PDA

View Full Version : Line 6 Pod HD500: hoe (live) gebruiken?



Mukkez
25 juni 2012, 19:49
Hallo allen, ik zit er sterk aan te denken om een Line 6 POD HD 500 aan te gaan schaffen. Ik heb er dus nog niet één, maar ik zou eerst graag wat praktische informatie hebben over het gebruik van zo'n apparaat. Ik heb talloze filmpjes bekeken en topics gelezen en ik zit met een paar vragen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Mijn setup op het moment: Ik heb Koch Studiotone versterker en die gebruik ik als cleane basis voor mijn pedalen. Ik speel in coverbands dus het leek mij wel handig om een goed multi fx te hebben vanwege de grote veelzijdigheid, maar ik houd mijn huidige pedalboard er sowieso bij, mocht het niet bevallen. Volgens mij kun je de hd 500 op de volgende manier gebruiken:

1. voor een cleane amp: dus alleen de fx gebruiken als een soort pedalboard

2. return fx loop: alleen effecten maken of ook met versterker simulatie?

3. direct in de PA: complete patches maken met versterker simulatie en effecten.

Hoe maak je dan patches?

1. Thuis voor je voor je amp de effecten los instellen en inschakelen net als een gewoon pedalboard. Dan treedt ook geen volume verschil op?

2. ?

3. a. Thuis via monitoren via interface of via usb?
b. via koptelefoon?
c. op volle sterkte in oefenruimte (meteen de mengtafel in)?

Hoe zit het met volume verschil in patches? Moet je patches op optreedniveau instellen of kan dat ook thuis?

Hoe zit het met monitoring in geval 3 want in geval 1 en 2 heb je je eigen versterker.

Ik heb ook wat gelezen over full range, wat is dat? Gitaarversterkers zijn niet full range en de meeste PA monitoren wel?

paulusdeBKB
25 juni 2012, 20:50
Als je versterker een FX-loop heeft, kun je de HD500 met de 4-kabelmethode gebruiken. Zie elders op het forum voor meer details (er was geloof ik een sticky van, kan ik nu niet vinden). Wat je dan feitelijk doet, is de preamp van je versterker in de loop van de multiFX zetten. Zo kun je de preamp van de versterker per patch in- of uitschakelen. Dit is wenselijk omdat je met modeling dan de keuze hebt tussen een preamp van je modeling processor OF de preamp van je versterker. Daarnaast kun je dan een scheiding aanbrengen in effecten die je voor, danwel na de preamp wilt hebben. Filters, boosts, drives en phaser gaan doorgaans voor de preamp; modulatie en time-based fx erna.

Als je blij bent met je pedaaltjes en het preampkanaal van je Koch, kun je de HD500 ook als standalone FX-processor gebruiken (maar dan is een M9/M13 een meer logische keuze), door de preamp-sectie van de HD500 uit te zetten. Ik neem ten minste aan dat dat kan.

Volumeverschillen per patch kun je rechttrekken, daar heb je een parameter voor.

Tot zover.

Mukkez
25 juni 2012, 21:32
Oké, bedankt Paulus. Mijn versterker heeft een FX loop de ik zou de HD 500 met de 4CM kunnen aansluiten.
Maar switcht de HD500 dan ook de kanalen van mijn versterker? Of moet ik dan mijn footswitch ernaast hebben? Mijn pedalen zijn prima, maar ik wil graag de HD500 stand alone gebruiken. Dus al het geluid uit de Line 6. Ik zit er alleen wat mee hoe ik dat ga versterken.

harrie-beton
25 juni 2012, 23:26
Ik schreef dit ook eerder over de vroegere modellen: Een doorslaggevende feature van de line6 serie is de speaker simulatie en als jij nog steeds de Koch gaat gebruiken als versterker heb je twee keer deze speaker simulatie. Dat is jammer, je sounds over de PA klinken dan anders dan uit je Koch. Een HD500 is volgens mij niets voor jou tenzij je de Koch vervangt door een neutrale monitor of in ear gaat spelen.
De HD 500 kan in MONO setup hybride gebruikt worden maar weet niet of je dat wilt. De signal chain is stereo en je kan de speaker simulatie op "links" kanaal aan zetten en op het "rechter" kanaal uit. Dat houdt nog steeds in dat je Koch lekker klinkt maar je PA signaal is dan het andere kanaal en die klinkt dan anders. En het is een hoop geknoei met instellen.

Als je tevreden bent over je sound uit de Koch zou ik deze houden en voor de M13 gaan of een andere oplossing voor je effecten.

Een HD 500 is gebouwd en ook meest efficient als een totaal oplossing voor je gitaar geluid. Ik speel met mijn line6 bakjes met alle features ingeschakeld. Ik heb in de projecten waar ik speel stereo op neutrale monitors die alleen maar het geluid harder moeten maken.
Dan maak je optimaal gebruik van een modeling machine.

dml
25 juni 2012, 23:57
Ik schreef dit ook eerder over de vroegere modellen: Een doorslaggevende feature van de line6 serie is de speaker simulatie en als jij nog steeds de Koch gaat gebruiken .......................... t/m..................waar ik speel stereo op neutrale monitors die alleen maar het geluid harder moeten maken.
Dan maak je optimaal gebruik van een modeling machine.

+1. Ik speel nu ook met alleen een POD HD Pro rechtstreeks naar de PA en als monitoring gebruik ik in-ears. Thuis heb ik alle patches al gemaakt met m'n in-ears als referentie. Live moet je meestal je patches nog een heel klein beetje aanpassen, meestal qua volume en toonregeling, maar als je echt goede in-ears hebt, is dat laatste beetje tweaken zo gedaan. Het voorwerk heb je immers thuis al gedaan.

Mukkez
26 juni 2012, 12:00
Bedankt voor de handige informatie. Dit zijn van die praktische dingen waar ik enigszins mee zit. Ik zou de HD 500 dan gewoon stand alone gaan gebruiken, maar dan is het volgens jullie eigenlijk alleen handig om dit zonder versterker te doen. Toch heb je wel enige vorm van versterking nodig en dit zou dan een goede monitor moeten zijn. (wij spelen niet met in ear.)
Ik zou het zonde vinden om mijn Koch weg te moeten doen, daar ben ik gewoon erg tevreden over en die blijf ik ook nog wel gebruiken voor kleine repetities of optredens.



Als je tevreden bent over je sound uit de Koch zou ik deze houden en voor de M13 gaan of een andere oplossing voor je effecten.


Ja, ik wil de Koch graag houden, maar ik zoek wel iets voor m'n effecten. De M13 is een bak met allerlei stompboxes toch? Daar kun je niet patches mee aanmaken of je versterker mee schakelen? Daar kun je alleen pedalboards creëren en opslaan. Een G System kan dat bijvoorbeeld wel, maar die heeft alleen effecten en geen scheur. Ik zou dan de scheur uit mijn versterker moeten halen, dat is in principe ook geen probleem. Dan is er nog de Nova System, die heeft wel scheur en effecten en kan bovendien gebruikt worden als pedalboard of als apparaat met patches. Zo kan ik mijn Koch ook nog blijven gebruiken (clean). Edit: hoe zit het met vertraging tussen het schakelen van patches bij de Nova System?

Dit topic heeft inmiddels al zo'n wending gekregen dat het al in het verkeerde subforum staat haha, maar iig erg bedankt !

dml
26 juni 2012, 13:14
Bedankt voor de handige informatie. Dit zijn van die praktische dingen waar ik enigszins mee zit. Ik zou de HD 500 dan gewoon stand alone gaan gebruiken, maar dan is het volgens jullie eigenlijk alleen handig om dit zonder versterker te doen. Toch heb je wel enige vorm van versterking nodig en dit zou dan een goede monitor moeten zijn. (wij spelen niet met in ear.)


Ik gebruik in de oefenruimte, en dat zou live dan ook prima voldoen, een enkele Behringer B212D actieve monitor. Ja, het is Behringer maar dat ding klinkt verrassend goed, blaast met gemak onze andere gitarist weg en kost ook nog eens geen drol. Dit zou je uiteraard ook kunnen overwegen.

Mukkez
26 juni 2012, 18:13
@DML We gebruiken live en in de oefenruimte natuurlijk monitoren (ook dezelfde), maar ik weet zo niet uit mijn hoofd of die ook actief zijn. Die kan ik dan gebruiken. Dat scheelt me ook weer in de portemonnee.

Ik ben nu (helaas) toch weer sterk aan het twijfelen over wat geschikt voor mij zou kunnen zijn. Ik ben bang dat het niet de Line 6 POD serie gaat worden. Waarschijnlijk schaf ik binnenkort één van de mogelijkheden aan en ga ik dat uitgebreid testen.

@mezelf in post #6, je kunt wél patches aanmaken met de M13.

Mukkez
3 juli 2012, 19:42
Ter info: ik heb mezelf verwend, door voor mezelf voor m'n verjaardag een G System cadeau te doen. Net even Laird Williams z'n boekje uitgedraaid. Ik heb nog wel even wat uit te pluizen. Hopelijk zien jullie me hier voorlopig niet terug, op nieuw spul te GAS'en.

dml
5 juli 2012, 09:24
Bofbips!! :crazyhappy: