PDA

View Full Version : Mijn eerste optreden!



hjh360
22 juni 2012, 21:52
Beste mensen,

Ik heb over 8 dagen mijn allereerste optreden! Mijn overbuurman speelt in een coverband, en gaat voor een feest muziek spelen, en ik mag in zijn "voorprogramma" en tussen de pauzes door spelen. Op het feest komen zo'n 300 (!) man.

Ik zal alleen gitaar spelen en erbij zingen, dus worden dit zo'n beetje de nummers die ik ga spelen: Blackbird, Across the universe & Michelle van de Beatles, The Scientist, Sparks, en Lost van Coldplay, Apartment van Young the Giant, Street Spirit van Radiohead, en wat meer van dit soort nummers. Bijna allemaal wel bekende, makkelijke nummers dus.

Nu ben ik op dit moment nog niet zenuwachtig, maar ik kan me goed voorstellen dat ik dalijk keihard sta te trillen. Ik ben dus benieuwd wat al jullie ervaringen zijn met jullie eerste optreden, wat ik beter wel/niet kan doen, en of er nog tips zijn? Ook of er meer nummers zijn die wel goed bij de setlist passen?

Ik ben benieuwd!

bass blom
22 juni 2012, 21:55
probeer iemand te regelen die je opneemt.
liefst video en in ieder geval met goed geluid.

succes, mooie lijst!

hjh360
22 juni 2012, 22:10
Ja, is dat de moeite? Is dat zeker handig voor als ik een keer zelf een optreden wil regelen, dat ik dit dan kan laten zien als referentie?

JER00N
22 juni 2012, 22:40
Ja dat is zeker de moeite! :) Maar dan vooral ter evaluatie van jezelf. Op video kan je later op je gemakje eens kijken hoe het publiek jou ziet: je podiumhouding - sta je er niet als een houten plank bij, hoewel dat in je eentje wel anders is dan wanneer je in een band speelt. Kijk je ook het publiek in of alleen naar de microfoon, dat soort dingen. Hoe klinkt je gitaar en zang, niet te zenuwachtig? Klinkt je gitaargeluid over de PA ook zoals je in gedachte had etc. Dat soort dingen, waar je tijdens het optreden niet aan denkt of wat je zelf niet kan zien of horen op dat moment. Je leert erg veel van dat soort dingen. En als je er tevreden over bent en de geluids- en/of beeldkwaliteit goed genoeg is kan je dat inderdaad als referentie gebruiken en op Youtube zetten bijvoorbeeld.

Bij mijn eerste optreden was ik ook erg zenuwachtig maar als je het eerste nummer gespeeld hebt en je hoort het publiek klappen en juichen geeft dat een enorme boost aan je zelfvertrouwen en ga je vanzelf de lol er wel in krijgen en gaat de rest van de nummers een stuk beter :)

Succes!

Henri H
22 juni 2012, 22:55
Neem een waterpijp, stop er wat goeie hash in, neem een paar flinke hijsen en gaan met die banaan!

Zo heb ik het gedaan in ieder geval. :hippie:

aaronstonebeat
22 juni 2012, 23:29
Ik zou proberen nuchter te blijven en het bij vol bewustzijn te ondergaan. Ik weet nog dat ik bij mijn allereerste optreden zo zenuwachtig was dat ik nauwelijks de hals van de gitaar kon vinden met mijn linkerhand. Ik heb ook van alles gezopen, gerookt en gesnoven om dat tegen te gaan en uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat nuchterheid en helderheid de beste bewustzijnstoestanden zijn om dit soort dingen aan te pakken.

Henri H
22 juni 2012, 23:39
Hehe, ergens er tussenin zal waarschijnlijk het beste zijn.
Gewoon een stuk of 2 à 3 pilsjes, en proberen om relaxed te blijven.
Niets om je druk over te maken, dat doen die toeschouwers waarschijnlijk ook niet, zich druk maken.

hjh360
23 juni 2012, 00:48
Haha ik zal 100% nuchter op moeten treden, aangezien ik nog met de auto terug moet :( Ik zou me denk ik ook makkelijker voelen met een stuk of 3 pils op, maakt mijn hoofd wat leger.

Maar waar ik echt bang voor ben is dat mensen na het eind van één van mijn nummers doodstil blijven, terwijl ze voor de "main act" keihard gaan juichen en klappen. Ik zou dan echt down worden denk ik.. Ooit gebeurd bij iemand?

aaronstonebeat
23 juni 2012, 00:58
Nuchter zijn, is niet onprettig.
En misschien kun je Carlos Castaneda's hoofdstukken opzoeken die gaan over 'loosing self importance'; dat is behoorlijk relativerende literatuur.

Wees een man en doe wat je moet doen.

DBS
6 juli 2012, 15:19
Nu ben ik toch benieuwd hoe je eerste optreden is verlopen, HJH..??

hjh360
6 juli 2012, 19:35
Het ging voor mijn gevoel heel goed! :)
Mensen klapten na mijn nummers, en ik speelde naar mijn gevoel gewoon goed.
Wel was het wat remoerig, waardoor het soms wel leek alsof er totaal geen interesse was, maar al met al ben ik zeer tevreden.

zou graag vaker op willen trede

DBS
7 juli 2012, 11:11
Goed om te horen dat het gelukt is en dat je je niet hebt laten kisten door het publiek. Het gebeurt heel vaak dat het lijkt of de mensen er zich niet voor interesseren, dat gebeurt zelfs bij grotere concerten.. ik begrijp dat wel, want het is natuurlijk gezellig op zo'n feest en de mensen hebben elkaar vaak al lange tijd niet gezien en willen graag bijkleppen. Als muzikant is dat best wel frustrerend maar besef dan wel dat het niet aan jou ligt. Vaak moet ik op huiskamerfeestjes de gitaar ter hand nemen, maar als het dan ook te rumoerig is of teveel mensen luisteren totaal niet, speel ik ook niet te lang door, met een heus optreden ligt dit natuurlijk anders. Al met al heb je weer een ervaring erbij... en dat telt!! Succes met het volgend optreden.