PDA

View Full Version : Retolex Fender Tremolux



JaKemp
23 juni 2012, 11:04
Zoals ik eerder al heb gezegd in een HNAD topic heb ik een Fender Tremolux gekocht.
Het jammere is dat de blonde tolex in de loop der jaren zwart gespoten is. Origineel was hij een overgangmodel, blackface met blonde tolex dus (1964).

Ik heb besloten om de Tremolux in ere te herstellen en hem terug in blonde tolex te bekleden.

Nu de eigenlijke vraag:
Speciale tolexlijm bij TAD kost €20 per 700g. Dit vindt ik nogal veel geld voor wat lijm.
Is het belangrijk dat ik deze lijm koop of kan ik even goed lijm uit de doe-het-zelf zaak kopen waar ik waarschijnlijk minder dan de helft betaal? Zo ja welke lijm is aan te raden?
En hoeveel gram heb ik ongeveer nodig om de hele versterker te bekleden?


Dank bij voorbaat!

nico verduin
23 juni 2012, 12:31
Bison TIX is ook prima spul. Maar als je het Cabinet en Top wil doen ben je net zo duur uit. Zo niet duurder. Overigens vind ik zelf die Polyethyleen lijm K.t spul. Die 700gr. Is iets van een 3/4 Liter blik .

pimmetje
23 juni 2012, 12:47
Op deze site (http://jam4jmessageboard.websitetoolbox.com/post?id=2378719&trail=15) staan in de bovenste post onder het kopje "What Glue?" ook nog wat tips/opties.

JaKemp
23 juni 2012, 13:58
Bedankt! Zeer nuttige site pimmetje ik denk dat ik die als "recept" ga gebruiken!

Midwolda
23 juni 2012, 17:33
Ja dankjewel Pimmetje!
Nou heb ik helemaal geen excuses meer om m'n 12" SF Champ kastje kaal te laten...
veel duidelijker wordt het niet dus ik ga het ook maar zo doen. Top! :ok:

pimmetje
24 juni 2012, 13:15
Een vriend van me heeft me op die site gewezen net NADAT ik een ampje had getolext...
Gelukkig was dat niet spontaan toen hij het resultaat zag, maar pas nadat ik 'm had verteld wat voor probleempjes ik bij het tolexen had gehad :D.

Er staan zeker wel een paar dingetjes op die site voor een eventueel volgend projectje.

JaKemp
25 juni 2012, 17:20
Heeft er ook iemand enig idee hoeveel tolex ik nodig heb om cabinet en head te bekleden?

Ik vind het nogal moeilijk inschatten.
TAD verkoopt zijn tolexvellen 137cmx100cm waarbij je €24 betaalt per lopende meter. Hoeveel meter zou ik nodig hebben om alles te bekleden?

Mr.Fingers
26 juni 2012, 21:22
Meet eens de afmetingen op hé, wat is de omtrekt van de head en de cabinet. Normaal moet je met de tolex waarmee je de cab bekleed, mits goed snijden, ook de head kunnen bekleden.

The Running Man
26 juni 2012, 23:30
Je hebt 10 stukken nodig
5 voor de head (achterkant, 2 zijkanten, onder- en bovenkant)
5 voor de cab (achterkant, 2 zijkanten, onder- en bovenkant)
Elk stuk opmeten en (geschaald) op een stuk ruitjespapier logisch ordenen.
Dan weet je meteen hoe je het uit een lap van 137 cm breed kunt snijden.
Je gaat de headshell en cab toch demonteren; bekijk dan meteen heel goed hoe e.e.a. geplakt zit
Probeer op dezelfde overlap uit te komen.
Een klusje maar dan weet je meteen hoe groot elk stuk minimaal moet zijn en hoe het er in geplakt zat
Je wilt zo'n mooie set niet lukraak gaan bekleden, probeer het zo origineel mogelijk te doen (zelfde naden en posities)
Fotografeer dit; altijd handig...
Voor de achterkant zou ik een nieuw paneeltje zagen en het oude ergens bewaren (breken nog wel eens).
Een hele troost dat ze in de 60's het tolex niet strak om de ovale koelgaten geplakt kregen....

JaKemp
27 juni 2012, 00:00
Ik ben alvast begonnen, de eerste lap tolex is vandaag van de cabinet afgekomen.

Mijn masterplan is om de oude lappen die van de versterker komen als vorm te gebruiken. De oude lappen ga ik dus op de nieuwe tolex leggen en zachtjes met potlood op overtekenen. Ik denk dat dat het plan is met de hoogste slaagkans ;) Dan ben ik trouwens ook zeker dat alles getolext wordt zoals het in april 1964 werd gedaan in Amerika.

Was het dus al van plan om het allemaal op te meten en dan te passen hoe ik zoveel mogelijk lappen uit de 1,37x1m ga halen met zo weinig mogelijk overschotjes. Ik wil alles uitgemeten hebben (waar moeten er gaatjes inkomen voor schroeven etc.) voor ik alvast dingen ga doen en later ga denken, verdoeme daar had ik beter over moeten nadenken! :seriousf:

Cabinet en head zijn inderdaad in 5 stukken, met 2 naden bovenaan en 2 naden onderaan.
En dat van dat nieuwe paneeltje zagen was ik ook al van plan ;)
Ben trouwens ook van plan de originele baffle board met grille te bewaren en een nieuwe baffle board te maken. Maakt het uit welk hout ik daarvoor gebruik? Denk het niet maar ik vraag het maar even voor ik hier een blunder bega...

Mr.Fingers
27 juni 2012, 00:04
Berkenplex is een beetje de "standaard", maar je kunt alles gebruiken, van berkenplex tot MDF.