PDA

View Full Version : ontstemt je gitaar..?? hier is de oplossing..!!



errolls
22 juni 2012, 18:56
Na vele jaren irritaties en woedeaanvallen te hebben over gitaren die ontstemmen, heb ik dan nu eindelijk de oplossing gevonden en wat blijkt het is makkelijker dan ik dacht!

er zijn eigenlijk maar 4 belangrijke factoren:

1 - Snaren goed op je gitaar zetten. zie hiervoor; www.youtube.com (how to change guitar strings)

2 - goede stem mechanieken hebben en eventueel een druppeltje olie op de snaar windingen leggen.

3 - de gitaarkam uitvijlen of met een schuurpapiertje de scherpe hoeken van de kam breder en of ronder maken zowel aan de bovenkant dan wel aan de onderkant van de kam, niet de gleuven dieper vijlen!

4 - en dan als laatste maar niet onbelangrijkste, grafiet in de gleuven van je kam doen, door bijvoorbeeld een zachte potlood te pakken (grafiet) van 2B, scherp puntje aan slijpen en tussen de gleuven van je kam krassen, dat er overtollig grafiet tussen de kam en eventueel op je snaren zit.

Mr. Dynamite
22 juni 2012, 19:40
Goede tip, maar is al wel meer over geschreven op het forum.
Toch een +1 :ok:

Oranjeaap
22 juni 2012, 20:29
Ja leuk enzo, maar nu voor een gitaar met een tremolo..

d1rk
22 juni 2012, 21:05
Weinig toegevoegde waarde, riekt een beetje naar post-count verhogen... ... vooral tip 1 :P op joetoep kun je voor alles terecht.

Zeker irritant als je het ook nog in het akoestische gitaren subforum (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155504-Ontstemt-je-gitaar-Hier-is-de-oplossing-!!) zet, je bent alleen nog vergeten dat ook nog in het bas subforum te plaatsen.

Groetjes

Dirk

R.J
22 juni 2012, 21:06
Het kanaal van een Italiaanse luthier en de eigenaar van 't merk "tuscany" heeft hier interessante videos over
http://www.youtube.com/user/FruduaTv/videos

B-stone
22 juni 2012, 21:44
Wie dit nog niet wist mag nu de hand op steken :D

Mitch
22 juni 2012, 23:31
Nou, een druppel olie op de snaarwinding is voor mij nieuw. Ik ben benieuwd naar de reden van dit advies.

R.J
22 juni 2012, 23:36
Nou, een druppel olie op de snaarwinding is voor mij nieuw. Ik ben benieuwd naar de reden van dit advies.

Misschien bedoelt ie locktite? :seriousf:

Mr.Fingers
22 juni 2012, 23:36
Lijkt me zodat de windingen beter glijden tegenover elkaar en de stringpost, zodat bij snaarspanningsverschil je geen frictie hebt, en je snaar uit stemming gaat.

En allemaal goed en wel, maar met een GOEIE set-up (en dan bedoel ik echt goed, dus de tijd nemen om een uur of langer af te stellen), 3 à 4 windingen per snaar rond de stemsleutel, gewoon zonder dat fancy "eerste winding over het snaaruiteinde, de volgende eronder" heb ik altijd de meest stemvaste gitaren die er zijn, zelfs Gibsons & Rickenbackers met hun notoire teruglopende G-snaar.

Tabula Rasa
22 juni 2012, 23:43
Nou, een druppel olie op de snaarwinding is voor mij nieuw. Ik ben benieuwd naar de reden van dit advies.
Misschien dat de omwonden snaren wat beter ver elkaar heen glijden. Had er ook nog nooit van gehoord en ook nooit de behoefte voor iets degelijks gehad.

Woml
23 juni 2012, 10:54
Misschien dat de omwonden snaren wat beter ver elkaar heen glijden. Had er ook nog nooit van gehoord en ook nooit de behoefte voor iets degelijks gehad.

Ikzelf ben op zich wel voorstander van degelijke dingen... :chicken:

Brum
23 juni 2012, 11:00
Die plastic topkammetjes, gewoon vervangen voor grafiet of been, dat scheelt al de helft. Verder niet echt een openbaring lijkt me, de genoemde punten, hoewel oliën mij wel een beetje vreemd voorkomt.

bass blom
23 juni 2012, 13:01
ja dat met die olie had ik ook nog nooit van gehoord :D
en raar, kan het juist makkelijker losglibberen zou je denken :chicken:

titzenpitzer
23 juni 2012, 13:44
Beste tip is dat potloodgedoe, ik doe het nu elke keer ik verse snaren leg. Gitaar blijft beter gestemd maar mijn snaren springen ook een stuk minder snel.

Mijn tuners daarentegen...aiaiai

EDV
23 juni 2012, 14:04
Die plastic topkammetjes, gewoon vervangen voor grafiet of been, dat scheelt al de helft. Verder niet echt een openbaring lijkt me, de genoemde punten, hoewel oliën mij wel een beetje vreemd voorkomt.

"gewoon vervangen"? ik heb daar al vaker over gelezen dat dat niet altijd zo gladjes verloopt. Lijkt me een beetje pielen met grafiet en olie logischer...al zou ik 't eerst uitzoeken of olie niet juist afgeraden wordt voor je gitaar. Ook al teveel ongelukjes over gelezen (nou ja, niet specifiek voor gitaar, maar waar mensen soms zomaar olie overheen gieten verbaast me)

maar als 't wel om een waardevol apparaat gaat, zou ik niet zomaar losse tips zonder bron van 't internet plukken.

Brum
23 juni 2012, 17:23
Gewoon laten vervangen dan, ook goed. Qua stemmingsproblemen echt oorzaak nummero één, de topkam. Is geen groot publiekelijk geheim hoor, dat die plastic topkammetjes niet geweldig zijn. Als je het niet van het internet wilt opnemen, ook goed, maar bij een gitaarzaak gaan ze hetzelfde zeggen.;)

bass blom
23 juni 2012, 17:29
als je regelmatig 'ting..' hoort tijdens stemmen heb je een topkamprobleem.
de snaar blijft dan hangen en schiet los en gaat meteen weer vastzitten, teveel wrijving.

Tunes
23 juni 2012, 17:45
Ik kan mij niet heugen dat ik met welke gitaar dan ook veel stemmings problemen heb, ik heb er zelf meer last van.
Maar een goede tip, al is die niet voor mij, is nooit weg.

Hebben er nu echt veel stemmings problemen ?

Tabula Rasa
23 juni 2012, 21:05
Hebben er nu echt veel stemmings problemen ?

Nooit., omdat ik de boel goed afstel, incl het exxact uitvijlen van een topkam en ik gebruik uitsluitend been of graphtech/tusk.

snaarplukker
24 juni 2012, 19:47
Bij nieuwe snaren duurt het meestal wel een week voor ze een beetje op stemming blijven. Ik doe niet anders dan de kam (grafiet) goed te vijlen. Gebruik geen olie en zachte podloden. Na een half uur spelen moet je toch weer opnieuw op stemming brengen, want door het gebruik rekken de snaren weer iets. Er bestaan geen gitaren die op stemming blijven.

bass blom
24 juni 2012, 20:12
snaarplukker, rek je je snaren dan wel flink als je ze opzet?

snaarplukker
24 juni 2012, 20:30
snaarplukker, rek je je snaren dan wel flink als je ze opzet?
Jawel, maar ik weet niet hoever van het breekpunt af. Het heeft me met het opzetten wel eens een paar setjes gekost omdat een snaar brak.;)

bass blom
24 juni 2012, 20:33
ja gebeurt mij ook 1 of 2 keer in 10 jaar ofzo :D
maar als je dat niet flink doet blijf je stemmen.

jerome
25 juni 2012, 07:56
Bij nieuwe snaren duurt het meestal wel een week voor ze een beetje op stemming blijven. Ik doe niet anders dan de kam (grafiet) goed te vijlen. Gebruik geen olie en zachte podloden. Na een half uur spelen moet je toch weer opnieuw op stemming brengen, want door het gebruik rekken de snaren weer iets. Er bestaan geen gitaren die op stemming blijven.

Een week?!?
Dan is er toch iets met je gitaar aan de hand of met je manier van opzetten...
Bij mij zijn na een half uur spelen de snaren al ingespeeld en stemvast...
Ik heb wel op bijna al m'n gitaren een Floyd Rose systeem zitten ;)

Harry
25 juni 2012, 10:05
en toch vind ik het een hele leuke poging om iets informatiefs toe te voegen, dus bedankt TS. Dat Piezo je voor was kun je niet helpen, Piezo is iedereen voor qua techniek.

EDV
25 juni 2012, 10:19
Jawel, maar ik weet niet hoever van het breekpunt af. Het heeft me met het opzetten wel eens een paar setjes gekost omdat een snaar brak.;)

't is al net als met sleutelen aan een motor, een kwartslag vóór je bout afbreekt of doldraait is 't punt dat je moet stoppen :D

maar dat zal hier ook wel een kwestie van 'gevoel' zijn en/of ervaring. Ik heb nog niet zoveel ervaring als o.a. Bass Blom maar 't gevoel ervoor heb ik wel. flink oprekken is iig wel iets anders dan heel hard trekken ;)

groovieguitarguus
25 juni 2012, 11:03
Bij nieuwe snaren duurt het meestal wel een week voor ze een beetje op stemming blijven. Ik doe niet anders dan de kam (grafiet) goed te vijlen. Gebruik geen olie en zachte podloden. Na een half uur spelen moet je toch weer opnieuw op stemming brengen, want door het gebruik rekken de snaren weer iets. Er bestaan geen gitaren die op stemming blijven.

Snaarplukker... op zo'n moment moet je even Snaartrekker zijn!
Ik vervang soms 2 uur voor 'n optreden mijn snaren.
Gaat bijna voor elk optreden een nieuwe set op.
Dat oprekken is heel belangrijk...
- Ik span ze op (bijna op stemming)
- Heel flink oprekken
- Opnieuw stemmen
- nog een keer bijrekken
- stemmen en klaar!

Wat betreft dat oprekken:
A. ik grijp met mijn linkerhand om de snaren vlakbij de topkam
B. rechterhand leg ik bij circa de 15e fret op de hals en demp de rest van de snaar tot de brug
C. met mijn wijsvinger, die ongeveer op de 10e 12e fret gepositioneerd zet, trek ik de snaar een flink eind van de toets, maar zorg dat bij kam en brug, de snaar vlak blijft....
Uiteraard kan een lage E meer hebben dan de hoge E... beetje beleid, maar 't is is je moede niet...
Als je idd een keer een snaar breekt, is dat meteen een goeie ervaring!

petpas
25 juni 2012, 11:13
Grappig filmpje over het elimineren van onstemmen van strats:
http://www.youtube.com/watch?v=opmWhJ2Z9DI&feature=plcp

JGD
25 juni 2012, 12:45
gewoon een goede kwaliteit locking tremolo, onstemt 'ie nooi! :cheerup:

lifespan
25 juni 2012, 21:20
Beste manier (althans, volgens mij dan) om snaren op te rekken: wijs- en middelvinger ónder de snaar, duim van zelfde hand óp de snaar, je maakt dan een soort hefboom. En dan idd ook gebruikten als hefboom, maar dan wel over de gehele lente van de snaar. Heb vroeger een jaar of 12 als roadie en gitaar tech bij Ivy Green gewerkt, en daar werden nogal eens snaren gebroken. Op vernoemde manier kon ik binnen één nummer een snaar verwisselen én voldoende oprekken om de heren gitaristen minsten weer een 3 á 4 nummers stemvast te laten spelen!

bass blom
25 juni 2012, 21:47
precies! en flink wat kracht uitoefenen.
dat hebben nieuwe snaren echt nodig.

snaarplukker
27 juni 2012, 15:22
Oke, dank u voor deze les.;)
Maar een gitaar kan nooit op stemming blijven zolang hout werkt bij luchtvochtigheidschommelingen en metaal krimpt en uitzet bij temperatuurschommelingen.:soinnocent:

bass blom
27 juni 2012, 15:44
pak een koude gitaar en speel er een half nummer op en je mag al bijstemmen :D
die warme handjes zetten vooral de snaren uit, toon lager.
en het hout doet ook iets met die 37 graden.

lifespan
21 juli 2012, 08:54
Tjongejonge, zoals Bass Blom en Snaarplukker het stellen lijkt het compleet onmogelijk om je gitaar op stemming te houden. 'Tuurlijk heb je last van temperatuur schommelingen. Maar m.i. heb je die niet zo vaak bij oefenen of tijdens een gig, en zeker niet al te extreem. Wat sowieso helpt is zorgen dat je toets goed geolied is (natuurlijk niet bij gelakte toets) en zorgen dat je topkam nagenoeg geen frictie geeft; Graphtech plaatsen of sleufjes steeds goed met grafiet (potlood) bewerken. Enne, van tijd tot tijd je hals en actie afstellen helpen ook!

Rooker
21 juli 2012, 09:14
Tijdens oeffenen niet maar met een optreden als het publiek langzaam binnen drupt. Kan de temperatuur flink verschillen als het steeds drukker word. In kleine cafeetjes waar steeds de deur open gaat kan ook lastig zijn. Wat voor mij het grootste verschil maakt zijn Graphtech brugzadels, dat is echt briljant spul. Beter op stemming, snaren breken nouwelijks.