PDA

View Full Version : Spuiten



patrick40348
20 juni 2012, 14:54
Goedemiddag,

Ik heb nou het hele forum doorzocht, maar ik kan geen antwoord vinden op mijn vele vragen.
Iemand die de moeite doet om ze te antwoorden: ontzettend bedankt.

Ik heb een telecaster body die ik in een 2 tone sunburst wil finishen.

Mijn plan:
Eerst een stain aanbrengen doormiddel van pigment met een cellulose lak te mengen.
Weet iemand welk pigment goed is? Ik neem aan dat het op terpentinebasis moet zijn om met cellulose te mengen?
Ik heb thuis nog wat spullen van vox humana staan: Cellulose Thinner, aflak glans, aflak satin, en grondlak (allemaal cellulose). Welke hiervan moet ik dan gebruiken om het pigment mee te mengen.

Dan een donker bruine laag om de buitekant van de sunburst te doen.
Dezelfde vraag: welke cellulose, en welk pigment?

als laatste een blanke lak (ik neem aan cellulose aflak glans met een beetje thinner?)

en dan polijsten.

Klopt mijn werkwijze zo?

Ontzettend bedankt als iemand de tijd neemt om me te helpen.

Patrick

jan jansen
20 juni 2012, 19:12
http://www.finewoodworking.com/SkillsAndTechniques/SkillsAndTechniquesArticle.aspx?id=30182

Absoluut geen terpentine met cellulose in contact brengen....,



JJ

Ypma
20 juni 2012, 19:36
Ik gebruik spuitbussen nitro van Guitarsupplies. In volgorde van aanbrengen; Blanke lak (welke dient als sealer), vintage yellow voor de basis en voor de randen RAL 8022 transparant. Vervolgens een aantal blanke lak lagen, 4 weken wachten en natschuren tot korrel 2000 en polijsten maar.;)

Hopelijk heb je er wat aan.

patrick40348
20 juni 2012, 21:33
Sorry,

Dat was ik nog in de eerste post vergeten, ik heb een spuitinstalatie aangezien mijn vader die ooit heeft gekocht. Ik wil het dus proberen met blanke lak, en dat dan mengen met pigment, en het vervolgens opspuiten met een lucht pistool spuit ding.

Ik heb het daarstraks geprobeerd door de cellulose aflak te mengen met ceatex airbrush verf, maar de createx word alleen maar een soort sneeuwvlokjes. Welke pigment zou ik dan kunnen gebruiken?

Sorry als ik domme vragen stel.

Patrick

P.S. Jan? is cellulose lak dan niet zelf op terpentine basis?

Ypma
20 juni 2012, 21:52
Is dit wat?

http://www.stewmac.com/shop/Finishing_supplies/Colors,_tints,_and_stains/ColorTone_Liquid_Stains.html