PDA

View Full Version : Saga tt-10: Doen of niet doen ?



Rohtagran
21 juni 2012, 11:14
Ik zit al een tijdje te twijfelen dat ik een tele bouw pakket zal halen of niet. Natuurlijk zijn ze niet zo goed als een echte tele maarjah als je wilt leren bouwen lijkt mij zo'n ding wel handig. Nu zag ik op bouwjeeigengitaar.nl (ja ja reclame) een Thinline Tele pakket. Kost me +/- € 150,- excl verzendkosten. Nu vraag ik me af of het dat geld wel waard is.

Dit is wat er op de site staat.

Saga semi-hollow Thinline Telecaster. Naar het bekende Fender model, met 2 humbuckers. Inclusief montage handleiding. Zeer fraai en volstrekt uniek model. Uit ervaring kunnen we vaststellen dat deze TT kit veruit superieur is (kwaliteit body, hals) tov de 'no name' kits welke we hebben gezien.

Semi-hollow basswood body with single F-hole.
All shaping and routing complete.
Pickguard Assembly:
Two humbucking pickups
3-way switch,
1 volume,
1 tone control.
14:1 ratio geared machines for precise tuning.
Fully adjustable hard tail design bridge.
Let op!! MAPLE toets!!

De humbuckers en vol/tone control zijn al voorgemonteerd aan de slagplaat, waardoor assemblage van de gitaarkit zeer eenvoudig is.


Doen of niet doen ?:???:

bass blom
21 juni 2012, 11:33
tja.. dat is een gok. mogelijk is de hardware van het allergoedkoopste wat er te vinden is :chicken:
al het niks is en je dumpt hem voor 50 of 100 max betaal je dus 100 of 50 'leergeld'.

muffstuff
21 juni 2012, 11:41
Even los van van het plezier van bouwen, puur op het bedrag gekeken kan je dan beter voor een london city tele oid gaan? Ik zit namelijk met hetzelfde. Ik wil naast mijn huidige telemaster zelfbouw nog een telecaster erbij maar wil niet meer dan 150 euro uitgeven. Nieuw of 2e hands maakt me weinig uit.

Sorry voor mijn hijack post ;)

Thiez
21 juni 2012, 11:49
Ik heb zelf ooit een flying-v gebouwd van zo een pakket. Het zijn best leuke pakketjes (er moet wel soms het een en ander nog gebeuren om het mooi passend te maken allemaal) die prima bespeelbaar zijn. Echter zoals hierboven al gezegd is de hardware gewoon kut. Brug en tuners valt wel mee maar de elektronica is gewoon slecht. Dan kun je er natuurlijk voor kiezen om nieuwe hardware erop te zetten maar dan ben je weer meer geld kwijt.

Wat een alternatief zou kunnen zijn is om op marktplaats te zoeken naar onderdelen. Een tweedehands telecaster body die je afschuurt en opnieuw finished, halsje erbij zoeken, hardware zoeken. Is nog leuker om te doen ook vind ik zelf, beetje rond zoeken om alles zo goedkoop mogelijk bij elkaar te krijgen en toch goede kwaliteit gitaar af te leveren.
www.guitarsupplies.nl heeft momenteel ook blowout sale met hele mooie telecaster bodies voor 55 euro.
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=type2-alder-flamed-red&action=article&group_id=10000128&aid=3676&lang=NL

Halsje erbij zoeken en hardware en je hebt een hele mooie telecaster.

Edit: overigens hou er rekening mee dat er bij zo een bouwpakket ongeveer nog 50 euro aan verf en polijstspul en dergelijke bij komt als je hem netjes wilt lakken.

muffstuff
21 juni 2012, 12:06
Ik heb zelf ooit een flying-v gebouwd van zo een pakket. Het zijn best leuke pakketjes (er moet wel soms het een en ander nog gebeuren om het mooi passend te maken allemaal) die prima bespeelbaar zijn. Echter zoals hierboven al gezegd is de hardware gewoon kut. Brug en tuners valt wel mee maar de elektronica is gewoon slecht. Dan kun je er natuurlijk voor kiezen om nieuwe hardware erop te zetten maar dan ben je weer meer geld kwijt.

Wat een alternatief zou kunnen zijn is om op marktplaats te zoeken naar onderdelen. Een tweedehands telecaster body die je afschuurt en opnieuw finished, halsje erbij zoeken, hardware zoeken. Is nog leuker om te doen ook vind ik zelf, beetje rond zoeken om alles zo goedkoop mogelijk bij elkaar te krijgen en toch goede kwaliteit gitaar af te leveren.
www.guitarsupplies.nl heeft momenteel ook blowout sale met hele mooie telecaster bodies voor 55 euro.
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=type2-alder-flamed-red&action=article&group_id=10000128&aid=3676&lang=NL

Halsje erbij zoeken en hardware en je hebt een hele mooie telecaster.

Edit: overigens hou er rekening mee dat er bij zo een bouwpakket ongeveer nog 50 euro aan verf en polijstspul en dergelijke bij komt als je hem netjes wilt lakken.

reken maar het dubbele als je geen ervaring hebt :seriousf: ik heb 3 bussen primer, 3 kleur en 2 lak gebruikt.

Thiez
21 juni 2012, 12:45
reken maar het dubbele als je geen ervaring hebt :seriousf: ik heb 3 bussen primer, 3 kleur en 2 lak gebruikt.

Sommige spuitbussen zijn inderdaad prijzig. Ik spuit meestal met een compressor, dan kun je gewoon een literblik blanke lak halen.

snaarplukker
21 juni 2012, 13:57
Blanke lak heb ik al voor € 2,-- per spuitbus bij de Action.;)
Ook een aantal kleuren voor dezelfde prijs leverbaar.

Thiez
21 juni 2012, 16:04
En dan heb je ook 3 keer zoveel spuitbussen nodig. Die verf bij de action heb ik 1 keer gehad en die is volgens mij echt gewoon verdund. Het duurde 3 of 4 lagen voordat hij enigzins goed ging dekken. Terwijl als je 1 spuitbus van 8 of 9 euro koopt (trendy line color van motip) dekt hij een stuk beter en is het nog cellulose ook.

barno
21 juni 2012, 16:21
Als je gitaren wil bouwen met 0 ervaring op de teller, zal het je geld kosten en de eerste exemplaren die je bouwt zullen meestal niet het niveau halen van een chinese squier of een london city. Als opstap naar gitaarbouw zou ik een assemblage pakket overslaan en zelf een body bouwen, ev. icm een prefab halsje voor de eerste bouw.

Thiez
21 juni 2012, 17:07
+1. Ik heb die flying v ook gemaakt als opstap naar gitaarbouw maar het enige wat je leert is lakken.
Het is een goed idee om gewoon een body te bouwen zelf met een halsje van marktplaats. Desnoods maak je bij twijfel je eerste body van multiplex. Als je de mallen hebt kun je hem altijd nog een keer uit een goed hout frezen als je zeker bent van je zaak.

Overigens is het resultaat van de eerste gitaar ook afhankelijk van je handigheid en nauwkeurigheid van werken. Mijn eerste gitaar (tegen verwachting in) was een stuk beter dan een japanse squier, en daar heb ik echt alles zelf aan gedaan. Maar voor mij was het werken met hout ook niet helemaal de eerste keer.

barno
21 juni 2012, 17:53
[QUOTE=Thiez;2857203
Overigens is het resultaat van de eerste gitaar ook afhankelijk van je handigheid en nauwkeurigheid van werken. Mijn eerste gitaar (tegen verwachting in) was een stuk beter dan een japanse squier, en daar heb ik echt alles zelf aan gedaan. Maar voor mij was het werken met hout ook niet helemaal de eerste keer.[/QUOTE]

een chinese zul je bedoelen... japanse squiers zijn soms wel beter dan fender usa ... toch de JV's ;)
maar ervaring met houtbewerking is idd cruciaal

Rohtagran
21 juni 2012, 18:42
Dan denk ik dat ik dan toch maar een body koop/maak een er een halsje bij probeer te scoren en dan zien wat er van komt.

@Barno: Valt een spijker in het hout slaan onder houtbewerking ? zo niet dan ben ik band die ik niet aan dat criterium voldoe XD.

snaarplukker
21 juni 2012, 21:29
...Valt een spijker in het hout slaan onder houtbewerking ?
Ja, dan moet je hem niet krom slaan en geen enkele keer de kop missen.;)

Ike57
21 juni 2012, 21:57
Ik zit al een tijdje te twijfelen dat ik een tele bouw pakket zal halen of niet. Natuurlijk zijn ze niet zo goed als een echte tele maarjah als je wilt leren bouwen lijkt mij zo'n ding wel handig.

Zo'n pakket kan best wel leuk zijn, maar niet als je wilt leren bouwen IMHO. Je hoeft namelijk niet meer te bouwen, dat is al gedaan. Het enige dat nog moet gebeuren is het lakken. Daarna zet je hem in een uurtje of twee in elkaar: Hals vastschroeven, brug erop schroeven, voorgemonteerde slagplaat vastzetten, snaren erop en spelen.

Met losse onderdelen die je, evt. via Marktplaats, koopt is het niet veel anders. Puur assemblage werk.

Begrijp me niet verkeerd. Ik zeg niet dat je het niet moet doen. Je leert in ieder geval wél hoe een gitaar in elkaar zit. Iedereen is ooit een keer begonnen zonder ervaring. Als het voor jou een éénmalig iets is dan kun je gerust zo'n pakket kopen. Als je echter wilt leren bouwen dan zou ik het advies van Barno opvolgen:


Als je gitaren wil bouwen met 0 ervaring op de teller, zal het je geld kosten en de eerste exemplaren die je bouwt zullen meestal niet het niveau halen van een chinese squier of een london city. Als opstap naar gitaarbouw zou ik een assemblage pakket overslaan en zelf een body bouwen, ev. icm een prefab halsje voor de eerste bouw.

Rohtagran
22 juni 2012, 09:46
Een body maken (en ooit op een dag ook een hals) staat zeker nog op mijn To Do list.

Maar het afstellen en zo wil ik ook graag zelf doen, dat doe ik lever op een gitaar die daarna altijd nog de vuurkorf in kan dan op mn jackson. al kan een mdf body ook nog altijd de vuurkorf in :P

Thiez
22 juni 2012, 11:57
mdf body zou ik niet doen. Dan zou ik eerder multiplex pakken, mijn yamaha strat heeft ook een multiplex body en klinkt nog helemaal niet verkeerd.

bad65
22 juni 2012, 12:48
Gewoon helemaal zelf bouwen. Een hals maken valt reuze mee. Het lijkt veel moeilijker dan het in werkelijkheid is...

roger
22 juni 2012, 12:51
Leuk om te doen, ik heb pas op www.gitarre-bestellen.de een LP junior kit besteld. Idd alleen finishen en in elkaar schroeven. Beetje afstellen en hij speelt en klinkt te gek. En dat voor 145 euro...http://img.tapatalk.com/3e8c8966-4e18-84cd.jpg


www.rogerarts.nl

muffstuff
22 juni 2012, 14:55
is je lp overleden dat je er een rouwrandje omheen gedaan hebt?

Hiddie
22 juni 2012, 17:19
Ook niet bedoeld om de topic te hijacken, alle commentaren waren voor de meelezers waaronder ik ook heel nuttig.
Ik vroeg me af wat voor gitaar jullie aanraden voor een eerste zelfbouw. Welke houtsoorten zijn makkelijk te bewerken en/of niet te prijzig, welke vormen zijn makkelijk te maken, etc.

Thiez
22 juni 2012, 17:47
In principe maakt het hout niet zo gek veel uit. Mahonie, linde, esdoorn, elzen, essen etc is allemaal goed te bewerken. Wat model betreft is het maar net hoe handig je zelf bent. Een telecaster is een redelijk eenvoudig begin, maar er zijn ook genoeg mensen die met een les paul beginnen en dit tot een goed einde brengen. Les paul komt wel wat meer bij kijken met een carved top, neck angle, headstock achterover liggend, etc. Telecaster is wat meer recht allemaal.

Rohtagran
25 juni 2012, 11:21
Dan ga ik toch maar eens kijken dat ik wat nog wat geld heb liggen voor hout zodat ik de body zelf kan gaan maken. Denk dat ik ook een hals ga proberen te maken. Zal wss wel een tijdje duren voordat ik alles eens bij elkaar heb.

Ike57
25 juni 2012, 11:55
Dan ga ik toch maar eens kijken dat ik wat nog wat geld heb liggen voor hout zodat ik de body zelf kan gaan maken. Denk dat ik ook een hals ga proberen te maken. Zal wss wel een tijdje duren voordat ik alles eens bij elkaar heb.

That's the spirit :ok:
Veel succes!

Thiez
25 juni 2012, 12:56
That's the spirit :ok:
Veel succes!

+1, gewoon aan de gang gaan. Als je nauwkeurig en netjes werkt kan er weinig fout gaan.