PDA

View Full Version : Another 'welke fuzz?'-topic



dhgveldhuizen
22 juni 2012, 09:59
...maar dan toch net even anders.
Ik speel een Fender Standard Telecaster op een Fender Mustang Modelling amp, en meestal zoek ik op m'n amp een paar leuke settings om het geluid fuzzy te maken, maar wil nu toch wel wat meer dan dat. Verder heb ik een Boss DS-1 (wie niet) maar dat wil uiteraard niet zo als echte fuzz.

De vraag: welke opties heb ik? Budget is max. 75,-, 2de hands mag ook. De (Little) Big Muff lijkt me wel wat, maar verder zag ik na wat googlen bijv. Palmer Hurrigain, Höfner Vintage Fuzz, Big Muff Tone Wicker, Way Huge Swollen Pickle, maar geen idee wat leuk klinkt. Wil het geluid graag lekker vol hebben, niet te dun, en een beetje rauw, niet te smooth. Graag jullie advies.

zoon van Piet
22 juni 2012, 11:46
je kan niet genoeg 'welkefuzz'-topics hebben! ;)

( want je leert altijd : ik wist bv niet dat de swollen pickle tegenwoordig in deze prijsklasse viel. )
We kunnen even mekkeren of het wel zo geslaagd is om een fuzz op zo'n amp aan te sluiten. want voorschrift is dat het op een buizenversterker moet gebeuren. Maar dat wisten ze vroeger ook niet en in de 60s/70s zijn heel wat klassieke fuzzsounds gemaakt icm de transistorbakken van toen ( en zelfs vaak met gladde snaren, probeer maar eens voor een instant vintage-sound..)

ik zou me niet al te veel zorgen maken over de fuzz, want het zal zeker minder nauw komen in deze combinatie. gewoon eentje kopen, dus. en in de goedkope prijsklasse zou je ook de danelectro french toast kunnen overwegen, maakt een boel herrie voor een paar knaken en heeft ook nog een octavestandje..

Bernardduur
22 juni 2012, 11:49
Vol, rauw etc (niet smooth) zou ik iig gaan voor iets als een Fuzz Face variant........

Maar das erg persoonlijk; geen idee of dat op die amp gaat werken!
Heb je voorbeelden van hoe die fuzz moet klinken? Samples? Ideeen?

dhgveldhuizen
22 juni 2012, 13:31
@ zoon van Piet: Swollen Pickle valt (nog) niet in die prijsklasse, maar zag er laatst ergens één 2de hands, dus vandaar ;)

M.b.t. geluid: vol en niet te smooth dus, maar dan is nogal rekbaar. Eehmm.. ergens tussen Jimi Hendrix' 'Foxy Lady' en Neil Youngs 'Hey Hey My My'? Een beetje vintage/retro/60s/dirty fuzz. Ik heb bij een vriend van me op een Boss FZ-5 gespeeld, en die vond ik iets te, zegmaar, digitaal klinken.
Is dit duidelijker?

Bernardduur
22 juni 2012, 14:21
Hendrix = Fuzz Face, Young = amp die op ontploffen staat......... (maar de sound komt dichtbij een fuzz face)

Eens zoeken naar een goedkope fuzz face variant oid........ of een bevriende bouwer eens lief aankijken; fuzz faces zijn simpel en gemakkelijk te bouwen :)

dhgveldhuizen
22 juni 2012, 19:31
Oké, dank voor de hulp! Ik ga maar 'ns een gitaarzaak opzoeken en kijken of ik één en ander kan testen :)

onrust nv
23 juni 2012, 15:11
De Zvex mastotron is ook wel rauw en mooi, je kan met een 3 standen schakelaar nog tussen hoog, mid en laaf fuzz schakelen buiten de tone knop om. Daarnaast heeft die PW knop een leuk effect op de fuzz blokgolf. Maar het belangrijkste van deze vind ik toch dat het (als je wilt) je basgeluid intact laat.

Comfortably Daniel
23 juni 2012, 15:17
Zo lastig...fuzz'en. Kijk eerst eens naar het verschil tussen silicon en germanium fuzz face varianten. Dat maakt al een flink verschil.

scabiosa
23 juni 2012, 18:01
of doe gewoon een pro co rat
kun je niet mee missen!

of een boss blues driver of zo

dhgveldhuizen
24 juni 2012, 14:08
De Boss BD ben ik niet zo kapot van, dus die wordt 't niet. Ik dacht trouwens dat de Proco Rat meer distortion/overdrive was dan fuzz?

De Zvex Mastotron lijkt me wel wat, maar die ligt nogal buiten mn budget.. maar als iemand een 2de-handsje weet, dan hou ik me aanbevolen :)

XTZ
24 juni 2012, 15:44
T-rex Mudhoney. Ik vind 'm te gek. Erg veelzijdig ook!