is er meer bekend over dit soort dingen + bijbehorende jaren of zo.....

terrasbeest
26 juni 2012, 18:28
O jee, vochtproblemen. Over legendes gesproken... iemand moest maar eens een speelfilm gaan maken over Gibson.:seriousf:

Serieus : PROBEREN. Een andere test bestaat niet. Oude of nieuwe gitaren : PROBEREN. Diep adem halen, niet te vlug enthousiast worden omdat er ' Gibson' op de headstock staat, er zitten nl ook gewoon slechte exemplaren tussen, en pas dan kopen.

lifespan
26 juni 2012, 20:20
ok, gaan we doen...enne, "Gibson" op de headstock.... daar staan er al 3 van hier..... Standard, BFG, Explorer. Ik zal NL Muziek en Max Guitars maar eens een bezoekje gaan brengen en een paar LPC's via Marktplaats gaan proberen.... enne, eigenlijk tóch eerst ff diep ademhalen.... oude jeugddroom verwezenlijken blijft natuurlijk best wel beetje spannend, óók als je al 53 bent....

terrasbeest
26 juni 2012, 20:45
ok, gaan we doen...enne, "Gibson" op de headstock.... daar staan er al 3 van hier..... Standard, BFG, Explorer. Ik zal NL Muziek en Max Guitars maar eens een bezoekje gaan brengen en een paar LPC's via Marktplaats gaan proberen.... enne, eigenlijk tóch eerst ff diep ademhalen.... oude jeugddroom verwezenlijken blijft natuurlijk best wel beetje spannend, óók als je al 53 bent....

Het verstand komt niet met de jaren hoor ( ik ben 60 btw) . Mijn gitaar die ik absoluut wou was een ES-175, ik heb ze ook gekocht, absoluut tegenvallende kwaliteit en afwerking bleek later. Goed, ze is eindelijk bespeelbaar geraakt.

Simon Hans
17 juli 2012, 09:20
LP Custom? Ja prachtige gitaar. Merkwaardig genoeg was er vroeger (las ik op het LP forum geloof ik) nogal wat weerstand tegen geweest....Anyway. The "fretless" wonder!
Mijn moeder gaf mij in 1980 een LP Custom Black Beauty, 2de hands, zonder koffer. Ze had geen idee, ik eerst ook niet. Bleek een exemplaar uit 1976 te zijn. Ben er gek op geworden. Ik heb dan ook GEEN enorme gitaar verzameling (ok, ik heb ook nog een LP Supreme...).
Wat ik in deloop van de jaren wel heb gedaan: pick ups gewisseld. Dat is een heel belangrijk onderdeel van je sound. Eerst de originelen vervangen door DiMarzios (PAF en bij de hals een superdistortion). Toch wat erg ruw. Nu zitten er Gibson '57 Classics op, de mooiste.
Heb door de jaren heen wel wat LP's in de hand gehad, zo vreselijk verschillend vond ik ze niet. Als ik mocht kiezen: liever een oud model!

O ja, voor ik het vergeet: die mooie gelige vintage look: heeft mijn kat me mee geholpen: tijdens een rustperiode (twee jaar of zo) heeft mijn kat de koffer (met LPC erin) als pisplek gebruikt......heb daarna wat restauratie werkzaamheden moeten laten uitvoeren (gaten in brug en mechanieken). Alles is weer goed gekomen, alleen hebben de randen nu een hele mooie gelige vintage look. Dat heeft me menig bewonderaars opgeleverd.

Dus denk eraan: pick-ups en kat!

Heb je je droom al doen uitkomen?

lifespan
21 juli 2012, 08:47
Nee, dat wordt sept/okt. Vraagje over dat kattenverhaal, wordt de stank van die kattenpis nu ook extra versterkt als je inplugt? Geintje! Maar dat pissen in die koffer, da's natuurlijk de pest voor je gitaar. Heb vroege als gitaartech bij Ivy Green meegemaakt dat er een groot glas bier was omgekeerd in een gitaarkoffer, zat een vintage Fender Jaguar in. We hebben dit toen pas na een dag of 3 ontdekt maar toen was de hals al getordeerd. Ben totaal een uur of 20 bezig geweest om die weer 100% goed te krijgen (getordeerde halzen blijf ik moeilijkste reparatie vinden!). Je mag er denk ik wel van uit gaan dat je onwijs veel geluk hebt gehad dat je LP nog bespeelbaar is!