PDA

View Full Version : Cubase 5 probleem - na exporteren (sub)bassen te hard



Robdop
25 juni 2012, 12:52
Ik ben op dit moment bezig met een EP, we zijn ongeveer aanbeland bij het afmixen.

Om te laten horen hoe het nu klinkt had ik de nummers even ge-exporteert om de bandleden te laten horen hoe het klinkt.

Nu blijkt dus dat er na het exporteren een lading (sub)bass bij komt.
Ik heb cubase aangezet en ook mijn mediaspeler waar de ge-exporteerde nummers instaan, toen heb ik ze naast elkaar geluisterd en inderdaad, in de ge-exporteerde nummers zit veel meer bas. Ik snap niet hoe dit kan, wat doe ik verkeerd?
Het verneukt mijn mixen volledig, want hoe kan ik nou afmixen als alles anders klinkt na het exporteren?

mvg,

bass blom
25 juni 2012, 12:54
huh?

hoe neem je op? 44k 16 bit? of hoger?

Robdop
25 juni 2012, 12:55
44100 - 24 bit - ik zie wel dat het met exporteren per ongeluk 32bit(float ) aanstond, maakt dat verschil?

bass blom
25 juni 2012, 12:56
wat ook kan is dat je per ongeluk in de mediaplayer een bass boost hebt aan staan..

Robdop
25 juni 2012, 13:20
daar dacht ik ook aan inderdaad. maar dat is t ook niet. dat 32bit aanstond maakt niet uit??

bass blom
25 juni 2012, 13:26
daar dacht ik ook aan inderdaad. maar dat is t ook niet. dat 32bit aanstond maakt niet uit??

het zou kunnen dat bepaalde plugins dan meer headroom krijgen waardoor je die basboost hoort?

anyway opnieuw doen en op 44/16 exporteren want daar wil je toch naar toe.

bass blom
25 juni 2012, 13:29
heb dat hier ff gecheckt met 44/16 opnames, geen verschil, buiten een een keer zo groot bestand :D

Robdop
25 juni 2012, 13:41
Thanks bas, door jouw opmerking over die EQ toch nog maar eens gaan neuzen door mijn computer. Wat blijkt ik heb van Asus gratis een programma genaamd "sonic focus" gekregen. Na het uitschakelen van deze klinkt alles zoals het hoort :)

Over dat exporteren, is het verschil tussen 44/16 en 44/24 , zo minimaal dat je exporteert naar 16?

bass blom
25 juni 2012, 13:46
het grootste verschil zit hem in het opnemen.
bij export zit je meestal vast aan 44/16 bijvoorbeeld als je een EP wilt maken :D
als je in 24/32 hebt opgenomen of nog hoger is het een mega bummer als je je opnames in 44/16 hoort :chicken:
iets in 16 of 24 opnemen en in 32 exporteren heeft geen enkele zin op harddisk vulling na.

Robdop
25 juni 2012, 14:18
Ah ow, nu breekt het klamme zweet mij uit. alles is op 24bit opgenomen.
Ik ga zo even exporteren naar 16, om te kijken hoe dit klinkt.

Maar hoezo zit je daaraan vast?
Omdat de bestanden anders te groot worden?

paulusdeBKB
25 juni 2012, 15:58
Je zit er aan vast omdat het CD-format alleen 44kHz/16 bit slikt. SACD en andere varianten doen het beter, maar zijn niet standaard en dus niet af te spelen op een CD-speler.

bass blom
25 juni 2012, 17:43
precies.
maar in 24 bit of 32 opnemen is niks mis mee, dan hebben je VST plugs meer headroom enzo.
en het klinkt allemaal mooier, opener en dus kun je een betere mix maken.

HaroldA
25 juni 2012, 18:09
Wij hebben onze 24-bit opnames door de masteraar pas terug laten brengen naar 16 bit. Zo lang mogelijk op een hogere resolutie werken is altijd het beste!

muffstuff
27 juni 2012, 10:15
Ik kan je adviseren om realtime te exporteren ipv offline. Sommige plugins zijn niet echt geschikt om realtime te exporteren, bijkomend voordeel het komt er precies zo uit als je wilt. Ik heb te vaak ellende gehad met compressors op de masterbus bij het offline exporteren dat ik dat maar niet meer doet. Okay het duurt even wat langer, maart het resultaat is er wel naar.

bass blom
27 juni 2012, 10:25
Ik kan je adviseren om realtime te exporteren ipv offline. Sommige plugins zijn niet echt geschikt om realtime te exporteren

???
ik exporteer nooit realtime, nog nooit een probleem gehad
en dan gebruik ik 15 keer de lexicon pantheon en een stuk of 10 keer verschillende compressors/maximizers
een handjevol chorus/flangers
en een zwikje delays en een octaver

mijn VST metertje komt niet boven 1,5