PDA

View Full Version : snaren strakker krijgen.



YannickH
25 juni 2012, 15:35
ik heb een gitaar in drop B staan met een setje 0.11-0.52.
nu vind ik persoonlijk dat de 3 dunste snaren nogal slap zijn...
het benden gaat veel te soepel.
het is een gitaar met orig. floyd rose tremelo. ik heb er al 5 veren inzitten maar dat maakt niet zoveel verschil.
kun je door bv. de snaren een paar extra wikkelingen te geven (aan de tuners) strakker maken?
waarschijnlijk gaan jullie zeggen: leg er 0.12 op maar dat vind ik echt niet fijn spelen. dat is veel te dik!
zijn er andere mogelijkheden om dit op te lossen?
alvast bedankt

Lennert
25 juni 2012, 15:42
Ghehe. De spanning van je snaren wordt bepaald door de stemming en dikte van je snaren, met dezelfde dikte betekent strakker altijd een hogere stemming, vrij logisch toch?

Tankman
25 juni 2012, 15:45
Probeer toch eens een sethe 12-54 van Dunlop en dan uit de Heavy Core serie. Die zijn dikker, maar voelen niet zo dik aan. Moeilijk uit te leggen, maarik vind ze heerlijk voor hele lage tunings.

YannickH
25 juni 2012, 15:46
dus extra winding haalt niets uit?
thx tankman, ik zal het wel eens proberen dan als er toch niets anders opzit.

interessander
25 juni 2012, 15:51
Zo heel dik is dat ook niet een 011-052, ik heb een zelfde setje in D en dat is zeker niet te strak, wat ook nog kan helpen is een setje met een omwonden G snaar, dat voelt ook anders aan bij het benden.

Een ander topic over het gevoel van verschillende diktes snaren: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?150987-Gevoel-snaardikte-tussen-de-oren

YannickH
25 juni 2012, 15:53
thx dat topic kende ik niet!

jze
25 juni 2012, 16:11
Hoger stemmen....


Heel flauw ik weet het. Ben bang dat alleen dikkere snaren gaan helpen voor een strakkere snaarspanning.
Extra winding aan de tuners werkt niet, bovendien zit je drukpunt bij de topkam (of in jouw geval de locking nuts).

Ukeloeder
25 juni 2012, 16:31
Kijk eens naar een gitaar met een langere schaal.

DemolitionColorScheme
25 juni 2012, 16:31
Dikker setje nemen. Klinkt vrij simpel en logisch en dat is het ook. ;)

EDV
25 juni 2012, 17:15
kun je door bv. de snaren een paar extra wikkelingen te geven (aan de tuners) strakker maken?

strakker betekent hogere toon...je wilt een lagere toon door de spanning te verlagen. Gaat niet werken dus.

misschien dat een electronische oplossing mogelijk is die je gespeelde toon een noot verlaagt, maar anders zou ik 't ook niet weten :)

YannickH
25 juni 2012, 17:27
strakker betekent hogere toon...je wilt een lagere toon door de spanning te verlagen. Gaat niet werken dus.

misschien dat een electronische oplossing mogelijk is die je gespeelde toon een noot verlaagt, maar anders zou ik 't ook niet weten :)

nee dit bedoel ik helemaal niet.
mijn snaren spelen te soepel. het benden gaat veel te los. pfff dit is moeilijk om uit te leggen.

EDV
25 juni 2012, 17:36
maar gaat 't benden dan ook te soepel als je 'normaal' gestemd hebt?

B-stone
25 juni 2012, 17:45
Morpheus droptune, of gewoon dikkere snaren ;)

Drop b is toch ultra laag? Misschien dat 6 snarige bas snaren iets voor je zijn? Hahahaha nee grapje :D

bass blom
25 juni 2012, 17:47
mafkezen die belgen :D

humbucker
25 juni 2012, 17:51
Met 11-52 speel ik gewoon in E, een paar slagjes dikker zal je probleem wel oplossen :)

YannickH
25 juni 2012, 18:08
mafkezen die belgen :D

bedankt hoor:(

allochthomas
25 juni 2012, 18:11
0.11-0.52 vind ik zelfs al te dun voor E:seriousf:. Ik zou gewoon een dikekr setje snaren proberen, ik kan je de heavy core serie van dunlop aanraden.

mesaman
27 juni 2012, 00:40
het gaat niet om de dikte, maar om wat je er mee doet.

Sanderltd
27 juni 2012, 00:49
Lengte is ook van belang...

Kijk eens naar een gitaar met een langere schaallengte? Dus eigenlijk een baritone.

Bijl
27 juni 2012, 10:28
Er bestaan ook setjes waarbij de omwonden snaren dikker zijn en de rest niet. Er bestaan heus wel 11-56 of 11-60 setjes. Gewoon even zoeken op de site van Thomann en dan bestellen bij je lokale gitaarboer.

Brum
27 juni 2012, 12:01
Sinds kort ben ik overgegaan van een normaal setje .011 van D'Adarrio, naar Ernie Ball Beefy Slinky snaren, omdat ik met m'n band een stap naar beneden gestemd sta, of verder in drop C. Werkt erg goed en is speciaal bedoeld voor detuning. Je .011 snaar blijft dan hetzelfde, alleen de rest is iets dikker, terwijl het niet noemenswaardig zwaarder speelt. Mocht het ook zwaarder spelen, dat went heel snel.

Je zou ook kunnen kijken naar de eerder genoemde Dunlops, ook speciaal bedoeld voor het lagere werk en ik geloof dat ook D'Addario er z'n speciale setjes voor heeft.

DemolitionColorScheme
27 juni 2012, 12:08
mijn snaren spelen te soepel. het benden gaat veel te los. pfff dit is moeilijk om uit te leggen.
Wat is hier nou moeilijk aan? Ik snap het punt niet zozeer ... Je hebt een aantal dikke Gibsons, dus dan neem ik toch wel aan dat je na kunt denken dat als je lager stemt, dat je met een dunnere set gewoon spaghetti-werk krijgt. Leg er gewoon een dikkere set op. Mijn LP staat in B Standaard en daar ligt een baritone set op. Erg dik dus, geen ongewenste bends.

Mijn advies daarbij is: zo'n set en zo'n stemming, daar moet je eigenlijk je gitaar wèl even voor laten aanpassen, grote kans dat de topkam even aangepast moet worden en dat hij dan ook opnieuw geïntoneerd moet worden.

bat
27 juni 2012, 13:18
En je moet er ook aan wennen. Ik snap niet zo heel goed wat er "veel te dik" is aan een 12 setje. Het probleem zit hem in de dunne snaren, daar voel je vooral dat de spanning groter is (en dat is gewenst), van de snaren zelf merk je niet zoveel. Of gaat het om de dikkere snaren die dan té dik worden? Dan is het inderdaad even zoeken naar de wat exotischer setjes die dikkere dunne snaren combineert met dunnere dikke snaren. En dat vind ik me toch een machtig mooie zin!

Kingfisher
27 juni 2012, 13:59
ik heb een gitaar in drop B staan .....

"Drop B"?!? seriously? In welk register speelt de bassist dan?????

Terminus
27 juni 2012, 14:56
"Drop B"?!? seriously? In welk register speelt de bassist dan?????
Gewoon een kwint lager, zoals op een 5-snarige bas.

DemolitionColorScheme
27 juni 2012, 15:21
"Drop B"?!? seriously? In welk register speelt de bassist dan?????
Welcome to the modern world. Tegenwoordig gaat het steeds lager. Niks mis mee.

Oranjeaap
27 juni 2012, 19:58
Man, ik speel met 10s en naar dropped C is al bijna onmogelijk, veel te slap. En ik ken zat mensen die normaal met 11s spelen. Dropped B is wel heel erg laag hoor, ook voor 11s. Gewoon dikkere snaren erop.

Beginnen je snaren ook niet als een modderfucker te ratelen met als je zo laag tuned?

Sanderltd
27 juni 2012, 20:39
"Drop B"?!? seriously? In welk register speelt de bassist dan?????

Klinkt veel dramatischer dan het eigenlijk is hoor. Steve Vai speelt uiteindelijk ook al jaren in B op zijn 7-snaar en daar kraait geen haan naar... :p
Er zijn steeds meer bands die zelfs in drop A spelen. De manier waarop je die laagste snaar echter gebruikt zorgt er echter voor dat het al dan niet een modderig zooitje wordt. M.a.w. het ligt nog steeds hoofdzakelijk aan de gitarist hoe het klinkt. :)

jze
27 juni 2012, 20:48
Drop A vind ik ook niet schokkend, Korn deed dat toch al een aantal jaren geleden. 8 snarig en in F# is de nieuwe norm :). Bijvoorbeeld laatste cd Deftones.

HaroldA
27 juni 2012, 20:54
Man, ik speel met 10s en naar dropped C is al bijna onmogelijk, veel te slap.

010-042 of 010-056 (kan zelfs standaard tot 60: Zakk Wylde set)? Zit nogal verschil in, zeker als je D-dropped-C stemt.

Bijl
28 juni 2012, 09:53
Gewoon een kwint lager, zoals op een 5-snarige bas.

Je bedoelt octaaf, neem ik aan?

Anyway, je kan de bassist ook gewoon naar huis sturen :seriousf:

Terminus
28 juni 2012, 15:19
Je bedoelt octaaf, neem ik aan?

Anyway, je kan de bassist ook gewoon naar huis sturen :seriousf:
B is toch een kwint lager dan E? Ja de lage B is een octaaf lager dan de laagste B die je in E kan pakken, het is maar hoe je het ziet.

B~Rock
28 juni 2012, 15:25
B is toch een kwint lager dan E? Ja de lage B is een octaaf lager dan de laagste B die je in E kan pakken, het is maar hoe je het ziet.

een kwart lager (en indien hoger inderdaad een kwint).

Terminus
28 juni 2012, 15:53
een kwart lager (en indien hoger inderdaad een kwint).
Ik verkloot het ook altijd, dacht ik het drie keer nagelezen te hebben...