PDA

View Full Version : mac mini (server) als DAW ?



denis.hermans
24 juni 2012, 19:11
Beste forumleden,

Zoals ook blijkt uit een vorig topic dat ik recent opstartte, ben ik op zoek naar een laptop voor opnamedoeleinden (louter hobby, beperkt aantal sporen, welk enkele vst (vb. hypercanvas,B4 NI), band in a box en evt. gitaar via amplitube.) .
Ik heb "plaatsbeperkingen" en opteer bij voorkeur dus niet voor een desktopmodel.

Nu ben ik wel wat "huiverachtig" om een dure laptop aan te kopen want er kan toch wel wat stukgaan (scherm, toetsenbord). Repareren is niet evident en zo kan je je investering in 1 klap kwijt zijn .

Nu ontdekte ik de "apple mini" reeks. Voordeel : toch compact, afzonderlijke monitor en toetsenbord en gemakkelijk te openen om vb defecte schijf te herstellen (technische risico's zijn gespreid).

Zouden jullie kunnen aanraden om zo'n mac mini als basis te nemen (met uitbreiding van geheugen naar 8 RAM) en welk model raden jullie dan aan ?
Zelf vind ik de "server"-versie wel interessant (heeft 2 snellere harde schijven, quad core). Blijkbaar is het ook mogelijk om dit model als gewone computer te gebruiken in plaatse van server als ik sommige forums mag geloven.
Ik denk er zelfs aan om alles op win 7 (dual boot) te laten draaien omdat ik wel wat win software heb (biab, hypercanvas) OF is dit al te gek ?

Noot : wees gerust ik ga geen 10-tallen topics openen over elk mogelijke optie die ik heb,:hide: maar deze piste lijkt mij we interessant

MjS
24 juni 2012, 19:52
Mac Mini kopen en er Windows op gooien lijkt mij een rare zet. Voor dat geld, zou je dan beter een computer kunnen (laten) samenstellen naar je eigen wens. Having said that, de Mac Mini is prima geschikt als DAW lijkt me. OSX vind ik zelf erg fijn en stabiel (heb geen mini though, wel andere Apple's).

peter_heijnen
24 juni 2012, 20:12
Mini is idd prima behalve de langzamere harde schijf (in mijn versie = vorige). Maar dat is meteen opgelost met de server versie. Maar idd, een mac speciaal kopen om er dan in eerste instantie windows op te draaien is wel raar.

denis.hermans
24 juni 2012, 22:18
Ja, ik weet dat dit een beetje raar is maar dit is eerder een overgangsmaatregel om band in a box windiws nog te kunnen gebruiken. Indien ik een nieuwere versie koop kan ik dan crossgraden en defintief overschakelen naar os x.

Bovendien hou ik dan nog een slag om de arm indien vb een windows sequenser me toch beter zou bevallen om welke reden dan ook (al verwacht ik dit niet.)

Oerdomme vraag : als je nu alleen via osx op het internet gaat moet je dan nog een antivirus voor win 7 installeren ?

Trouwens win 7 vind ik eigenlijk niet zo slecht, enkel heeft windows kennelijk de neiging om na enkele jaren van surfen en updaten de neiging om te gaan vastlopen en vertragen alsof alles softwarematig een beetje in de war geraakt... Os x heeft dit blijkbaar niet volgens mijn kennissen met een APPLE.

Ik zie overigerns niet de mogelijkheid windows computer te bouwen die veven compact isals de mac mini. Of vergis ik me daarin ?



Groeten Denis

Terminus
24 juni 2012, 23:25
Mac mini's makkelijk te openen? Misschien hebben ze dat veranderd, maar bij de oude modellen moest je een pizzasnijder gebruiken, als ze al open konden.

Als je toch Windows gaat draaien kun je voor veel minder geld een mini tower PC of HTPC kopen (Computerland heeft er een aantal) of er zelf een bouwen. Waarschijnlijk zijn die iets groter, maar een stuk minder duur. Ik zou kijken naar de PC's die men normaal voor kleine servers gebruikt, die kun je wel degelijk zelf bouwen.

muziekschuur
24 juni 2012, 23:40
Ik zeg bootcamp en goeie keuze.... Kijk of je Logic Express erbij kan nemen. Kun je gewoon in OSX blijven.

-Martijn-
24 juni 2012, 23:53
Het komt een beetje op mij over alsof je het ene probleem met het andere wilt gaan oplossen eigenlijk.
Heb je al eens over bijvoorbeeld zo'n formaat pc nagedacht? http://www.acer.nl/ac/nl/NL/content/model/PT.SE5E2.080

denis.hermans
25 juni 2012, 08:14
Over die WINDOWS pc : ja hoor daar heb ik over nagedacht maar zo'n kleine windows pc's zijn veel minder krachtig dan de aple mini's. De link die je geeft is vb. een i3 processor en dat is toch wel wat weinig voor muziekbewerkingen....

Mvg,

Denis

-Martijn-
25 juni 2012, 09:28
Voor iets meer geld heb je zo'n pc met een i5 processor die veel sneller is dan wat er in een Mac mini zit (3.1 tegenover 2.3 GHz en 4 cores ipv 2). Maar een paar jaar geleden had er nog niemand van dat soort snelheden gehoord en toen werden er ook gewoon goede thuisopnames gemaakt; weet je zeker dat je dat wel nodig hebt?

harrie-beton
25 juni 2012, 09:59
Ik zou het mooi bij de asus laptop houden in jouw geval. Voor een DAW zou je ook een lichter model laptop kunnen nemen, een sandy bridge i5 is ook snel genoeg maar het scherm is kleiner. Die is wel ongeveer 600 a 700 euro. De asus k53 i5 bedoel ik dan.

denis.hermans
25 juni 2012, 10:20
@ MARTIJN : ik zou opteren voor een mac min server die heeft een quad core i7.
Misschien moet ik inderdaad een pc-model overwegen met een zwaardere i5 processor (zwaarder dan i3). Anderzijds weet ik nu uit ervaring van anderen dat zo' n mac mini goed werkt als DAW, bij kleiner pc model is dat weer af te wachten (heeft die bv geen "minderwaardig" moederbord...?).

Zie ik het te zwaar : idd. werden er vroeger met mindere processoren ook goede opnames gemaakt maar anderzijds past de bestaande software zich dan ook weer aan aan de nieuwere computers en gaat de software op zijn beurt ook meer eisen stellen..

@ HARRIE-BETON : ik moet idd. een afweging maken. Heb wel in een review gelezen dat een verwant model van ASUS uit de k-reeKs problemen met koeling had...

Nadeel van een laptop vind ik dat je vb bij een niet te herstellen defect van scherm of toetsenbord buiten garantie meteen alles mag wegsmijten... (toetsenbord en scherm heb ik nog op overschot staan dus da's geen meerkost voor de apple mini).

Apple heeft naar het schijnt ook goede herstelservice maar is idd. niet goedkoop

Ik ben er nog niet echt uit...jullie meningen blijven welkom (hoop alleszins dat ik niet als oude zeurtante overkom...)

paulusdeBKB
25 juni 2012, 10:45
De mac mini server is ideaal voor recording! Hij is klein en zo licht dat je hem makkelijk kunt meenemen (mits er een monitor of moderne tv staat waar je heen gaat) en hij heeft een fijne I/O-selectie:


4x usb2
thunderbolt, voor externe schijven, monitor en alle andere parafernalia die daarvoor nog op de markt komen
Firewire 800, bijvoorbeeld voor een uitgebreide externe geluidskaart
ingebouwde analoge/digitale mini-jacks: die gebruik ik zelf op mijn Macbook icm een Mindprint Trio als preamp (met digitale out). Niet 24-bit maar werkt prima.


De Mac Mini is stil, niet te duur en gewoon een degelijk apparaat. O, en gebruikt weinig elektriciteit. En je kunt er MAC OS X + Windows op draaien. Da's pas flexibel!

denis.hermans
25 juni 2012, 10:53
Dat meenemen is ook wel belangrijk voor mij omdat ik een weekendhuisje heb waar ik wel eens wat wil "musiceren". Monitor is daar beschikbaar...
Zo'n mini pc lijkt toch nog iets minder mobiel...

Hoe zit het met de koeling van zo'n mac mini en hoe zou je de technische levensdur inschatten ?

paulusdeBKB
25 juni 2012, 13:24
Levensduur van een Mac Mini is vergelijkbaar met die van een PC. Computers zijn sowieso vrij degelijk. Ik bedenk me wel dat de Mac Mini 1 belangrijk nadeel heeft: geen DVD-drive. Snel een dvd'tje kijken is er dus niet bij, of je moet een externe drive erbij kopen.

denis.hermans
25 juni 2012, 13:26
Ik heb nog een externe dvd lezer. Wel eens nakijken op die op mac kan.

paulusdeBKB
25 juni 2012, 13:37
o, en je vroeg over de koeling: er zit een fan in en die blijkt toch niet zo stil in de server-versie als in de destkopvariant: https://discussions.apple.com/thread/3300191?start=0&tstart=0

Of dat problematisch is, hangt er vanaf waar je de Mac Mini plaatst t.o.v. je microfoons.

paulusdeBKB
19 juli 2012, 10:19
En? Heb je een keuze gemaakt?

denis.hermans
19 juli 2012, 13:33
Nee nog niet. Ik ben een twijfelaar: maar ik wil iedereen nogmaals bedanken voor de uitgebrachte adviezen.

Nu gaat het "gerucht" dat de mac mini reeks binnenkort vernieuwd wordt. Het loont dan misschien wel de moeite om te wachten (oudere modellen worden dan in prijs verlaagd).

Ik heb wel al eens bij SWITCH (een keten in Belgie die Apple verkoopt) gaan informeren. Ik moet wel zeggen dat men daar de MAC MINI niet echt promoot, men wou mij steeds richting IMAC of MAC BOOK PRO sturen...

Mvg,

Denis

peter_heijnen
19 juli 2012, 15:25
Ik heb een mini -vorige generatie- maar daar gaan gewoon dvd's in.

MjS
19 juli 2012, 15:33
Nee nog niet. Ik ben een twijfelaar: maar ik wil iedereen nogmaals bedanken voor de uitgebrachte adviezen.

Nu gaat het "gerucht" dat de mac mini reeks binnenkort vernieuwd wordt. Het loont dan misschien wel de moeite om te wachten (oudere modellen worden dan in prijs verlaagd).

Ik heb wel al eens bij SWITCH (een keten in Belgie die Apple verkoopt) gaan informeren. Ik moet wel zeggen dat men daar de MAC MINI niet echt promoot, men wou mij steeds richting IMAC of MAC BOOK PRO sturen...

Mvg,

Denis

Dat ze je proberen een iMac of MacBook Pro te verkopen heeft waarschijnlijk iets te maken met dat ze daar meer aan verdienen. De Mac Mini, zoals je hebt gelezen, is meer dan capabel voor het doeleinde waarvoor je het wilt gebruiken.

Wat betreft kopen/niet kopen: tja, Apple is graag mysterieus en je weet het eigenlijk nooit zeker, behalve als er net een nieuwe is uitgekomen. MacRumors zegt inderdaad 'niet kopen' (http://buyersguide.macrumors.com/#Mac_Mini), als je 'm niet nu nodig hebt kun je inderdaad even wachten.

Dimitri92
20 juli 2012, 00:28
Zou 'm in iedergeval wel kopen waar je 3 jaar garantie krijgt, mycom/dixons. Ik weet dat er altijd weer voor en tegen Apple argumenten zijn, ik zou 't lekker doen, apple producten laten me nooit in de steek hier, betalen doe je ervoor maar krijgt er kwaliteit voor terug. En ja misschien wachten tot de Mac mini de ivy bridge processoren krijgt. Maar aan de andere kant, dan kun je blijven wachten tot er iets nieuws komt....(weeer iets nieuws, en weer..etc) Maar dat laat ik lekker aan jou over haha

muziekschuur
20 juli 2012, 10:55
23 inch samsung scherm Apple server met 8gb ram en een RME geluidskaart (Fireface800)

Apple Logic Pro of reaper als het wat goedkoper moet...

Mooie remote controller erbij... Of wellicht een Ipad.