PDA

View Full Version : Meer dynamiek uit solid state?



LesPaul1612
23 juni 2012, 22:22
Hello folks

Het volgende probleem, die solid state gebruikers misschien bekend voorkomt:

De situatie: In mijn band spelen we muziek, die van onheilspellend zacht, ineens overvliegt naar snoei en snoeihard. De drummert beukt dan gelijk als een houthakker, en ik krijg dan moeite om mij zelf nog goed hoorbaar te maken.

Ik werk momenteel met het overdrive kanaal, gain op 1,5. Bij een rustig stukje draai ik het volume op de gitaar terug. Wanneer we harder moeten, trap ik een booster aan, en draai ik het volume weer op. De boel zakt zo niet meer in, maar er is niet echt sprake van een overdonderende gitaar. Ik wou mijn booster eigenlijk niet hoger zetten, want ik wil mijn sound een beetje clean houden. Met mijn booster op de huidige stand overstuurt het al als een malle.

Concreet probleem, ik heb een enorm volume schot nodig, maar waar kan ik dat uithalen? Het clean kanaal gebruik ik niet (staat zelfs niet eens ingesteld om te gebruik XD), dus misschien een overdrive kopen en die daarop gooien, en daarvan het volume flink opschroeven? Het moet in elk geval een oplossing zijn die niet te gek veel draai en schakelwerk bevat, want onze nummers gaan bliksemsnel.

gr

pasqual
23 juni 2012, 22:50
Ik geloof niet dat dit een typisch solid state probleempje is. Meer door het feit dat jij vanuit één kanaal werkt en dan met je volumeknop van de gitaar werkt. Op zich juich ik dit toe maar je versterker krijgt hier inderdaad niet ineens een behoorlijke volume boost.
Wat je kan doen ( werkt bij mij bijzonder goed overigens... ) is je volumeboost pedaaltje ( linear boost dus en geen overdrive ) in je effectsloop zetten. Op deze manier krijg je dan een echte vermeerdering van je volume en niet van je gain. Nogmaals, dit werkt bij mijn versterker erg goed en misschien niet bij de jouwe. Als je een boost pedaal gebruikt rechtstreeks tussen je gitaar en versterker input, zal het alleen als volume boost werken op het clean kanaal en niet op je gain kanaal omdat het dan alleen maar een vermeerdering van gain oplevert. Dit is een klein beetje kort door de bocht want als je echt weinig gain gebruikt op je gain kanaal, wil het nog wel een beetje als volume boost werken. Enfin....probeer het eens uit zou ik zeggen.

pim raaijmakers
23 juni 2012, 23:25
Dit probleem komt mij bekend voor. Ik heb een Electro-Harmonix Nano LPB-1 Power Booster in mijn effectenbakje geplant en ik moet zeggen; het resultaat is er. Een volume-vermeerdering zonder vervorming. Een aanrader want die kost ook nog eens geen drol.

Mr.Fingers
23 juni 2012, 23:49
Klinkt als een amp die het niet echt aankan. Wat voor versterker heb je?

LesPaul1612
24 juni 2012, 10:04
Ik speel op 'n Fender Ultimate Chorus. 2 x 65 watt en kan echt bloedje hard.
Maar wat het is, die booster zit momenteel gewoon in de signaalketen, en geeft mijn signaal wat volume, en wat gain boost. Die gain boost wil ik er wel inhouden, want die oversturing past goed. Echter is de volume boost die er bij komt een beetje te klein.
FX loop kan helpen, maar dan ben ik die gain boost misschien wel kwijt. Ik probeer het vanmiddag bij de repetitie.

Ook ga ik even klooien met de big muff van de bassist. Misschien krijg ik zo iets beters.

Rinze
24 juni 2012, 10:18
Een booster in de fx-loop geeft inderdad altijd meer volume, geen vervorming (tenminste zolang de eindtrap meer volume kan geven).

Een booster voor de amp kan ook prima werken, als er niet teveel vervorming na de booster komt. Staat de voortrap al flink te scheuren dan krijg je met de booster alleen maar meer scheur en compressie, geen volume. De booster dus ook liefst na eventuele scheurpedalen in de keten plaatsen. Het blijft proberen, hou in de gaten dat je eindtrap het vermogen moet hebben om ook echt nog een stuk harder te kunnen.

Je schrijft dat je eigenlijk én meer volume én een beetje extra scheur wilt, dat blijft uitproberen.

zjanke
24 juni 2012, 11:36
Equalizer een optie? Ik heb zelf een eenkanaals amp en heb gemerkt dat bepaalde frequenties boosten (afhankelijk van wat andere bandleden doen, ik moet dat oplossen met een andere gitarist en een toetsenist) veel beter werkt dan domweg volume erbij schroeven, dat wordt vaak op het randje van overdrive balanceren

LesPaul1612
24 juni 2012, 16:54
Zo, problem is solved.

Het bleek letterlijk tussen mijn oren te zitten. Toen ik mijn oordoppen even uit deed, om te testen, kwam ik erachter dat mijn gitaar te hard en te schel klonk. Even wat EQ en, volume wat omlaag. Even gespeeld ZONDER oordoppen, en nu klopte het allemaal. Een les voor mij: soundchecken zonder oordoppen, want die snoepen te veel hoog en gitaar weg!

Robin...
25 juni 2012, 01:50
Zo, problem is solved.

Het bleek letterlijk tussen mijn oren te zitten. Toen ik mijn oordoppen even uit deed, om te testen, kwam ik erachter dat mijn gitaar te hard en te schel klonk. Even wat EQ en, volume wat omlaag. Even gespeeld ZONDER oordoppen, en nu klopte het allemaal. Een les voor mij: soundchecken zonder oordoppen, want die snoepen te veel hoog en gitaar weg!

En dat is de reden waarom ik zonder oordoppen soundcheck en misschien en af en toe optreed. Je heb gewoon geen besef wat je het publiek soms aandoet. Ik zal als ik jouw was veel zoeken naar een overdrive pedaaltje voor erbij. Dan kan je bij je solo bijvoorbeeld net een lekker randje opzetten. En anders gewoon sparen voor een buizenbak dat is geld goed gespendeerd altijd.

Braindead
28 juni 2012, 20:08
Ze zeggen dat oordoppen de schadelijke frequenties filteren maar laat dat nu net de frequenties zijn van je gitaar. Helaas is het met gitaar net als met alle andere lekkere en leuke dingen in het leven. Is het lekker dan is het schadelijk. Alcohol drugs sigaretten onveilige sex rock and roll etc. etc.

pim raaijmakers
28 juni 2012, 22:14
lang leven mijn in-ear monitor. was redelijk aan de prijs, maar spelen en zingen in een metalband zonder die dingen was earbleeding.....