PDA

View Full Version : alternatief dots op fretboard?



jan jansen
23 juni 2012, 12:07
Ik ben met een telehals bezig.Nu heb ik in China dots besteld in div soorten.
Helaas weet je nooit hoe lang het onderweg is.
Nu vroeg ik me af of er alternatieven zijn bruikbaar om de ``stippen`` op het fretboard weer te geven.
Ik heb de 6 mm gaten reeds geboord.

JJ

Sanderltd
23 juni 2012, 12:22
De oude Fender gebruikten "clay dots". :) Dat waren gewoon bolletje klei die in de gaatjes gekneed werden en na uitharden vlak geschuurd. Ziet er best goed uit vind ik zelf.

Ike57
23 juni 2012, 12:42
Contrasterend hout? Bijv. ebben dots in een esdoorn toets o.i.d.
Je zou rondjes kunnen maken met een proppenboor:

http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/38297_proppenboor_1.jpg

Off topic: Dots bestellen in China, kan dat uit?

Kakihara
23 juni 2012, 12:52
De kop van een stel spijkers?

Javaca
23 juni 2012, 12:56
-Pigment in epoxy
-Tin
-Plastic

Ik zou dit ook graag eens gebruiken:
http://www.mehr-als-werkzeug.de/medias/sys_master/708340V_01_P_WE_4.jpg
http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/708390/Mosaic-pin.htm

Andere alternatieven zijn driehoekjes, rechthoeken, trapeziums en ovaaltjes. ;)

barno
23 juni 2012, 13:07
Positiemarkeringen, whatever rocks your world (zolang het schuurbaar is). Op zich zijn de frontale dots niet zo belangrijk. Dat merk je als je op Harmony gitaren speelt, waar geen sidedots opzitten, da's wel wennen. Ik markeer dan wel es de A en octaaf met stift, want als je met een lichtman speelt die bv tussen de nummer alles black out zet, kan het in livesituatie wel es mislopen met die donderende gitaarintro.

Ike57
23 juni 2012, 13:15
Koper, messing, aluminium. Allemaal in staafvorm te krijgen, dus makkelijk rondjes af te zagen en het is ook redelijk goed te schuren.

(je kunt altijd een stuk kabel van je bliksemafleider afzagen :D )

Dat spul waarvan Javaca een foto plaatste ziet er ook wel mooi uit. Prijzig, maar mooi !

jan jansen
23 juni 2012, 13:57
Contrasterend hout? Bijv. ebben dots in een esdoorn toets o.i.d.
Je zou rondjes kunnen maken met een proppenboor:

http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/38297_proppenboor_1.jpg

Off topic: Dots bestellen in China, kan dat uit?

Goed idee..ik heb net wat proppenboren besteld.(www.ecotools.nl) En ja bestellen in china kan altijd uit.Meestal geen verzendkosten. En heel vaak zijn de onderdelen die je hier in europa besteld toch gemaakt bij hetzelfde bedrijf in China.Nadeel is de lange verzendtijd.

fred dons
23 juni 2012, 15:11
gewoon plakjes afzagen van 6 mm rond hout van de gamma (ook in noten verkrijgbaar), dat spul is daarna ook makkelijk vlak te schuren

El_Mano
23 juni 2012, 16:35
Ik heb al wel eens meteen setje holpijpjes uit de €5,= bak een serie rondjes geslagen uit de deksel van een kabelgootje en dat ging meer dan prima. ook een deksel van een salade of mayonaise emmertje doet het goed. afdekken met een beetje seconden liijm. Ook goed voor side dots in een kleiner maatje. En in een CBG ooit punaise koppen gebruikt.

The Running Man
23 juni 2012, 17:52
(je kunt altijd een stuk kabel van je bliksemafleider afzagen :D )
!

Dat hebben ze in Nieuwegein ook gedaan..... (Beruk aan het customizen geweest ? :D ...

jan jansen
23 juni 2012, 19:39
gewoon plakjes afzagen van 6 mm rond hout van de gamma (ook in noten verkrijgbaar), dat spul is daarna ook makkelijk vlak te schuren

Fred dat geld dus niet voor de Gamma in Heerenveen...die hadden geen donker rondhout....dan maar mn proppenboor afwachten,zal er dinsdag wel zijn.

fred dons
24 juni 2012, 03:45
ik heb in het verleden ook wel dat rond hout zelf gekleurd met clou waterbased stain, ik heb toen die stokkies in kleinere stukken gezaagd daarna in een bakje met stain gelegd, 5 minuutjes in de magnetron en de kleur was helemaaal door en door en gaf niet meer af nadat het gedroogd was. (geen idee of het koken in de magnetron de truuk deed, maar het werkte ((o;)

een vriend van me vulde zijn dots op met 2 componenten expoxy die hij zelf op kleur mengen waardoor er een marble effect optrad (gaat waarschijnlijk ook met 2 componenten kneedpasta)