PDA

View Full Version : Een Charvel surfcaster



Thiez
20 juni 2012, 15:44
Zoals sommige al weten ga ik een charvel surfcaster bouwen. Het wordt een soort van experiment met ongebruikelijke houtsoorten ook.
Mijn broer heeft een huis gekocht en in de schuur is altijd een timmerwerkplaats geweest. Hier lagen een hoop balken met merantie, eiken, vuren etc.
Nu heb ik een balk merantie en een balk eiken van hem gekregen en hiervan wil ik dus gaan proberen een gitaar te bouwen. Aangezien merantie nog iets zwaarder is als mahonie werden de plannen om een mockingbird te bouwen aan de kant geschoven en heb ik besloten een charvel semi-hollow body te maken. Op deze manier wordt de gitaar wat minder zwaar.

Momenteel ben ik bezig een mooie tekening op papier te krijgen. Binnenkort zullen er foto's opkomen van het te gebruiken hout en zal ik verder verklappen wat de plannen zijn.

northernlake
20 juni 2012, 23:36
Gaaf. Die surfcaster staat al lang op mijn lijstje en ik had gewoon moeten toeslaan voordat ze zo gewild werden :-)

Succes!

Thiez
26 juni 2012, 15:37
Vandaag even bezig om de houten balken die ik van mijn broer gekregen heb schoon te schuren zodat ik enigzins iets van het hout kon zien. Na 10 jaar schuurliggen is er namelijk vrij weinig van het hout te zien haha.

Tot de ontdekking gekomen dat de balk geen meranti is maar merbau. Verder heeft een stuk eiken een mooie rechte draad (wat redelijk uniek is voor eiken eigenlijk).

Hier wat fotos van het hout: http://www.mijnalbum.nl/Album=JCFD4IJB

Het wordt een gelamineerde hals met merbau, eiken en waarschijnlijk komt er nog een donkere strook wengé of een lichte esdoor bij (ben er nog niet uit of ik licht of donker wil).
De top wordt van anigré, erg mooi alternatief voor een esdoorn topje. Foto hiervan volgt binnenkort.

Ike57
26 juni 2012, 15:55
Anigré had ik nog nooit van gehoord. Ik heb het even gegoogled en het ziet er op de foto's best mooi uit. Is het ook prijstechnisch een mooi alternatief voor esdoorn?

Thiez
26 juni 2012, 17:26
Anigré had ik nog nooit van gehoord. Ik heb het even gegoogled en het ziet er op de foto's best mooi uit. Is het ook prijstechnisch een mooi alternatief voor esdoorn?

Qua prijs komt het redelijk overeen. Een A-klasse topje zit op 50 euro bij Rick koorman, esdoorn betaal je normaal 65 voor geloof ik ofzo bij guitar supplies. Ik heb mijn topje voor 30 euro omdat het geen klasse-A is. Maar aangezien dit een expiriment is met hout, wil ik de kosten een beetje drukken.

Anigré schijnt overeen te komen qua klanken met mahony, dus als het voor top gebruikt wordt kan het iets minder helderheid en iets meer warmte geven dan bij esdoorn.

Thiez
29 juni 2012, 19:39
Even zitten photoshoppen. Zoiets moet de bouw gaan worden. Ik heb wat zitten expirimenteren met kleuren maar ik vind groen wel bij dit model passen. De burst komt alleen om de buitenrand en niet om de slagplaat maar dat kwam in photoshop ff zo uit haha.
De binding weet ik nog niet of ik ga binden of een faux-binding maak.

En voor de bijdehandte onder ons: nee ik heb geen breedbeeld, dit was om binnen de afmetingen te komen van mijnalbum.nl ;)

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZE86NZHA.jpg

HaroldA
29 juni 2012, 19:41
Heb je al een goede tekening kunnen maken?

Ike57
29 juni 2012, 21:30
Even zitten photoshoppen. Zoiets moet de bouw gaan worden.

Ziet er goed uit Thiez.

Ik heb laatst het freeware programma Inkscape (http://www.inkscape.org)geïnstalleerd. Dit is een vector programma dat goed bruikbaar is om een tekening te maken aan de hand van een foto. (schoot me net te binnen toen ik jouw foto zag). Je moet dan wel een foto hebben van de body "plat" van voren.

Thiez
30 juni 2012, 14:07
Heb je al een goede tekening kunnen maken?

Ja, nog bedankt voor de link van the milkman ;) Heb die gitarist even een mailtje gestuurd en die heeft me wat fotos en maten gemaild. Aardige gast ook.

Momenteel nog even wat dingetjes verfijnen in autocad en het zijaanzicht met halshoek en dergelijke moet ik ook nog even uitzetten.

HaroldA
30 juni 2012, 14:17
Ja, nog bedankt voor de link van the milkman ;) Heb die gitarist even een mailtje gestuurd en die heeft me wat fotos en maten gemaild. Aardige gast ook.

Zekers! Ik heb zijn Surfcaster ook al een paar keer in m'n handen gehad: gaaf ding, maar net een te platte hals. Als die wat dikker was geweest had ik waarschijnlijk al wel een Surfcaster blind van ebay gehaald.

Thiez
30 juni 2012, 14:26
Zekers! Ik heb zijn Surfcaster ook al een paar keer in m'n handen gehad: gaaf ding, maar net een te platte hals. Als die wat dikker was geweest had ik waarschijnlijk al wel een Surfcaster blind van ebay gehaald.

Ik moet nog even kijken wat voor halsprofiel de mijne gaat krijgen. Bij me vorige heb ik het ook niet echt in de gaten gehouden. Begonnen met een D-profiel en dan weghalen waar het niet lekker aanvoelt tot hij goed in de hand ligt. Meestal vind ik een dikkere hals ook lekkerder spelen.