PDA

View Full Version : TU3 en Mudhoney



FruscianteFan
25 juni 2012, 19:19
Tot voor kort had ik mijn drives (en uberhaupt pedalen) best aardig voor elkaar. Danelectro CoolCat Drive voor het normale werk, Proco RAT voor de echt harde stukken en als boost voor beide (die twee stapelen trouwens niet lekker) een EHX LPB-1. Niks mis mee!

Of toch wel? Los van dat de Dano erg lastig is om ff bij te stellen - draaiknopjes aan de achterkant en ook nog eens erg gevoelig - begon het te knagen. In vergelijking met de Blackstar is-ie zeker transparant, maar in vergelijking met de Blackstar waren zelfs de kabinetten Balkenende transparant. Ik merkte het laatst weer toen ik hem nét te laat indrukte: de cleane punch uit de gitaar verdwijnt gewoon zodra je de overdrive aanzet. Bovendien is-ie wel dynamisch, maar niet zoals ik wil. Als je zacht speelt, klinkt-ie zacht, als je hard speelt, klinkt-ie hard, maar de hoeveelheid oversturing varieert niet echt.

Vervolgens zat ik eens te kijken naar de pedalen van andere bands. Het viel me op dat zowel Kasper Eistrup van Kashmir als Neil Finn van Crowded House Mudhoneys gebruiken. Dus afgelopen vrijdag Schreeven eens binnengelopen en het pedaal geprobeerd. Nou, dat klinkt heulemaal niet verkeerd. Best een lekker ding zelfs. Kan redelijk clean, kan loeihard, alles ertussen in. Dof, of pijnlijk schel. En alles ertussen in. Met een beetje zoeken lukt het zelfs om zowel semi-clean te tokkelen als de drive te krijgen die ik zocht als je hard ragt: niet teveel gain, wel solide, strak en transparant.

Klein probleempje: hij's niet goedkoop. Ook de prijs die Jaap noemde (140-150 ipv 180) was nog wel erg veel.

Toen begon de ellende: Korg DT-10 doet het niet meer. Heel erg kut, want dat is een superfijn stemapparaat en in de band kan ik ook niet echt zonder. Goed stemapparaat, mute-pedaal en buffer vooraan de keten. Vrijdag ontdekt, zaterdag geen tijd, dus maandag maar weer naar de winkel. Aldaar best lang overlegd en veel getest. Opties: Korg Pitchblack Poly of Boss TU3 (gewone Pitchblack bleken ze niet te hebben). De Pitchblack Poly blijkt traag. Erg traag. Vooral in die zin dat hij moeite heeft om te herkennen dat je één snaar probeert te stemmen, best irritant. Komt goed uit dat die afvalt, want dan hoef ik ook niet meer op zoek naar een buffer. Overigens lag er nog wel een doosje van een DT-10 maar geen DT-10 meer, anders had ik die zeker genomen.

Voor die buffer had ik echter wel nog de T-Rex Tonebug overdrive aangesloten. En gelijk maar weer de Mudhoney, ter vergelijk. Tijdje geprobeerd, en de Tonebug is lekker, maar niet lekker genoeg. Ik merkte vooral ook dat hij het geluid een stuk dikker maakt en een stuk minder helder. Dat is dus niet wat ik zoek. Enfin, ik wilde de TU3 hebben. Vroeg Jaap of ik de Mudhoney ook wilde, hij zou wel kijken wat hij ervan kon maken. Even later komt-ie terug: voor €210 mag ik ze hebben.

Best een hoop geld, maar wel een erg mooie deal. Dan is de keuze snel gemaakt...

Dus ik ben tevree :)

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/528036_3639502698926_1589456547_n.jpg

edit: ik speelde in de winkel trouwens op een Blues Junior 3 die toch best anders klinkt dan de mijne (veel meer tophoog, niet helemaal mijn smaak), en op een Squier Tele 62 Custom die echt super nice is.

beruk
25 juni 2012, 22:32
Da's lekker hoor! Fijne deal en een zeer fijn pendaal rijker. Die mudhoney is voor mij ook een aantrekkelijke combi van veelzijdig en tóch niet teveel gekkigheid uithalen met je originele geluid.

Rooker
25 juni 2012, 23:16
Maar het kan zo nodig wel. Ik vind de Fuzz ook wel lekker op de mud honey. Enige nadeel. Je moet tussendoor wel elke keer de settings veranderen. Ik heb daarom als boost een tubescreamer. Maar ben je wel tevreden over je lpb-1 booster? Ben zelf namelijk ook naar zo iets op zoek en die is heel betaalbaar.

FruscianteFan
25 juni 2012, 23:35
Het heeft meegespeeld dat de knoppen met de voet te bedienen zijn, al durf ik dat nu nog niet zo goed. Sowieso lijken die chickenheads neit zo geschikt daarvoor, maar dat zien we tzt wel.

Qua veelzijdigheid denk ik dat het wel goed zit: de Mudhoney kan heel erg veel, maar hoeft voor mij, iig in de band, maar 1 doel te vervullen. En ik kan zeggen: die LPB-1 lijkt lekker te werken met de T-rex. Sowieso ben ik daar erg tevreden over: volumeboost met veel nadruk op het hoogmid, en erg makkelijk met de voet bij te stellen.

Maar ik ben vooral heel erg benieuwd naar hoe dit in de band/live werkt.

Ergens is het ook totaal niet bevredigend: een goed functionerend stemapparaat een een overdrive die klinkt zoals het in m'n hoofd zat. En zo hoort het ook, maar het is totaal niet "wow, dit had ik nooit gedacht".

Comfortably Daniel
26 juni 2012, 07:42
Goeie deal! Twee mooie pedaaltjes hoor...

Die knoppen...ik vind chickenheads niet erg prettig met de voet bedienen. Probeer er een grote MXR knop met zo'n rubbertje of zo'n grote EHx knop op te zetten...werkt beter ;-)

zeiler
26 juni 2012, 08:33
je instelling voor de MH is bijna hetzelfde als de mijne, ik heb alleen de tone iets hoger :)! Tof pedaal, enjoy!

N.D.
26 juni 2012, 11:50
Ik heb laatst ook de Mudhoney gekocht in een aanbieding voor een mooie prijs. Heb nu al spijt dat ik niet de versie met 2 kanalen heb gekocht, die was toen net zo duur als de "gewone" versie nu kost :D

FruscianteFan
26 juni 2012, 11:58
je instelling voor de MH is bijna hetzelfde als de mijne, ik heb alleen de tone iets hoger :)! Tof pedaal, enjoy!
Volgens mij heb ik deze foto genomen voor ik er uberhaupt thuis op had gespeeld. Denk dat de gain nu een heel klein tikje hoger staat, tone gaat nu ook richting 2, 3 uur.

Ik had misschien ook wel de II gewild, maar die is een stuk duurder. Lijkt me ook moeilijker te bedienen (zeker als ik straks wellicht de knoppen vervang). Maar de vraag is of ik dat wel nodig heb. Zoals je kunt zien, heb ik ook nog een RAT die ik graag gebruik, en een booster. Die boost werkt best wel lekker als extra schop onder de kont, dus ik denk dat ik me prima ga vermaken met mijn Mudhoney :)

Rooker
26 juni 2012, 12:41
Met wat voor gitaar speel jij? Ik heb de gain bijna hetzelfde staan alleen heb ik de tone net over drieën.
Ik speel met een Les Paul Custom.

FruscianteFan
26 juni 2012, 12:45
Jaguar, maar wel behoorlijk gemod. In de brug een Seymour Duncan JB Jr, parallel geschakeld met weerstand erop (volgens mij 50 ohm). Beetje alsof je een single coil hebt met veel output maar de tone bijna dichtdraait.

Rooker
26 juni 2012, 13:13
Ok haha, daar is moeilijk een voorstelling bij te maken voor mij.

Rooker
26 juni 2012, 13:20
Ben jij tevreden over die reverb? Staat ook op mijn verlanglijstje omdat mijn night train dat niet heeft.

FruscianteFan
26 juni 2012, 14:14
Ja, is denk ik mijn favoriete pedaal (niet het belangrijkste, dat is de tuner heb ik gemerkt). Afgelopen paar optredens heeft-ie niet uitgestaan, maar ik kan niet zeggen dat ik veel vergelijkingsmateriaal heb.

Maar die Nighttrain is niet lekker clean te houden, althans niet toen ik hem uitprobeerde. Weet niet of het zo'n goed idee is om daar galm voor te zetten dan.

lindstrom
26 juni 2012, 14:59
Ja, is denk ik mijn favoriete pedaal (niet het belangrijkste, dat is de tuner heb ik gemerkt). Afgelopen paar optredens heeft-ie niet uitgestaan, maar ik kan niet zeggen dat ik veel vergelijkingsmateriaal heb.


Bijna één op één mijn mening over de holy grail.

Ook ik heb de holy grail als favoriete pedaal en is bij mij het langst dienend pedaal op mijn board, sterker nog! het was mijn eerste effect pedaal ooit!.
Ook ik heb eigenlijk niet echt vergelijkingsmateriaal (op een keertje prutsen op een boss reverb na dan)
Klein verschil, ik merk dat ik vooral de laatste 5 jaar steeds minder reverb ben gaan gebruiken. staat bij mij vaker uit dan aan.. 80 - 20 verouding.

Rooker
29 juni 2012, 23:23
Heb je de NT 15 watt geprobeert? En dan ook op die stand? Ik krijg hem op 7.5watt wel clean hoor. Zelfs met optreden. Dan natuurlijk wel over de pa he. Ik gebruik ook heel weinig reverb hoor. Gewoon om het geluid net van plat naar iets 3 demensionaler te maken. Ik zou dat pedaal ook gewoon meest van de tijd aan laten staan.

FruscianteFan
30 juni 2012, 00:11
Zoals ik al schreef: toen ik hem uitprobeerde. Weet niet meer met welke gitaar, zal een Fender zijn geweest, en ik heb hem zowel op de Vox NT 1x12 als op een Marshall 4x12 geprobeerd. Als jij de jouwe clean houdt dan geloof ik je op je woord, maar mij lukte het niet ;)

Maar los daarvan: dat kan een Holy Grail prima voor je oplossen. Op lage standen zorgt-ie voor een beetje galm die je niet echt opvalt, maar als je hem dan uitzet klinkt je ineens verschrikkelijk droog.

Anywho: afgelopen paar dagen zijn een paar dingen opgevallen:

- de TU3 werkt erg fijn, maar als hij net stroom heeft en je plugt de gitaar in, dan kraakt dat heel even. Net alsof iets ervoor zorgt dat de mute nog even lekt. Gelukkig doet hij dat alleen als hij net aan staat, anders zou je nog steeds niet geruisloos van gitaar kunnen wisselen.

- de Mudhoney springt automatisch aan als er stroom op komt. Maar zoals ik elders al zei: dat is geen garantie dat-ie niet TB is. Sowieso is de schakelaar ook wel erg soepel. Geen probleem, wel opvallend.

- ik ben héél erg benieuwd naar zondag, wanneer ik met deze set ga repeteren. Thuis klinkt de Mudhoney heerlijk, maar (itt eerder bericht) hij is wel erg gevoelig voor hoe hard je speelt, mbt volume. Dat maakt het iets lastiger om te spelen met de dynamiek, al kan ik het volume prima met de voet corrigeren. Ook ben ik trouwens benieuwd naar hoe hij uberhaupt in het bandgeluid ligt. Al zou dat wel goed moeten zitten, aangezien ik niet bepaald de enige gitarist ben met dit pedaal.

FruscianteFan
2 juli 2012, 19:04
evaluatie na repetitie:

TU3 is fijn.

Mudhoney is nog fijner. We hebben gister geen bestaande nummers gespeeld, maar bij het jammen/werken aan nieuw materiaal heeft-ie nauwelijks uitgestaan. In combinatie met fingerpicking is-ie heel fijn om wat beter door de mix te prikken dan helemaal clean en om het brugelement wat op te warmen. Harder picken leidt mooi tot flinke oversturing, en hard aanslaan geeft eigenlijk gewoon de sound die ik al langer wil.

Enige jammere is dat ik moet uitkijken dat mijn basissound nu niet gaat bestaan uit 3 pedalen. Maar sowieso moet ik de Memory Boy ook niet altijd aan laten staan ;)