PDA

View Full Version : Middagje testen, zit nog met vragen



vpilot
23 juni 2012, 21:44
Hoi Gitaarnetters,

Vanmiddag ben ik bij NederlandMuziek geweest om een aantal kleinere buizenversterkertjes uit te proberen (ow ja en opnieuw klapte ik volkomen dicht, zo blij dat ik even apart in een hokkie mocht zitten). Wederom van mij een dikke pluim voor de service en de aandacht van NLMuziek!
Bij het testen heb ik mijn eigen Vintage meegenomen want ik wist niet of ze die nog in huis hadden, en het ding heeft toch een vrij uniek geluid.

Ik heb de volgende versterkers geprobeerd:
- Vox lil nighttrain met 10" cab
- Hughes&Kettner tubemeister head (de kleinste van het stel) met 10" cab
- Orange AD5 combo
- Koch Startrooper combo
- Hughes&Kettner 25th edition tube combo
- Egnater Tweaker 15 met 12" cab

Helaas heb ik geen Blackstar HT5 kunnen proberen, die had ik ook nog op mijn lijstje. Net als de Ibanez TSA15, maar die hadden ze ook niet meer. Van de versterkers die ik dus wel heb kunnen testen, sprong de Tweaker daar voor mij met kop en schouders bovenuit.

Nou heb ik eigenlijk nog als vraag, hoe past de Blackstar in dit rijtje amps? Als je ziet wat ik al heb getest en wat ik het mooiste vond, is het dan nog de moeite waard om een ht5 te zoeken om te testen?

LesPaul1612
23 juni 2012, 22:37
Vandaag de TSA15 nog getest. Erg lekkere amp in de prijsklasse. Je kan er alles mee wat je ervan zou verwachten.
Ht5 zou ik overslaan. ik ken de amp, en de overdrive is imo wat platjes. Leuke instap buizenamp, en blackstar was volgens mij de eerste met dit concept. Prima amp, maar vind de TSA beter, en heeft daarnaast meer vermogen.

Van wat ik nog meer in je lijstje lees, ken ik alleen de lil night train, die prima was, maar niet heel speciaal.

om duidelijk je vraag te beantwoorden: het is het in mijn ogen niet waard om die ht 5 nog op te zoeken.

MjS
23 juni 2012, 22:57
Volgens mij kan ik hier wel wat zinnigs over zeggen: heb recent ook een amp in die klasse aangeschaft.

Toen ze net uit waren gekomen, had ik een Blackstar HT20 topje (met Kool & Elfring 112 kast met V30, klank: strak en diep). Dikke 80ies scheur, tikkie vlak maar vooral: clean en crunch vond ik niet overtuigend. Ook de distortion was erg eenzijdig; echte one-trick pony. Klonk op laag volume ook erg goed, dat was een groot pluspunt want ik speel vooral thuis.

Daarna even versterkerloos, en toen ingevuld met een Tubemeister 5 topje. Aangezien ik veel thuis speel en af en toe wel iets wil opnemen, leek het me ideaal. In eerste instantie dacht ik dat het wel wat was, maar achteraf gezien te makkelijk voor gekozen. Er zit iets naars in het hoog en hij klinkt nooit echt lekker. Zeker distortion valt door de mand, je merkt dat daar te weinig buisjes voor zijn voor een lekkere scheur. Geen aanrader, maar het grote broertje, de 18, schijnt een heel ander verhaal te zijn.

Dan mijn huidige amp: de 15 watt Tweaker top. Mooie clean en mooie oversturing. Draai hem nu er tussenin, en dan met gitaarvolume en/of pedaaltjes voor meer of minder oversturing. Hele volle sound met ballen. Zo'n amp die je aanzet en waar je ongemerkt heel lang op door blijft spelen, dat effect ken je misschien wel, kan je ook overkomen met een goede gitaar of dergelijks.

Moraal van dit verhaal: wat zoek je qua sound? Maar ongeacht je antwoord: ik denk niet dat je warm gaat worden van de Blackstar.

vpilot
24 juni 2012, 09:03
Les en MjS dank voor jullie inzicht. Ik denk dat ik dan idd niet stad en land af ga rijden op zoek naar een ht5.
De TSA15 kende ik ook wel, die heb ik een tijd geleden ooit eens mogen horen toen ik m'n Vintage kocht. Ik was daar toen ook erg van onder de indruk. Daarom hoopte ik die nog eens te kunnen horen in vergelijking met de andere versterkers.

Het is voor mij denk ik daarom nu een afweging tussen de Tweaker en de TSA15.
Of er zou nog een andere versterker zijn in die klasse die ik niet heb genoemd en absoluut zou moeten proberen?

BartBlackMagic
24 juni 2012, 14:26
Je zou de Cornford Carrera (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152896-Nieuwe-amp-Cornford-Carrera) eens moeten testen, een heel andere klasse dan bv. de TSA15, Tubemeister of Blackstar, de prijs ligt ook wel hoger..

EDV
24 juni 2012, 15:00
Wederom van mij een dikke pluim voor de service en de aandacht van NLMuziek!
Bij het testen heb ik mijn eigen Vintage meegenomen want ik wist niet of ze die nog in huis hadden, en het ding heeft toch een vrij uniek geluid.

Ik heb de volgende versterkers geprobeerd:
- Vox lil nighttrain met 10" cab

hadden ze nog steeds dat rammelding staan? Ben daar vorige week ook geweest en er moet haast wel iets los hebben gezeten want die ik nu heb (bij Big One) was gewoon stil.

Over de service: die verkoper die wij troffen kunnen ze maar beter lozen (als die ontslagversoepeling doorgaat tenminste) want zo ongeïnspireerd als hij ben ik ze nog niet vaak tegengekomen. Ben (nog) niet zo bot om te vragen of ik een andere verkoper mag, dus ben ik naar een andere zaak gegaan. De vorige keren trof ik 't beter, dus ik beschouw deze keer maar als toevalstreffer en pech.

vpilot
24 juni 2012, 16:22
hadden ze nog steeds dat rammelding staan? Ben daar vorige week ook geweest en er moet haast wel iets los hebben gezeten want die ik nu heb (bij Big One) was gewoon stil.

Over de service: die verkoper die wij troffen kunnen ze maar beter lozen (als die ontslagversoepeling doorgaat tenminste) want zo ongeïnspireerd als hij ben ik ze nog niet vaak tegengekomen. Ben (nog) niet zo bot om te vragen of ik een andere verkoper mag, dus ben ik naar een andere zaak gegaan. De vorige keren trof ik 't beter, dus ik beschouw deze keer maar als toevalstreffer en pech.

Ik zal de volgende keer eens zijn naam vragen, dan weet je naar wie je moet vragen :)

vpilot
24 juni 2012, 17:58
Ik heb vandaag op het web nog verder gezocht naar vereglijkbaar materiaal. Zo heb ik gekeken naar een Engl Gigmaster 15 en een Jet City 20. Maar die zijn gericht op distortion en hebben nauwelijks clean headroom. Daarom vallen ze voor mij al af.

Alles in ogenschouw nemend is mijn keus toch gevallen op de Tweaker 15, maar mijn budget is wat krapjes. De head met bijbehorende cabinet is voor mij niet haalbaar. De combo is ook niet haalbaar.

Het zal dus de head worden, voor de cab zal ik een (voorlopige) andere oplossing moeten bedenken. Ideeën zijn welkom. :)

MjS
24 juni 2012, 18:29
Probeer een paar verschillende cabs om een idee te krijgen van wat lekker klinkt en wat niet. Probeer vervolgens op marktplaats een leuke cab te scoren. Maar zonder cab heb je er niks aan dus in dat geval zou ik even doorsparen of iets anders verzinnen.

vpilot
25 juni 2012, 13:34
Ik zit me zo eens te bedenken, ze hebben een leuke actie waarbij je bij aanschaf van een Tweaker + bijbehorende cab, een tweede cab kado krijgt. Stel nou 'ns dat ik die tweede cab doorverkoop, dan kom ik weer binnen budget uit. Kweenie of er iemand geïnteresseerd is in een dergelijke deal?