PDA

View Full Version : Hoe kan ik verder?



JackYCT
22 juni 2012, 04:17
Ik speel al bijna twee jaar elektrisch gitaar, maar ik heb geen idee hoe ik verder kan, terwijl ik gewoon weet dat ik nog veel te leren heb. Ik volg ook lessen, maar als ze vragen wat ik wil leren, dan denk ik: uhhh... Tja...

Liedjes die ik leuk vind probeer ik wel altijd na te spelen, maar verder dan wat akkoorden en af en toe een solo kan ik me voor de rest niets bedenken om te gaan spelen. Ik zie dat veel mensen uren per dag spelen, maar mijn vraag is: wat houdt ze die uren bezig? Wat voor soort oefeningen of wat voor soort techniek etc etc. Online vind ik allerlei beginners oefeningen die in vrijwel al kan. Moet ik dan bijvoorbeeld elke dag sowieso dezelfde soort oefeningen spelen?

Ik wil heel graag verder kunnen met mijn gitaar, want ik heb er wel plezier in.

terrasbeest
22 juni 2012, 09:09
uhhh...Tsja....:soinnocent:

Simpel : als je niet weet hoe je verder moet en waar je naartoe wil, betekent dat eigenlijk dat je de mogelijkheden die je instrument je biedt niet doorhebt. Ik vind het een beetje vreemd dat je leraar daar zelf geen initiatief in neemt. Dan zijn er twee mogelijkheden IMO : of je bent niet klaar voor een volgende stap, of je leraar gooit er met z'n pet naar.

Vertel eens hoe dat in z'n werk gaat die lessen. Er zijn op dit forum wel een paar gasten die les geven,en je ' probleem' kunnen inschatten.

smullie
22 juni 2012, 09:28
als je al de beginnersoefeningen al kan, begin dan aan de oefeningen voor gevorderden?

Kan je hele songs (mee)spelen? Ook iets moeilijkere?

Zet eens een backing trackje op en improviseer daarop totdat er iets mooi uitkomt. Gitaar spelen is echt meer dan een paar akkoordjes kunnen en af en toe een solotje.

Harald
22 juni 2012, 11:14
Op zich is het geen verkeerde vraag, wat je nu eigenlijk wilt. En aangezien we je niet kennen is het moeilijk in te schatten. Je wilt verder met je gitaar, wat bedoel je dan? Op zich niet onverstandig als je leraar toch ook wil weten wat JIJ wilt. Als hij je dingen meegeeft waar je totaal niets mee hebt zul je minder oefenen, en minder gemotiveerd raken. De kunst is vaak om juist datgene te vinden waardoor een leerling ineens vanzelf zijn gitaar niet meer weg zet. En dat is voor iedereen anders. Het alternatief is een methode met bijbehorend boek gebruiken, en gewoon netjes van stap A naar stap B te gaan. Kan ook, in sommige opzichten misschien zelfs beter, maar leuker en inspirerender? Denk het niet. Uiteindelijk gaat het om uren maken.

Komt ook nog bij dat wat je aan het spelen houdt niet noodzakelijkerwijs muziek is die je ook veel luistert. Ik kan zo een uur Bach zitten oefenen. Een uur naar Bach luisteren, dat is wat anders...

Het is denk ik vooral eens doorvragen van je leraar, of jij aan jezelf? Wat wil je kunnen spelen, maar kun je nu nog niet? Hoe is het met je leesvaardigheid? (en, is standaardnotatie lezen voor jou een nuttige vaardigheid, of niet) Hoe is je muzikaal gehoor? Improvisatie? Soleren, wel of niet, hangt tenslotte ook van je voorkeur af. Welke technieken beheers je wel, en welke niet? En ga vooral eens heel veel naar alle mogelijke muziek (ook zonder gitaren) luisteren. Dat kan ook van alles triggeren.

Wat je op zich nog zou kunnen doen is gewoon eens iets aanpakken dat compleet buiten je comfort zone ligt. Iets wat je normaal nooit speelt, maar waar je ook nooit naar luistert. Klassiek, jazz, country, maakt niet uit eigenlijk, bij voorkeur wel iets waar je leraar wel iets mee kan.

Speel je in een band? Zo nee, probeer er eentje te vinden. Dat levert vanzelf genoeg problemen op om weer te weten waar je je leraar over moet doorzagen.

Na twee jaar lijkt het me sterk dat je al zover bent dat een leraar je niets meer kan bijbrengen. Maar, ik kan me wel voorstellen dat hij op zoek is naar iets wat je echt leuk vindt om te doen. En dat is voor iemand anders altijd lastig om in te schatten. Lukt dat echt niet, werk dan gewoon eens een tijdje een lesmethode door. Maar dat is wel werken... en ze hebben het in elke taal over een instrument SPELEN!

dvp
22 juni 2012, 12:31
Wat ik af en toe doe als ik even klaar ben met oefenen en mijn opgelegde stukken dan start ik een backing track (genoeg te vinden online) in een bepaalde toonaard en jam er op los.

Ik probeer dan zoveel mogelijk dingen te gebruiken die ik al geleerd heb en toch origineel te blijven. Kan me daar uren mee bezig houden.

Anderzijds ben ik het heel soms (zeer weinig :p) beu om elektrisch te spelen en naam dan mijn akoestisch gitaar en speel liedjes volledig.

Afwisseling houdt het plezier erin. Eigenlijk kan niemand behalve jezelf weten wat je met je gitaar wilt doen. Ik zou zeggen ga eens naar een concert of bekijk wat dingen online. Dat spoort me altijd aan om net iets meer te leren of dingen uit te proberen.

succes!

terrasbeest
22 juni 2012, 13:18
Na twee jaar lijkt het me sterk dat je al zover bent dat een leraar je niets meer kan bijbrengen.

Als iedereen zich ' leraar' mag noemen, kan dat natuurlijk.

Uit een ander , recent topic :


Ik heb even gitaarlessen gevolgd, leuk was het wel, maar om te zeggen dat ik er nu echt veel van heb bijgeleerd... Het heeft me vooral geld gekost, en als studente is elke cent waardevol.

EDV
22 juni 2012, 13:38
Ik speel al bijna twee jaar elektrisch gitaar, maar ik heb geen idee hoe ik verder kan, terwijl ik gewoon weet dat ik nog veel te leren heb. Ik volg ook lessen, maar als ze vragen wat ik wil leren, dan denk ik: uhhh... Tja...

Vraag hen dan waar je uit kunt kiezen...kan je dan wel bepalen wat je leuk lijkt. Een beetje leraar kan wel inschatten waar je aan toe bent en zou daar wat richtingen bij moeten kunnen aanwijzen. Het hoeft niet eens per se een slechte leraar te zijn als hij je jouw keuze niet kan aanleren.

Waaróm wil je eigenlijk verder kunnen met je gitaar? als je op dit niveau toch al plezier hebt...

Robin...
22 juni 2012, 14:17
Mijn leraar heeft een moment genomen in zijn les en zij wat; zie je jezelf voor over een paar jaar wat je allemaal kan spelen. Toen ben ik goed gaan nadenken en kwam erachter dat ik de blues funk rock kant op wou. Hij heeft me daar alles over uitgelegd en ben daar nu heel goed in. Nou had ik een jaar geleden weer zo´n moment en toen kwam ik erachter dat ik ook andere dingen wou leren zoals hoe akkoorden werken en progressies ervan nummer maken enz. Gewoon weten hoe muziek werkt. En nou ben ik weer bezig met groepjes klanktonen in muziek ,omdat ik ook drum en dat ook heb gehad wil ik dat overbrengen naar gitaar waar nog niet echt voorbeelden van zijn. Waar bij mij nu heel veel tijd in gaat zitten is jammen met mezelf. Gewoon muziek maken en kijken wat op dat moment eruit komt. En alles wat ik heb geleerd gewoon gebruiken daarvoor en dan de samenwerking ervan verbeteren.

Flyingpoet
22 juni 2012, 18:59
Dit is geen gekke vraag. Dit dilemma heeft mij een flinke tijd van het spelen af gehouden. Er is zoveel om te doen en ik denk dat er veel gitaar leraren zijn die zelf een bepaalde stijl spelen maar nooit echt verder hebben gekeken.

Zelf ben ik vrij ambitieus in mijn gitaarspel, dus ik kies er nu voor om me op 3 stijlen te richten. Ik heb een aantal bronnen waaruit ik put en doe iedere dag geroutineerd oefeningen. Misschien een idee om ook eens verschillende stijlen te onderzoeken. Daarmee krijg je meer inzicht in wat je kunt op de gitaar en kun je je voor een bepaalde tijd focussen op één stijl. Geloof me, dan heb je genoeg te doen!

JackYCT
26 juni 2012, 02:02
Na dit allemaal gelezen te hebben, heb ik er over nagedacht. Simpele nummertjes na spelen kan ik opzich wel met af en toe een solo, maar toen zei een vriend tegen mij dat ik nu op dit moment alleen maar toonladders moet spelen om zo mijn snelheid te vorderen en daarbij helpt het mij ook om (beter) te kunnen improviseren op akkoorden en op welk moment ik welk toonladder gebruik bij een solo.

Mijn leraar leert mij wel dingen, maar pas als ik erom vraag en meestal weet ik het niet. Dan laat hij mij wat licks spelen die ik nog niet kan. Ik heb afgelopen zaterdag aan hem gevraagd wat ik eigenlijk dagelijks MOET spelen en hij gaf mij een blaadje met de majeur toonladder. Misschien is dit gek dat hij er nu pas mee begint.

Diezelfde vriend heeft ook voor mij geregeld dat iemand van de conservatorium mij een les gaat geven en kijken of ik dan nog verder kan met gitaar spelen. Hij speelt namelijk rock in het begin en nu jazz erbij. Het is inderdaad wel handig dat ik ook andere genres ga spelen, want die vriend laat mij dus ook een beetje jazz spelen en ineens zie ik wel dat ik veel meer kan bijleren in plaats van alleen maar powerchords spelen en dergelijke. Hij zei ook dat ik maar even moet wachten op een bandje, want anders ga ik dingen spelen die ik wil spelen en niet dingen die ik beheerd om dat te kunnen spelen. Misschien gaat dat dan bij die ene nummer wel super, maar als ik bijvoorbeeld wil soleren op akkoorden en ik beheers dat niet, dan gaat dat fout.

Ik ben er ook van overtuigd dat ik nu elke dag minimaal een uur moet spelen, als ik de gitaar wil beheerden op mijn niveau.


Wat ik dus doe is:

Majeur toonladders
Sweep picking
Pentatonisch (Hammer-on's/Pull-off's)
Licks oefenen
Backingtrack aan en improviseren

Ik ben erg blij als iemand hier wat aan toe kan voegen.

JackYCT
26 juni 2012, 02:05
Hij vraagt dus aan mij wat ik wil leren, terwijl mijn beeld voor wat ik kan spelen niet zo breed is. Het eerste jaar speelden we nog met een boekje mee, maar daarna was het dus iedere week wat licks etc. Misschien was het wel handiger geweest om verder te gaan met een boek erbij.

JackYCT
26 juni 2012, 02:08
als je al de beginnersoefeningen al kan, begin dan aan de oefeningen voor gevorderden?

Kan je hele songs (mee)spelen? Ook iets moeilijkere?

Zet eens een backing trackje op en improviseer daarop totdat er iets mooi uitkomt. Gitaar spelen is echt meer dan een paar akkoordjes kunnen en af en toe een solotje.

Als ik een liedje leuk vind, dan probeer ik vaak uit te zoeken welke akkoorden het zijn en als het me niet lukt, dan zoek ik het op op internet.

Pepe
26 juni 2012, 07:22
Op zich is het wel een rare vraag. Het is als een kluwen wol ontwarren, je begint ergens en werkt langzaam de draad af.
Volgens mij werkt het heel simpel. Je hoort een song of een solo en wil die spelen. Een leraar kan jou in dat proces begeleiden maar kan uiteraard niet zeggen wat je wil leren. Het is geen persoonlijke coach hè.

Een goeie leraar ziet jou song of solo in een groter perspectief van toonladders en genre's en reikt je oefeningen aan die relevant zijn.

terrasbeest
26 juni 2012, 09:35
Het is duidelijk dat je je niet erg gelukkig voelt in je huidige situatie, een beetje aan je lot overgelaten , tenslotte zou je met al deze vragen terecht moeten kunnen bij die leraar.
Een paar dingen die het lastig maken om je via dit topic te helpen : we hebben je nooit horen spelen, we kennen je niet en weten niet hoe je reageert op je leraar, we kennen de leraar niet en we weten niet hoe hij z’n lessen geeft.
Maar we weten allemaal hoe het was als beginner,en wat ik er mij persoonlijk van herinner is dat ik heel enthousiast was en gemotiveerd. In een straal van een paar honderd meter rond het ouderlijk huis, waren er -tig gastjes die een poging deden om net als ik gitaar te leren spelen.
Het moet toen ‘ iets in de lucht’ zijn geweest. Mogelijk had het iets met de Beatles en de Stones te maken : het was in 1963-1964.... Wat ik bedoel : we bleven niet op onze slaapkamertjes zitten , maar er werd samengespeeld en van elkaar geleerd. Géén leraars, géén toonladders wèl : nummers spelen. Geen mogelijkheid om de akkoorden van het internet te halen,maar met de gitaar op de schoot naar de radio luisteren en zoeken.De pre-historie dus.

Wat ik wil zeggen : zelfs met een beperkte kennis en een beperkte techniek is het belangrijkste om éérst en vooral ‘muziek’ te spelen, en vooral samenspelen met anderen. De ‘ rest’ ,dat komt later.

Je huidige oefenprogramma , vind je zèlf dat je daarmee goed bezig bent ?

Wat ik dus doe is:
Majeur toonladders
Sweep picking
Pentatonisch (Hammer-on's/Pull-off's)
Licks oefenen
Backingtrack aan en improviseren

Toonladders : je moet dat kennen, hoor. Als je je toonladders kent is dat een groot voordeel. Als je het a-b-c van akkoorden kent : ook een groot voordeel. Maar alles op z'n tijd. Dus ook géén Jazz even :)

muziekschuur
26 juni 2012, 10:09
Veel gericht muziek luisteren. En als je iets hoort wat je mooi vind, koop die cd en zoek een boekje die je uitlegt hoe je dat moet spelen.
Je kan jezelf heel wat leren hoor...

Comfortably Daniel
26 juni 2012, 11:16
Wijze woorden van Terrasbeest....zo heb ik het ook gedaan. Niet in dezelfde periode, aangezien ik nog maar 31 ben, maar wel op dezelfde manier. Nummers op de radio horen en die dan willen spelen. CD'tje van je favoriete artiest/gitarist opzetten en proberen mee te komen.

Ik sowieso het idee dat erg veel beginnende gitaristen van "deze tijd" veel te veel hangen aan theorie en hun "gitaarleeraar" en veel te weinig zelf bezig zijn met muziek. Zo leren ze een berg dingen die ze "kunnen gebruiken" in muziek, maar vaak geen enkel idee hebben hoe ze dat dan moeten doen.
"Gaaf...ik kan nu die en die toonladder en dan ook nog dat!"...later op de kamer met de gitaar in de hand..."Hmm...maar ik snap niet hoe ik dat nu voor deze backingtrack moet gebruiken...!? Hmm...laat maar....".

Ik dat dat ook erg demotiverend kan werken en ik denk dat het, in het begin, beter en motiverender is om zelf te gaan zoeken naar dingen die je leuk vind. Ik weet 't nog wel. Lekker uren zitten pielen om een paar nummers uit te zoeken...zonder internet of iets dergelijks..en dan super happy zijn als het eindelijk helemaal klopt.

terrasbeest
26 juni 2012, 12:36
Hmm. Theorie, toonladders enz. zijn absoluut nuttig hoor, mits kundig gebruik/correct geleerd. Maar 'speel de majeur toonladder in alle 12 toonaarden' als oefening, heeft z'n beperkingen. Die toonladders leren harmoniseren, weten wat een tussendominant is : dàt zijn hulpmiddelen als je nummers op het gehoor gaat uitzoeken. Pentatonische toonladders ? Als je weet dat je er zès heb voor elke majeur toonladder : nuttig. Als droge leerstof : gitaristjes haken af wegens laag cool-gehalte.:dontgeti:

Eigenlijk zou de taak van een leraar moeten zijn : samenspelen met z'n leerling, tips geven en waar nodig/mogelijk wat theorie.

Robin...
26 juni 2012, 13:27
Wat hier al gezegd is hoe je de theorie in de praktijk gebruiken. Wat je hiermee echt gaat helpen is een bandje te zoeken en naar jamsessies gaan. Gewoon heel veel spelen met mensen en daar je praktijk ervaring mee op de doen. In het begin zal dit heel moeizaam gaan dat heb ik ook gehad. Maar na een tijdje ga je luisteren en krijg je een heel scherp gehoor wat er allemaal om je heen gebeurt zoals basslijnen melodielijnen en drum beats enzovoorts. En je leraar moet je daarbij helpen dat doe ik ook bij mijn leerlingen. Ik ga ook vaak naar jamsessies en nodig ik leerlingen uit om ook te komen zodat ze kunnen oefenen.

terrasbeest
26 juni 2012, 13:44
:hide:


http://www.youtube.com/watch?v=3bS9sBrms5g&feature=channel&list=UL

Ietsje cooler mag natuurlijk :sssh:

Comfortably Daniel
26 juni 2012, 16:06
Hmm. Theorie, toonladders enz. zijn absoluut nuttig hoor, mits kundig gebruik/correct geleerd. Maar 'speel de majeur toonladder in alle 12 toonaarden' als oefening, heeft z'n beperkingen. Die toonladders leren harmoniseren, weten wat een tussendominant is : dàt zijn hulpmiddelen als je nummers op het gehoor gaat uitzoeken. Pentatonische toonladders ? Als je weet dat je er zès heb voor elke majeur toonladder : nuttig. Als droge leerstof : gitaristjes haken af wegens laag cool-gehalte.:dontgeti:


Eigenlijk zou de taak van een leraar moeten zijn : samenspelen met z'n leerling, tips geven en waar nodig/mogelijk wat theorie.

Natuurlijk is de kennis van toonladders bruikbaar...had ik maar ooit de moeite genomen om ze allemaal te leren...maar, zoals je zelf ook al zegt, die droge stof is niet leuk of inderdaad cool. Je kan er zo niets mee en met een beetje pech zit je dus heel de week de majeur ladders allemaal op te dreunen, waarop je leeraar doodleuk zegt...ok, volgende week de mineur ladders. ghehehe

Als een leeraar nou die ladder-lessen zou implementeren in muziek, dan wordt het een heel ander verhaal. Als in; "Zie je...zo kan je dit dus daarin gebruiken, op die manier." Maar dit hoor je volgens mij veel minder.

Daar komt ook nog eens bij dat het me opvalt...een vriend van me is ook "leeraar"...is dat een hoop van die jongens het wel willen leren, omdat het cool is gitarist te zijn, maar er aan de andere kant heel weinig voor over hebben en ronduit lui zijn. Maar das een ander verhaal. ghehe...lol

Robin...
26 juni 2012, 21:14
Daar komt ook nog eens bij dat het me opvalt...een vriend van me is ook "leeraar"...is dat een hoop van die jongens het wel willen leren, omdat het cool is gitarist te zijn

:hide:
Maar daarom zijn we toch allemaal begonen? En omdat we natuurlijk allemaal een lekker wijf willen!

JackYCT
27 juni 2012, 05:01
Wat ik zo jammer vind, is dat de meeste poprock muziek tegenwoordig maar uit simpele akkoorden bestaan.. Zonder zang is het waardeloos, terwijl rock muziek uit de vroegere jaren (jaren '80/'90) al goed klinkt zonder zang. Ik ben nog redelijk jong en heb die tijden dus niet meegemaakt. Ik ben ook pas begonnen naar rock te luisteren sinds vier à vijf jaar geleden. Daarvoor had ik geen internet of dergelijke en luisterde ik haast geen muziek. Ik begon met bands zoals Linkin Park, maargoed. Als je alleen de akkoorden speelt, dan weet vrijwel niemand welk nummer je speelt, terwijl bijna iedereen wel weet welk nummer het is als je de eerste twee maten van Nothing Else Matters van Metallica speelt. Ik heb dus alleen maar naar pop rock geluisterd tot een jaar geleden.

Wat mijn leraar betreft, hij is een goede leraar, dat sowieso. Zo'n 44 jaar lang gitaar gespeeld. Maar wat hij mij leert zijn alleen maar licks of techniekoefeningen (om snelheid in de vingers te krijgen). Wat hij bij les doet is bijvoorbeeld een lick voorspelen en dan moeten wij dat naspelen en hij leert het ons ook wel. Hij legt alleen helaas geen of heel weinig muziektheorie uit. Ik ben zelf ook een tijdje op internet wezen zoeken, maar dan kom ik dingen tegen waarvan ik denk: ''Dit is geen basis.'' Ook de filmpjes van Justinguitar heb ik ook al bijna allemaal gevolgd, maar de meeste daarvan snap ik al. Als je aan mij vraagt over welke akkoorden ik een standaard Am ladder kan spelen, dan denk ik echt: ''Ehhh...''

Wat mij ni betreft, Ik luister nu via m'n telefoon een rockzender en als ik goed naar de akkoorden luister, dan denk ik: ''Dat kan ik spelen...'' en dan pak ik m'n gitaar en zoek ik dat nummer op. Ik probeeer het dan na te spelen uit gehoor en als dat niet lukt, dan zoek ik dat op. Meestal is het dan zo van: ''Oooh...'', maar meestal zijn dat gewoon maar powerchords. Daar heb ik niet veel aan en dat vergeet ik ook snel, maar nummertjes zoals Californication van Red Hot Chili Peppers zijn dan wel makkelijk te onthouden doordat ze niet alleen maar uit powerchords bestaan. Laten we maar zeggen dat ik de powerchords onder controle heb.

Ik kan nu de volgende dingen wel:

Mineur Pentatonisch over de hele gitaar vanaf de zesde snaar, dus van de zesde snaar naar de eerste snaar pentatonisch en dat dan op vijf verschillende 'plekken' tot en met de 12e fret (daarna is het hetzelfde).

Benden, sweeppicking, hammer-ons en pull-offs lukt me wel aardig, alleen moet ik nog de snelheid in krijgen.

Improviseren met 1 toonladder over een backingtrack, bijvoorbeeld Mineur Pentatonisch over een backingtrack in Em.

Aantal liedjes naspelen, zoals Nothing Else Matters van metallica, Californication van Red Hot Chili Peppers, Come As You Are van Nirvana, alhoewel ik dat op gitaarles heb geleerd, wat (pop) rock nummertjes (Sum 41, Linkin Park, Hollywood Undead, maar de meeste zijn alleen maar powerchords en geen.. Melodie laten we maar zeggen).

Wat ik ook eigenlijk wil leren is bij improvisatie met een backingtrack erbij die bijvoorbeeld uit drie akkoorden bestaat, dat ik dan ook drie toonladders kan verbinden bij een solo of dergelijke. Mijn leraar zegt alleen maar dat ik veel moet spelen, maarja, hoe leer ik dan hoe ik ze moet verbinden, terwijl ik haast geen theorie heb gehad?

Ik wil laten we maar zeggen liever nummers spelen waar techniek belangrijk is, of het nou bekende nummers zijn of niet, in plaats van een bekend nummer met simpele akkoorden.


Wat ik dus begrepen heb, is dat ik dus veel muziek moet luisteren en veel moet naspelen en het liefst uit gehoor. Heeft er iemand misschien nog een handige site voor muziek theorie?

Pepe
27 juni 2012, 08:59
Je zit gewoon in de verkeerde vijver te vissen. Verbreed je repertoire. Luister eens naar Ry cooder, analyseer Killer Queen van Queen. Probeer eens een solo van Grant Green mee te spelen. Zet Steely Dan op je koptelefoon. En daarna iets van de eerste 2 albums van Gene Vincent.
Een wereld gaat voor je open.

Je hoeft niet alleen moderne muziek te luisteren. Goeie muziek is van alle tijden.

terrasbeest
27 juni 2012, 10:11
Je volgt les, en je vraagt hier naar een site met muziektheorie. Wat niet klopt is , dat je leraar je dat zou moeten uitleggen... maar als ik je post goed begrepen heb dan ben je niet alleen in die lessen. Da's minder handig natuurlijk.
OK, op dit subforum heb je ' de lessen van Jeroen' , snuffel daar eens rond.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?80690-Mijn-Lessen-Toonladders-(barr%E9)-akkoorden-harmonieleer-en-meer

Niks zo vervelend als een geschreven tekst IMO, Youtube is je vriend, maar als leek is het lastig om tussen de bomen het bos blabla...
Je zegt dat je leraar je de majeurtoonladders heeft geleerd, dit zou dan de volgende logische stap zijn :

http://www.youtube.com/watch?v=DZEw2ApNhyk


http://www.youtube.com/watch?v=r1TXlTo7MqQ&feature=plcp

Als je daar klaar mee bent, testen we of je klaar bent voor de pentatonische toonladders.Er muziek mee maken, dan...;)

Comfortably Daniel
27 juni 2012, 10:17
Leuk dat je leeraar je licks voorschoteld die je dan na kan spelen...maar zoals ik al eerder zei. Kan je ze dan ook in je eigen spel of in een nummer implementeren? Heb je zoiets al eens aan 'm gevraagd?

Wat betreft soleren over backings. Gewoon doen. Je kent al meerdere ladders...probeer die en dan kijk je wat we of niet klinkt. Neem een simpele I-IV-V blues uit, pakweg, Am en luister wat je erover kan spelen. Of...speel zelf die blues akkoordjes en speel er licks tussendoor. Probeer ook variaties van de akkoorden. Dus bijvoorbeeld de 7'tjes erbij gaan pakken of voor een funky sound de 9 akkoordjes. Ik denk zelf dat blues een erg goede basis is om te leren soleren, juist omdat het vaak maar 1 ladder gebruikt, die je zelf kan aanvullen met andere noten. Kijk ook eens naar Santana...voor mij een goed voorbeeld van lekkere muziek om op te soleren en net even anders.

Je hebt 't trouwens over te makkelijk...maar muziek hoeft mijns inziens niet zo ingewikkeld te zijn om goed of mooi te zijn. Er zijn zoveel simpele nummers die wel lekker klinken, maar dan moeten ze wel goed uitgevoerd worden.

terrasbeest
27 juni 2012, 10:29
Héél belangrijke les, luister even heel heel goed wat deze man vertelt :

http://www.youtube.com/watch?v=2ojEu8xsIS8


http://www.youtube.com/watch?v=eP4Tr9HJ8Ms&feature=relmfu

JGD
27 juni 2012, 12:36
no offense maar na 2 jaar kan jij echt niet sweeppicken, JackYCT.
of je bent een zeldzaam getalenteerd wonderkind.

ga veel op Youtube zitten.
En check veel stijlen.
En let ook op hoe goed de betere gitaristen de dingen ECHT spelen, hoe soepel, hoe sappig, hoe vloeiend.

En, denk niet zo in onderdelen!
"Ik kan nu dit en dit en dit en dat".
Het is geen puntenrijbewijs.
Maak muziek!


Succes

terrasbeest
27 juni 2012, 12:52
Sweeppicking, dus kennis van arpeggio's ?

Nog iets voor het ' to do' lijstje !
@ TS : jij verveelt je dus, he ?;)

JGD
27 juni 2012, 13:04
leer dit maar eens, kan je weer tijdje vooruit.

http://www.youtube.com/watch?v=L2Ur1yqFvDg

JackYCT
27 juni 2012, 13:42
Je volgt les, en je vraagt hier naar een site met muziektheorie. Wat niet klopt is , dat je leraar je dat zou moeten uitleggen... maar als ik je post goed begrepen heb dan ben je niet alleen in die lessen. Da's minder handig natuurlijk.
OK, op dit subforum heb je ' de lessen van Jeroen' , snuffel daar eens rond.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?80690-Mijn-Lessen-Toonladders-(barr%E9)-akkoorden-harmonieleer-en-meer

Niks zo vervelend als een geschreven tekst IMO, Youtube is je vriend, maar als leek is het lastig om tussen de bomen het bos blabla...
Je zegt dat je leraar je de majeurtoonladders heeft geleerd, dit zou dan de volgende logische stap zijn :

http://www.youtube.com/watch?v=DZEw2ApNhyk


http://www.youtube.com/watch?v=r1TXlTo7MqQ&feature=plcp

Als je daar klaar mee bent, testen we of je klaar bent voor de pentatonische toonladders.Er muziek mee maken, dan...;)


Ik heb maar 40 minuten les per week en ik deel de tijd met een ander en dat schiet natuurlijk niet op. Privéles kan ik jammer genoeg niet, want dat gaat mij te veel kosten en dat nog eens maar 20 minuten per week..

Ik heb het begin al gekeken van de link die je er gestuurd en ik begin er aardig wat van te begrijpen. Per onderdeel ga ik oefenen en zo toch proberen de muziektheorie in te prenten, die ik eigenlijk van het begin al gehad moeten hebben.

Hiermee komt ik een eind verder. Heel erg bedankt! Als ik nog vragen heb, dan zie je het wel op de forum verschijnen =)

JackYCT
27 juni 2012, 13:43
Je zit gewoon in de verkeerde vijver te vissen. Verbreed je repertoire. Luister eens naar Ry cooder, analyseer Killer Queen van Queen. Probeer eens een solo van Grant Green mee te spelen. Zet Steely Dan op je koptelefoon. En daarna iets van de eerste 2 albums van Gene Vincent.
Een wereld gaat voor je open.

Je hoeft niet alleen moderne muziek te luisteren. Goeie muziek is van alle tijden.


Ik ga ze luisteren en proberen na te spelen en als het me bevalt, dan ga ik misschien ook een paar cd'tjes kopen =)

jahallozeg
27 juni 2012, 16:45
begin een bandje, en probeer lol te krijgen in je muziek< Do It Yourself wat songs betreft, da's het leukste wat er is. En niemand die zeurt dat het een dominant sub 8 moet zijn in plaats van een sub 9:B

Harald
28 juni 2012, 11:05
Als iedereen zich ' leraar' mag noemen, kan dat natuurlijk.



Is ook weer waar...

nog even geen toegang tot internet in ons nieuwe huis. is al veel gereageerd. In het lijstje van TS mis ik idd. 'muziek maken' Ga eens nummers spelen. CD's met toonladders zijn zo saai!

Iemand had de opmerking over te veel afhangen van anderen en youtube. Daar zit wel wat in. Op zich is youtube geweldig trouwens, er is zo absurd veel te vinden. Maar een groot nadeel is dat we inmiddels een generatie gitaristen krijgen die vader jacob nog niet op gehoor zouden kunnen uitzoeken :( Vroeger moesten ze wel, en de hele oude generatie kreeg goede oren, of ze haakten af. Als je geen bandrecorder had was je afhankelijk van hoe vaak een liedje op de radio was om het uit te zoeken!

En nogmaals, ga nu gewoon eens naar alles wat je kunt vinden luisteren. Dan komt er op een gegeven moment vanzelf iets langs wat je inspireert. Ik had toen ik net speelde regelmatig een LP of 15 van alle bibliotheken op fietsafstand in huis. En dat liep uiteen van drs. P tot Mahavishnu Orchestra (wat een takkeherrie overigens, geen idee wat ik daar nu van zou vinden :D ) Er zat altijd wel wat bij dat ik gewoon op de gok meenam.

gerte1991
29 juni 2012, 16:16
Wat heel leuk (en vooral HEEEEL relaxed) is.

1. Typ op bijvoorbeeld youtube: backing track ( eventueel een muziekstijl waar je van houd rock,blues etc)
2. kies een leuke backing track.
3. lekker onderuit zitten in een luie positie
4. improviseren maar!!

Daar word je echt relaxed van en dat kan je uren achter elkaar doen whah!