PDA

View Full Version : nieuwe amp: 2nd hand Mesa Boogie Maverick 1x12



Fragedallic
24 juni 2012, 22:13
heej muzikale vrinden,

ik wilde toch maar even de moeite nemen om mijn nieuwe aanwinst aan jullie te presenteren. En omdat ik niet meteen mijn bevindingen wilde reviewen na 1 uur spelen, heb ik er eerst maar 3 weken overheen laten gaan.
Hierbij mijn verhaal:

Na een tijd met de Koch doorgebracht te hebben (StudiotoneXL top + 212 K&E cab) ging ik uiteindelijk toch opzoek naar een handzamere combo. Mede omdat mijn muzikale invulling ging veranderden. Dat gezeul met een 2x12 cabinet was, ondanks de tonale voordelen, ook niet echt meer gewenst.

Heb me als eerst blind gestaard op een Mesa Boogie Blue Angel. Dat leek mij wel wat.
Een combo met 1 dondersgoed kanaal, parallel fx loop, killer reverb, powertube keuzes ( EL84, 6v6 of beide). Ondanks het ontbreken van een master volume had ik best wel GAS voor deze glas bak (12 buizen!!)

Maar elke keer ging deze aan mijn neus voorbij: Net een dag te laat naar een winkel gebeld, net niet genoeg geld voorhande als je 'm 2de hands op MP of GM ziet staan...je kent het wel...GAS op de verkeerde momenten.

Na een paar maanden viel mijn oog op een 2de hands Mesa Boogie Maverick 1x12 combo. Resumé: ik was op zoek naar iets handzamers en wilde ondertussen iets meer tone mogelijkheden vanuit de amp. Ben een pedalen man dus die moest die ook goed vreten. Ik wilde ook mooiere cleans met wat meer karakter.
En bij de Maverick kreeg je ook nog een 2de scheur kanaal erbij.

uiteindelijk zei ik: doen! en hij staat hier nu 3 weken en ik geniet!

kleine opsomming van de specs ( uiteraard online op te zoeken ):

- 2 seperate kanalen, Rhythm en Lead ( ieder zijn eigen preamp )
- per kanaal een master volume en 1 level output voor beide.
- dual rectifier ( tube of siliconen )
- parallele FX loop met mix control
- reverb ( mix instelbaar per kanaal )

Ben nog het meest te spreken over de cleans. Ook al komt het uit 1 speaker, het klinkt al veel levendiger en voller dan dat ik gewend was. Met volume op 14:00, tegen break up aan, ontzettend expressief en vol. Schoont ook heerlijk op met gitaar volume terug. Ook de dirt pedalen (Barber LTD en de Musket Fuzz, doen het zeer goed op dit kanaal. randje reverb is al genoeg voor tone delight. Gooi ik mijn delays in de fx loop (tube driven) en ik maak de uurtjes makkelijk vol met noodlen.

Het scheur kanaal schijnt niet zo Mesa te zijn. Heb voor de rest geen vergelijkings materiaal, maar schijnt niet zoals ander dual rectifiers te klinken. Hij is wel snel te veel voor mijn doen dus hij komt nooit verder dan gain/volume op 11:00. Heerlijk classic rock die mooi te boosten is door de Barber LTD voor een 3de kanaal idee. Verder nog work in progress als het gaat om een favorite instelling op dit kanaal.

Nu nog een mooie amp hoes scoren...

Hierbij nog een plaatje met main guitar.

https://lh3.googleusercontent.com/-9LvyNiYlsWw/T-dzDvlh6pI/AAAAAAAAAOg/QsS85JgXZWg/s1024/mesa1.jpg
( amp instelling zijn niet representatief :) )

Lexvandoef
24 juni 2012, 22:35
Mooi ding! Supervette kleuren combi qua amp, ziet er goed uit!

Mitch
24 juni 2012, 22:47
Leuk ding. Ik heb 'm wel eens aan de tand gevoeld toen ik een combo wilde ruilen. Tweede kanaal vond ik ook iets aan de gainy kant en het eerste kanaal vond ik ook een tikkie snel opbreken kan ik me herinneren. Over het algemeen erg veel mids, maar ik vond het toch een coole bak. Congratz!

Fragedallic
25 juni 2012, 10:01
Vind dat die best nog lang clean blijft, zeker met single coils. De master volume en output level dragen daar zeker aan bij. Maar die break up, zeker met een Les Paul, is zo bluesy en gedefinieerd...heel gaaf.

scheur kanaal is inderdaad wat gainy, zeker met humbuckers is dat merkbaar. Zou hier nog met buizen kunnen expirimenteren, maar het voelt nu niet als iets wat "verholpen" zou moet worden. Gewoon niet voorbij 11:00 en dan master volume omhoog, en de output level gebruiken naar gelieve op basis van lokatie ( thuis, kerk, muziek podia.. ). zeker bruikbaar.

Enige puntje van aandacht nu is de reverb. De controls of de buis die de reverb aandrijft lijkt een beetje gaar. Tijdens het instellen van de reverb mix valt ie tijdens het draaien van de knop soms weg. Als ik dan een beetje heen en weer draai komt ie weer. tijdens het draaien hoor je soms ook een kleine hiss en/of kraakje. Met de reverb sound zelf lijkt niets mis ( dus niets mis met de buis? ).

Dimitri92
25 juni 2012, 10:13
Mooi man!! Die foto werkt behoorlijk GASverwekkend haha.
Trouwens, misschien een stomme vraag hoor... maar dat cleane geluid in zo'n dual rectifier, waar is dat mee te vergelijken? Fender,marshall vox?

Rutger
25 juni 2012, 10:23
Die Mesa combootjes zijn toch altijd zo sexy.... gefeliciteerd!

Fragedallic
25 juni 2012, 10:48
Mooi man!! Die foto werkt behoorlijk GASverwekkend haha.
Trouwens, misschien een stomme vraag hoor... maar dat cleane geluid in zo'n dual rectifier, waar is dat mee te vergelijken? Fender,marshall vox?

Tnx. ten eerste schijn je deze dual rectifier niet in het rijtje van de "traanplaat" dual recifiers geplaatst te worden.
De Maverick is als het goed de voorloper van de Lonestar (Special= EL84) dus kwa opzet VOX AC30-ish.
Maar daar hoor ik in het clean weinig van terug. Heb zelf een AC30 (CC) gehad en de Koch is ook een EL84 bak, maar met de Maverick kon ik het met mijn oren niet direct identificeren als Vox like.
MEt een Fender Strat met treble en bass wat hoger en de mids flink naar beneden kwam ik ook zeker op Fender terrein. Met een reverb heerlijk pluk werk.
Het lead kanaal is i.i.g. geen Vox maar lijkt meer een Marshall growl. Voor mij wel vernieuwend en bruikbaar.


Die Mesa combootjes zijn toch altijd zo sexy.... gefeliciteerd!

tnx. en sexy is i.d.d. het goede woord :)

Fragedallic
26 juni 2012, 08:20
....

Enige puntje van aandacht nu is de reverb. De controls of de buis die de reverb aandrijft lijkt een beetje gaar. Tijdens het instellen van de reverb mix valt de reverb tijdens het draaien van de knop soms weg. Als ik dan een beetje heen en weer draai komt ie weer. tijdens het draaien hoor je soms ook een kleine hiss en/of kraakje. Met de reverb sound zelf lijkt niets mis ( dus niets mis met de buis? ).

iemand nog een aanvliegroute voor bovenstaande? tnx.

bass blom
26 juni 2012, 08:24
dat lijkt op een stoffige of versleten potmeter.
ff flink open en dicht draaien, een keer of 30, als het dan beter wordt, nog meer, zoniet, dan moet hij waarschijnlijk vervangen.
contactspray is nog een optie dan, maar niet ideaal.

Fragedallic
26 juni 2012, 16:37
Tnx Bass, na het werk maar even proberen.